Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Det har sålts 700 000 iPhones i Sverige. Hur många andra Apple-produkter som sålts vet jag inte. Du menar alltså att 700 000 svenskar helst av allt vill bli hatade och tycker att alla som inte äger Apple-produkter är losers?

Du tror inte att det fanns någon annan anledning till att jag köpte iPhone än att jag vill bli hatad och vill känna mig cool?

han har ju aldrig sagt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att folk klagar om deras iPhones förstår jag inte? Jag hade tagit iPhone före alla andra mobiler. Däremot Mac pro kan jag inte förestå varför folk köper? Enda anledningen är ju OS och Design på produkten, men man betalar ett högt pris för det!

Permalänk
Medlem

Ingen idé med en sådan tråd, därför att:

Folk som inte använd OSX förstår inte att man kan göra saker bra mkt snabbare, än med mus och tangentbort och en PC (samma sak med CMD, kan gå bra mkt snabbare om du vet vad du gör )
MEN

Det som flera som gnäller mot dem inte förstår är att, även ifall det är jobbigt att förstå det, så är mupparna på Apple genier. Dem har produkter som ligger högt i pris, men inte för högt. Man får vad man betalar för.

Det är det som gör att dem kan höja sin vinst med 125% på 12 månader.

Och jag har inget emot produkterna som Apple gör, dock så har jag några personliga synpunkter:

1. Hade gärna haft en iPhone, om det inte varit för operativet. Tycker att det är långsamt (säg att du ska starta en app som ligger på sida 6, fan va du får smeka din lilla skärm;)), man kan inte göra saker som man själv vill, utan som Apple vill att du ska göra något.
2. Företaget i sig är ett skämt, menar...hur smart är det att stämma företaget som gör minnen till hela mobil och dator divisionen? (Samsung).
3.Mitt största problem är det jag har med dem som verkligen lever för Apple. Dem sk "Apple-töntarna". Detta är dem som är så totalt insnöade att "Apple är bäst, dem kan allt" "Windows laptops krashar och är gjorda i helt av plast" osv. Såklart, finns detta i varje gren, vi vet ju alla hur det är med AMD vs Intel eller AMD vs Nvidia.

För att kunna diskutera på ett forum så behöver man vara öppen och framför allt veta vad man pratar om. Antar att jag pratat emot mig själv just nu, då det jag skrev ovan är från egna erfarenheter.
Exempel:

Kollar du mina inlägg för ~ ett år sedan så kommer det vara en massa "Anti-Apple", då jag absolut hatade att dem tog 9k för en telefon och framför allt att det fanns en förbannans massa folk som köpte dem.
"Datorer med en sheten C2D och 2 Gb minne för 11k" osv.
Det jag försöker säga är att jag inte visste vad jag snackade om då, jag hade aldrig testat en macbook och ännu mindre varit nära på att köpa en. inte ens nära.
Dem som skriver att dem hatar apples produkter säger så därför att dem helt enkelt aldrig testat en
Jag är fortfarande emot Apple, jovisst, men på grund av helt olika anledningar än de innan.
Dem hade haft mig såld ifall dem haft en "instegsmodell" för oss studenter runt 6 - 7 tusen sträcket. "Macbook Vacuum" Elr ngt liknande.

Aja, det var denna morgonen Tack och hej!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Jag tror det beror på att PC/Android användarna allmänt motiveras snarare av rationella faktorer, såsom pris i förhållande till prestanda.

Att gå efter pris/prestanda är väl dock inte nödvändigtvis särskilt rationellt (problemen är ju nästan oändliga; hur värderar man prestanda, är förhållandet verkligen linjärt (hur skall man undvika att de tråkigaste budgetalternativen vinner) och hur skall man kunna motivera uppgradering när man redan har en telefon?) och det är väl inte heller säkert att hårdvara som på pappret är bättre ger en bättre upplevelse?
Kan man inte tänka sig att mycket istället, föga förvånande, beror på att apples produktportfölj traditionellt har legat i en prisklass som många (särskilt yngre tonåringar) inte riktigt klarar och att de därför får hålla tillgodo med andra alternativ (nej, nu insinuerade jag inte att alla innerst inne går och drömmer om en iphone, men några gör det säkert)? Och att driften att försvara (för sig själv och andra) sina handlingar ofta är stark är väl inte någon större nyhet.

Permalänk
Medlem

Varför denna apple-fanboy'ism?

Inga av deras produkter tilltalar mig varken design eller funktionsmässigt.

Smaken är som baken...delad men varför måste alla bli så rabiata så fort apple nämns?

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Själv är jag lite arg på allt med ett äpple på eftersom alla elever i kommunen fick varsin macbook värd 10k samma år som de lade ner kulturskolan pga att de inte hade råd. Och ibland står det på matsedeln "vi valde att byta ut denna maträtten mot en mindre populär av ekonomiska skäl", och så blir det fisk.
Dom har inte råd med mat som vi äter, men en dator för 10k med samma prestanda som en pc för... 6k? skulle ha. Det har dom råd med.

Och så gillar jag bara inte stilen de kör med. Att göra ett fint vitt plastskal till en annars nästan värdelös dator (core 2 duo, 2gb 1066mhz ram osv) och sen sälja den för 10k bara för märket. När vi fick datorerna så var alla överlyckliga. Folk trodde seriöst på att den inte blir varm, att man aldrig blir trött i ögonen av skärmen, att det inte finns virus (!), att den inte ger ifrån sig någon strålning osv. Men det sket sig när den inte gick att ha i knät när man kollar på youtube för att den blir så varm så att det bränns.

Men jag skulle inte säga att jag "hatar" apple, men det är inte bättre än en vanlig pc på något sätt enligt mig, så jag skulle aldrig rekommendera en till någon. Förutom om någon ville ha en dator som han/hon bara skulle kolla facebook på och inte kunde tänka sig att köpa en dator billigare än 9k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Ingen idé med en sådan tråd, därför att:

Folk som inte använd OSX förstår inte att man kan göra saker bra mkt snabbare, än med mus och tangentbort och en PC (samma sak med CMD, kan gå bra mkt snabbare om du vet vad du gör )
MEN

Det som flera som gnäller mot dem inte förstår är att, även ifall det är jobbigt att förstå det, så är mupparna på Apple genier. Dem har produkter som ligger högt i pris, men inte för högt. Man får vad man betalar för.

Det är det som gör att dem kan höja sin vinst med 125% på 12 månader.

Och jag har inget emot produkterna som Apple gör, dock så har jag några personliga synpunkter:

1. Hade gärna haft en iPhone, om det inte varit för operativet. Tycker att det är långsamt (säg att du ska starta en app som ligger på sida 6, fan va du får smeka din lilla skärm;)), man kan inte göra saker som man själv vill, utan som Apple vill att du ska göra något.
2. Företaget i sig är ett skämt, menar...hur smart är det att stämma företaget som gör minnen till hela mobil och dator divisionen? (Samsung).
3.Mitt största problem är det jag har med dem som verkligen lever för Apple. Dem sk "Apple-töntarna". Detta är dem som är så totalt insnöade att "Apple är bäst, dem kan allt" "Windows laptops krashar och är gjorda i helt av plast" osv. Såklart, finns detta i varje gren, vi vet ju alla hur det är med AMD vs Intel eller AMD vs Nvidia.

För att kunna diskutera på ett forum så behöver man vara öppen och framför allt veta vad man pratar om. Antar att jag pratat emot mig själv just nu, då det jag skrev ovan är från egna erfarenheter.
Exempel:

Kollar du mina inlägg för ~ ett år sedan så kommer det vara en massa "Anti-Apple", då jag absolut hatade att dem tog 9k för en telefon och framför allt att det fanns en förbannans massa folk som köpte dem.
"Datorer med en sheten C2D och 2 Gb minne för 11k" osv.
Det jag försöker säga är att jag inte visste vad jag snackade om då, jag hade aldrig testat en macbook och ännu mindre varit nära på att köpa en. inte ens nära.
Dem som skriver att dem hatar apples produkter säger så därför att dem helt enkelt aldrig testat en
Jag är fortfarande emot Apple, jovisst, men på grund av helt olika anledningar än de innan.
Dem hade haft mig såld ifall dem haft en "instegsmodell" för oss studenter runt 6 - 7 tusen sträcket. "Macbook Vacuum" Elr ngt liknande.

Aja, det var denna morgonen Tack och hej!

Jättebra och nyanserat inlägg, mer sånt här tack!

Angående iPhone tycker jag absolut inte den är perfekt. Hade en HTC Desire innan jag köpte iPhone 4 och är jäkligt sugen på att byta tillbaka till Android. Google har en del klockrena lösningar i Android. Tyvärr tycker jag inte man får samma flyt med Android men det löser sig kanske i nästa version nu med GPU-acceleration och allt.

Man kan hoppas Apple har någon annan än Samsung att köpa hårdvara av i framtiden, annars har dom gjort något lite halvdumt när dom stämde Samsung..

Permalänk
Medlem

Duhar redan ggjort det till en Mac vs PC tråd utan att fatta det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Något som flera tidigare sagt som stör mig är hur apple verkligen försöker få de att se utom som dom kommer med allt nytt fast det är tvärttom, ex gammal hårdvara (kanske lite orelevant), video samtal gjorde de en stor grej av när de fixade, då mer än 5 är efter övriga tillverkare.

Många köper iphone för att det är "trendigt" ex,
iPhone äger säger inte att dom har en mobil, dom säger att dom har en iphone.
Medans nästan alla andra säger att dom har en mobil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Företaget i sig är ett skämt, menar...hur smart är det att stämma företaget som gör minnen till hela mobil och dator divisionen? (Samsung).

Hur det går visar sig, och det är väl knappast någon anledning att tycka vare sig väl/illa/synd om vare sig apple eller samsung? Att bli lite förargad om ens eget företag blir stämt (särskilt om man tycker att det är obefogat) kan väl vara motiverat, men nog finns det väl bättre saker än att giganter som dessa administrerar lite mot varandra att bry sig om (och vad skulle man annars ha patentsystem till (där är väl för övrigt en mycket roligare fråga att engagera sig i: patentsystemens vara eller icke vara)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sergeant44:

Duhar redan ggjort det till en Mac vs PC tråd utan att fatta det.

Jag är rädd för det, men hur ska jag göra för att det inte ska bli det? Påpekar gång på gång trådens topic...

Snälla hörrni, vi ska inte diskutera vem som har flest kärnor i sin dator. Vi ska diskutera varför man blir så upprörd av ett företag och dess användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Att folk klagar om deras iPhones förstår jag inte? Jag hade tagit iPhone före alla andra mobiler. Däremot Mac pro kan jag inte förestå varför folk köper? Enda anledningen är ju OS och Design på produkten, men man betalar ett högt pris för det!

- Låst där Apple styr dom en diktatur vad du får göra och inte göra
Vad menar du med det? Jailbreak bryter mot reglerna och många gör det? (om det är det du menar)
- Tekniskt sätt mediokra produkter där priset går upp pga design/varumärke
Folk kan köpa kläder 1000kr mer bara för det står Jack&Jones eller andra märken.
- Användare som flashar/skryter om sina I produkter
Folk skryter om sina datorer också när dem har dubbla gtx 590 och gör filmer
om det på youtube. Eller hur menar du nu?
- Ofta icke-tekniskt kunniga som använder apples produkter
Den kan jag inte svara på eftersom jag aldrig behövt deras hjälp
- Apple snor teknik/ideér från andra och hävdar sen att man är först med
Folk snor alltid från varandra även i spel t.e.x. i spel som minecraft.
- Myter som "byggkvalité" cirkulerar fortfarande
Vet inte riktigt vad du menar kvalité? Om du tappar en iPhone från 2meter så ska den inte
gå sönder?
- Sekt liknande status där Steve Jobs är en obehaglig sektledare
Det är din egna åsikt jag tycker han verkar bra!
- Totalt onintressanta produkter för oss som gillar hårdvara, överklockning, bygga själva m.m
Det är sant men att jailbreaka produkten är ganska intressant
- Apple har alltid ogillat gamers och struntat i dom
Deras mobiler har nog fler än alla mobiler som finns på marknaden. Deras
datorer kan också köra mobilspel och dem bestämer väl själva vad dem vill satsa på
med sina produkter? Själv tycker jag windows design är UR usel och blir less på den.
Du kan ju tex fixa dualboot om du har en en macpro och köra ganska bra spel!
- Apple erkänner aldrig sina misstag utan skyller på andra
Vet inga misstag dem har gjort, så kan inte svara på detta
- Svårt och dryt att uppdatera macs
Ja det är det, men det innehåller i deras marknad att man ska alltid köpa
en mac när det kommer en ny. Kan hålla med lite om denna punkt.
- Monopol på tillbehör och service (via specifika ombud)
Vad menar du nu? Nya mobilskal osv?
- Dålig kompabilitet, många format fungerar inte på Mac för att folk ska använda iTunes istället
Vilka format menar du nu? Spotify funkar om du tänker på musik?
- iTunes, jävulens påfund
Gillar heller inte iTunes alltid lika krångligt när man ska lägga in musik på iPhonen men
spotify finns ju nu.
- Falsk trygghet, Apple invaggar sina kunder i falsk trygghet att deras produkter är 100% säkra när så inte är fallet
Vad menar du nu med trygghet? Att mobilen ska vara vattentålig fast den inte är det?
- Censuren, Apple censurerar innehåll efter tycke och smak

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Jag är rädd för det, men hur ska jag göra för att det inte ska bli det? Påpekar gång på gång trådens topic...

Snälla hörrni, vi ska inte diskutera vem som har flest kärnor i sin dator. Vi ska diskutera varför man blir så upprörd av ett företag och dess användare?

Det är omöjligt. Precis som det ständiga hatet mellan AIK och Hammarby supporters t.ex. Bara att leva med det och undvika att köpa "skiten" som jag anser det är, i så fall och så blir man inte själv lidande för det. Finns liksom mening med att spy galla över folks val.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Just det, bara iTunes är väl en bra anledning att hata detta företag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som TMO KOTOR skriver ovan, det gäller hela den där sektgrejen, har man inte Apples produkter är man en loser.
Håller även med om den som Imdak skrev.

Flera av mina kvinnliga, mindre tekniskt begåvade, kollegor har iPhones. Det enda man hör är tjat om deras iPhones. De kan aldrig använda ordet mobil, utan verkar känna ett behov av att säga iPhone. När jag säger att jag ska ringa någon, så säger jag helt enkelt bara att jag ska ringa. När en iPhone-användare ska ringa, måste de alltid påpeka att de ska ringa från sin iPhone.

Ytterligare en kollega behövde ny mobil, hon köpte självklart iPhone för att det har alla andra, och när hon kom med den till jobbet kom övriga tjejer och skulle "titta" på hennes iPhone... "Ååh, har du köpt en iPhone? Få se! Åååååh.." Trots att de alla är iPhone-ägare.
När jag köpte min mobil lät det "Har du köpt ny mobil? Meh, det är ju inte en iPhone.."

Sen just det att många blir så bundna vid märket. Mig spelar det ingen roll vilket märke jag har på komponenterna i min dator; skärm från Dell, grafikkort från Asus, chassi från Silverstone. Bara för att Silverstone släpper nya grejjer blir jag inte alldeles till mig i byxorna liksom.

Men när Apple släpper nåt så verkar alla fanboys få orgasm och enormt köpsug. Även när det kom fram att den nyare modellen av MBP egentligen inte var så bra som alla hade hoppats, så gnyr fanboysen lite först, men sen kan dom inte hålla sig och köper en till slut ändå.

Och det du skriver om marknadsföring, det är ju just därför de blir ännu mer hatade. De använder sig av vriden marknadsföring så att alla religiösa fanboys ska bli uppskruvade, och springa och föra ordet vidare till resten av bekantskapskretsen om hur awesome och revolutionerande Apples senaste pryl är.
Ta t.ex. FaceTime. Videosamtal i mobilen var den stora nyheten med 3G när det kom för en massa år sen. Nu när Apple äntligen kommit ikapp så har alla fanboys fått för sig att det är nåt nytt och unikt.

Om MS eller annat storföretag hittar på skit, då blir det livat från alla Apple-fanboys om att detta är varför man ska välja bort allt annat än Apple. Men när det kom fram att flera fabriksarbetare blivit förgiftade pga att Apple ville köpa billigare skärmputsmedel, då ska det bara sopas under mattan, alla fanboys bara viftar bort det med att det säkert är lögn för att sätta Apple i skiten osv.

Nä, för min del känns det svårt att gilla Apple med deras religiösa följare, även om deras överprisade produkter kan vara fina ibland. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Tråden handlar om varför vissa blir så arga på Apple, varför inte bara låta bli att köpa deras produkter om de är så dåliga? Apple gör sjuka vinster så uppenbarligen gör de något som folk vill ha och är beredda att betala för.

För att man då skiftar tillverkarnas fokus från hårdvara/funktionalitet till marknadsföring/design. Sedan har väl Apple en riktigt kass attityd..

Hårdvaru-biten tror jag alla hänger med på och förstår, specar skrivs i princip aldrig ut när det handlar om Apple-produkter. Vanliga PC's/Android brukar ju ha bättre hårdvara för samma pengar. Det tror jag vi alla kan enas om?

Funktionalitet: Även fast de flesta operativ har ungefär samma funktionalitet så saknar ändå Apple öppenheten som Android medför. Om iOS hade varit open-source så tvivlar jag STARKT på att alla hade kört vanilla iOS, öppenheten medför helt enkelt förbättringar som det gjort för Android->Cyanogenmod (samt de hundratals andra ROMs som finns). Och förbättringar är bättre för oss som slutkonsument, eller hur?

Marknadsföring: Det är coolt att ha Apple-produkter just nu, sedan iPod har allt med ett i framför varit lite bättre än motsvarande produkter från andra tillverkare även fast de många gånger varit bättre för samma pengar. Det har de verkligen lyckats med, frågan är om det vi som konsumenter verkligen vill ha är smart marknadsföring? Jag vill ha det bästa för pengarna och läser alltid på som en galning innan eventuella teknik-köp. För mig är denna punkt inget jag vill ha.

Design: Ja, Mac och iDevices ser sjukt bra ut men det gör väl ändå motståndet också? Tycker vi har en riktigt fin standard på dagens produkter överlag. Ofta har jag tyckt min Android ser bättre ut och är smartare utformad än polarnas iPhones men det är tyckte och smak och inget man kan vinna i. Oavsett så tycker jag ändå att det inte är det de ska lägga krut på. Förr i tiden så köpte man en bra telefon, inte en snygg.

Attityd: Apple kör lite i samma spår som Microsoft och Sony med sina konsoler. Om jag köpt hårdvaran, varför ska inte jag få göra vad jag vill med den? Det tycker jag är så sjukt irriterande!!! Det är en sak att stoppa piratkopiering med olika idiotiska kopieringsskydd men att stoppa användare helt från att ändra programvaran/firmwaren i sin enhet är väl ändå idiotiskt. Det finns så mycket bra som kan komma från detta, XBMC anyone? Föddes på Xbox och är nu kanske den bästa Media Center programvaran som finns. Denna utveckling är nu stoppad!

All-in-all är detta anledningarna som gör att jag inte vill stödja Apple, även fast produkterna ibland är schyssta så är de oftast för högt prissatta för det man får egentligen pga all hype runt dem. Tråkigt för i Pirates of the Silicon Valley hejade man ju på dem

Skrivet av ginux1234:

Jag är rädd för det, men hur ska jag göra för att det inte ska bli det? Påpekar gång på gång trådens topic...

Snälla hörrni, vi ska inte diskutera vem som har flest kärnor i sin dator. Vi ska diskutera varför man blir så upprörd av ett företag och dess användare?

Självklart spelar produkterna roll, jag tycker ändå att tråden har hållt Apple-fokus istället för rent på produkterna.

Permalänk

Jag rullar båda Operativen Windows på den stationära och mac på min bärbara och jag har faktiskt inget emot något av operativsystemen, inget av dem är perfekta, det finns hål överallt. i både Mac OSX och Windows 7.

Vill jag spela spel gör jag det på min stationära, vill jag göra annat, så glider jag omkring med macbooken, jag kan hålla med visst önskar jag att jag hade lagt mina 10 tusen på något annat.

Men varje gång jag går i tankar på att sälja den, så säger hjärnan. Näedu! jag vill kunna fortsätta använda detta operativsystem.
För med båda får man en sådan kontrast, underbart. Visst hårdvaran kunde ha fått varit bättre.

Men personligen hade jag hellre haft En PowerPc processor i min mac än en intel... Mjåpiga som apple var bytte de till inte.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Undrar hur gamla vissa är här.. Jag kör tex android och Pc men använder även en mac pro. Folk pratar om byggkvalite vilket är rent bullshit, och när macen går sönder är det DYRT att laga. Mitt moderkort på min gamla g5a har gått sönder, mac ville ha 6000 för att sätta in ett nytt, lite väl dyrt för mac som inte ens har stöd till snowleopard..
Men vem tycker inte att det känns lite extra att sitta vid en macbook air istället för en hp? Det är sån annorlunda känsla så det knappt är klokt.
Har man pengar, surfar mycket och leker med bildredigering och musik så är mac självklart. Sen kan jag hålla med om att jag inte heller förstår varför man köper en iphone 4. Men har man musik/bild som intresse istället för datorspel så är det ju inte undra på att man köper en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hat tycker jag är ett starkt ord i sammanhanget men många ogillar dom, en del anledningar:
- Låst där Apple styr dom en diktatur vad du får göra och inte göra
- Tekniskt sätt mediokra produkter där priset går upp pga design/varumärke
- Användare som flashar/skryter om sina I produkter
- Ofta icke-tekniskt kunniga som använder apples produkter
- Apple snor teknik/ideér från andra och hävdar sen att man är först med
- Myter som "byggkvalité" cirkulerar fortfarande
- Sekt liknande status där Steve Jobs är en obehaglig sektledare
- Totalt onintressanta produkter för oss som gillar hårdvara, överklockning, bygga själva m.m
- Apple har alltid ogillat gamers och struntat i dom
- Apple erkänner aldrig sina misstag utan skyller på andra
- Svårt och dryt att uppdatera macs
- Monopol på tillbehör och service (via specifika ombud)
- Dålig kompabilitet, många format fungerar inte på Mac för att folk ska använda iTunes istället
- iTunes, jävulens påfund
- Falsk trygghet, Apple invaggar sina kunder i falsk trygghet att deras produkter är 100% säkra när så inte är fallet
- Censuren, Apple censurerar innehåll efter tycke och smak
- Apple är extremt självgoda

Anledning till varför det blir många negativa kommentarer här på Sweclockers i samband med en Appleartikel är för att Apple står precis för motsatsen till vad många entusiaster gillar, dom flesta av oss gillar att hålla på med hårdvara, att överklocka, bygga osv. Min personliga åsikt är att applenyheter hör hemma på IDG eller Macworld och inte på Sweclockers.

Det där sammanfattar det väl rätt bra. Framförallt den politiska och ideologiska censur de bedriver är avskyvärd.

Permalänk
Medlem

Har också undrats över all hat mot Apple, dock interessant nog va jag anti-apple innan jag köpte mig en MBP, nu n är jag väl har en skulle jag personligen tycke det är korkat att köpa nåt annat än MBP när man ska ha laptop, men så är det ju så att jag spelar aldrig på en laptop...

Det som är svårt för alla som hatar Apple att fatta är att dom ser inte skillnaden på laptop och laptop, jag vill betala mera för att få en touchpad som är bäst, jag vill betala extra för unibody i aluminium, jag vill betala extra för bra batteritid..
Precis som du, ja DU! som kanske vil köpa byxor som kostar dubbelt av vad jag tycker är lönt, eller din bil som har 700HK, medan jag tycker det räcker med hur min Saab är ifrån fabrik!

Varför ska det vara så känsligt för dator användare att se?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

. Det jag undrar är varför det får folk att hata Apple? Det är väl bara att köpa en bättre eller billigare mobil om man inte vill ha en iPhone. Jag förstår inte vad det är att bli arg på?

Du ger ju pengar till apple som bara blir större och kan sälja ännu sämre produkter och tjäna ännu mer pengar. Vi blir ju arga för att apple har er i ett järngrepp nu och kommer mjölka er på pengar tills ni inte kommer kunna resa för att du måste ha ett itable på kontoret. Vi bryr oss om er och vill att ni ska välja bort apple mot något mer öppet och inte kan fånga in er och mjölka er. Typ som mw serien har gjort. Till slut kommer ni ångra att ni köpte apples produkter och vilja ta er ur deras produktkedja, men då kan det vara försent.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Se bara på Apple-användarna en homogen massa med tomma blickar i rad efter rad:
http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=t0X-C5ohQ_4

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

- Apple erkänner aldrig sina misstag utan skyller på andra
Vet inga misstag dem har gjort, så kan inte svara på detta.

nej de är inget fel på antennen i iphone fyra. men hej vi ger ut gratis bumpers bara för att.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Det är som TMO KOTOR skriver ovan, det gäller hela den där sektgrejen, har man inte Apples produkter är man en loser.
Håller även med om den som Imdak skrev.

Flera av mina kvinnliga, mindre tekniskt begåvade, kollegor har iPhones. Det enda man hör är tjat om deras iPhones. De kan aldrig använda ordet mobil, utan verkar känna ett behov av att säga iPhone. När jag säger att jag ska ringa någon, så säger jag helt enkelt bara att jag ska ringa. När en iPhone-användare ska ringa, måste de alltid påpeka att de ska ringa från sin iPhone.

Ytterligare en kollega behövde ny mobil, hon köpte självklart iPhone för att det har alla andra, och när hon kom med den till jobbet kom övriga tjejer och skulle "titta" på hennes iPhone... "Ååh, har du köpt en iPhone? Få se! Åååååh.." Trots att de alla är iPhone-ägare.
När jag köpte min mobil lät det "Har du köpt ny mobil? Meh, det är ju inte en iPhone.."

Sen just det att många blir så bundna vid märket. Mig spelar det ingen roll vilket märke jag har på komponenterna i min dator; skärm från Dell, grafikkort från Asus, chassi från Silverstone. Bara för att Silverstone släpper nya grejjer blir jag inte alldeles till mig i byxorna liksom.

Men när Apple släpper nåt så verkar alla fanboys få orgasm och enormt köpsug. Även när det kom fram att den nyare modellen av MBP egentligen inte var så bra som alla hade hoppats, så gnyr fanboysen lite först, men sen kan dom inte hålla sig och köper en till slut ändå.

Och det du skriver om marknadsföring, det är ju just därför de blir ännu mer hatade. De använder sig av vriden marknadsföring så att alla religiösa fanboys ska bli uppskruvade, och springa och föra ordet vidare till resten av bekantskapskretsen om hur awesome och revolutionerande Apples senaste pryl är.
Ta t.ex. FaceTime. Videosamtal i mobilen var den stora nyheten med 3G när det kom för en massa år sen. Nu när Apple äntligen kommit ikapp så har alla fanboys fått för sig att det är nåt nytt och unikt.

Om MS eller annat storföretag hittar på skit, då blir det livat från alla Apple-fanboys om att detta är varför man ska välja bort allt annat än Apple. Men när det kom fram att flera fabriksarbetare blivit förgiftade pga att Apple ville köpa billigare skärmputsmedel, då ska det bara sopas under mattan, alla fanboys bara viftar bort det med att det säkert är lögn för att sätta Apple i skiten osv.

Nä, för min del känns det svårt att gilla Apple med deras religiösa följare, även om deras överprisade produkter kan vara fina ibland. :/

detta...

Det är som du säger: kvinnor och otekniska personer köper iphone, med fåtal undantag.

Makes sense to me.

Permalänk

Först vill jag bara säga att Apple gör ett oerhört bra jobb. Jag har inte jättestor erfarenhet av iphones, men av det jag har sett skulle jag vilja säga att det är nästan helt laggfritt. Trots sämre hårdvara. Det är bra att någon tänker annorlunda och går sin egen väg, istället för att var en i mängden.

Med det sagt så passar iphone inte mig eftersom jag vill kunna testa olika inställningar och se vad som passar mig bäst. Till och med Android är för instängt för mig (kör GO Launcher).

Det leder dock inte till Applehat eftersom jag vet och förstår att iphone passar vissa. Istället stör jag mig på deras marknadsföring som ofta innehåller rena lögner. Precis som att många stör sig på alla möjliga skrivfel stör jag mig på deras marknadsföring så fruktansvärt mycket. Det känns som att de behandlar mig som en idiot, och det blir lätt personligt.

Det är ändå inte det värsta. Det värsta är fansen. Att folk sväljer deras marknadsföring med hull och hår som om det vore en universell sanning. Att de sen inte lyssnar när man argumenterar emot hjälper inte direkt..
Eftersom jag fram till alldeles nyligen gick i en klass fylld till brädden med ignoranta personer och idioter är det här extra jobbigt för mig.

När de sedan försöker konvertera mig till iWorld kommer de med argument som:
"Det är fler som har iphone, alltså är den bättre" (det är inte ens fler som har iphone än Android, iallafall inte i Sverige...)
"Den är dyrast, alltså är den bäst"
"Apple uppfann smartphones, därför är iphone bäst"
"Det är den bästa mobilen"
Detta kan dock bero på att de är femton och inte har lärt sig argumentera.

http://graphjam.files.wordpress.com/2009/01/people-hate-twili...
Twilight som film kanske inte är så bra jämförelse då det är en riktig budgetfilm, men diagrammet ovan beskriver både Twilightserien och Apple ganska bra.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Du ger ju pengar till apple som bara blir större och kan sälja ännu sämre produkter och tjäna ännu mer pengar. Vi blir ju arga för att apple har er i ett järngrepp nu och kommer mjölka er på pengar tills ni inte kommer kunna resa för att du måste ha ett itable på kontoret.

Vad gör det dig om Apple har mig i ett järngrepp och mjölkar mig på pengar då? Är inte det mitt problem?

Sen är ju hela ditt scenario totalt osannolikt och ren fiktion. Vadå jag blir fasthållen och mjölkad av Apple? Jag har själv valt att köpa en Apple-produkt, kan jag inte få göra det och vara nöjd då?

Permalänk
Medlem

Hade inte skalan av fanboys funnits på Apples sida så hade inte jag haft samma "hat" mot dem som jag har idag. Apple kan pumpa ut vad de vill på marknaden och dessa personer köper det vare sig det är bra eller dåligt eller vad tusan det nu är. Denna oerhört irriterande skala har lyckats skapa en oerhörd hype som Apple INTE är värd.

"Apple går mot världsherravälde"
Nja, kanske inte så långt men makt är något de ständigt strävar efter, de vill ha kontroll på vad du gör med din telefon, du måste använda deras mjukvara för att synka din telefon, dem väljer vilka applikationer som är lämpliga för dig, dem vill hindra dig från att filma på konserter med mera. De vill ha kontroll över allt och alla och visst lyckas det på hardcore fanboysen.

Överpris
I princip alla produkter Apple säljer säljs till ett ordentligt överpris. Jag gjorde personligen en jämförelse för ett tag sedan mellan en Mac Pro och en dator jag själv plockade ihop på inet.se. Tillvalen i en Mac Pro hade helt brutala priser och det kostade flera tusen att välja till en extra hårddisk eller grafikkort(varor som egentligen kostar 400-1500 kr). Det hela slutade med att en Mac Pro för 63k svenska kronor körde 2st 5770 i SLI. En PC med samma prestanda inklusive vattenkylning, förmodligen bättre nätaggregat och chassi med mer landade på mindre än halva priset. Du fick ungefär 2,5 datorer från inet.se till priset av en Mac Pro (63k).

Med dessa brutala priser på deras stationära datorer(som lätt kan jämföras med PC burkar) så bör alla se sambandet. Ett företag tar inte ut det dubbla priset endast på en produkt, dem tar med största sannolikhet ut det på alla produkter.

Marknadsföring..
...är något som Apple har gjort bra på sistone. Bra betyder inte nödvändigtvis "schysst". Det finns groteska mängder myt i deras reklam. Senast jag upplevde detta var på Media Markt förra veckan där de placerat upp en liten Apple del i butiken(varför Apple nu förtjänar en egen del). Hur som helst så körde dem reklam på en skärm där och det första jag ser är "Alla Mac datorer har otrolig grafikprestanda". Njaaaee 5770 SLI i en dator för 63k vet i tusan om det är så rackarns bra. Med tanke på vad många använder Macs till så behövs det i och för sig ingen vidare grafikprestanda men vad ska du då med en dator för 63k till överhuvudtaget?

Motparten är inte hjärntvättad
Det finns såklart en motpart som inte gillar Apples produkter(jag själv inkluderad). Mitt intryck av denna motpart är dock att den är mer öppen för förändring. Jag är personligt ett "fan" av Android för telefoner, det innebär dock inte att jag tänker köpa varenda produkt som exempelvis HTC eller Samsung. Jag kan ena gången köpa en produkt från LG, nästa gång från HTC, just nu kör jag en ZTE. Jag väljer den produkt som passar mig bäst vid det tillfälle jag köper den. Det vill säga jag låter mig inte låsas till ett specifikt varumärke och köper allt vad de säljer. Gör någon ett operativsystem som jag upplever bättre än Android så köper jag det nästa gång, är inte svårare än så. Apple fanboysen tittar dock inte på alternativ, "det blir bra så länge det är ett äpple på".

Vill minnas att Steve Jobs drog igång någon reklam -84 där han inte ville ha en ensam på marknaden. Vad gör han idag? Strävar efter att hjärntvätta folk likt i reklamfilmen och själv bli ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Vad gör det dig om Apple har mig i ett järngrepp och mjölkar mig på pengar då? Är inte det mitt problem?

Sen är ju hela ditt scenario totalt osannolikt och ren fiktion. Vadå jag blir fasthållen och mjölkad av Apple? Jag har själv valt att köpa en Apple-produkt, kan jag inte få göra det och vara nöjd då?

Det stör åtminstone mig väldigt mycket att folk låter sig "mjölkas". Jag tycker inte Apples produkter är något vidare bra och därför blir jag ser någon mindre kunnig köpa en produkt från Apple utan att ens tittat på alternativ just pga en oförtjänt hype från fanboy skaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Först vill jag bara säga att Apple gör ett oerhört bra jobb. Jag har inte jättestor erfarenhet av iphones, men av det jag har sett skulle jag vilja säga att det är nästan helt laggfritt. Trots sämre hårdvara. Det är bra att någon tänker annorlunda och går sin egen väg, istället för att var en i mängden.

Hårdvaru-accelerering, det kommer i Android ICS också. Förmodligen det alla lurar sig på och tror att iPhone har bättre hårdvara än andra telefoner.

F.ö. så rullar min HTC Legend 100% laggfritt också, 600MHz processor.

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Vad gör det dig om Apple har mig i ett järngrepp och mjölkar mig på pengar då? Är inte det mitt problem?

Sen är ju hela ditt scenario totalt osannolikt och ren fiktion. Vadå jag blir fasthållen och mjölkad av Apple? Jag har själv valt att köpa en Apple-produkt, kan jag inte få göra det och vara nöjd då?

För att jag gillar inte låsta produkter som gör att du inte kan komma ur när du vill. Jag vill inte att pengarna går till apple så de får mer makt. Jag bryr mig om det fria och konkurrenskraftiga samhället som apple försöker få bort. Mitt senario är fiktion? Jag känner många som bara kan köpa appleprodukter för annars så blir dom förvirrade. det min vän är fördummelsen som apple gör med er.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |