Permalänk
Medlem

Står allt rätt till?

Folding@home fångade mitt intresse för ungefär en vecka sedan och har fifflat och pillat lite sedan dess. Har installerar och avinstallerat diverse klienter ett par gånger. Nu, slutligen, kör jag V6 GPU2 och SMP2 v6.34.

Installerade FahMon för att försäkra mig om att allt står rätt till.är Är nu lite förundrad över resultaten. SMP-klientens PPD pendlar hit och dit från 800PPD till 28000PPD5 beroende på när jag tittar. Och klienten för grafikkortet visar 0.00 PPD och har slutat ge poäng efter att SMP installerades, men den verkar köra igenom WU:s när jag öppnar klienten, och passerar aldrig deadlines. Username och passkey ska vara rätt. Kör klienterna ~12h/dag.

Kan hända att jag missförstått saker och ting. ^^ Använder hårdvaran i sign.

Bild från Fahmon j

[/URL]

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kul att ha fler ombord på Foldingskutan!

Eftersom du kör ett 5850 skulle jag rekommdera att köra den nya v7-klienten till GPUn: https://fah-web.stanford.edu/projects/FAHClient/wiki/BetaRele... Guide från Stanford har du här: http://folding.stanford.edu/English/WinGuide

Den kör även SMP om man vill det, en av nyheterna är att man kör alla kärnor från ett och samma programfönster. Och eftersom Radeon-kärnan fortfarande drar en hel del CPU-kraft (cirka en kärna i dagsläget, men fortfarande tidig beta) är det bra att köra med -smp 3 + GPU med din setup.

För att få tillgång till nya betakärnan till Radeon (_16) behöver man dock pilla lite:#10922736
Och när du är inne i configen under 'Slots' ändrar du SMP-sloten beroende på hur du installerade (man kan välja att antingen Unicore, SMP eller GPU konfas automatiskt vid installation, om du skall köra både SMP+GPU skulle jag köra SMP som auto och lägga till GPU när det är installerat) enligt bild nedan från '4' till '3':

Den nya klienten har tyvärr ännu inte stöd i övervakningsprogram som HFM.NET och Fahmon, men har en PPD-estimator inbyggd. Och stöd kommer till HFM har jag sett, och troligtvis även Fahmon.

Men med nuvarande setup fuckar nog GPU-folding up SMP och gör att den blir väldigt ojämn. Ett bra sätt att kolla om det står rätt till är att kolla på TPF, den kan man kolla i log-filen eller Fahmon.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Stort tack för ett utförlig svar, från en vikarveteran! ^^ Och tack för välkomnandet. Känns ju som en dröm att kunna pyssla med en av sina största hobbys samtidigt som att man hjälper till med en del av forskningen kring otäcka sjukdomar! Dessutom kan man ju vrida ner elementen ett par grader! ^^
Ska genast utforska länkarna du gav mig!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Oooh, you
Hoppas det hjälper...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror att jag har gjort allt rätt nu. Men är fortfarande lite förvirrad av alla förkortningar och begrepp.

GPU får ungefär 7000 PPD (oklockat, installerade precis om windows och har inte hunnit ännu)
CPU ligger dock på 668 PPD. Kanske ska låta den köra ett varv helt enkelt eller?

Den enda jag har gjort är att;
Installerat
Ändrat smp till 3 kärnor
Lagt till GPU-slot (med "extra slot" - name: client type, value: advanced) om jag nu förstod det rätt.

Good to go?

Visa signatur

Permalänk

PPDn på CPUn kommer stiga rejält efter du foldat klart 10 WU och blivit berättigad till bonus.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Har en fråga. Har kört F@HControl clienten nu sen den släpptes, men har ännu inte fått någon beräkning på PPD eller credit per kärna? Foldar för tilfället med en 4850, 2st när jag får tillbaka mitt nätagg.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Tror att jag har gjort allt rätt nu. Men är fortfarande lite förvirrad av alla förkortningar och begrepp.

http://img192.imageshack.us/img192/2784/foldingu.png

GPU får ungefär 7000 PPD (oklockat, installerade precis om windows och har inte hunnit ännu)
CPU ligger dock på 668 PPD. Kanske ska låta den köra ett varv helt enkelt eller?

Den enda jag har gjort är att;
Installerat
Ändrat smp till 3 kärnor
Lagt till GPU-slot (med "extra slot" - name: client type, value: advanced) om jag nu förstod det rätt.

Good to go?

Det ser bra ut. GPUn ligger väl i de faggor som man kan förvänta sig just nu. CPUn ser också ut att ligga ungefär där man kan förvänta sig att 3st PII-kärnor ska vara, kanske lite lågt men din nuvarande projekt har jag sett att dom är rätt seg när jag hade liknandne på min PII. Om du har fixat passkey så får du bonus när du har kört klart 10st WU.

Skrivet av Pexx:

Har en fråga. Har kört F@HControl clienten nu sen den släpptes, men har ännu inte fått någon beräkning på PPD eller credit per kärna? Foldar för tilfället med en 4850, 2st när jag får tillbaka mitt nätagg.

Men får den arbete gjort och skickat? Och dyker det upp poäng till dig?
Det verkar vara ett problem på serversidan, koden som håller koll på poäng på WU och liknande är inte alltid up to date och då blir det såhär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Men får den arbete gjort och skickat? Och dyker det upp poäng till dig?
Det verkar vara ett problem på serversidan, koden som håller koll på poäng på WU och liknande är inte alltid up to date och då blir det såhär.

Jodå, poäng och WUs kommer in hela tiden vilket syns både på F@H Statistiken och Overclockers Statistiken. Men i den nya clienten har jag aldrig fått Base Credit, Estaminated Credit eller Estaminated PPD, de står bara som Unknown. Dessutom så är ETA väldigt buggig efter jag satt datorn i strömsparläge eller pausat foldingen.

EDIT: Uppdaterade till 7.1.24 från 7.1.21

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem

Nu har jag över 30 WU:s fördiga och GPU:n ligger nu på ~8500-9000 PPD, efter OC. CPU:n ligger dock fortfarande och maler på 7-800 hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Nu har jag över 30 WU:s fördiga och GPU:n ligger nu på ~8500-9000 PPD, efter OC. CPU:n ligger dock fortfarande och maler på 7-800 hela tiden.

Har du skaffat en passkey och skrivit in den korrekt i foldingprogrammet?

Kan du posta texten i loggfilen för programmet så blir det lättare att felsöka.

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat passkey och har försäkrat mig om att den är rätt inskriven.

Här har vi loggen. Vet själv inte riktigt vad jag ska leta efter. Hoppas ni kan hitta något.

Log

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Jag har skaffat passkey och har försäkrat mig om att den är rätt inskriven.

Här har vi loggen. Vet själv inte riktigt vad jag ska leta efter. Hoppas ni kan hitta något.

Log

Hmmz.. du borde ligga mellan 2.5k och 4.5k PPD med den tid per procent du har med det projektet om du kör dygnet runt. Är inte helt hemma på logfilerna i nya klienten men jag kan inte hitta något knas.

Permalänk
Medlem

Okej. Klienten körs ~12h/dag. Och under den tiden används datorn till spel 2-3h.
I konfigurationen för SMP står det att antal CPU:s som ska användas bör vara en multipel av två. Kan det bli knas där? Provar att sätta den till 2 så får vi se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Okej. Klienten körs ~12h/dag. Och under den tiden används datorn till spel 2-3h.
I konfigurationen för SMP står det att antal CPU:s som ska användas bör vara en multipel av två. Kan det bli knas där? Provar att sätta den till 2 så får vi se.

I så fall verkar dina poäng stämma rätt bra.

Permalänk
Medlem

Men är det så det fungerar? GPU:n ligger ofta strax över 9K PPD, och spelar jag en timme och sedan kollar så ligger den på runt 7K för att sedan gå tillbaka till 9k efter en stund. Fungerar det inte likadant på SMP?

Hur som helst borde den väl åtminstone ligga mellan 1-1,5k, om 2,5k-4,5k är normalt för ett dygn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Men är det så det fungerar? GPU:n ligger ofta strax över 9K PPD, och spelar jag en timme och sedan kollar så ligger den på runt 7K för att sedan gå tillbaka till 9k efter en stund. Fungerar det inte likadant på SMP?

Hur som helst borde den väl åtminstone ligga mellan 1-1,5k, om 2,5k-4,5k är normalt för ett dygn?

GPU foldningen kör WU som har en fixerad poäng. Du får X poäng när du lämnar in jobbet, oavsett hur lång tid det tagit att göra klart det (förutsatt att du klarar deadline givetvis).

SMP WUs har en väldigt låg grundpoäng och det som sedan ger rejält med poäng är bonusen. Bonusen baseras på hur snabbt efter att du börjat vika som du lämnar in en WU och kurvan är inte linjär. Kör du klart en WU på säg 10 timmar så får du en slutpoäng som är betydligt bättre än om du kör samma WU 5 timmar, sen stänger av i 10 timmar för att sedan göra de sista 5 timmarna. Det räknas då som om det tagit 20 timmar att göra klart den och bonusen baseras på det.

Permalänk
Medlem

Okej! Ja men då låter det ju rimligt med den poäng jag har. Tack för hjälpen.

Visa signatur