Permalänk

HP Envy 15

Tjena.. Ursäkta om det finns en liknande tråd ang. denna datorn och om ni är trötta på alla dessa "är denna datorn bra"-trådar Sökfunktionen gav mig bara resultat från 2004?!

Jag har fått upp intresse för denna dator. Min tanke är att helt släppa taget om stationär dator och bara ha en bärbara.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=540248

Intel Core i7 720QM
4 096 MB RAM
320 GB
Mobility Radeon HD 5830 1gb dedikerat grafikminne.

Och min stationära dator jag har att jämföra med:
AMD x2 5600+
GeForce GTX 260
6gb RAM

Jag brukar ha ganska bra koll på datorkomponenter men när det gäller att jämföra stationärt med bärbart blir jag osäker.

Processorn är ju solklart bättre i laptopen. Grafikkortet är jag osäker på? Nu är jag inte ute efter några siffertabeller utan jag vill ha svar baserat på verkligheten.

Är laptopen bättre än min stationära eller åtminståne lika bra?

Kommer jag kunna göra spel och 3D/bildbehandling med samma hastighet och stabilitet?

Och finns det några direkt nackdelar med att byta till bärbart i mitt fall, då jag spelar mycket och jobbar aktivt som 3D-Grafiker och retuschör?

Mvh

Johannes

Permalänk
Medlem

Laptopens grafikkort är inte ens i närheten

Permalänk

Okej, vet du något laptop-kort so någorlunda motsvarar gtx260? Tack för ditt svar:)

Permalänk
Medlem

Här har du en dator med vettigt gpu http://www.kobaltcomputers.co.uk/g870_overview.php

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Det finns inget mobilt grafikkort som matchar ett gtx260. Det skulle vara nån SLI/CF värsting isåfall.

Det vassaste mobila kortet i nuläget är 5870, inte så jättestor skillnad mot gtx280m men det har stöd för dx11 osv vilket nvidia inte har ännu.

Permalänk
Medlem

Precis som "iwetmypants", så är jag ute efter en bärbar dator som klarar både spel och 3D/bildbehandling utan några större problem och är inne på HP`s envy 15.

Processorn verkar vara rätt stark, två tomma platser som man kan trycka i mer minne, möjlighet att klämma på ett extra batteri under är inte fel om det skulle behövas. Den ser rätt snygg ut och väger inte så hemskt mycket heller.

Är också lite osäker på grafikkortet men borde det inte flyta på rätt bra i 3D/bildbehandling eftersom den klarar de nya krävande spelen enligt tråden om envy? Hp envy 13 & 15

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gax
Precis som "iwetmypants", så är jag ute efter en bärbar dator som klarar både spel och 3D/bildbehandling utan några större problem och är inne på HP`s envy 15.

Processorn verkar vara rätt stark, två tomma platser som man kan trycka i mer minne, möjlighet att klämma på ett extra batteri under är inte fel om det skulle behövas. Den ser rätt snygg ut och väger inte så hemskt mycket heller.

Är också lite osäker på grafikkortet men borde det inte flyta på rätt bra i 3D/bildbehandling eftersom den klarar de nya krävande spelen enligt tråden om envy? Hp envy 13 & 15

Jag är inne på samma spår. Behöver en stark bärbar till mitt CADande men det som jag har upptäckt är att ATIs grafikkort inte har något stöd för t.ex aCad. Om man då bortser från deras Fire-serie.

Det kan vara bättre när det kommer till phodoshop osv men min generella uppfattning är att ATi inte duger väl som programaccelerator. Kan ha fel..

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

http://www.adkvideoediting.com/laptop2.cfm

17 tum iofs men dom är helt custom, egna bios och drivers etc, riktiga (ej mobile) i7 med mera. Dom ska ha bra support också.

Dom verkar ju ha kunder med http://www.adkvideoediting.com/clients2.cfm

Men ni måste inse att det ni söker är en stationär dator!

Läs tråden om envy, lol vilket skämt, lycka till om ni köper dom säger jag bara. Ni kanske kan gråta ut i tråden ni med.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.