Permalänk
Avstängd

Physx på prollen.

Tjenare, har fundrerat på att skaffa maffia 2 och därmed kör med physx. Dock sitter jag med 2st hd 5850 och undrar om det är möjligt att köra physx med min i5 2500k:a för jag har hört något liknande att man kan göra detta med processorn. Dock undrar jag hur mycket kraft detta kommer kräva ur processorn och om den måste slita ihjäl sig nästan för att ha det igång.

Uppskattar snabba svar

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet måste du ha ett Nvida kort för att kunna köra physx över huvudtaget på processorn.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Så vitt jag vet måste du ha ett Nvida kort för att kunna köra physx över huvudtaget på processorn.

Aj, vad synd. Det hade jag missat

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Så vitt jag vet måste du ha ett Nvida kort för att kunna köra physx över huvudtaget på processorn.

Om man har ett Nvidia kort med PhysX så körs det på kortet, För att köra det på processorn med ett ATI kort så vettegudarna vad du ska göra. Du kan ju alltid Googla

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Tjenare, har fundrerat på att skaffa maffia 2 och därmed kör med physx. Dock sitter jag med 2st hd 5850 och undrar om det är möjligt att köra physx med min i5 2500k:a för jag har hört något liknande att man kan göra detta med processorn. Dock undrar jag hur mycket kraft detta kommer kräva ur processorn och om den måste slita ihjäl sig nästan för att ha det igång.

Uppskattar snabba svar

physx är ett sätt nvidia kom på hur man kan avlasta fysiska beräkningar från processorn, dessa beräkningar är dock för mycket för att processorn skall orka med därför tror jag det inte går att köra på endast processorn

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Om man har ett Nvidia kort med PhysX så körs det på kortet, För att köra det på processorn med ett ATI kort så vettegudarna vad du ska göra. Du kan ju alltid Googla

Jag undrar lite detsamma då jag har dubbla nvidia kort i har jag alternativen att välja Auto/Kort1/Kort2/Processor. Default så är Auto markerat.. har jag chans att spara in lite kraft genom att välja nåt av alternativen istället för auto funktionen?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Har för mig att det finns något som heter Havok(Intel physics(physx liknade) för prollen,något Intel köpte upp för några år sen?),men Nvidias ä mycket bättre. Company of heroes(pc) stödjer Havok, fler spel som stödjer detta: Fallout 3,Oblivion,Witcher 2.Ageia var dom som kom på PhysX å blev senare uppköpta av Nividia som utvecklade det till det som finns idag,har faktist kvar mitt Asus Ageia 128(mb) PhysX pci kort.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skaffa dig ett tredjekort från Nvidia och köra med.

Skrivet av Joovel:

physx är ett sätt nvidia kom på hur man kan avlasta fysiska beräkningar från processorn, dessa beräkningar är dock för mycket för att processorn skall orka med därför tror jag det inte går att köra på endast processorn

Dom kom inte på något utan dom köpte företaget som skapade physx. Ageia

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju alltid skaffa dig ett tredjekort från Nvidia och köra med.

Dom kom inte på något utan dom köpte företaget som skapade physx. Ageia

Min bror har ett 9600gt 1gb som ligger och skräpar xD Men vet inte om jag kan ha fler kort på min bräda :S Har ett msi p67a g45 och som det ser ut har den bara 2st pci-e x16. Dock vet jag inte vad det är för slottar under den pci-e x16 längst ner är. Någon som kan svara på det?
BILD PÅ BRÄDAN: http://www.msi.com/product/mb/P67A-G45--B3-.html

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Min bror har ett 9600gt 1gb som ligger och skräpar xD Men vet inte om jag kan ha fler kort på min bräda :S Har ett msi p67a g45 och som det ser ut har den bara 2st pci-e x16. Dock vet jag inte vad det är för slottar under den pci-e x16 längst ner är. Någon som kan svara på det?
BILD PÅ BRÄDAN: http://www.msi.com/product/mb/P67A-G45--B3-.html

Ne tyvärr går det inte in mer pcie 16 kort på det kortet. De 2 svarta underdsta kontakterna tycker jag ser ut som gamla hederliga PCI.

Sen vet jag inte om ett 9600 hade varit kraftfullt nog för dagens physx har sett vissa påstå att GTX260 är på gränsen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag får väll klara mig utan då!

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju alltid skaffa dig ett tredjekort från Nvidia och köra med.

Dom kom inte på något utan dom köpte företaget som skapade physx. Ageia

Nvidia har blockat sina drivrutiner(för ett bra tag sen) så du kan inte köra ATI/AMD graffikkort ihop med ett Nvidia(använda Nvidia kortet som physxkort).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nvidia har blockat sina drivrutiner(för ett bra tag sen) så du kan inte köra ATI/AMD graffikkort ihop med ett Nvidia(använda Nvidia kortet som physxkort).

Ja men det gick iallafall kringgå det sist jag kollade men det var ett tag sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dom kom inte på något utan dom köpte företaget som skapade physx. Ageia

aj de var så de var, hörde om något sånt för några år sedan men ibland behövs minne friskas upp

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men det gick iallafall kringgå det sist jag kollade men det var ett tag sedan.

Ja det stämmer,dom släppte en drivrutin(vet ej om det var en beta) med en bug så det gick att använda ATI/AMD kort ihop med Nvidia kort(som physx). Update: Det var drivrutin 257.15.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Om man inte har ett Geforce-kort tar CPU:n över, dock med försämrade effekter men likväl Physx och att den använder bara en kärna av de du har.
Varför laddar du helt enkelt inte bara ner demot till Mafia 2 och testar själv? Det finns tillochmed ett benchmarkprogram med. Finns på Mafia 2s hemsida.