Råd inför köp av MBPRO....

Permalänk
Medlem

Råd inför köp av MBPRO....

.... sitter med bara ett musklick bort från att köpa min första macbook.

Har i flera år velat ha en, och tror att jag kommer slå till nu.

Har bara ett par frågor jag vill ha svar på och få bekräftat.

Fråga 1:
Finns det nån vänlig macbook pro ägare som skulle kunna visa hur dvd-romen ser ut? Med den infon vill jag ta reda på om det går att köpa en blu-ray och stoppa in i mac:en. Jga vet att det är en slot in, och jag har hafft ett par dell med slot in blu-ray. Vill gärna ha en sådan isåfall.

Fråga 2:
Går det att använda typ utorrent till mac-os? Eller vad använder man då?

Fråga 3:
Hur fungerar det med avspelning av xvid, hd-filer osv? Finns det codec även till mac-os?

Fråga 4:
Finns det program som gör att jag kan använda mej av vissa småprogram egentligen gjorda för windows som tex anydvd lagligt på men macbook?

Fråga 5:
Vad skall man tänka på vid köp? Speciella saker som man skall ha med, vissa versioner an skall undvika eller liknande?

tror det var allt, hoppas på svar snarast då jag vill ha en macbook.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

1. Jag har för mig man ska kunna få bluray om man köpte till nån läsare är inte helt säker.

2. japp, µTorrent finns fast ja vet att många föredrar Transmission.

4.Jag har sett de ska finnas ett program som heter Crosover har ja för mig som gör att man ska kunna använda .exe-filer.

5.Om ja var du så hade jag väntat med att köpa MBP för att de ryktas att de ska komma en uppdatering på den snart. Vid juni då var de ett årsen den uppgraderades.

Permalänk
Medlem

Re: Råd inför köp av MBPRO....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
.... sitter med bara ett musklick bort från att köpa min första macbook.

Har i flera år velat ha en, och tror att jag kommer slå till nu.

Har bara ett par frågor jag vill ha svar på och få bekräftat.

Fråga 1:
Finns det nån vänlig macbook pro ägare som skulle kunna visa hur dvd-romen ser ut? Med den infon vill jag ta reda på om det går att köpa en blu-ray och stoppa in i mac:en. Jga vet att det är en slot in, och jag har hafft ett par dell med slot in blu-ray. Vill gärna ha en sådan isåfall.

Fråga 2:
Går det att använda typ utorrent till mac-os? Eller vad använder man då?

Fråga 3:
Hur fungerar det med avspelning av xvid, hd-filer osv? Finns det codec även till mac-os?

Fråga 4:
Finns det program som gör att jag kan använda mej av vissa småprogram egentligen gjorda för windows som tex anydvd lagligt på men macbook?

Fråga 5:
Vad skall man tänka på vid köp? Speciella saker som man skall ha med, vissa versioner an skall undvika eller liknande?

tror det var allt, hoppas på svar snarast då jag vill ha en macbook.

1.
Lär inte gå då, om jag kommer ihåg rätt finns det plats för en 9.5mm läsare i MBP 13" iaf, tror samma storlek är för de större. Blue-ray slot in finns inte så små ännu sist jag kollade.

2.
Ja, utorrent finns och är enligt mig det bästa torrentprogrammet till OS X då Transmission med flera känns sega över 10 MB/s.

3.
Bättre än med windows, jag kör VLC för filer på min hårddisk, och kör jag externa så har jag alla HD filmer rarade och använder Plex för uppspelning som kan spela upp full HD på en extern hårddisk direkt från rarfiler helt utan problem :).

4.
Eventuellt kan du använda crossover för dessa. Eller köra en windowspartition och antingen köra ett fönster i OS X med windows, eller boota windows via bootcamp.

5.
Behöver du inte datorn direkt skulle jag vänta med att köpa nästan, bör uppdateras snart.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
5.Om ja var du så hade jag väntat med att köpa MBP för att de ryktas att de ska komma en uppdatering på den snart. Vid juni då var de ett årsen den uppgraderades.

Jag tror det ryktas om tisdagen som kommer nu, men som sagt man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Råd inför köp av MBPRO....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

3.
Bättre än med windows, jag kör VLC för filer på min hårddisk, och kör jag externa så har jag alla HD filmer rarade och använder Plex för uppspelning som kan spela upp full HD på en extern hårddisk direkt från rarfiler helt utan problem :).

du vet att plex bygger på xbmc som finns för windows va? så det är samma funktionalitet där... samt VLC med..

Till TS:
Och vad jag har sett finns det codecs till quicktime att köra andra format men de flesta av oss kör VLC.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Givetvis kan du spela xvid, hd etc på din mac. Jag använder quicktime för enstaka videoklipp och jag tror aldrig jag stött på nån fil som inte går att spela. VLC klarar allt, men jag får frossa av gränssnittet.

http://perian.org - codecpaket som innehåller allt utom windowsmedia
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcompon... så får du windowsmedia också.

Ska du köra windowsprogram vettigt på en mac måste du ha windows, punkt. Du kan multiboota med hjälp av apples egna boot camp eller så kör du in en virtuell maskin typ vmware, parallels eller gratisalternativet virtualbox. Om du bara ska ha det för att rippa dvd-skivor föreslår jag något av de excellenta macprogram som finns istället, typ RipIt.

Permalänk
Medlem

wow, tack för svaren grabbar, otroligt detaljerade.

Ok, så det väntas en ny macbook pro altså? Åker in till Karlstad imorrn o kollar det.

Ang att rippa dvd.. nje inte dvd... blu-ray skivor....

Visa signatur

Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
du vet att plex bygger på xbmc som finns för windows va? så det är samma funktionalitet där... samt VLC med..

Till TS:
Och vad jag har sett finns det codecs till quicktime att köra andra format men de flesta av oss kör VLC.

Säkerligen, men inget av alternativen jag testat på PC fungerar lika smärtfritt ;). Inte ens VLC fungerar lika bra i Windows. Bara för det bygger på samma sak betyder det inte att det är lika bra ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, så det väntas en ny macbook pro altså? Åker in till Karlstad imorrn o kollar det.

Ingen idé att åka in till någon affär och fråga då dom inte heller vet något, men du kan ju "klämma o känna" om du inte gjort det då jag inte tror att dom kommer att ändra designen så speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på updaten, men tycker fan den borde komma snart.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Det ryktas om i mitten av mars nu eller i april någon gång. Håll ut

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem

om det är så, så väntar jag ju.... men hade gärna haft en nu..

Någon som vet vad som kommer att ändras?

Visa signatur

Permalänk

Generella tips:
Maxa ram. (8 GB f.n.) så kan du ha alla program igång - jämt. Köp INTE minne från Apple - köp kompatibla minnen från komplett eller webhallen eller liknande. Det tjänar du tusenlappar på.
Byt ut hårddisken till en intel SSD - skitenkelt (12 skruvar) och *grym* skillnad. Mitt Photoshop CS4 startar numera på 2,5 sekunder (jämfört med c:a 15 sek. förut). Har aldrig upplevt att en enskild komponent ger sån prestanda ökning - ever.

Ang. fråga 4: Med mycket ramminne går det utmärkt att köra Win med bra fart via tex. VMWare i ett eget fönster. Kör programmet "Boot Camp-assistent" och gör en partition med Win, installera sen VMWare och kör partitionen i ett eget fönster. Funkar perfekt.

Good Luck!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

En fråga som jag kom på nu.
Vad ska man ha föra adapter, minidisplay till dvi eller minidisplay till vga? Jag ska ha den kopplad till min 32" tv, kör vga nu men efter en ominstallation så tyckte den inte att tvn var hdcp kompatibel så är lite rädd att den ska uppfattas som det igen under osx.
Så gör det någon skillnad om man kör miniDP till dvi med en dvi till hdmi kabel istället än om man kör miniDP till vga. Tvn är av märket andersson btw.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
En fråga som jag kom på nu.
Vad ska man ha föra adapter, minidisplay till dvi eller minidisplay till vga? Jag ska ha den kopplad till min 32" tv, kör vga nu men efter en ominstallation så tyckte den inte att tvn var hdcp kompatibel så är lite rädd att den ska uppfattas som det igen under osx.
Så gör det någon skillnad om man kör miniDP till dvi med en dvi till hdmi kabel istället än om man kör miniDP till vga. Tvn är av märket andersson btw.

Beror nog på att HDCP inte fungerar över VGA. Är TVn HDCP kompatibel så borde det fungera med miniDP->DVI->HDMI alternativt miniDP->HDMI (finns även miniDP+USB->HDMI som också har stöd för ljud!).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas67lundberg
Generella tips:
Maxa ram. (8 GB f.n.) så kan du ha alla program igång - jämt. Köp INTE minne från Apple - köp kompatibla minnen från komplett eller webhallen eller liknande. Det tjänar du tusenlappar på.

Inte så säker på att jag personligen skulle rekommendera att skaffa 8 GB i dagens läge. 4 GB räcker långt för de flesta. Undantaget är ifall man vill redigera stora bilder/filmer och ljud.

Personligen har jag 10 GB i min Mac Pro och det är inte speciellt ofta jag kommer upp i 8 GB användning. Vanligen hamnar jag kring 6 GB och då med >100 tabbar i safari, ~20 applikationer igång i dockan (exklusive Finder), 9 apps som igång i "status bar" totalt ~120-130 processer. Det är inte en miljö som jag personligen skulle ha haft på min MBP. Jag skulle påstå att det är mycket bättre att lägga, den tämligen stora, mellanskillnaden på en bra SSD istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Beror nog på att HDCP inte fungerar över VGA. Är TVn HDCP kompatibel så borde det fungera med miniDP->DVI->HDMI alternativt miniDP->HDMI (finns även miniDP+USB->HDMI som också har stöd för ljud!).

Så vga har inte stöd för det? Jag är nämligen inte säker på att tvn har hdcp, men om vga inte stöder det så borde väll inte osx klaga på att tvn inte är hdcp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Så vga har inte stöd för det? Jag är nämligen inte säker på att tvn har hdcp, men om vga inte stöder det så borde väll inte osx klaga på att tvn inte är hdcp?

Jo. Filmen/materialet du försöker spela upp kräver HDCP och VGA stödjer inte det, då säger OS X "nej jag får inte spela upp det pga. något DRM-skit". Det HDCP ska förhindra är att någon kopplar in sig mellan sändare (dator) och mottagare (TV) och spelar in filmen/materialet den vägen. Men finns som sagt inte stöd för detta via VGA och om då filmen kräver HDCP för att spelas upp så kommer det inte att gå att spela upp den.

Citat:

om det är så, så väntar jag ju.... men hade gärna haft en nu..

Någon som vet vad som kommer att ändras?

Det som rycktas (och är den enda logiska uppgraderingen) är att de kommer att få i5 och/eller i7 processorer. Sen skulle jag med relativt stor säkerhet också vilja påstå att de kommer att få nya grafikkort, möjligen två; ett från Intel (integrerat skit som Intel kräver ska vara med för att få deras, den enda, styrkretsen för i5/i7 mobile) och ett ifrån nVidia dedikerat grafikkort.

Jag kan också tänka mig att de bumpar upp storlekarna på hårddiskarna en aning också däremot tror jag att övriga delar, inklusive mängden ram-minne som kommer som standard, kommer att vara oförändrade. Allt detta är dock endast mina egna spekulationer. Har vi tur får vi veta om jag har rätt eller fel i morgon. Det rycktas nämligen om att Mac Pro och MacBook Pro ska uppdateras i morgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo. Filmen/materialet du försöker spela upp kräver HDCP och VGA stödjer inte det, då säger OS X "nej jag får inte spela upp det pga. något DRM-skit". Det HDCP ska förhindra är att någon kopplar in sig mellan sändare (dator) och mottagare (TV) och spelar in filmen/materialet den vägen. Men finns som sagt inte stöd för detta via VGA och om då filmen kräver HDCP för att spelas upp så kommer det inte att gå att spela upp den.

Men om det fungerar nu, vad ligger "felet" då? För just nu så uppfattar windows/nvidia drivrutiner att att det är en "analog display". Går man in i "view hdcp status" så finns tvn inte med där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]Det som rycktas (och är den enda logiska uppgraderingen) är att de kommer att få i5 och/eller i7 processorer. Sen skulle jag med relativt stor säkerhet också vilja påstå att de kommer att få nya grafikkort, möjligen två; ett från Intel (integrerat skit som Intel kräver ska vara med för att få deras, den enda, styrkretsen för i5/i7 mobile) och ett ifrån nVidia dedikerat grafikkort.

Jag kan också tänka mig att de bumpar upp storlekarna på hårddiskarna en aning också däremot tror jag att övriga delar, inklusive mängden ram-minne som kommer som standard, kommer att vara oförändrade. Allt detta är dock endast mina egna spekulationer. Har vi tur får vi veta om jag har rätt eller fel i morgon. Det rycktas nämligen om att Mac Pro och MacBook Pro ska uppdateras i morgon. [/B]

Någon som vet när uppdateringen kommer?:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Någon som vet när uppdateringen kommer?:)^^

Några på Apple vet nog men annars är det nog inte många andra. De som vet säkert kommer inte att säga heller. Ska man tro på rycktena så någon gång mellan 1/1 2010 och 1/7 2010.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Några på Apple vet nog men annars är det nog inte många andra. De som vet säkert kommer inte att säga heller. Ska man tro på rycktena så någon gång mellan 1/1 2010 och 1/7 2010.

Vad i he****e:o :'( :/ Jag har en del Enkronor liggandes här (nej dom ligger inte med varandra:P) och dessa är tänkt att gå till Apple: men asså är du helt allvarlig?:(:) Jag vill ju inte vänta till den 1/ 2010. *gråter* :'(

Jag menar alla har sagt att man ska ha is i magen och vänta på köp? Vad ska man göra nu? Låter som att det kommer bli en "trist Apple sommar" :'(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Vad i he****e:o :'( :/ Jag har en del Enkronor liggandes här (nej dom ligger inte med varandra:P) och dessa är tänkt att gå till Apple: men asså är du helt allvarlig?:(:) Jag vill ju inte vänta till den 1/ 2010. *gråter* :'(

Jag menar alla har sagt att man ska ha is i magen och vänta på köp? Vad ska man göra nu? Låter som att det kommer bli en "trist Apple sommar" :'(

Jag sa inte att de nya MBP kommer i mitten av sommaren, personligen tror jag att de kommer tidigare. Det jag ville poängtera är att det är tämligen meningslöst att posta på ett forum, svenskt dessutom, och fråga om någon vet exakt när någon ny Apple-produkt kommer. Senaste uppdateringen var dock i juni 2009 och Apple har de senaste åren gått ifrån att uppdatera sin produkter mer än en gång per år till endast en gång. Så man skulle kunna tänka sig att den nya MBP kommer i juni. Det är dock, som sagt, ingen annan än några på Apple som vet exakt när. Det du kan vara säker på är att MBP på ett eller annat vis kommer att uppdateras.

Det bästa du kan göra är att hålla, någorlunda, koll på ryktena. Kolla till exempel på http://macrumors.com/ eller http://appleinsider.com/ .
Kolla även MacRumors "Buyers Guide" sida: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro
Där rekommendationen är "Don't Buy - Updates soon".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag sa inte att de nya MBP kommer i mitten av sommaren, personligen tror jag att de kommer tidigare. Det jag ville poängtera är att det är tämligen meningslöst att posta på ett forum, svenskt dessutom, och fråga om någon vet exakt när någon ny Apple-produkt kommer. Senaste uppdateringen var dock i juni 2009 och Apple har de senaste åren gått ifrån att uppdatera sin produkter mer än en gång per år till endast en gång. Så man skulle kunna tänka sig att den nya MBP kommer i juni. Det är dock, som sagt, ingen annan än några på Apple som vet exakt när. Det du kan vara säker på är att MBP på ett eller annat vis kommer att uppdateras.

Det bästa du kan göra är att hålla, någorlunda, koll på ryktena. Kolla till exempel på http://macrumors.com/ eller http://appleinsider.com/ .
Kolla även MacRumors "Buyers Guide" sida: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro
Där rekommendationen är "Don't Buy - Updates soon".

Ahh tack så mycket:) nu förstår jag vad du menar.:)^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

De har tydligen issues med Nvidia och intel... Intel vill att de ska använda intel graffe vad jag hörde. Själv är jag sjuk sugen på en ny 13" eller kanska ska ta en 15" hur som så vill jag att de släpper dem nu

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Säkerligen, men inget av alternativen jag testat på PC fungerar lika smärtfritt ;). Inte ens VLC fungerar lika bra i Windows. Bara för det bygger på samma sak betyder det inte att det är lika bra ;).

Kan man inte få vlc att funka bra i windows så har man antagligen sopig hårdvara eller skit bakom tangentbordet:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Kan man inte få vlc att funka bra i windows så har man antagligen sopig hårdvara eller skit bakom tangentbordet:)

Sa aldrig att det inte gick att få det att fungera bra, läs om läs rätt

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte en macbook pro i början av februari, helt sanslöst grym dator. Stod också i valet/kvalet ifall jag skulle vänta och alla sa hela tiden att den nya modellen kommer -nästa vecka. Det är ju som ett dåligt skämt, behöver man datorn nu så köper man den!