Excel: rullista för en hel rad

Permalänk

Excel: rullista för en hel rad

Tjena, jag tänkte bli lite mindre tjock genom att hålla koll på vad jag äter.

För att lyckas med det behöver jag hjälp med att få in de värden som finns på samma rad som maträtten/frukten. Jag har tänkt att köra med rullist för att det ska gå snabbt och smidigt, men som ni ser så har jag bara lyckats med att få in namnet, finns det något bra sätt att importera värdena från samma rad?

ctrl+c & ctrl+v är fusk.

Permalänk
Medlem

Mitt lilla tips...

Varför göra något som någon annan redan gjort bättre?

Jag borde göra som du att fylla i ett sånt där och när jag försökte skapade ett sånt där ark som du håller på med så hittade jag en redan färdiggjord mall. Den är riktigt bra och bra långt mer avancerad än något jag skulle kunna ordna själv.

Kolla hos kolozzeums forum, där finns massa matnyttigt (pun intended...) utöver bara det här arket.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Men om du verkligen insisterar på att fixa det själv så hoppas jag att du får hjälp med det av någon annan då jag inte helt säkert kan svara på det. Jag kanske kan ta en titt på det imorgon kväll om du inte har fått hjälp eller tagit mitt tidigare råd.

Lycka till med viktminskningen och uppdatera gärna mig via PM om hur det går så att jag får lite motiviation att får arslet ur stolen

Permalänk

tack

Tack så mycket. Den fungerar precis som jag tänkt förutom avsaknaden av rullista. Jag ska kika på detta i kväll och se hur de hämtar in data från tabellerna.

Permalänk
Medlem

Den använder sig av makron. Så när du skriver in ett livsmedel som finns i listorna så hämtas all information relaterad till det livsmedlet. Som ett exempel:

Om jag skriver in Kiwi och trycker enter så får jag upp en ruta som frågar vilken Kiwi jag menar, färsk eller konserverad utan lag. När jag valt den rätta så hämtas all näringsfakta kring den.

Du kan också lägga till egna varor i fliken "egna_data".

Permalänk
Medlem

VLOOKUP är ett bra kommando.
Om B3 är cellen där rullistan är och Livsmedel är området där näringsinfon står (kolumnen med livsmedelsnamn måste vara längst till vänster i området) så skriver du följande för att hämta energi-innehållet till B5.
=VLOOKUP(B3;Livsmedel;3;FALSE)

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Skrivet av Sca:

VLOOKUP är ett bra kommando.
Om B3 är cellen där rullistan är och Livsmedel är området där näringsinfon står (kolumnen med livsmedelsnamn måste vara längst till vänster i området) så skriver du följande för att hämta energi-innehållet till B5.
=VLOOKUP(B3;Livsmedel;3;FALSE)

Tack
Fungerade, när jag översatt till svenska

=LETARAD($D3;$D$63:$I$66;3;FALSKT)

D3=cellen där rullistan är
D63:I66=tabellen, inklusive namn
3= numret på kolumnen i tabellen som värdet ska hämtas från
FALSKT=exakt matchning

Jag har börjat använda den som Zauna tipsade om, verkar riktigt bra och med stor databas. Inte så snygg men jag håller på och pyntar den lite efter eget tycke samt gör tillägg av egna maträtter.