Permalänk

Nytt bygge

hej jag tänkte bygga ihop nytt nu när jag hade lite ekonomi över tycker min dator är lite efter i tiden

Mitt nuvarande är

Moderkort : Asus P5N32-E SLI Plus
ramminnen : Corsair Dominator CM2X2048-8500C5D DDR2 (två st)
Grafik kort : EAH4870 DK 1GB
Nätagg : Corsair TX 650W
Chassi : Antec Ninehundred

tycker datorn presterar lite segt + den har börjat dumma sig på sista tiden med mycket blå skärmar om hårdvarufel så ist för att ta tid och felsökat så tänkte jag byta ut hela rasket min budget är 8000 kr hällst under men det är min max gräns iaf (kan gå över om det bara är någon hundralapp det handlar om)så jag är öppen för förslag

jag använder datorn främst till spel
om det är någe mer ni behöver veta så fråga gärna

Permalänk
Medlem

kan du spara något ifrån den gamla datorn? iså fall borde du spara nätagget + chassi

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk

jo visst kan jag spara saker men effter som jag har mina blåskärmar om hårdvarufel så vet jag ju inte vart boven i felet sitter

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna använda nätagg, chassi och hårdiskar som du har kanske också grafikkorten kan du behålla men det beror ju på vad du sitter och gör med dator osv.

Då är det enda du behöver:

CPU
MINNE
Moderkort

Och då kan du ju komma undan med under 4k (beroende på vad för prylar du väljer) för ett i5 system.

Sen angående blåskärmar har du testat att felsöka något alls såsom att bara byta och testa ett annat grafikkort? Eller så kanske det också kan vara att du fåt virus eller nåt när var det du sist ominstallera datorn?

Permalänk

mina blåskärmar började effter en windows uppdatering i början av mars så jag tror boven i det hela kan vara där men det kan ju vara något annat med.... men nej jag har inte felsökt någonting då jag inte har något att byta ut och testa med .... har varit sugen ett tag på o byta upp mig till någe i stil med en quad cpu o lite rappare minnen samt kvickare grafikkort

Permalänk
Medlem

Blåskärmar försvinner ju i 90% av en /format all däremot

men som sagt

i5 system för runt 4 k sen ett nytt grafikkort kanske

Du har ingen nuvarande processor förresten? ^^

Permalänk

ah jo glömde skriva med den

det är en CPU typ DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)

Permalänk

derekt effter mitt senaste inlägg så stalde windows sig om till basic visualisation eller va det stod allt vart extremt bantat i effekter på krivbordet och sen kom min BSOD upp så jao jag e mer o mer sugen på o få det hela fixat det är möjligt att en formatering skulle hjälpa det problemet men min dator orkar ju i nuläget inte med nutidens spel o den mån som jag vill att dom ska...hällst en fps på 60+ i nära maxat inuläget så får jag upp den i 25+ om jag har tur

Permalänk

så något utav de nyare grafikkorten och en snabb cpu typ quad och då skulle jag väll behöva nytt M-kort med antar jag för det jag hat nu klarar inte en quad

Permalänk
Medlem

Ok men då kanske felet troligen är ett mjukvaru fel och inte hårdvaru.

Men hur som helst eftersom du ändå vill handla nya grejer så behöver du ju inte handla då chassi, nätagg och hårddiskar (om du verkligen inte behöver eller vill ha något nytt där med) för jag tror inte att om det nu skulle vara ett hårdvaru fel att felet ligger i chassi,nätagg eller diskar.

Så då är det väl moderkort, cpu, grafikkork, minne. du kommer behöva.

CPU i5 750. ca1800kr

Moderkort. ca1200kr något som du tycker passar dig bra.

Minne 2x2gb säg där också ca 1200kr

Slutpris ca4200kr. och då har du kvar 3800kr till ett grafikkort

Men jag skulle ju vänta ialla fall någon vecka innan jag handlar prylarna eller ialla fall vänta med grafikkortet tills man ser lite tester osv på nvidias nya kort som kommer nu. Och då är det väl 470 som gäller för dig som kommer väl kosta någonstans runt 3500kr och 480 runt 5000kr.

Annars från radeon gäller ju hd5850 och 5870 också. Men val av grafikkort är ju svårt att säga det beror ju som sagt på vad för upplösning du spelar på och vad för spel du spelar osv.

Permalänk

jo anledningen med att jag sitter med ett 4870 (radeon) nu är att då mitt 8800 GTS la av och det va typ omöjligt att få tag på nytt nvidia kort på en månad inom rimligt pris.... jag gillar inte radeon så mycket är mer hemma med Nvidias produkter hårddiskar så har jag ju en 10ksnurr raptor 74Gb tror jag den va på som windows disk och någe äldre 500 Gb till övrigt jag lär väll byta ut windows disken senare mot en SSD när dom gått ner i pris lite

upplösning så kör jag på min skärms max gräns 1680 x 1050

och spel messt ja mordänaste shooters man kan komma även everquest 2 som jag alldrig har lyckats köra i max oavsätt bygge

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976 är det här någe bra köp i mitt fall tycker ni? plus någe bra grafik kort....

Permalänk

det fick bli det paketet och ett 5870 radeon kort jag orka inte vänta o se hur dant nya geforce landa på

Permalänk
Medlem

Verkar vara fina grejer i uppgraderings kitet... dock kanske du skulle valt en cpu kylare också... de som följer med är inte speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Dom minnena i det paketet är inte speciellt bra och heller inte moderkortet. du har inte corssfire elelr SLI..

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

sant men jag kör inte två grafikkort heller (även om det är bra) jag har kört 8800GTS i SLI så jag vet hur det är.... men jaja jag orka inte vänta längre och tog det jag tyckte verka bra