Permalänk
Medlem

Stöldmärka laptop

Hej

På mitt nuvarande jobb har jag en hel del kolleger i lokalen vi vistas i. Det kommer och går även mycket annat folk, kunder, budnissar etc och jag har därför tänkt att stöldmärka min laptop som jag snart ska köpa.

Det händer inte ofta men någon gång då och då försvinner det saker, laptops bl a.

Hur fungerar en stöldmärkning? Registreras någon MAC-adress? Kan jag spåra via något ID nummer ifall något skulle sno datorn eller vad är det som gäller? Jag har fått ett laptoplås (ett lås med en vajer ungefär) som jag kommer använda också.

Om någon snor datorn, hur kan jag få tillbaka den då? Det är en vanlig PC, ingen mac.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Hej

På mitt nuvarande jobb har jag en hel del kolleger i lokalen vi vistas i. Det kommer och går även mycket annat folk, kunder, budnissar etc och jag har därför tänkt att stöldmärka min laptop som jag snart ska köpa.

Det händer inte ofta men någon gång då och då försvinner det saker, laptops bl a.

Hur fungerar en stöldmärkning? Registreras någon MAC-adress? Kan jag spåra via något ID nummer ifall något skulle sno datorn eller vad är det som gäller? Jag har fått ett laptoplås (ett lås med en vajer ungefär) som jag kommer använda också.

Om någon snor datorn, hur kan jag få tillbaka den då? Det är en vanlig PC, ingen mac.

Känns som du borde ta ett snack med polisen om detta, intressant info i ärendet från dom är ju inte fel om du postar här på forumet

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du köpa en privat dator till jobbet ? Det är inte nån bra ide alls, har du behov av verktyg ska du få dem av din arbetsgivare, och försvinner det mycket så lås fast delarna, alla laptops har väl kensingtonlås, det är tillräcklig för att ingen ska stjäla den på ett bemannat kontor utan att bli sedd, även om de går att forcera så märks det om nån börjar pilla med att bryta loss den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Polisen tillhandahåller märkpenna som du får låna för att märka din laptop/värdesaker.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb