Bilhögtalare - vad funkar ihop

Permalänk
Medlem

Bilhögtalare - vad funkar ihop

Hallå, skall köpa nya högtalare till bil men har absolut ingen erfarenhet av det och kan inte heller se vilket slutsteg som krävs för vilka basar etc... Så till att börja med så undrar jag vad det egentligen är för skillnad mellan mono och 2 kanals slutsteg, har läst runt lite och förstått det som att det helt enkelt är antalet högtalare förstärkaren(slutsteget) klarar att driva.

Till saken, kikat runt lite och tänkte mig en baslåda i stil med denna:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilbasar/ba...

Slutsteg vet jag som sagt inte om det är mono eller 2 kanals som gäller, så därför har jag heller inget exempel på sådan, men runt 1500kr (om man nu får något som klarar basen för det priset)

Detta beror väl givetvis på vilka originalhögtalare bilen har, men givet att man har baslåda samt slutsteg, behövs det sk diskanter också? Eller duger oftast de som redan finns? Hatthyllan, behövs högtalare dit också? Är absolut inte ute efter några värsting saker, vill bara ha schysst ljud med bra bas (3000kr räcker det för mina önskemål, vad tror ni?

Tack på förhand för hjälp!

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Kan inte jättemycket om billjud. Men jag skulle gissa att
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg...
Alternativt
Duger alldeles ypperligt till den basen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163385:

Hej!

Alternativt

Tack för tipsen! Men här är ett bra exempel, högtalaren jag länkade har ju 300 WRMS, medans slutstegen du länkade har "1x125w 4ohm, 1x200W 2ohm" vad nu 4 resp 2 ohm betyder? Motstånd högtalaren ger? Hur som helst, räcker då det steget för att kunna använda basen till max? Eller hur exakt hänger siffrorna ihop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag som inte har några vidare kunskaper inom området vill se det som att om högtalaren ligger på 300wrms så skall även slutsteget göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163385:

Hej!

Alternativt

Jämför man återigen baslådan med det första steget du länkade så spelar basen i intervallen 28-800Hz medans steget leverar i intervallet 10-450Hz
Vad blir resultatet av detta? Något man behöver bry sig om?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pkzlol:

Hallå, skall köpa nya högtalare till bil men har absolut ingen erfarenhet av det och kan inte heller se vilket slutsteg som krävs för vilka basar etc... Så till att börja med så undrar jag vad det egentligen är för skillnad mellan mono och 2 kanals slutsteg, har läst runt lite och förstått det som att det helt enkelt är antalet högtalare förstärkaren(slutsteget) klarar att driva.

Det har inte med hur många högtalare du kan driva, det är hur många OLIKA ljudkanaler du kan återge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har inte med hur många högtalare du kan driva, det är hur många OLIKA ljudkanaler du kan återge.

Okej, och hur många är rimligt? Vad är "standard"? Vad exakt menas med antal ljudkanaler och hur många bör man ha, varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Okej, och hur många är rimligt? Vad är "standard"? Vad exakt menas med antal ljudkanaler och hur många bör man ha, varför?

Ljudkanaler...
Vi börjar med det enklaste, stereo består av två kanaler, höger + vänster.

Vid enklare ljudbyggen så har man kanske två fullregisterhögtalare i hatthyllan eller fram i bilen samt en sub, då behöver man 2st kanaler till fullregisterhögtalarna (1,2,3 eller 4-vägs, skit samma i detta exempel) samt en monokanal till subben, subbasen kan man inte avgöra riktingen på så bra samt att nästan all bas i musiken är mono.

Det är en djungel att förklara andra uppsättningar, för 20 år sedan hade jag typ fyra slutsteg i bilen 3st på 2x300max och ett på 2x75 + 1x150wrms, alltså 9 kanaler som matades via ett egentillverkat aktivt justerbart delningsfilter.

Bästa är att hitta lite litteratur i ämnet

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pkzlol:

Du får räkna ut vilken total impedans det blir och kontollera vad dina slutsteg har för lägsta lastimpedans, denna ska inte understigas. bilhögtalare har ofta 4ohm nominell impedans. och bra bilslutsteg brukar klara väldigt låga impedanser, billigare steg klarar inte så lågt, kanske 1-2 ohm är minimum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kan gått klara dig på 2x 2vägshögtalare (Mid+diskant) ex. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalar... samt en baslåda, där allt drivs med ett slutsteg med minst 3 kanaler ex. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg...
Glöm inte stereo heller, original är sällan värt att ha kvar om man byter högtalare och sätter in steg.

Annars kan man gå lite högre. Säg, Två högtalare i dörrarna fram, två i hatthyllan samt en bas och diskanter.
Du behöver då, Stereo, 2x 4"/5,25"/6.5" (eller vad du har plats för) 2x diskanter (att fästa i lite högre position - fördel med den är att man lyfter upp ljudet från golvnivå till huvudhöjd) Baslåda samt slutsteg. - Detta kan du givetvis komplettera med delningsfilter, equalizer eller annat skoj.

Värt att tänka på när det gäller val av högtalare är för det första vilket budget (såg att du räkna på 3000kr), sedan vad man lyssnar på.
Men det menar jag val av storlek på högtalarna. En bas med störra omfång på konan (tum ") jobbar långsammare och ger mer ljup bas än en mindre kona som jobbar snabbare och har lite "ljusare" bas men med mer snärt i.

Kika runt på lite hemsidor, www.brl.se är en bra start, de har också paket som innehåller det mesta du behöver.

Lycka till

Visa signatur

NZXT H2, MSI P67A-GD65 REV B3, Intel i5-2500k, Corsair Vengeance 16gb, Corsair force GT ssd 90gb, HIS 7950

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoorocker:

Du kan gått klara dig på 2x 2vägshögtalare (Mid+diskant) ex. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalar... samt en baslåda, där allt drivs med ett slutsteg med minst 3 kanaler ex. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilslutsteg...
Glöm inte stereo heller, original är sällan värt att ha kvar om man byter högtalare och sätter in steg.

Annars kan man gå lite högre. Säg, Två högtalare i dörrarna fram, två i hatthyllan samt en bas och diskanter.
Du behöver då, Stereo, 2x 4"/5,25"/6.5" (eller vad du har plats för) 2x diskanter (att fästa i lite högre position - fördel med den är att man lyfter upp ljudet från golvnivå till huvudhöjd) Baslåda samt slutsteg. - Detta kan du givetvis komplettera med delningsfilter, equalizer eller annat skoj.

Värt att tänka på när det gäller val av högtalare är för det första vilket budget (såg att du räkna på 3000kr), sedan vad man lyssnar på.
Men det menar jag val av storlek på högtalarna. En bas med störra omfång på konan (tum ") jobbar långsammare och ger mer ljup bas än en mindre kona som jobbar snabbare och har lite "ljusare" bas men med mer snärt i.

Kika runt på lite hemsidor, www.brl.se är en bra start, de har också paket som innehåller det mesta du behöver.

Lycka till

Tack för informationen, nu hänger jag med lite bättre i alla fall. Som du nämnde tidigare i posten, med 2x 2vägshögtalare plus baslåda är det ja har tänkt. Sen så undrade jag bara om detta räcker då man inte är speciellt kräsen. (är ganska övertygad om att det duger för mig) Men då är det alltså 3-kanals slutsteg som gäller om vi vill driva allt med samma slutsteg?

Stereo skall ja fixa också, dock hade ja tänkt mig i billig variant, något i stil med http://www.pioneer.eu/se/products/25/121/61/DEH-2300UB/index.... fanns för ca 800kr. Förstår att stereo är en viktig komponent den också, men lägger ändå mer pengar på högtalare och steget då. Tror som sagt det kommer vara tillräckligt för min del.

Blir väl att jag lyssnar mest på club/house/dance musik och liknande (nu kanske ni förstår varför jag verkligen vill ha baslåda)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pkzlol:

Tack för informationen, nu hänger jag med lite bättre i alla fall. Som du nämnde tidigare i posten, med 2x 2vägshögtalare plus baslåda är det ja har tänkt. Sen så undrade jag bara om detta räcker då man inte är speciellt kräsen. (är ganska övertygad om att det duger för mig) Men då är det alltså 3-kanals slutsteg som gäller om vi vill driva allt med samma slutsteg?

Stereo skall ja fixa också, dock hade ja tänkt mig i billig variant, något i stil med http://www.pioneer.eu/se/products/25/121/61/DEH-2300UB/index.... fanns för ca 800kr. Förstår att stereo är en viktig komponent den också, men lägger ändå mer pengar på högtalare och steget då. Tror som sagt det kommer vara tillräckligt för min del.

Blir väl att jag lyssnar mest på club/house/dance musik och liknande (nu kanske ni förstår varför jag verkligen vill ha baslåda)

På min förra bil Clio -98 bytte jag bara stereo och högtalare, lyfte ljudet rejält mot original. Körde då på den stereon tror jag, och kicker 3.5" 2vägs.
Vet du vilken storlek du kan ha i dörrarna?

Visa signatur

NZXT H2, MSI P67A-GD65 REV B3, Intel i5-2500k, Corsair Vengeance 16gb, Corsair force GT ssd 90gb, HIS 7950

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoorocker:

På min förra bil Clio -98 bytte jag bara stereo och högtalare, lyfte ljudet rejält mot original. Körde då på den stereon tror jag, och kicker 3.5" 2vägs.
Vet du vilken storlek du kan ha i dörrarna?

Just nu har jag ingen aning vilken storlek som passar, men ska kolla upp det och posta så fort jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil du tänker bygga i? Vi som är lite bilkunniga kan säkert lista ut vad det är för storlek på högtalarna då...
Har du en bra huvudenhet?

DLS är lite dyrare, jag hade rekomenderat MDS istället. Inte lika bra, men fullt godtyckliga för oss vanliga dödliga. Utan diskution mest bang for the buck.
Finns både färdiga paket med högtalare+sterio eller högtalare+slutsteg.
Tycker du sedan att du behöver mer dunka-dunka, kan du komplettera med baslåda+steg, alternativt aktiv baslåda.
Om du inte vill ha eller behöver högtalare i hatthyllan/bakdörrarna kan du köra på ett sådant här paket med enbart högtalare fram, sterio, samt en bas för skuffen. Inte det värsta, men duger säkert helt okey i en liten bil.

Jag har byggt en del ljud innan, så har du några frågor så fire away!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad är det för bil du tänker bygga i?

Det är en BMW 325, årsmodell 95. Så nej det är ingen ny bil direkt, men är i bra skick.

Mätte precis och framhögtalarna (dörrarna) var ca 6cm, så ungefär 3"

Kollade även bagaget och mätte där, fick höjden till ca 42cm (mätt med måttband)

Det fanns ju även två stycken högtalare på hatthyllan, vet ej hur stora det var för kunde inte se själva elementen. Fast dessa kanske man inte ens behöver byta ut? Jag menar om man inte ens har tänkt att fixa några i första hand, så är väl original bättre än inga alls? (givet att de inte är spränga eller liknande)

Om några mer mått behövs så fråga bara:)

Stort tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

DLS är lite dyrare, jag hade rekomenderat MDS istället. Inte lika bra, men fullt godtyckliga för oss vanliga dödliga. Utan diskution mest bang for the buck.
Finns både färdiga paket med högtalare+sterio eller högtalare+slutsteg.
Tycker du sedan att du behöver mer dunka-dunka, kan du komplettera med baslåda+steg, alternativt aktiv baslåda.
Om du inte vill ha eller behöver högtalare i hatthyllan/bakdörrarna kan du köra på ett sådant här paket med enbart högtalare fram, sterio, samt en bas för skuffen. Inte det värsta, men duger säkert helt okey i en liten bil.

Utan att själv veta hur bra det kommer låta, så känner jag att något i stil med stereo, framhögtalare, baslåda samt slutsteg är ungefär vad jag hade tänkt mig. Har kikat lite på detta paket http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud...
Men eftersom det nu är ett mono-steg, går det att driva framhögtalare med stereon då? Eller ska man helt enkelt strunta i paketet och fixa 2/3/4-kanals steg istället? (För att kunna driva allt med slutsteget, stereo kanske inte är rekommenderat att driva med?)

Så bara för att ha några konkreta högtalare att prata om, paketet jag precis länkade med bas+steg och detta http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud...
skulle det fungera ihop? Då hamnar det på 4000kr vilket jag skulle kunna tänka mig för hyffsade saker

edit: baslåda är ett måste känner jag

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pkzlol:

Fronthögtalarna går att driva på huvudenheten (Stereon) förutsatt att det är en hyfsat ny en.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon163385:

Fronthögtalarna går att driva på huvudenheten (Stereon) förutsatt att det är en hyfsat ny en.

Dock är det BÄTTRE att driva det på slutsteg. Beror lite på vad för frontar också, men ja, rent generellt går det att köra på stereon, men ska du typ ha dls up8i så bör du ha ett slutsteg till framhögtalarna med.

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle kunna rekommendera SPL Dynamics SD-6.2 och SPL Dynamics Ice 150.2 som steg till det. detta kit spelar riktigt bra, men ligger antagligen lite över din budget. Kollar gärna på dbakuten för ljud...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Börja med att driva dörrhögtalarna med stereon. Tycker du inte att det räcker kan du komplettera med ett steg senare.
Aktiv baslåda (inbyggt steg) kan också vara något att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163385:

Antog detta. Så till exempel, http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud... dessa högtalare funkar fint att driva med stereon? (Låter väl samtidigt logiskt när det är ett paket...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att fixa http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud... + http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/paketerbjud...

Då blir det till att driva framhögtalarna med stereon till att börja med. Någon som vet om dessa två paket tillsammans kommer funka bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller fortfarande fast vid att du ska börja med att bygga utan baslåda 6x9ior kan pumpa nog så bra och funkar för det flesta. Så börja lugnt, och utvidga efterhand som du får storhetsvansinne

Googlade lite och och kom fram till att det skulle vara 5.25" (ca. 13cm) i framdörrarna, mät gärna för att dubbelkolla, glöm inte beställa rätt storlek.
I hatthyllan ska det gå att med en adapter sätta dit 6x9" högtalare. Tror att det ska vara en sådan här men maila gärna och fråga deras support för säkerthetsskull.
Är det så att det passar med 5.25" i dörrarna och 6x9" i hatthyllan hade ett detta paketet nog suttit fint.
Börja där tycker jag, räcker det inte kan du komplettera med en baslåda senare. Titta på Blocket vetja, där brukar ofta vara baslådor med steg som fyndas bort!

Men för att svara kort på din fråga i ditt senaste inlägg. Jodå, dem passar ihop
Men ska du ha baslåda, så glöm inte köpa strömsladd och lågnivåkabel.
Och stereo+högtalar paketet du länkade så är det kitsystem fram. Dvs, du behöver montera diskanten någon annanstans, och pilla lite extra med sladdar pga. delningsfilter.

Permalänk

Jag har lite ljud som ska säljas om du är intresserad och inte vill punga ut skjortan!? har en JBL GTO sub typ precis inspelad och 2x MTX 653 frontar 6.5", detta hade jag i min golf innan jag byggde nytt och det spelar riktigt bra, steget till suben är inte det bästa men funkar faktiskt riktigt bra och frontarna driver du bra med huvudenheten. skicka PM om du är intresserad så kan du ju får bilder osv!

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Jag har lite ljud som ska säljas om du är intresserad och inte vill punga ut skjortan!? har en JBL GTO sub typ precis inspelad och 2x MTX 653 frontar 6.5", detta hade jag i min golf innan jag byggde nytt och det spelar riktigt bra, steget till suben är inte det bästa men funkar faktiskt riktigt bra och frontarna driver du bra med huvudenheten. skicka PM om du är intresserad så kan du ju får bilder osv!

MVH

Inte för att vara sån :/ Men TS bor 300km från dig.

Permalänk

Jo exakt därför han kan skicka PM om han vill ha bilder, finns ju bussgods osv för att skicka sakerna så det är ju inget problem, mitt nya ljud väger över 60kg och skickades med posten från GBG utan problem och det är oxå över 300km från mig :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Googlade lite och och kom fram till att det skulle vara 5.25" (ca. 13cm) i framdörrarna

Mätte nu och de är ca 7cm, så antar att det är 3.5" som sitter där.

Skrivet av biorrith:

Och stereo+högtalar paketet du länkade så är det kitsystem fram. Dvs, du behöver montera diskanten någon annanstans, och pilla lite extra med sladdar pga. delningsfilter.

Är detta något krångligt? Vad är i sådana fall ett lämpligt ställe att sätta diskanten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag håller fortfarande fast vid att du ska börja med att bygga utan baslåda 6x9ior kan pumpa nog så bra och funkar för det flesta. Så börja lugnt, och utvidga efterhand som du får storhetsvansinne

Jag kan förstå att det är lämpligt att börja där, men den musiken jag lyssnar på är ju verkligen baserad på bas ljudet i princip. Det är mycket club/house liknande musik, så det jag vill åt är ju ett skönt dunk, klarar verkligen fram+hatthylle högtalare av det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan fråga som egentligen är lite off-topic. Är det möjligt att skära till bildörren så att andra högtalare passar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det låter verkligen skitmysko att du bara ska ha 3" högtalare i dörren. Hur mäter du högtalaren?
Det det går ju såklart att skära upp plåt för att få i större... Men det verkar lite overkill, och är inget jag hade gett mig på. För mycket jobb helt enkelt.
Hittade denna sida där det står att det ska vara 5" (5.25").

Diskanten placerar man lite längre upp. I hörnet av framrutan eller liknande beroende på design.
Då tar man högtalarkabeln från stereon till ett delningsfilter, och därifrån till midbas respektive diskant. Blir lite mer kabeldragande.
Det smidiga med en koaxial är att diskanten är inbyggd och du behöver bara sätta sladden direkt från stereon i högtalaren.

Är du dunka-dunka kille ska du såklart ha en ordentlig poplåda i skuffen. Ska du lyssna på house kommer du definitivt vilja ha en baslåda vilka högtalare du än har i dörrarna.
House har inte heller lika höga krav rena höga toner, så jag hade kört med koaxialer i så fall.