Vad betyder ♦ och ♠ ?

Permalänk

Vad betyder ♦ och ♠ ?

Vad betyder ♦ (spader) och ♠ (ruter) ? Jag får dessa tecken när jag använder min trådlösa Logitech MX600 mus om ett inmatningsfält i t.ex. webbläsaren står markerat och jag trycker på bakåt eller framåt knappen på musen.

Om jag är inne i Firefox och visar Bokmärken fältet så visar sig de här tecknen i sökrutan där om jag trycker på framåt och bakåt knapparna. Det blir ruter om jag trycker på bakåt och spader om jag trycker på framåt.

Vad står det för och varför visar det sig? Är det något fel på programvaran (Logitech Set Point 4.24.99 och samma version för drivrutiner enligt programmet) eller musen, eller ska det vara på det sättet? Finns det liksom någon mening med det?... jag har svårt att se någon mening med det. Vad är det min mus försöker säga? Har den fått spader eller?

Tack för svar!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det är ascii kod för "ruter" och "spader" som i en kortlek. Varför du ser det vet jag inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Det är ascii kod för "ruter" och "spader" som i en kortlek. Varför du ser det vet jag inte.

Ja, jag ser ju vad det föreställer, men vad jag inte förstår är varför jag ser det. Vad är det min mus försöker säga till mig? Är det bara min mus som får ruter och spader när den själv behagar? Eller är det någon annan här som har varit med om samma sak?

Grejen är ju att det har varit så här sedan jag köpte den. Så har det varit under Winodws XP och så är det nu under Windows Vista. Jag har inte brytt mig så mycket om det, men jag tänkte höra vad det beror på och om det går att få bort.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Glömsk

Detta är inte ASCII, utan Unicode. Närmare bestämt är det kodpunkterna 9830 (BLACK DIAMOND SUIT) och 9824 (BLACK SPADE SUIT).

ASCII är en standard som bestämmer vilket tecken en viss siffra mellan 0-127 motsvarar. 65 = A exempelvis. Problemet är ju att i ASCII får väldigt många tecken inte rum (typ kinesiska, eller våra svenska ÅÄÖ) så det finns en standard som heter Unicode som har väldigt många fler tecken än ASCII.

Det finns olika metoder att representera unicode med hjälp av bytes. De vanligaste är UTF8 och UTF16. Det skulle vara intressant att veta vad musen genererar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Detta är inte ASCII, utan Unicode.

Detta är inte Unicode, utan UCS (men det går att använda en tabell över Unicode-tecken för att skriva referenser med då de är synkroniserade där):

Citat:

http://www.w3.org/TR/REC-html40/charset.html#h-5.3.1:
The syntax "&#D;", where D is a decimal number, refers to the ISO 10646 decimal character number D.

Google sade för övrigt, Tutorial: Enabling Back & Forward mouse buttons in Firefox & Mozilla.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ta upp en gammal tråd men enda som jag hitta angående mitt problem. Som TS så får jag alltid ruter och spader när jag går framåt och bakåt med musknapparna, det är väldigt drygt när man använder tex. Google och ska tillbaka för att söka nytt så är det såna tecken i inmatningsfältet.

Någon som har nått tips för att få musen att sluta med det? Har en Ace ML-20 nu tror jag, men kan tillägga att dom flesta möss jag haft även dom genererat dessa tecken i inmatningsfält. Använder Firefox om de skulle hjälpa med.

Visa signatur

wonka, sågare och sötnos

Permalänk
Medlem

En liten sökning på google ger denna tråd, verkar vara ett problem med logitech:

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=581880&sta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
En liten sökning på google ger denna tråd, verkar vara ett problem med logitech:

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=581880&sta...

Mjo, men har för närvarande inte en Logitech-mus och programmet som följde med denna låter mig inte välja vilka tangenter som ska tryckas för "framåt" och "bakåt".

Visa signatur

wonka, sågare och sötnos