Problem med GTX 470. HJÄLP!!!

Permalänk
Medlem

Problem med GTX 470. HJÄLP!!!

Hej

Köpte för ca 2 veckor sen ett lättare begagnat GTX 470 av en kompis. Han påstår att det har varit i drift i ungefär 5 timmar och är i nyskick. Det fungerade jättebra i 2 dagar, sen började skärmen slockna helt random inne i windows och jag tänkte direkt att det måste vara nätagget som inte orkar driva kortet, så jag kopplade in ett separat på 425 w nätagg som bara driver grafikkortet. Den lösningen fungerade i 1 dag till och efter det kunde jag inte ens komma in i windows, utan skärmen slocknade precis efter att booten var färdig och skrivbordet laddas.

Datorn fungerar numera bara i felsäkert läge och någon gång ibland vanligt i 10 minuter. Jag använde felsökaren i windows och den upptäckte 19 hårdvarufel i grafikkortet.
Det känns ganska surt att det blev såhär för att jag har verkligen inte råd att köpa ett nytt, så min fråga till er är : Hur ska jag göra? :/

Mina övriga delar är :
Processor : Amd Phenom II 955BE
Minnen : Corsair XMS3
Moderkort : Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Psu : Cheiftec 400w

Tacksam för snabba svar!

//ENGELIN

Permalänk
Medlem

Om du har ditt gamla grafikkort kvar så sätt in den och prova. Funkar allt så är det tyvärr grafikkortet. Antingen försöker du få tillbaka pengarna av din kompis eller så får du fråga om du kan få låna pengar och köpa ett nytt och avbetala dina föräldrar. Går väl inte göra så mycket om kortet inte lirar.
Kanske sitter någon som har några knep.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra det är att driva ett grafikkort med separat nätagg? Prova koppla in 425 wattarn i hela systemet. Har du överklockat något? Med Sweclockers testrigg drar det ca 370W.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

När är kortet köpt och vart? Är det Inet är det väll bara att sticka ner med kortet och göra en felanmälan, det är ju garanti på grejerna, men be din polare hänga med ner med kvitto eller liknande.

Permalänk
Medlem

Din kompis har sålt ett defekt kort

Permalänk
Medlem

har det varit i drift i 5 timmar bör det inte vara så gammalt, vilket innebär att det bör finnas garanti och eftersom det är din kompis du köpt det av bör det inte vara några större problem att få låna kvitto å grejjer av honom för att göra ett garantiärende av det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Vet inte hur bra det är att driva ett grafikkort med separat nätagg? Prova koppla in 425 wattarn i hela systemet. Har du överklockat något? Med Sweclockers testrigg drar det ca 370W.

Satte in 425 wattarn nu och det tycks fungera, driver fortfarande hårddisken med det andra för att få så lite belastning på det som jag använder just nu. Ska felsöka igen och hoppas på att hårdvarufelen försvunnit
EDIT : Inget är överklockat, testade att underklocka prollen ett tag utan större påverkan

Skrivet av satero:

När är kortet köpt och vart? Är det Inet är det väll bara att sticka ner med kortet och göra en felanmälan, det är ju garanti på grejerna, men be din polare hänga med ner med kvitto eller liknande.

Har för mig att han köpte det på Netonnet och slängde kvittot.....

Skrivet av Noobenu:

Din kompis har sålt ett defekt kort

Det är det jag försöker ta reda på om han har gjort

Skrivet av SM-LoD:

har det varit i drift i 5 timmar bör det inte vara så gammalt, vilket innebär att det bör finnas garanti och eftersom det är din kompis du köpt det av bör det inte vara några större problem att få låna kvitto å grejjer av honom för att göra ett garantiärende av det hela...

Det finns inget kvitto kvar så därför kan jag med största sannolikhet inte byta ut det.. Men jag läste nyss igenom handboken och där står det att Zotac har 5 års garanti inom Europa! Ska kolla lite mer om det och hoppas på att de inte kräver något kvitto från köpstället

Permalänk
Medlem

Skicka direkt till Zotac. Jag tror att det behövs inget kvitto pga de inte bryr sig vem som har köpt det.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

netonnet sparar kvittot i deras databas har jag för mig,

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

har själv haft samma problem i mitt fall var det nätagget. hade ett nonamne 450w och det pallade tydligen inte. köpte ett corsair 750w och alla problem försvann. har kopplat in en "clas olsson" elmätare och datorn i load med ett 470gtx plus lite överklockad prolle drar 350-400w. så detr gäller nog att du har ett nätagg som levererar dom watt som det står på det.

Visa signatur

-=swizzyhotcat=-
I7 3770k
asus gtx780
Har dyselexi
http://www.hjarnfonden.se/diagnoser/dyslexi__30?gclid=CMDsyO6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Skicka direkt till Zotac. Jag tror att det behövs inget kvitto pga de inte bryr sig vem som har köpt det.

Skulle registrera mig på deras hemsida och då såg jag att man behövde serienummer och något annat nummer. Har letat överallt efter serienummret men kan inte hitta det någonstans Det känns som att det borde sitta på grafikkortet, men jag har letat överallt och det finns inte ett enda spår efter det.

Skrivet av swizzyhotcat:

har själv haft samma problem i mitt fall var det nätagget. hade ett nonamne 450w och det pallade tydligen inte. köpte ett corsair 750w och alla problem försvann. har kopplat in en "clas olsson" elmätare och datorn i load med ett 470gtx plus lite överklockad prolle drar 350-400w. så detr gäller nog att du har ett nätagg som levererar dom watt som det står på det.

När jag satte in 425 wattarn så fungerade det att komma in i windows, hur stabilt det är vet jag inte för jag vågar inte stresstesta ifall det skulle stängas av igen. En sak jag märkte var att kortet blev grymt varmt bara man startar windows. När man tar på det så är det nästan så man bränner sig :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ENGELIN:

Skulle registrera mig på deras hemsida och då såg jag att man behövde serienummer och något annat nummer. Har letat överallt efter serienummret men kan inte hitta det någonstans Det känns som att det borde sitta på grafikkortet, men jag har letat överallt och det finns inte ett enda spår efter det.

Har du kollat på/i förpackningen, om du nu har den?

Visa signatur

"En dator"

Permalänk

Köp ett nytt nätagg. Är ganska säker på att det är det som spökar. Eller fråga någon kompis om han har lust att låna ut ett kraftigare i någon timme bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Köp ett nytt nätagg. Är ganska säker på att det är det som spökar. Eller fråga någon kompis om han har lust att låna ut ett kraftigare i någon timme bara

Köpte nyss nytt nätagg och tyvärr så fungerar det fortfarande inte...
Blir väl att spara pengar och köpa ett HD5850 eller liknande och sedan köpa ett till när jag har råd, så kan jag utnyttja crossfire-funktionen på mitt MB också