Android vs iOS/iPhone - Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Android vs iOS/iPhone - Vad ska jag välja?

Har en iTouch 4G nu och tänker skaffa en "smart phone" snart

iTouchen känns seg och tråkig och har blivit riktigt trött på apple iOS och att allt ska vara så kontrollerat, men det som jag gillar är appstore och funktionaliteten av iOS. känns inte som det blir en iPhone 5 för 7000 spänn i sommar

Jag har kollat på en Samsung galaxy s2 och den verkar vara
+
Tunn
Bra kameror
Stor och härlig skärm
1,2ghz dualcore SNABB
Android ett mer kapabelt operativsystem
HDMI out
Android market bra utbud med appar som fortsätter att växa
Bra grafik i spel
riktigt filsystem drag n drop osv, spelar upp mkv avi direkt i videospelaren.
vanlig simkorts plats
FLASH
roligare gränssnitt

Så vad säger ni som har prövat både iphone och android, tycker ni att android är mer värt en en iphone?

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Avstängd

Jag, "applehora" som jag ju är, föredrar iPhone.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig få för mig att "frivilligt tvinga" mig själv att vara beroende av exempelvis iTunes för att installera programvara och föra över film och musik genom att köpa en Appleprodukt.

Förbiser man detta så är ju iPhone en bra produkt om man gillar iOS. Personligen gillar jag Android aningen mer då det går att anpassa mer... mycket mer.

Permalänk

android>iphone
du kommer inte bli missnöjd
skriver det här från en android telefon hehe

Permalänk
Medlem

Har inte använt Android alls, men jag gillar iOS då jag har funnit många appikationer användbara och hjälpsamma. Det hela gäller på vilket du föredrar, med Cydia så blir iPhone ganska öppen för 3e parts applikationer som inte godkänns av Apple - men sen så är Android mer öppen än iOS när det gäller officiella appar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Låter redan som du bestämt dig. Har själv erfarenhet av båda även om jag endast haft iPhone för privatbruk och personligen föredrar iOS men du kommer säkerligen inte bli besviken på en high-end Android.

Testa nåt nytt om du tröttat.

Permalänk
Medlem

en av de smidigaste sakerna(fjärrstyrning av dator, tv, sterio) försvinner ju med ios för att apple bara vill att det ska fungera med deras osx och deras saker överhudvudtaget, man blir som låst med den överprisade appleskrotet, därför väljer jag android, för att dom inte tvingar dig att andvända endast deras saker.

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Nu är jag för Android och mot Apple så se till att ha lite överseende men ska försöka nämna några vettiga jämförelser.

High end Android vs iPhone 4

Fördelar Android:
*Snabbare processor
*Flash
*Open source
*Modifierbart (Widgets, launchers, tredjeparts musikspelare, tangentbord etc etc)
*Inget värdelöst iTunes
*I många fall bättre kamera
*Möjlighet till större skärm
*Möjlighet att välja bland många telefoner med samma operativsystem för att hitta den som passar just dig (design, prioritet på kamera, lagring, skärmstorlek, högtalare mm)
*Mycket gratisapplikationer på Android Market
------------------------------------------------------------
Förövrigt så tycker jag rent allmänt att Android som operativ är bättre än iOS. Du kan strukturera upp telefonen som du själv vill, ändra startskärmars utseende, välja din egna musikspelare, din egna webbläsare, köra tjänster(mjukvara som ex Tasker som beroende på omständigheterna utför handlingar). Tycker faktiskt inte iPhone har så mycket att komma med när man jämför med en high end Androidlur.

Permalänk

Jag har haft appels skit en gång aldrig igen!
Min senaste var min första android lur och det blev en samsung galaxy s

Nu ser det ljust ut för att köpa 2an hehe

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Android har gratis angry birds. Ett mycker bra själ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Android har gratis angry birds. Ett mycker bra själ

iOS har också gratis angry birds

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

iOS har också gratis angry birds

angry bird Rio kostar väl 7 kronor på iOS eller hänger jag inte med i svängarna.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

angry bird Rio kostar väl 7 kronor på iOS eller hänger jag inte med i svängarna.

Jaha? Köper man en telefon för 7 papp har man knappast råd med det. eller?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Jaha? Köper man en telefon för 7 papp har man knappast råd med det. eller?

Ne för alla pengar gick till telefonen
Ne men OnT så säger jag android tycker man är så låst med ios men det är ganska personligt.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Jag är för apple Älskar hur man kan samla allt på itunes o fixa apparna direkt därifrån också! Sjukt skönt. + iphone's iOS o hela mobilen är stilrenare. Sen en STOR fördel är väl att iphone 4 har multitasking och facetime. Vet faktiskt inte om någon andriod har multitasking. Själv tycker jag att man kan göra iphone mer personlig.
Jag lägger min röst på Iphone 4 iaf. Lycka till.
over and out, marre

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Jag är för apple Älskar hur man kan samla allt på itunes o fixa apparna direkt därifrån också! Sjukt skönt. + iphone's iOS o hela mobilen är stilrenare. Sen en STOR fördel är väl att iphone 4 har multitasking och facetime. Vet faktiskt inte om någon andriod har multitasking. Själv tycker jag att man kan göra iphone mer personlig.
Jag lägger min röst på Iphone 4 iaf. Lycka till.
over and out, marre

Hur kan du säga att iOS och hela mobilen är stilrenare? 1. Det finns mängder av Androidtelefoner, finns säkert någon som är stilren. 2. Du kan göra ditt operativsystem hur stilrent du vill i Android. Visst håller jag med om att Sense i HTC-lurarna inte är det skönaste man kan ha. Men då drar man bara in LauncherPro och passande widgets och du får genast en stilren lur om du så vill. Med tanke på att du kan installera vilken launcher du vill så kan du även anpassa systemet precis hur du vill. Jag förstår verkligen inte alls hur du kan skriva att iPhone går att göras mer personlig. Sedan vet jag inte hur det är om du jailbreakar luren, men jag antar att det blir väldigt jämnt då.

Angående multitasking så blir jag lite ledsen i ögat över vad du skriver. Apple var långt efter konkurrenterna när det gällde multitasking. Multitasking har de flesta seriösa mobila OS haft sedan 10 år tillbaks. Fan, min gamla Psion 3MX har multitasking och den är från 98 och bygger på operativsystemet SIBO som sedan blev Symbian (med lite mellanlandningar). Nu kan ju inte Android räknas in bland Symbian och WM/PocketPC men du förstår min poäng.

Jag börjar nästan fundera på om det vilar något sarkastiskt över hela ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Hade en iPhone 3G, kände efter ca ett år att jag tröttnat på den. Köpte en Galaxy S som jag dock inte gillade så mycket pga. olika anledningar. Efter ca en månad med SGS blev det en iPhone 4 istället och den har jag nu haft i snart ett år. Känner dock att jag igen tröttnat på iOS, väntar ivrigt på Galaxy S 2 och hoppas innerligt att det ska vara en bättre mobil än SGS var.

EDIT: Måste bara dra iväg ett ROFL till marreinho, hur jävla borta kan man vara xD "Personlig" iPhone, jo visst...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

http://www.swedroid.se/qualcomms-dubbelkarniga-msm8660-plattf...

Det räcker väl bara med den länken som säger att tillome 3GSen är snabbare än 4an..
Sjukt bluff tycker jag från apples sida..

Nä kör Android!!

Jag kör som sagt med galaxy s just nu med 3.2.2 updatering!

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag gillar båda av olika anledningar, ios gillar jag för 1. man behöver inte vara rädd för virus utan det är bara att köra på. 2. tycker det flyter mycket bättre än den android mobilen jag använt (Desiree). 3. gillar appstore mycket smidigt och många bra appar.
Andoid 1. man kan anpassa mer vilket är trevligt. 2. emulatorer utan jailbreak.
Flash ser jag nästan mer som en nackdel än fördel har aldrig under mina 3 år med iPhone känt att jag saknar flash mer att jag är glad att slippa sega sidor pga reklam. Men jag väljer själv iPhone då den passar mig bra och jag gillar utbudet av appar, har även jailbreakat min iPhone så man kan dra ner emulatorer och annat skoj, men det är ju helt beroende på vad man själv gillar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

http://www.swedroid.se/qualcomms-dubbelkarniga-msm8660-plattf...

Det räcker väl bara med den länken som säger att tillome 3GSen är snabbare än 4an..
Sjukt bluff tycker jag från apples sida..

Nä kör Android!!

Jag kör som sagt med galaxy s just nu med 3.2.2 updatering!

Bluff? 3GS:en är snabbare pga att den kör mycket lägre upplösning än 4:an. Trots iPhone 4 i dagsläget relativt låga GPU prestanda finns de snyggaste och mest tekniska spelen just för iOS. Det är en fördel med att inte ha en uppsjö olika hård/mjukvaruvaritioner att tänka på när du utvecklar.

Permalänk
Medlem

Jag är iPhone-ägare men står faktiskt väldigt neutralt i denna fajten.

Jag valde bort android för att det kändes oseriöst och "ihopkastat" utan tanke (ja, jag har testat HTC, Samsung, SE, ZTE mfl., även en rootad Samsung)

iOS däremot är det ordning och reda och "det funkar hela tiden" utan krångel. Väldigt synd det saknar Widgets på en form av "hemskärm"

Xperia Arc väcker otroliga "vill ha"-känslor för mig, SE's grafiska tema är det jag gillar bäst.

Har du funderat på en telefon med Windows Phone 7?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Murer:

Hur kan du säga att iOS och hela mobilen är stilrenare? 1. Det finns mängder av Androidtelefoner, finns säkert någon som är stilren. 2. Du kan göra ditt operativsystem hur stilrent du vill i Android. Visst håller jag med om att Sense i HTC-lurarna inte är det skönaste man kan ha. Men då drar man bara in LauncherPro och passande widgets och du får genast en stilren lur om du så vill. Med tanke på att du kan installera vilken launcher du vill så kan du även anpassa systemet precis hur du vill. Jag förstår verkligen inte alls hur du kan skriva att iPhone går att göras mer personlig. Sedan vet jag inte hur det är om du jailbreakar luren, men jag antar att det blir väldigt jämnt då.

Angående multitasking så blir jag lite ledsen i ögat över vad du skriver. Apple var långt efter konkurrenterna när det gällde multitasking. Multitasking har de flesta seriösa mobila OS haft sedan 10 år tillbaks. Fan, min gamla Psion 3MX har multitasking och den är från 98 och bygger på operativsystemet SIBO som sedan blev Symbian (med lite mellanlandningar). Nu kan ju inte Android räknas in bland Symbian och WM/PocketPC men du förstår min poäng.

Jag börjar nästan fundera på om det vilar något sarkastiskt över hela ditt inlägg.

Smaksak helt enkelt+jag skrev vad jag själv tycker sen det med multitasking visste jag inte Trodde den saken men o dubbeltrycka på den knappen o få fram multitasking var nytt MEn förlåt angående multitasking delen då

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av marreinho:

Jag är för apple Älskar hur man kan samla allt på itunes o fixa apparna direkt därifrån också! Sjukt skönt. + iphone's iOS o hela mobilen är stilrenare. Sen en STOR fördel är väl att iphone 4 har multitasking och facetime. Vet faktiskt inte om någon andriod har multitasking. Själv tycker jag att man kan göra iphone mer personlig.
Jag lägger min röst på Iphone 4 iaf. Lycka till.
over and out, marre

Wow, så mycket dumheter...

Nej, iPhone har inte multitasking. Det går att köra vissa processer i bakgrunden, men så fort du går ur en app så sparas det ner till minnet och vanligtvis så förlorar man just den menyn man är inne på.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Wow, så mycket dumheter...

Nej, iPhone har inte multitasking. Det går att köra vissa processer i bakgrunden, men så fort du går ur en app så sparas det ner till minnet och vanligtvis så förlorar man just den menyn man är inne på.

Vilka menyer skulle inte sparas menar du? Kan inte komma ett enda fall så vanligt kan de inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

Jag har haft appels skit en gång aldrig igen!
Min senaste var min första android lur och det blev en samsung galaxy s

Nu ser det ljust ut för att köpa 2an hehe

Iofs så skulle jag väl inte kalla en jailbreakad iphone för skitlur (hur någon står ut med en icke jailbreakad är dock för mig ett mysterium). Men samma här, blir ingen mer för min del.

Permalänk

Jag har hoppat fram och tilbaka mellan androidtelefoner och iPhones. Först en 3G, sen en Hero, sen en 3Gs, sen en Legend, sen en Desire och nu en 4.
Jag har inget råd alls att ge i den här frågan.
Jag personligen tycker att skärmen på iPhone 4 är den bästa som finns av allt jag sett. Det jag saknar är widgets (jag har iofs jb, och har testat varianter på olika homescreen-widgets, men det funkar inget vidare). Kameran på iPhone är inte fantastisk, men den ger det bästa resultat jag har sett. Jag kan tänka mig att tex SE Arc är bättre (SE är duktiga på mobilkameror - åtminstone på sina premiumtelefoner). Hur många pixlar det sitter i en mobilkamera är halv-ointressant eftersom bilder ju beror på så mycket mer än antalet pixlar. Det som gör att jag inte är så sugen på att byta nu är att iPhone 4 bara funkar som den ska. Hela tiden. Jag har aldrig blivit överraskad med att nåt program bara hänger sig eller att batteriet plötsligt och oförklarligt har tömts på en timme, eller att varannan bild ser ut som skit eller att Exchange inte fungerar trots att det är korrekt inställt. Allt det där ha jag upplevt på Androidlurarna. Uppdateringsgeggan är en annan sak som gjorde att jag tröttnade lite (nån som kommer ihåg tiden för Hero-uppdateringen?). I android-världen blir det ju så, eftersom varje tillverkare måste optimera ROMen för att funka med sina tilläggsprogram. Apple har ju inte många telefoner att hålla reda på, liksom.
Samtidigt ska jag väl påpeka att om jag bara hade PC skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag köpte en iPhone. iTunes i Windows är ett jävligt jobbigt och dåligt program. I OS X fungerar det som det ska, men det blir ju jobbigt (och rätt dyrt) att byta dator bara för att köpa en ny telefon...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha "mest mobil för pengarna", så skulle jag utan tvekan ha valt en med Android.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

Det är nog såhär enkelt; Frågar du en android-ägare så säjer han "android" och frågar du en iPhone-ägare så säjer han "iPhone". Förvänta dig inget svar som är "unbiased".

Det enda raka är att gå till en affär som låter dig klämma och känna på de du är intresserad av. Helst skulle man vilja prova telefonerna i nån vecka för att se vilka för- och nackdelar som finns, men det går väl inte många handlare med på...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas67lundberg:

Det är nog såhär enkelt; Frågar du en android-ägare så säjer han "android" och frågar du en iPhone-ägare så säjer han "iPhone". Förvänta dig inget svar som är "unbiased".

Det enda raka är att gå till en affär som låter dig klämma och känna på de du är intresserad av. Helst skulle man vilja prova telefonerna i nån vecka för att se vilka för- och nackdelar som finns, men det går väl inte många handlare med på...

Tre låter dig testa smartphones, tror jag.
Inte helt säker på reglerna där, men det har varit en massa reklam kring just det från Tre's sida.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Jesterhead:

Jag har haft appels skit en gång aldrig igen!
Min senaste var min första android lur och det blev en samsung galaxy s

Nu ser det ljust ut för att köpa 2an hehe

du har alltså den mobilen som gång på gång får problem när det kommer nya android versioner kommer
för övrigt så äre väll lite vagt att dra ett helt märke över en kant du verkar haft dålig erfarenhet av en produkt en gång.

mitt tråd till trådskaparen, gå gärna in i en butik där de har fungerande exemplar, o inte bara dummies, o testa, kläm o bilda lite egen uppfattning.

båda systemen har sina fördelar. dock kan jag inte hålla med om att flash isig är nån bra motivering oavsett system eller plattform resurskrävande, instabilt o känns allmänt omodernt. men det är ju min högst personliga åsikt.

skulle ja köpa en android lur, skulle jag se till att den har eller väldigt snart kommer få 2.3 mjukvaran. inte att den i framtiden kommer få, för äre inte en mobil med ett "rent" android system, utan massa uppepå systemet, så brukar det tendera till att dra ut på tiden o komma rätt långt efter att google släppt systemet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive