Android vs iOS/iPhone - Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

*viftar med webOS-flagga*

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Sant.
Men jag gillar att koda, vilket även är en av anledningarna till att jag har en iphone som privattelefon, och android som jobbtelefon.

Min har aldrig segat ner sig, och jag har både wigdets och lite annat smått och gott på min hemskärm.

Gillar du att koda så är det ingen som stoppar dig, fortsätt att utvecklas. Jag själv kan inte programmera och har ängat timmar att få touch 4g att funka med:

Iflat(4) HD
folderenhancer
Move2unlook
Perfect alert
winterboard

samt jag har fortfarande inte fått wallpapper att funka i lockscreen. Trög har den blivit på sina håll. :/

Men följa dit intresset leder en är bra.

BASED ON A TRUE STORY.
Vi har 3 iphones, 1 touch och 2 Desire, resten vanliga mobiler i studentkorridorren.

Person 1 ville skaffa en iphone tills person 2 kom med 2 Desire som person 1 lekte med. Nu vill person 1 ha en android telefon istället Person 2 äger 2 desire och 1 touch.

Person 3 lånade en av person 2s Desire och blev förälskad i android. Sålde sin iphone 3gs 32gb till person 1 för 2,2k sek, som använder denna som tillfällig telefon. Person 3 köpte en HTC Desire HD för 2k sek. Person 3 älskade sin iphone 3gs, till person 2 kom in i bilden.

Person 4 vill byta sin iphone 3gs 16gb mot en HTC Desire som ägs av Person 2.

Person 5 som har den tredje 3gs vill skaffa en iphone 4, men sneglar ett öga mot desiren. xD

Person 2s touch ger snea blickar då den kan användas för ip samtal och den ser bättre ut jämfört med orginalet . xD

Person 6 utanför korridoren är en apple-fanboy utan des like som gett vika för person
2 och 3s kunskap av android och iOS, men hänger troget kvar till sin Iphone 4 som ingen annan är länge imponerad av. Trots att X antal personer känner till person 2s prylar så är de ständigt nyfikna och imponerade varje gång det snackas om android.

60% har en iphone här i Gdansk bland de som person 2 pluggar med, samt fler och fler försöker ge svar eller försöker göra person 2 avundsjuk till varför iphone är bra, men samtliga kommentarer/svar/påståenden saknar grund/är falska.

I slutändad; en telefon är subjektiv; Välj en som du inte kommer att tröttna på och håller länge även vid end of life. Apple håller liv i iphone och android community håller liv i nästan alla androidtelefoner.

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk

som iphoneägare inne på min andra iphone med en par månaders androiderfarenhet så måste jag faktiskt säga iphone, om man låter bli att gnälla på systemet för överförning och synkning, och låter det sköta sig självt så fungerar det riktigt smärtfritt... det är därför som jag använder itunes och Ios...

Men alla ska ju vara inne och pilla runt i saker som fungerar och när det sedan pajjar då är det helt plötsligt någon annans fel.... men jaja... jag skulle i alla fall valt iphone...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

som iphoneägare inne på min andra iphone med en par månaders androiderfarenhet så måste jag faktiskt säga iphone, om man låter bli att gnälla på systemet för överförning och synkning, och låter det sköta sig självt så fungerar det riktigt smärtfritt... det är därför som jag använder itunes och Ios...

Men alla ska ju vara inne och pilla runt i saker som fungerar och när det sedan pajjar då är det helt plötsligt någon annans fel.... men jaja... jag skulle i alla fall valt iphone...

Lite svårt att t.ex ansluta till sin server via ssh med sharedkey utan att jailbreaka.
Kolla på youtube med 3g är ju olidligt.
Jag kör linux, itunes funkar inge vidare där.
Listan kan göras jäkligt lång..

Visst, vill man bara ringa o skicka sms o ta några foton så funkar den väl smärtfritt.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Jo visst, men touch o känslan har helt klart med med saken o göra. O icke senaste android på en blade går inte alls att jämföra med t.ex en nexus s enligt mig.

(Frugan har en blade o jag har en 3gs)

Ja det kan det säkert göra, tyvärr hittar jag ingen uppdatering till 2.2 om inte har telia eller comviq

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag trodde vi hade fått slut på 7000kr snacket nu när Apple säljer iPhones från Apple Store. 5995 får du en iPhone 4 för (olåst).

Dra av en tusenlapp och mitt inlägg är ungefär lika valid.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Dra av en tusenlapp och mitt inlägg är ungefär lika valid.

Visst, men varför inte säga det direkt istället för att lägga på en tusenlapp. Det är rätt stor skillnad på 500 och 1500 prisskillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Visst, men varför inte säga det direkt istället för att lägga på en tusenlapp.

Därför jag trodde att den kostade sju tusen, om det inte var självklart nog. Nästa fråga?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Ja det kan det säkert göra, tyvärr hittar jag ingen uppdatering till 2.2 om inte har telia eller comviq

Ja det är lite tråkigt. Har själv tjatat på damen hemma att få testa http://www.cyanogenmod.com/

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Ja det är lite tråkigt. Har själv tjatat på damen hemma att få testa http://www.cyanogenmod.com/

La in 2.2 igår. Vad är bra med cyanogenmod?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

La in 2.2 igår. Vad är bra med cyanogenmod?

Den verkar gå rätt mycket lättare än 2.1 på bladen.

Körde du in telias? Varför är det olika från zte? Blev luren brandad eller operatörslåst?

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Den verkar gå rätt mycket lättare än 2.1 på bladen.

Körde du in telias? Varför är det olika från zte? Blev luren brandad eller operatörslåst?

Jag körde på swedroidmans guide på swedriod forumet. Tror guiden är för telia och för dom utan telia, iaf så är min från elgiganten och den funkar fortfarande. Menar du olika updpateringprogram till 2.2 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://ztesweden.se/Exego.aspx?p_id=327

Undrar varför de har olika firmwares till samma telefon beroende vilket simkort man har om ingen branding/operatörslåsning sker.

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Boss302:

http://ztesweden.se/Exego.aspx?p_id=327

Undrar varför de har olika firmwares till samma telefon beroende vilket simkort man har om ingen branding/operatörslåsning sker.

Drog in 2.2 på brorsans Blade. Det var då comviq-versionen och det fanns lite comviq-appar på mobilen efter det, så lite branding verkar det vara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Drog in 2.2 på brorsans Blade. Det var då comviq-versionen och det fanns lite comviq-appar på mobilen efter det, så lite branding verkar det vara.

Ok, tackar.
Går de att avinstallera?
Något operatörslås?

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Boss302:

Ok, tackar.
Går de att avinstallera?
Något operatörslås?

Jag testade aldrig att avinstallera någon av comviq-apparna, tänkte inte ens på att försöka
Låste upp den precis när han skaffade den och den var fortfarande upplåst efter uppdateringen.

(sorry för sent svar)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig

Ok tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaztompc:

Har en iTouch 4G nu och tänker skaffa en "smart phone" snart

iTouchen känns seg och tråkig och har blivit riktigt trött på apple iOS och att allt ska vara så kontrollerat, men det som jag gillar är appstore och funktionaliteten av iOS. känns inte som det blir en iPhone 5 för 7000 spänn i sommar

Jag har kollat på en Samsung galaxy s2 och den verkar vara
+
Tunn
Bra kameror
Stor och härlig skärm
1,2ghz dualcore SNABB
Android ett mer kapabelt operativsystem
HDMI out
Android market bra utbud med appar som fortsätter att växa
Bra grafik i spel
riktigt filsystem drag n drop osv, spelar upp mkv avi direkt i videospelaren.
vanlig simkorts plats
FLASH
roligare gränssnitt

Så vad säger ni som har prövat både iphone och android, tycker ni att android är mer värt en en iphone?

vet inte om du har bestämt dig än då jag inte orkar gå igenom alla sidor och allt som har skrivits.. men tänkte i alla fall medela att om du hade tänkt skaffa nya iphone så kommer du att få vänta tills i höst..

samt som du själv skriver.. Android har en hel del fördelar medans ända fördelen jag kan se med Iphone är att du får ett lite stabilare operativ (men det är en minimal skillnad) samt dom är lite bättre när det gäller uppdateringar (beror på lite vilken Android lur man jämför med)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Var och kikade på en GS2 tidigare i veckan och den verkar ju faktiskt rätt trevlig. Nu till mitt problem; jag har idag en iPhone4 och är fantastiskt nöjd med den, men har blivit erbjuden att köpa en GS2 för 2700;- vilket verkar rätt billigt? Borde jag köpa en som extra- / reservtelefon eller är det bara en onödig utgift?

Permalänk
Medlem

Ja, jag bytte från htc desire till iphone 4g och jag har i alla fall inte ångrat mig!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakeman:

Ja, jag bytte från htc desire till iphone 4g och jag har i alla fall inte ångrat mig!:)

Hm, menar du då Iphone 3G, eller Iphone 4?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

oups, jag menar såklart 4. Mybad.