problem med smp. dålig cpu användning!

Permalänk
Medlem

problem med smp. dålig cpu användning!

Tjenna, jag har problemet med min smp klient, den använder sig inte utav mer än 25-30% av processorns kapacitet.
Jag har hållit på med folding förut, med en GPU klient, men eftersom mitt 4870 inte är så värst effektivt i de + att det låter som om huset ska rasa så är det inte direkt heligt så att säga, och därför har jag valt en cpu klient

jag har försökt ominstallera och pilla med inställningarna men lyckas inte lösa problemet, och hittar inte heller något i forumet.
därför vänder jag mig till experterna

skriver ner lite speccs å inställningar för att underlätta

mobo: asus P5Q Deluxe
cpu: Q9550@3,4 ghz
minne: 8 gig 800 mhz ddr2 4-4-4-12
psu: corsair tx 750w
grafik: 4870 1gb

Version: 6.29

User name [Anonymous]?: jointenn

Team number [0]?: 37451

Passkey []?: xxxx

Ask before fetching/sending work (no/yes) [no]?: no

Use proxy (yes/no)? [no]: no

Acceptable size of work assignment and work result packets (bigger units may have larger memory demands) -- 'small' is <5MB, 'normal' is <10MB, and 'big' is >10MB (small/normal/big) [normal]?: big

Change advanced settings (yes/no) [no]?: yes

Launch automatically, install as a service in this directory (yes/no)? [no]: no

Core Priority (idle/low) [idle]?: idle

CPU usage requested (5-100) [100]?: 100

Disable highly optimized assembly code (no/yes) [no]?: no

Pause if battery power is being used (useful for laptops) (no/yes) [no]? no

Interval, in minutes, between checkpoints (3-30) [15]?: 3

Memory, in MB, to indicate (8192 available) [8192]?: 4096

Set -advmethods flag always, requesting new advanced scientific cores and/or work units if available (no/yes) [no]?: no

Ignore deadline information (mainly useful if the computer's system clock frequently has errors) (no/yes) [no]?: no

Machine ID (1-16) [1]?: 9(pga andra misslyckade försök)

Disable CPU affinity lock (no/yes) [no]?: no

Additional client parameters []?: *blank*

IP address to bind core to (for viewer) []? *blank*

Permalänk
Medlem

Då du inte har satt några advmethods flaggor i config filen måste du köra med:

-smp -advmethods

flaggorna i genvägen du startar f@h med.

Misstänker att du kör core a1 WU (kolla i aktivitetshanteraren) istället för a3 och då du bara kör en instans av klienten delar den upp jobbet mellan kärnorna när du kör a1 WU.

Se till att du kör med passkey och lägg till flaggorna ovan antingen i inställningarna eller i genvägen (ex: D:\FAH\Folding@home-Win32-x86.exe -smp -verbosity 9 -advmethods).

Permalänk
Medlem

jag kör med passkey, skrev bara xxxx för att fylla i den, problemet nu är att jag inte kan gå in i install.bat filen, den heter bara install och jag får ett fel. "unable to remove the previous installation" något, men ska prova de du sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jointenn
jag kör med passkey, skrev bara xxxx för att fylla i den, problemet nu är att jag inte kan gå in i install.bat filen, den heter bara install och jag får ett fel. "unable to remove the previous installation" något, men ska prova de du sa.

Du kan konfigurera om klienten genom att lägga till -configonly i en genväg. Du behöver inte köra install.bat igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Du kan konfigurera om klienten genom att lägga till -configonly i en genväg. Du behöver inte köra install.bat igen.

Det var ganska smart. då kan man ha en egen config-genväg. själv har jag alltid öppnad med cmd när jag vill ändra inställningarna.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

får ett error, och försökte direkt öppna porten i hopp om att det skulle funka, men icke.

först står de 4 cores detected

sedan kommer detta

sock error:generic socket failure,error stack:
MPIDU_Sock_post_connect<1228>: unable to connect to Jonte-Dator on port 8676, exhausted all endpoints <errno -1+>
MPIDU_Sock_post_connect<1275>: unable to connect to Jonte-Dator on port 8676, Det gick inte att göra en anslutning eftersom mõldatorn(?) aktivt nekade det. <errorno10061>
[19:10:42] Error running mpiexec. please check your configuration and re-run in stall.bat if necessary

håller på att googla, utan framgång. jag ser inte ut att vara ensam men ingen verkar ha svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jointenn
får ett error, och försökte direkt öppna porten i hopp om att det skulle funka, men icke.

först står de 4 cores detected

sedan kommer detta

sock error:generic socket failure,error stack:
MPIDU_Sock_post_connect<1228>: unable to connect to Jonte-Dator on port 8676, exhausted all endpoints <errno -1+>
MPIDU_Sock_post_connect<1275>: unable to connect to Jonte-Dator on port 8676, Det gick inte att göra en anslutning eftersom mõldatorn(?) aktivt nekade det. <errorno10061>
[19:10:42] Error running mpiexec. please check your configuration and re-run in stall.bat if necessary

håller på att googla, utan framgång. jag ser inte ut att vara ensam men ingen verkar ha svaret.

Se till att du kör det som administratör.

Permalänk
Medlem

nu jävlar så funkar de har kört som admin hela tiden och fick felmeddelandet när jag la till -smp -verbosity 9 -advmethods, eller bara smp, minsta lilla räckte.

eftersom jag inte kunde installera install.bat filen utan error va jag tvungen att gå in i command propt(aka cmd/run/kör) och skriva

C:
CD\
CD\Users
CD\Jonte (username)
CD\FAH (då min fil heter så)
Install

med andra ord hade jag inte installerat MPICH2

P.S. om någon får detta problemet så ominstallera i users, för om du ska använda command propt å skriver in program så säger den att det inte är ett giltligt kommando.

Permalänk
Medlem

Ah, skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem

nu skulle man bara haft en brutal core i7 xD.

näe, men bestämmde mig för cpu ist för gpu då min cpu nästan alltid toppar 40-50% i de spelen jag lirar