Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Fast det där är ju knappast sant, viktigt att skilja på åsikter och fakta. Typisk kommentar som får trådar att söderut snabbt.
DU kanske anser att Apple tillverkar meningslösa produkter och kan jämnställas med kvacksalvare, men det är ingen vedertagen fakta. För många passar företagets sortiment som handen i handsken, allt beror på vad man prioriterar. En inbiten Mac-användare tycker garanterat att folk som kör Windows är totalt tappade, något som givetvis inte är sant det heller.

Precis som ovanstående tar du i från tårna och tvekar inte att idiotförklara folk, något som givetvis skapar starka reaktioner och får trådar att spinna iväg. Onödigt!

Som diskuterat innan, det går inte att jämföra Apples mjukvarumodell med Microsofts. OS X är inbakat i priset för hårdvaran vilket gör det svårt att sätta en prislapp på systemet, Microsoft säljer sitt löst vilket gör det hela tydligare. Att likställa Lion med en SP är dock att tänja på sanningen rejält, en "normal" SP innebär sällan ny funktionalitet på den nivå som kom med Lion (och Snow Leopard innan det). Det är helt enkelt två olika vägar för att nå fram till samma mål.

Tack Emil, det här är ganska precis vad jag tänkte också.

Det känns som att vissa användare inte kan tänka utanför sina egna referensramar. Bara för jag tycker det är tråkigt att sitta vid datorn och spela så sitter jag ju inte och skriver till andra att de är dumma i huvudet om de köper ett grafikkort som kostar mer än 300 kr - för det räcker ju till att rendera text.

Vi är helt enkelt ett gäng människor som inte spelar på våra datorer, personligen föredrar jag att lira på mitt PS3 med öl och ett gäng polare. Varför ska jag då ha häftigaste grafikkortet med 86902 shaders och en cpu med 12 kärnor? Då lägger jag hellre pengarna på en iMac som ser helt galet snygg ut och passar in klockrent i min mediahörna.

Vad spelar det för roll att den inte har fetaste prestandan jag kan få när den mer än väl räcker för mina behov? Och framförallt - varför gör det folk så arga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Att apples produkter är överprisade är väl ingen hemlighet? Och sen måste ni hålla med om att iPhones är en statusgrej. Det finns mobiler som är "bättre" på alla sätt som kostar 4k men det är ingen iPhone. Jag hatar inte apple. Jag har själv en macbook. Men att säga att deras produkter inte är överprisade eller att deöper en iPhone för att det är en bra mobil är att ljuga.

Varför säljer då Apples produkter om de kostar mer än vad marknaden är redo att betala för dem? Uppenbarligen har de ett pris som marknaden är redo att betala, alltså tar de inte ut ett för högt pris.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ginux1234:

Vad menar du med överprisad? Jag försöker gång på gång påtala att Apple är de som gör störst vinst och det borde betyda att de har galet bra priser. I en kapitalism strävar ju trots allt alla företag efter att maximera sina vinster, att då göra extremt stora vinster tyder på att de vet precis vilket prisspann de ska ligga i i förhållande till sin målgrupp. Att du tycker det är dyrt betyder inte att det är ett överpris, snarare att de riktar sina produkter till en annan målgrupp än dig. Det är ingen personlig förolämpning mot dig, utan helt enkelt ett marknadsstrategiskt val Apple gjort som uppenbarligen fungerar bra.

Nja det betyder inte att de har "bra" priser (i allmänhet syftar nog detta uttryck på att de har ett lågt pris) för då hade de inte gjort några vinster att tala om (dvs priset borde ligga nära produktionskostnaden). Vad det visar är att de lyckas bra och att de sannolikt kunde ta en mycket större marknadsandel ifall de sänkte priset (även om proukten/na kanske tappar lite av sin status då osv) och att det som du säger verkar finnas en hel del som är beredda att betala en premium för att få en Iphone (samtidigt är det ju lite svårt att jämföra då t.ex. utbudet av appar kan vara värt en hel del för dem som väljer t.ex. en Iphone osv.) De verkar således (med viss försiktighet även om den extrema märkesvärderingen på Apple även talar för detta) ha en ganska stor "monopolkraft" och som att priset kanske inte är så avgörande för dem som köper deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför säljer då Apples produkter om de kostar mer än vad marknaden är redo att betala för dem? Uppenbarligen har de ett pris som marknaden är redo att betala, alltså tar de inte ut ett för högt pris.

Du menar alltså att om man tar två produkter med samma prestanda och kvalitet, där den ena är dubbelt så dyr och den dyra säljer bättre så är den prisvärd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Vad menar du med överprisad? Jag försöker gång på gång påtala att Apple är de som gör störst vinst och det borde betyda att de har galet bra priser. I en kapitalism strävar ju trots allt alla företag efter att maximera sina vinster, att då göra extremt stora vinster tyder på att de vet precis vilket prisspann de ska ligga i i förhållande till sin målgrupp. Att du tycker det är dyrt betyder inte att det är ett överpris, snarare att de riktar sina produkter till en annan målgrupp än dig. Det är ingen personlig förolämpning mot dig, utan helt enkelt ett marknadsstrategiskt val Apple gjort som uppenbarligen fungerar bra.

Återigen det här är ingen iPhone vs Android-tråd, men jag kan bara säga att jag knappast köpte iPhone för att vara häftigast på kontoret. Snarare bytte jag från Android för jag helt enkelt tyckte iPhone passade mig bättre och gav mig en bättre upplevelse. Det är väl trots allt jag som ska använda min mobil och ingen annan? Att jag inte kan sitta och mysa till hur många poäng min iPhone får i benchmarks är väl helt enkelt ett pris jag får betala för jag tycker den har bättre flyt och känns skönare än min förra Android-mobil.

Det här är ju helt subjektiva värderingar och har absolut inget att göra med vilken mobil som faktiskt är bäst. Som jag skrev tidigare så kan det mycket väl vara så att Android är totalt outstanding och min iPhone är den sämsta telefon någonsin. Men varför gör det folk arga? Borde det inte bara vara mitt problem som köpt en dyr brevpress?

Jag är inte arg. Och jag är ingen apple-hatare. I så fall missförstog du mig. Men apple går så mycket i vinst pga iPhone och majoriteten (inte alla) av de som köper iPhone gör det för att iPhone ger status. iPhone är en bra telefon men den kunde varit billigare. Skulle det bara vart HTC som gjorde Androidtelefoner och det bara fanns en modell skulle nog den kosta lika mycket också. Är man beredd att betala några tusen extra för att få iOS och tillgång till appstore och allt sånt så visst, men man kan knappast kalla den prisvärd.

Min mening var inte att tracka ner på apple eller någon som använder deras produkter. Jag bara såg tråden och delade min åsikt. Och min åsikt är inte att apple suger och att alla som köper apples produkter är fanboys, utan att deras produkter är dyrare än konkurenternas motsvarande produkter men vill man betala de extra tusenlapparna för t.ex operativsystemet och deras OS så visst. Det är ens eget val och inte mitt eller någon annans.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Man inser att människor värderar helt olika saker. Jag anser att Apples produkter är prisvärda, tackar Apple för att de utvecklat en så grym dator som iMacen och dessutom var så snäll mot min plånbok.

Många i den här tråden påstår att Apple står stilla, gapar efter VGA-portar, sladdar och fysisk media. Jag är så överlycklig att allt sådant saknas.

Bryr mig inte det minsta om vad det är för märke på utsidan. Men så länge det bara är Apple som gör dessa produkter så kommer jag i fortsättningen bara att välja hårdvara och mjukvara från Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aser:

Nja det betyder inte att de har "bra" priser (i allmänhet syftar nog detta uttryck på att de har ett lågt pris) för då hade de inte gjort några vinster att tala om (dvs priset borde ligga nära produktionskostnaden). Vad det visar är att de lyckas bra och att de sannolikt kunde ta en mycket större marknadsandel ifall de sänkte priset (även om proukten/na kanske tappar lite av sin status då osv) och att det som du säger verkar finnas en hel del som är beredda att betala en premium för att få en Iphone (samtidigt är det ju lite svårt att jämföra då t.ex. utbudet av appar kan vara värt en hel del för dem som väljer t.ex. en Iphone osv.) De verkar således (med viss försiktighet även om den extrema märkesvärderingen på Apple även talar för detta) ha en ganska stor "monopolkraft" och som att priset kanske inte är så avgörande för dem som köper deras produkter.

Vi menar olika saker med bra pris

Vad jag menar är att man inte kan klaga på ett företags pris när de gör störst vinster i branschen. Företag sysslar inte med välgörenhet, de vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Gör då ett företag extrema vinster kan man knappast komma och säga att de har "dåliga" priser åtminstone sett ur ett marknadsekonomiskt perspektiv.

Sett ur Apples (och alla företags) perspektiv har de extremt bra priser. Att du som konsument inte tycker det förstår jag, självklart hade det varit jättetrevligt om allt var gratis. Ett bra pris ur marknadssynpunkt är helt enkelt det som maximerar vinsten, och Apple verkar hittat det priset.

Ett lågt pris är en helt annan sak och det är något Apple definitivt inte har, men varför skulle de ha det? Det är inte alls säkert att en stor marknadsandel och låg vinst per enhet är mer (eller ens lika) profitabelt som en mindre marknadsandel och högre vinst per såld enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag säger inte att priset är för högt. Jag säger att de är dyrare än konurenternas motsvarande produkter och att det har blivit en statusgrej att ha en iPhone. De flesta köper en iPhone för att det ger mer status än t.ex en htc. De flesta och inte alla.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olay:

Du menar alltså att om man tar två produkter med samma prestanda och kvalitet, där den ena är dubbelt så dyr och den dyra säljer bättre så är den prisvärd?

Skickades från m.sweclockers.com

Nämnde jag prisvärdhet? Läs om, läs rätt.

Skrivet av _NsMs_:

Jag säger inte att priset är för högt. Jag säger att de är dyrare än konurenternas motsvarande produkter och att det har blivit en statusgrej att ha en iPhone. De flesta köper en iPhone för att det ger mer status än t.ex en htc. De flesta och inte alla.

Varför blandade du då in någon slags monetär sak då? Lät som du insinuerade att den hade ett för högt pris.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Jag är inte arg. Och jag är ingen apple-hatare. I så fall missförstog du mig. Men apple går så mycket i vinst pga iPhone och majoriteten (inte alla) av de som köper iPhone gör det för att iPhone ger status. iPhone är en bra telefon men den kunde varit billigare. Skulle det bara vart HTC som gjorde Androidtelefoner och det bara fanns en modell skulle nog den kosta lika mycket också. Är man beredd att betala några tusen extra för att få iOS och tillgång till appstore och allt sånt så visst, men man kan knappast kalla den prisvärd.

Min mening var inte att tracka ner på apple eller någon som använder deras produkter. Jag bara såg tråden och delade min åsikt. Och min åsikt är inte att apple suger och att alla som köper apples produkter är fanboys, utan att deras produkter är dyrare än konkurenternas motsvarande produkter men vill man betala de extra tusenlapparna för t.ex operativsystemet och deras OS så visst. Det är ens eget val och inte mitt eller någon annans.

Nu syftade jag inte på dig även om det kanske lät så i mitt inlägg, jag syftade på alla Apple-hatare som jag hade i tankarna när jag skapade tråden.

Just det att iPhone ger status vet jag inte om jag håller med om, kanske är det argumentet mer giltigt i lägre åldrar. Inte är det så att någon i min bekantskapskrets blir imponerad över vilken mobil man har eller inte har.

Som du säger så betalar man några tusenlappar extra för Apple, och jag förstår inte vad det är att bli upprörd. Om jag har några tusenlappar över och hellre vill ha en snygg dator utan massa sladdar än ett prestandamonster är väl valet mitt? Det verkar dock göra många väldigt arga av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Man inser att människor värderar helt olika saker. Jag anser att Apples produkter är prisvärda, tackar Apple för att de utvecklat en så grym dator som iMacen och dessutom var så snäll mot min plånbok.

Många i den här tråden påstår att Apple står stilla, gapar efter VGA-portar, sladdar och fysisk media. Jag är så överlycklig att allt sådant saknas.

Bryr mig inte det minsta om vad det är för märke på utsidan. Men så länge det bara är Apple som gör dessa produkter så kommer jag i fortsättningen bara att välja hårdvara och mjukvara från Apple.

iMac är en bra dator. Men snäll mot plånboken är väl att ta i? Hur mycket kostar den billigaste iMacen? Och hur bra pc får man för motsvarade pengar? Sen finns det ju folk som är berädda att betala lite extra för att få just en iMac och jag klandrar dom inte, men vill man ha apple så får man höja budgeten med några tusen. De är riktigt snygga och lätta att använda. Men de är inte prisvärda när man jämför mot vad restan av datorvärlden erbjuder för samma pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag tror det där med att iPhone ses som en statuspryl har gått över faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Nu syftade jag inte på dig även om det kanske lät så i mitt inlägg, jag syftade på alla Apple-hatare som jag hade i tankarna när jag skapade tråden.

Just det att iPhone ger status vet jag inte om jag håller med om, kanske är det argumentet mer giltigt i lägre åldrar. Inte är det så att någon i min bekantskapskrets blir imponerad över vilken mobil man har eller inte har.

Som du säger så betalar man några tusenlappar extra för Apple, och jag förstår inte vad det är att bli upprörd. Om jag har några tusenlappar över och hellre vill ha en snygg dator utan massa sladdar än ett prestandamonster är väl valet mitt? Det verkar dock göra många väldigt arga av någon konstig anledning.

Precis. Jag klagar inte på folk som köper apple några tusenlappar extra och jag klagar inte på folk som köper ett nytt grafikkort för några tusen bara för att få de där extra fpsen. Och ja, du har nog rätt med det där om iPhone också. Och även om det kanske bara är en viss åldersgrupp så är det väldigt många i den åldersgrupper som köper iPhone för att det ger status. Och det blir väldigt många iPhones

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

iMac är en bra dator. Men snäll mot plånboken är väl att ta i? Hur mycket kostar den billigaste iMacen? Och hur bra pc får man för motsvarade pengar? Sen finns det ju folk som är berädda att betala lite extra för att få just en iMac och jag klandrar dom inte, men vill man ha apple så får man höja budgeten med några tusen. De är riktigt snygga och lätta att använda. Men de är inte prisvärda när man jämför mot vad restan av datorvärlden erbjuder för samma pris.

Bra för dig verkar innebära några siffror på ett papper. Bra för mig är att min dator är lika mycket möbel som min fåtölj, eller min soffa. Den har visserligen en sladd mer än vad mitt köksbord har, men o andra sidan så för den lika mycket oväsen som min bokhylla. Har nog lagt ned mer felsökning på min golvlampa än vad jag har på min dator också. Med andra ord, den smälter in, och är jävligt snygg.

Att den sen har en riktigt bra skärm, helt ok prestanda för mig som sysslar med bildredigering är en rejäl bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Bra för dig verkar innebära några siffror på ett papper. Bra för mig är att min dator är lika mycket möbel som min fåtölj, eller min soffa. Den har visserligen en sladd mer än vad mitt köksbord har, men o andra sidan så för den lika mycket oväsen som min bokhylla. Har nog lagt ned mer felsökning på min golvlampa än vad jag har på min dator också. Med andra ord, den smälter in, och är jävligt snygg.

Att den sen har en riktigt bra skärm, helt ok prestanda för mig som sysslar med bildredigering är en rejäl bonus.

Bra för mig betyder mer än siffror. Men vill man nu ha en dator som låter lika mycket som en bokhylla och som inte behöver mer felsökning än en lampa så går det att fixa billigare än de priser som apple sätter. Jag klandrar inte folk som köper apples produkter. Är man beredd att betala lite extra för allt det du sa så visst, varför inte? Lite extra lyx för lite extra pengar. Men billigt kan man inte säga att det är. Och å andra sidan så kan man inte byta processor på en mac när man vill ha lite extra prestanda. Och går någon sönder måste man skicka in den till apple. Man kan inte bara öppna den och byta ut delen som är defekt. Olika datorer är till för olika målgrupper.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Det är 2011.. Vad fasen ska man ha VGA till? :S

Jag har under de senaste ~6 åren jobbat som kursledare/informatör, och då använt dator och projektor många av gångerna.
Under alla dessa åren har jag besökt många hotell, rena kursanläggniningar, spa, skolor, folkets hus, ja allt typ.
Och inte en enda gång har jag kunnat använda DVI (eller bättre) när det varit en fast monterad projektor.
När det varit "projektor på bordet" så kan man så klart välja men är det en fast monterad projektor får man se till att ha rätt kontakt.

Nu vet jag inte om Apples datorer också saknar VGA men det hade inte funkat utan VGA.
Så visst kan jag hålla med er i sak när det gäller hemmabruk men till en laptop så är det faktiskt fortfarande ett måste.

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Bra för mig betyder mer än siffror. Men vill man nu ha en dator som låter lika mycket som en bokhylla och som inte behöver mer felsökning än en lampa så går det att fixa billigare än de priser som apple sätter. Jag klandrar inte folk som köper apples produkter. Är man beredd att betala lite extra för allt det du sa så visst, varför inte? Lite extra lyx för lite extra pengar. Men billigt kan man inte säga att det är. Och å andra sidan så kan man inte byta processor på en mac när man vill ha lite extra prestanda. Och går någon sönder måste man skicka in den till apple. Man kan inte bara öppna den och byta ut delen som är defekt. Olika datorer är till för olika målgrupper.

Precis, och du verkar glömma utseendet. Du kanske tycker det är vansinnigt att jag har köpt en enkel fåtölj för 20 000kr. Jag anser att du bara inte ser skillnaden och har dålig smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du generaliserade ju sjukt mycket. Du skrev ju bland annat:

Går visst att uppgradera de flesta av deras datorer.

Går att byta själv, han var inte alls tvungen att lämna in den.

Här erkänner du ju själv att du generaliserar. Du kan aldrig bevisa något med ett exempel med hävdar att du bevisat något, dvs måste du generaliserat utifrån ditt exempel.

För övrigt finns det massor med exempel även för Windowsdatorer där det blir problem. Jag spenderade själv 12 timmar på att installera Windows 7 på min HTPC i helgen, tydligen är det så att man behöver ha en CD/DVD-spelare inkopplad när man vid vissa kombinationer av hårdvara skall installera Windows 7 via ett USB-minne, hur logiskt är det? Det betyder dock inte att man skall hata allt Microsoft gör. Jag kör mycket Apple just för att jag inte vill spendera 12 timmar av min lediga tid till att komma runt sådana buggar.

Finns bara en sak jag har lust att säga till dig: Suck, Apple-sekt.

Att jag generaliserar håller jag inte med om. Bara för att du tycker det så betyder det inte att jag gör det, eller hur? Jag beskrev fallet, tycket att det är enormt dumt. End of story

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Om du tycker den är snygg så fair enough, det kan mycket väl vara en anledning att köpa och gilla den, däremot att kalla den prisvärd och snäll mot plånboken är att sakna verklighetsförankring.

Prisvärd: "med mycket kvalitet till ett lågt pris", enligt statistik så har håller den inte högre kvalité än andra datorer och ett lågt pris i förhållande till andra datorer håller den inte.

Däremot kanske du tycker att den är värd dom pengarna, men det är en helt annan sak än att något är prisvärt

Permalänk

Apples produkter brukar allt som oftast vara fulländade från topp till tå! Därför är dem så omtyckta!

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte kalla min inställning till Apple som hatisk. Mer ogillande och misstänksam.

Som konsument så Apples produkter har aldrig fallit mig i smaken, inte mer än andras iallafall och jag ser inget hos deras produkter som skulle någonsin få mig att betala för det där lilla "extra" och för varje år som går så sjunker deras anseende hos mig som företag framförallt genom sitt konstanta patent trollande och hur de försöker bygga upp sitt bisarra Orwellskiska samhälle.

Men det är business.

Om vi bortser från Apple och avsaknaden av etikiska regler i deras affärsverksamhet så är Appleanvändarna roten till mycket av mina åsikter och tyckande om Apple. Jag skulle t.om. gå så långt som att säga att jag hatar Appleanvändare. Faktiskt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Om du tycker den är snygg så fair enough, det kan mycket väl vara en anledning att köpa och gilla den, däremot att kalla den prisvärd och snäll mot plånboken är att sakna verklighetsförankring.

Prisvärd: "med mycket kvalitet till ett lågt pris", enligt statistik så har håller den inte högre kvalité än andra datorer och ett lågt pris i förhållande till andra datorer håller den inte.

Däremot kanske du tycker att den är värd dom pengarna, men det är en helt annan sak än att något är prisvärt

Tycker elektronik är likt sportbilar! Varför köper inte alla Corvette-bilar då dem är världens bästa bilar sett till pris och sportbils-faktor? Alla köper inte alltid det mest prisvärda utan lägger hellre en extra peng för antingen utseende, stilrenhet och framförallt användarvänlighet! Apples produkter slår ALLT när det kommer till användarvänlighet enligt mig!

Permalänk
Medlem

Min ända uppfattning om Apple är lite dyrare lite bättre.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlehood:

Tycker elektronik är likt sportbilar! Varför köper inte alla Corvette-bilar då dem är världens bästa bilar sett till pris och sportbils-faktor? Alla köper inte alltid det mest prisvärda utan lägger hellre en extra peng för antingen utseende, stilrenhet och framförallt användarvänlighet! Apples produkter slår ALLT när det kommer till användarvänlighet enligt mig!

Och där kom det! Biljämförelsen... En liten uppfräschning av Godwins lag när det gäller diskussioner om Apple. Någon ska ALLTID jämföra Apple vs PC med t.ex. Ferrari och Volvo.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Finns bara en sak jag har lust att säga till dig: Suck, Apple-sekt.

Att jag generaliserar håller jag inte med om. Bara för att du tycker det så betyder det inte att jag gör det, eller hur? Jag beskrev fallet, tycket att det är enormt dumt. End of story

Så du menar att du inte klarar av att läsa din egna svenska? Du skrev klart och tydligt generaliserande. Hur anser du t.ex. att du kan bevisa någonting med ett exempel? Ett bevis kräver många observationer, du gav ETT exempel. Om du då ens skall kunna FÖRSÖKA hävda att du bevisat någonting måste du generalisera från ditt exempel och anta att det gäller i alla fall.

Sluta trolla nu, detta är inte ens något att diskutera, du använda själv generaliserade termer i din text, live with it.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ogillar att apple säljer samma datordelar med ett annat os och tar ut en extra avgift för det (då pratar vi högre avgift än t.ex. dell). Den avgiften går till att "designa" datorn och därför anser jag att man köper en mac för utseendet. Det jag då irriterar mig på är att apple-användare ofta pratar om hur bra deras saker är vilket får mig att tänka att dem inte har någon koll på hårdvara. Således blir de lurade av apple för "falsk" marknadsföring..
Faktum kvarstår att en apple-produkt är 25% dyrare rent hårdvarumässigt än likvärdig pc.
Givetvis är det okej att folk köper apple-produkter då det gynnar marknaden med större prisspann men köper man en apple-produkt så ska man inte gå omkring och prata om att den är så himla bra och att allt annat är skit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Och där kom det! Biljämförelsen... En liten uppfräschning av Godwins lag när det gäller diskussioner om Apple. Någon ska ALLTID jämföra Apple vs PC med t.ex. Ferrari och Volvo.

Godwins lag är att det alla diskussioner kommer in på nazism och nazister till slut.
Lugn bara, jag känner på mig att det kommer snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Godwins lag är att det alla diskussioner kommer in på nazism och nazister till slut.
Lugn bara, jag känner på mig att det kommer snart

Yupp, Godwins lag är just för diskussioner som alltid slutar i med jämförelser till Nazism. Men som jag skrev så har Apple vs PC trådar fått sig en uppdatering av Godwins lag då det 93,5% kommer in någon och jämför Mac som sportbil och PC som svenssonbil.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Kan bero på att jämförelsen är klockren. Du tar dig från punkt A till B både i en Skoda och en Mercedes, men ändå väljer folk att lägga 2-5x så mycket pengar på Mercan eftersom det tillför dem något, t.ex bättre design eller komfortablare. Detta gäller bilar, kläder, mat, klockor och alla andra produktkategorier som finns. Detta anses helt normalt.

Men vissa får verkligen inte in detta i sin skalle när det gäller Apple, vilket för mig är helt obegripligt. Å andra sidan har jag bara sett detta på nätet. Av alla personer jag pratat datorer med i verkliga livet har ingen någonsin gnällt över att jag har en Mac. Tvärtom, många har sagt att de gärna hade haft en om de hade råd ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading