Permalänk

Irriterande internetlösning i nybygge

Morsning.

Så, vi har precis flyttat till ett nybygge i Beckomberga och företaget som förser oss med internet är OwnIT. Överlag verkar företaget bra, har bra kundservice och 100/100mbit är inkluderat i avgiften. Men. Vad de har installerat är en så kallad tjänstfördelare med 4 portar. Port 1 är kopplad till en panel i hallen, port 2 är bryggad, port 3 och 4 är för TV-användning. Så enda lösningen till att ha två stationära datorer via kabel i nätverket är att sätta in en router i den bryggade porten, suck. Kopplar jag in datorn direkt i bryggan har jag en effektiv hastighet på ungefär 65/50, med routern inkopplad har jag ca 40/20, minst sagt inte önskvärt.
Tjänstfördelaren är en Inteno VoIP Router EG101R1, routern är en D-Link Dir-655. Båda är trådlösa.

Så nu sitter jag på 100/100, först slaktat genom en tjänstfördelare och sedan vidare slaktat ner till 40/20 av en extra router som krävs för att använda kabel.

Någon som har en lösning på hur jag kan lösa detta sjukt irriterande fenomen?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att din Inteno är en fullfjädrad hemmarouter, precis som din D-LINK. Det man egentligen skulle vilja göra här är att få tjänsterna att funka bakom din 655a men det kan kanske bli lite meckigt. Hur som helst, i vilken port har du kopplat på 655an? Har du kopplat in den i WAN så råkar du ut för dubbel NAT/PAT. Det du vill göra är att stänga av NAT och DHCP samt använda en LAN-port på 655an istället för WAN (från inteno). Annars funkar en switch bakom Intenon utmärkt.
(allt detta är förutsatt att din inteno har NAT/PAT + DHCP)

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har också ownit och ville vara oberoende av ownits egen itenobox. Jag kopplar såhär:
1 Inkommande nätverkskabel in i en switch.
2 Från switch till min mikrotik router vidare ut till datorer, wlan-accesspunkter, ps 3 med mera.
3 Från switch till ATA-box för iptelefoni.

Så min erfarenhet är att du kan kasta itenoboxen dock ska man veta att ownit naturligtvis inte lämnar support på sådana här konfigurationer. När du kopplar in burkar mot inkommande tänk på att du troligtvis har en dhcp-lease på 1h.

Permalänk
Skrivet av CloX:

Det verkar som att din Inteno är en fullfjädrad hemmarouter, precis som din D-LINK. Det man egentligen skulle vilja göra här är att få tjänsterna att funka bakom din 655a men det kan kanske bli lite meckigt. Hur som helst, i vilken port har du kopplat på 655an? Har du kopplat in den i WAN så råkar du ut för dubbel NAT/PAT. Det du vill göra är att stänga av NAT och DHCP samt använda en LAN-port på 655an istället för WAN (från inteno). Annars funkar en switch bakom Intenon utmärkt.
(allt detta är förutsatt att din inteno har NAT/PAT + DHCP)

Kollade runt lite angående ditt tips och hittade en praktisk guide om hur man går tillväga. Problemet är inte längre kvar och jag sitter på en hastighet av 60/55, helt klart nöjd.

Skrivet av dancar:

Hej

Jag har också ownit och ville vara oberoende av ownits egen itenobox. Jag kopplar såhär:
1 Inkommande nätverkskabel in i en switch.
2 Från switch till min mikrotik router vidare ut till datorer, wlan-accesspunkter, ps 3 med mera.
3 Från switch till ATA-box för iptelefoni.

Så min erfarenhet är att du kan kasta itenoboxen dock ska man veta att ownit naturligtvis inte lämnar support på sådana här konfigurationer. När du kopplar in burkar mot inkommande tänk på att du troligtvis har en dhcp-lease på 1h.

Funderade också på att göra mig oberoende av den, men sen så måste vi ha den för TVn och panelen i hallen. Annars hade jag helt skippat skiten.

Dock märker jag att utan tjänsfördelaren får jag ungefär 95/90 i hastighet. Den stryper alltså nästan 30mbit, vilket jag inte kan komma undan genom att direktkoppla D-Linken heller, den får ingen IP-address även om jag resettar routern. Tänker skicka ett brev till OwnIT och se vad dom säger, 65/60 är helt klart bättre än 25/10 eller liknande, men kan man få 95/90 vill man självklart ha det.

Permalänk
Medlem

Jag har också ownit med både internet och IP-telefoni. Jag har kopplat så här:
Inkommande till en Dlink DGS-1080p switch, från switchen till Asus RT-N56u till datorer.
Från switchen till Inteno Gateway för IP-telefoni
Fick ringa ownit så fick jag två ip-adresser
Mot bredbandskollen och speedtest.net får jag c:a 95/85

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Jag har också ownit med både internet och IP-telefoni. Jag har kopplat så här:
Inkommande till en Dlink DGS-1080p switch, från switchen till Asus RT-N56u till datorer.
Från switchen till Inteno Gateway för IP-telefoni
Fick ringa ownit så fick jag två ip-adresser
Mot bredbandskollen och speedtest.net får jag c:a 95/85

Var precis i kontakt med deras support och de har nu bryggat port 1 och gett den en till IP, sitter nu på 98/82 enligt speedtest. Generellt sett är jag extremt nöjd med deras support. Kunniga och snabba, helt klart positivt! Så nu går kopplingen följande; Modem > Tjänstfördelare, D-Link på port 1, bryggad, TV på port 4. Antagligen så borde panelen fungera på port 2 utan problem, får se när den kommer.

Permalänk
Medlem

Thumbs up for Ownit!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Trevligt att det löste sig.
Ska inom nån månad själv pröva liknande men då med 1000/1000 tjänsten.
Bara hoppas bryggningen av deras tjänstefördelare inte slöar ner hastigheten till andra routern.

Visa signatur

Xbox series x