Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det stör åtminstone mig väldigt mycket att folk låter sig "mjölkas". Jag tycker inte Apples produkter är något vidare bra och därför blir jag ser någon mindre kunnig köpa en produkt från Apple utan att ens tittat på alternativ just pga en oförtjänt hype från fanboy skaran.

Så du mener man er mindre kunnig för att man köper et produkt som du inte gillar?

Jag kan också ha många åsikter om vad folk köper, t.ex. så trycker jag det är hämskt se alla som låtar sig luras till å köpa led/lcd tv när alla dom är så mycket sämre än plasma... men jag tror inte att jag är bättre än dom som köper det! allt beror på vad man har för behov, budget och interess...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stakz:

kvinnor och otekniska personer köper iphone, med fåtal undantag.

Nja, det är väl snarare så att kvinnor och otekniska personer också köper iphone (i rätt omfattande utsträckning), vilket väl inte betyder att den är dålig utan, om något, snarare att den tilltalar även sådana.
När det gäller tekniska personer (vem menar vi nu förresten?) skulle jag nog hävda att de har iphone är ungefär samma grad som i jämförbara kretsar. Många är dessutom inte särskilt snabba med att köpa nytt över huvud taget.

Permalänk

Herregud vad sjukt, denna tråd är ju galen. Jag har läst sådana dumma kommentarer här att jag skrattar ihjäl mig. Ts började med att förklara att denna tråd inte skulle bli en fanboy tråd. Och se hur det har utvecklat sig nu.
Apple hatarna är ju riktigt korkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Så du mener man er mindre kunnig för att man köper et produkt som du inte gillar?

Jag kan också ha många åsikter om vad folk köper, t.ex. så trycker jag det är hämskt se alla som låtar sig luras till å köpa led/lcd tv när alla dom är så mycket sämre än plasma... men jag tror inte att jag är bättre än dom som köper det! allt beror på vad man har för behov, budget och interess...

Nej det säger jag verkligen inte med jag säger att hypen som skapats lurar på ex iPhone köpare att det är den bästa telefonen, no doubts, no alternatives. Jag vet även många som är kunniga och köper iPhone, de har i alla fall jämfört och bestämt sig för att de tycker om iOS och iPhone bättre.

Skrivet av furuliden:

Herregud vad sjukt, denna tråd är ju galen. Jag har läst sådana dumma kommentarer här att jag skrattar ihjäl mig. Ts började med att förklara att denna tråd inte skulle bli en fanboy tråd. Och se hur det har utvecklat sig nu.

Nu har jag inte läst hela tråden så vet inte om det stämmer här men Apple fanboys har en tendens att alltid komma med riktigt irrelevanta argument, no offense, är inte alla men ibland slår man handen i pannan så hårt att man får en mindre hjärnskakning

Exempel på argument man hört IRL från klasskompisar m.fl
Men den är ju bättre(varför får man aldrig veta)
Touchen är skönare på iPhone(va?)
En Mac är snabbare än en PC(ett sånt läge där man får mindre hjärnskakning)

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Snacka om att dra alla över en kant? Du är ju korkad om du säger att alla som hatar apple är korkade, då är ju du en applehatar hatare? Skrattar åt hur du kan säga en sak och sedan göra samma sak igen, det kallas att vara idiot.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Gillar inte Apple eller deras över prissatta produkter. Delvis för att dem skiter i händerna på utvecklare och stämmer folk till höger och vänster.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej det säger jag verkligen inte med jag säger att hypen som skapats lurar på ex iPhone köpare att det är den bästa telefonen, no doubts, no alternatives. Jag vet även många som är kunniga och köper iPhone, de har i alla fall jämfört och bestämt sig för att de tycker om iOS och iPhone bättre.

Du ser inte fördelen med et os som är låst, en app (itunes) för alla sync, en store(itunes) för alla innköp etc?

Jag får en känsla av att dom flesta som är riktigt anti apple är unge pojkar, uten mycket livserfaring..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Skrivet av MightyKLARA:

Snacka om att dra alla över en kant? Du är ju korkad om du säger att alla som hatar apple är korkade, då är ju du en applehatar hatare? Skrattar åt hur du kan säga en sak och sedan göra samma sak igen, det kallas att vara idiot.

Jag hatar inte android eller PC, så nej jag är inte en idiot och det blir inte en knockback på mig. Men dom som verkligen ÄR APPLE hatare är ju korkade tycker jag och jag syftar framförallt på dem som skrivit i denna tråd.
Jag skrattar åt dig nu, hur kan du vara så dum att tro att jag hatar? Sedan måste du ha tankeförmåga att förstå att det är dom som skriver helt sjuka saker i denna tråd jag syftar på. Jag snackar om dom riktiga HATARNA, är du en av dem måntro? Kanske är därför du ragar på mig? Jag kan bara spekulera.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet, folk får väll köpa vad de vill? Vill man inte ha Appleprodukter köper man inga, vill man ha dem köper man dem. För mig passade MacBook Airen perfekt eftersom jag mest surfar och ville ha en snygg och smidig dator, för någon annan passar den inte alls, men då kan ju den personen strunta i att köpa den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Varför hata ett företag, när man som kund har valet att helt själv välja?
Ingen är tvingad att köpa Apple produkter, och du som person skadas inte på något sätt om killen bredvid dig har både en iPhone en iPad och en macbook air.

Köp det som funkar bäst för dig själv, och skit i andra.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Du ser inte fördelen med et os som är låst, en app (itunes) för alla sync, en store(itunes) för alla innköp etc?

Jag får en känsla av att dom flesta som är riktigt anti apple är unge pojkar, uten mycket livserfaring..

Exakt det jag har suttit och tänkt genom hela tråden! Att folk inte förstår enkelheten i att mobilen fungerar med programvaran till datorn (OBS egenuppfattning) utan problem :s!

Hur många gånger har man inte suttit och svurit åt att programmet till mp3n inte fungerar till W7 för den är för gammal osv osv?
Exakt! Miljontals!
Apple är mobilernas Xbox/PS! Apple säger: Här är hårdvaran och operativsystemet utveckla efter det. Då slipper man ex. svartblickningar i bfbc2 när man kör crossfire och sånt skit!

Min femma

EDIT: Äger inget från Apple själv, hade gjort om jag haft pengarna :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Exakt det jag har suttit och tänkt genom hela tråden! Att folk inte förstår enkelheten i att mobilen fungerar med programvaran till datorn (OBS egenuppfattning) utan problem :s!

Hur många gånger har man inte suttit och svurit åt att programmet till mp3n inte fungerar till W7 för den är för gammal osv osv?
Exakt! Miljontals!
Apple är mobilernas Xbox/PS! Apple säger: Här är hårdvaran och operativsystemet utveckla efter det. Då slipper man ex. svartblickningar i bfbc2 när man kör crossfire och sånt skit!

Min femma

EDIT: Äger inget från Apple själv, hade gjort om jag haft pengarna :>

Det är vad Apple gjorde när dom kom med iPhone för första gång, dom gjorde smartphone som alla kunde använda, bara se vad annat som fanns på marknaden i 2007, det va inga produkt som va gjord för vanliga folk, dom va alla gjord för halv n0rdar. Det här är vad som gör att Apple säljer till båda n0rdarna och vanligt folk, dom forsöker göra en produkt som gör det omöjligt för användaren att göra fel på.

Min mor på 60 år älsker sin iPad med 3G, hon skulle inte kunde användt en android platta lika smidigt då den ger för mycke valmöjligheter.. dessutenom finns ju fortfarande flera kvalitets spel på ios.. Men min mor har också en mycket kompetent speldator(gtx 580, i7 etc) som hon också använder till sina RPG spel.

Sänn får ni ursäkta min 'Svorsk'

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag hatar inte android eller PC, så nej jag är inte en idiot och det blir inte en knockback på mig. Men dom som verkligen ÄR APPLE hatare är ju korkade tycker jag och jag syftar framförallt på dem som skrivit i denna tråd.
Jag skrattar åt dig nu, hur kan du vara så dum att tro att jag hatar? Sedan måste du ha tankeförmåga att förstå att det är dom som skriver helt sjuka saker i denna tråd jag syftar på. Jag snackar om dom riktiga HATARNA, är du en av dem måntro? Kanske är därför du ragar på mig? Jag kan bara spekulera.

Snälla, så du menar att om jag säger att apple är korkat så är det inte samma sak som när du säger att hatarna är korkade? Tänker inte gå ner till din nivå så sluta vara 12 och gå till köket.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BareHipster:

Varför hata ett företag, när man som kund har valet att helt själv välja?
Ingen är tvingad att köpa Apple produkter, och du som person skadas inte på något sätt om killen bredvid dig har både en iPhone en iPad och en macbook air.

Köp det som funkar bäst för dig själv, och skit i andra.

Det är ungefär vad jag menar med hela tråden Men precis som vi ser i tråden så tar folk det som sin personliga uppgift att vara arga på allt Apple gör, just detta tycker jag är konstigt. Vad är problemet med att jag är dum i huvudet och köper iPhone egentligen? Det är ju bara jag som blir lidande...

Permalänk
Moderator
Skrivet av furuliden:

Snacka om att dra alla över en kant. Pys härifrån om du inte kommer med annat än meningslöst drabbel, må förvisso vara en vs. tråd men du bidrar inte direkt med något konstruktivt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Jag menade att du gled in lite för mycket på ifall iPhone var bra eller inte, det är inte vad jag vill diskutera. Tråden skapades just för sådana användare som dig. Du verkar bli personligt upprörd och förbannad för att Apple släpper produkter som inte har senaste och snabbaste hårdvaran - varför? Det är väl bara att köpa något annat du hellre vill ha?

Jag tyckte det var relevant när du var född just eftersom du inte verkade ha fått något riktigt perspektiv på livet och dina värderingar än. Ber om ursäkt om det var en dum fråga.

Återigen kan du inte försöka hålla lite vänligare ton så tråden slipper bli låst?

Nej nej nej det är du som inte förstår här. Jag blir lack på att dom säger att det är det bästa inom teknologin etc. DET blir jag lack på. Deras sätt att marknadsföra sig själva, som ja funkar bra men vad fan, lite ansvar har man ju som ett så stort företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Nej nej nej det är du som inte förstår här. Jag blir lack på att dom säger att det är det bästa inom teknologin etc. DET blir jag lack på. Deras sätt att marknadsföra sig själva, som ja funkar bra men vad fan, lite ansvar har man ju som ett så stort företag.

Jag undrar, köper du kläder, äter du mat, har du en soffa, eller bor du i en stengrotta?

Du kanske inte har märkt det men alla bolag forsöker att få dig som konsument till att tro at just den og den produkten är bäst, McDonalds, Barilla Pasta, Nestle barnmat, Ikea, Microsoft, AMD, Ecco etc etc, alla påstår dom har den bästa produkten, hatar du dom med?

Jag har iallefall aldrig sett någon reklam där ett bolag ärkänner dom säljer ett skit produkt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag undrar, köper du kläder, äter du mat, har du en soffa, eller bor du i en stengrotta?

Du kanske inte har märkt det men alla bolag forsöker att få dig som konsument till att tro at just den og den produkten är bäst, McDonalds, Barilla Pasta, Nestle barnmat, Ikea, Microsoft, AMD, Ecco etc etc, alla påstår dom har den bästa produkten, hatar du dom med?

Dom tar inte hutlöst höga priser för saker som är sämre på pappret och är låsta och kontrollerade med järnhand.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag har iallefall aldrig sett någon reklam där ett bolag ärkänner dom säljer ett skit produkt...

Du var nog den mest tröga personen jag hört talas om. FALSK marknadsföring är inget jag gillar punkt slut.

Permalänk

Först och främst måste jag komplimentera ginux1234:s sansade och öppna debatterande. Kul att se någon som kan förstå båda ”sidors” argument.

Appleanvändare tycks på detta forum bli stämplade (av många, inte alla) som ignoranta, rabiata och trångsynta eftersägare i den allvetande allfadern Steve Jobss fascistiska regim, vilket är tråkigt. Det är populärt att hata Apple.

Jag förstår att man kan ogilla Apple och deras affärsmetoder. Jag förstår inte varför man ständigt, i alla trådar som i någon bisats innehåller ordet ”Apple”, måste spy sin galla över Apples användare och produkter. Känner man ett sådant behov av bekräftelse att man inte kan tänka efter innan man talar?

Watt/prestanda folket inräknat, så är fandroidpopulationen på detta forum den mest militanta, religösa, av alla grupper. Lider man av ett så allvarligt mindervärdighetskomplex att man direkt chansen finns måste meddela om Androids överlägsenhet gentemot konkurrenten iOS?

Men jag sympatiserar till en del. Det är tråkigt om folk inte är medvetna om att produkten de köper inte är den bästa och att de kunde fått bättre prestanda för pengarna, jag förstår att man vill upplysa om detta, men man måste inse att det finns folk köper produkterna trots att man är fullt medveten om att det finns alternativ med bättre prestanda. Jag är en av dessa personer. En av personerna som köper en telefon som är bekväm att använda, ser bra ut och har stort utbud av appar, en av personerna som inte är i behov av att göra sina egna ROMar eller tweaka varenda liten inställning.

Alla har olika preferenser. Vissa vill ha en Android, andra vill ha en iPhone. Each to their own.

När jag läser allt vad JHL1994 skriver så kan jag inte annat än skämmas för att vara 94a.

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

- Låst där Apple styr dom en diktatur vad du får göra och inte göra
Vad menar du med det? Jailbreak bryter mot reglerna och många gör det? (om det är det du menar)

Du ska inte behöva bryta mot Apples regler för att få din produkt att fungera som du vill.

Skrivet av f0kkeriet:

- Tekniskt sätt mediokra produkter där priset går upp pga design/varumärke
Folk kan köpa kläder 1000kr mer bara för det står Jack&Jones eller andra märken.

Ja, och det är lika korkat som att betala extra för att det är Apple. Bara för att andra tar överpriser behöver man inte göra det själv.

Skrivet av f0kkeriet:

- Användare som flashar/skryter om sina I produkter
Folk skryter om sina datorer också när dem har dubbla gtx 590 och gör filmer
om det på youtube. Eller hur menar du nu?

Han menar att folk måste säga "Jag måste ladda min iphone" istället för att säga "mobil" som en normal människa. Har du hört någon som har sagt "Jag måste ladda min Desire HD/Galaxy S2/osv..."? Inte jag iallafall...

Skrivet av f0kkeriet:

- Ofta icke-tekniskt kunniga som använder apples produkter
Den kan jag inte svara på eftersom jag aldrig behövt deras hjälp

Vilkas hjälp? De okunnigas? ???

Skrivet av f0kkeriet:

- Apple snor teknik/ideér från andra och hävdar sen att man är först med
Folk snor alltid från varandra även i spel t.e.x. i spel som minecraft.

Jo för folk tjänar ju massor med pengar på sina Minecraftskapelser.

Och återigen; bara för att andra gör det behöver man inte göra det själv. Och det är inte precis som att Apple inte snodde andras idéer innan Minecraft kom.

Skrivet av f0kkeriet:

- Myter som "byggkvalité" cirkulerar fortfarande
Vet inte riktigt vad du menar kvalité? Om du tappar en iPhone från 2meter så ska den inte
gå sönder?

Det är precis vad den ska! Garantin gäller inte om man tappar den från över 2dm höjd. Om du tappar den från en meters höjd är det ca en femtedels chans att skärmen spricker, och den kan spricka av ett fall på 3dm om du har otur.

Skrivet av f0kkeriet:

- Sekt liknande status där Steve Jobs är en obehaglig sektledare
Det är din egna åsikt jag tycker han verkar bra!

Ingen kommentar efter som det är en subjektiv fråga.

Skrivet av f0kkeriet:

- Totalt onintressanta produkter för oss som gillar hårdvara, överklockning, bygga själva m.m
Det är sant men att jailbreaka produkten är ganska intressant

Att roota är ännu intressantare. Visst ja, det är ju Android man rootar, så dumt av mig.

Skrivet av f0kkeriet:

- Apple har alltid ogillat gamers och struntat i dom
Deras mobiler har nog fler än alla mobiler som finns på marknaden. Deras
datorer kan också köra mobilspel och dem bestämer väl själva vad dem vill satsa på
med sina produkter? Själv tycker jag windows design är UR usel och blir less på den.
Du kan ju tex fixa dualboot om du har en en macpro och köra ganska bra spel!

Fast prestandan på macen är ju fortfarande lika kass.

Skrivet av f0kkeriet:

- Apple erkänner aldrig sina misstag utan skyller på andra
Vet inga misstag dem har gjort, så kan inte svara på detta

Antennen i iphone 4? Ringer det några klockor?

Skrivet av f0kkeriet:

- Svårt och dryt att uppdatera macs
Ja det är det, men det innehåller i deras marknad att man ska alltid köpa
en mac när det kommer en ny. Kan hålla med lite om denna punkt.

Att köpa en ny mac vid varje uppdatering är också ganska drygt. En (ickemärkes-)PC kan du uppgradera om det skulle behövas.

Skrivet av f0kkeriet:

- Monopol på tillbehör och service (via specifika ombud)
Vad menar du nu? Nya mobilskal osv?

Vet faktiskt inte vad han menar här.
Inget jag kände till.

Skrivet av f0kkeriet:

- Dålig kompabilitet, många format fungerar inte på Mac för att folk ska använda iTunes istället
Vilka format menar du nu? Spotify funkar om du tänker på musik?

Fast Spotify är inget format. .mp3, .aac, .flac, och .wav m.fl. är format.

Skrivet av f0kkeriet:

- iTunes, jävulens påfund
Gillar heller inte iTunes alltid lika krångligt när man ska lägga in musik på iPhonen men
spotify finns ju nu.

Som tur är finns det till droider också!

Skrivet av f0kkeriet:

- Falsk trygghet, Apple invaggar sina kunder i falsk trygghet att deras produkter är 100% säkra när så inte är fallet
Vad menar du nu med trygghet? Att mobilen ska vara vattentålig fast den inte är det?

T.ex. att den ska klara fall från 2m fast den inte gör det...

Skrivet av f0kkeriet:

- Censuren, Apple censurerar innehåll efter tycke och smak

Mycket viktig punkt! 1984 någon?

Skrivet av Rådström:

Hårdvaru-accelerering, det kommer i Android ICS också. Förmodligen det alla lurar sig på och tror att iPhone har bättre hårdvara än andra telefoner.

F.ö. så rullar min HTC Legend 100% laggfritt också, 600MHz processor.

Nice!

Hur gör du för att få det laggfritt?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av MightyKLARA:

Snälla, så du menar att om jag säger att apple är korkat så är det inte samma sak som när du säger att hatarna är korkade? Tänker inte gå ner till din nivå så sluta vara 12 och gå till köket.

Är det inte ganska korkat att gå runt och hata? Kan du bevisa motsatsen? Förresten, vad menar du med att jag ska gå till köket? Ska jag baka en kaka till dig så att du kan sluta att hata?

Att länka videos där apple-köpare är hjärntvättade idioter, att säga att Apple köpare inte vet bättre, att säga att Apple köpare är kvinnor och barn är det inte korkat? Det är det jag säger, dom som har de åsikterna är korkade. Du måste ändå hålla med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Apple tar 229 kr för full version av deras senast OS - Lion, vad du fått 4000 från vet jag inte. Att det suttit gammal hårdvara i Macbooks stämmer, men det går inte bara att titta på specar, en mac fungerar ofta bra även om hårdvaran har något år på nacken.

Att det fungerar bra beror inte på Apple, utan det är tack vare FreeBSD och NetBSD. Är det inte som så att du måste ha tidigare OS för att få kunna köpa Lion för "endast" 229kr?

Skrivet av ginux1234:

Visst kostar appsen till iPhone pengar, det rör sig dock oftast om 7 kronor per app. Har man inte några hundralappar att lägga på apps kanske man inte ska köpa en smartphone för över 4000?

Du tror inte att det är här någonstans som hatet föds? Du anser att det är "jobbigt" att folk inte tycker om Apple men ändå passar du på att slänga lite mer ved på elden, "Vadå har du inte råd eller?!"

Anledningen till att jag personligen aldrig lär köpa en iPhone/Mac är det faktum att jag hellre stödjer mer öppna system, jag skulle inte kunna tänka mig att först betala hutlösa summor och sedan inte få använda enheten som jag själv behagar. Dock kan jag på ett plan förstå personer som gör det, då dom ofta inte vet att det finns fler alternativ att välja mellan.

Jag skulle dock inte själv kalla mig fanboy då det enligt mig är personer som har ett behov av att antingen: visa och skrika "jag har pengar" (Apple fanboy) eller "Apple är sämst" (Kom inte på något bättre för den andra sidan, tyvärr). Dock är det alltid lika roligt att följa diverse "fanboys krig".

Sedan så kan jag passa på att säga att jag tycker om iOS 5, plötsligt så likt.. Android

Permalänk
Skrivet av Sergeant44:

Snacka om att dra alla över en kant. Pys härifrån om du inte kommer med annat än meningslöst drabbel, må förvisso vara en vs. tråd men du bidrar inte direkt med något konstruktivt.

Är det inte korkat att hata? Har du ens läst vad dom har skrivit för saker? Vissa åsikter är ju helt banala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Freedom if speech isn't it a pain in the ass?

Vi får leva med folk som säger saker som den du hade citerat.
Men jag tycker dom medför en bra poäng, ibland.

Skrivet av roosterx:

Såklart vill dom framstå som dom har dem bästa produkterna för vem vill framstå som dom säljer en dålig produkt.
Definitionen med "Bra" tycks ha bli en allmäktig definition (thank you trolls) för en katt är inte en hund med ett annat namn, dom har ju sina för och nack-delar.
Det är ju upp til dig som konsument att se till vad du behöver och vad DU tycker passar dig bäst, inte vad som sägs i en reklam.

Men bara för att dom säger att deras produkt är bäst så behöver det inte betyda att (en Ikea stol är den bästa datorn) deras produkt är den bästa i alla lägen.

Off-topic:
Jag ser mig själv som en AMD fanboy men jag sitter nu här med en Intel CPU i min nya dator (Jäklar ja kommer få skit för dehär nu).
Poängen jag försöker göra att jag kanske står för en sak men jag kan som person hålla med om somliga saker som kanske inte gynnar mitt ego.

SJälv skulle ja aldrig köpa en märkes dator för spel men om det gäller såna gånger att de inte behöver vara de bästa av de bästa
så kan ja köpa en billig pryl som funkar tillräckligt bra för det ändamål jag ska använda den för.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Tråden handlar om varför vissa blir så arga på Apple, varför inte bara låta bli att köpa deras produkter om de är så dåliga? Apple gör sjuka vinster så uppenbarligen gör de något som folk vill ha och är beredda att betala för.

Nu får du ge dig. Tror du seriöst på det du själv säger? "varför inte låta bli att köpa deras produkter". Tror du vi gör det eller?

Du frågar "varför detta Apple-hat". Vi svarar VARFÖR vi hatar Apple, du säger "men sådär kan du inte säga, det är ingen apple vs. världen-tråd!!".

Skrivet av Stakz:

Det är som du säger: kvinnor och otekniska personer köper iphone, med fåtal undantag.

Makes sense to me.

Korrekt. Till exempel, min mor har tidigare haft en äldre Nokia med knappar och är knappast teknikkunnig på högre nivå men heller inte helt okapabel att hantera tekniska prylar. Hon frågade mig vilken telefon man skall köpa för att hon ska kunna surfa, ta emot mail och lyssna på spotify.

Till min mor passar en iPhone bättre än en Android enligt mig. Just för att det är så instängt att man inte kan göra fel. Ingen som helst valmöjlighet utan det är som det är vilket i det här fallet passar bra så slipper hon "råka ställa in konstiga saker" utan att hon vet vad hon gör. Men skulle ALDRIG tillåta henne att köpa en iPhone för att kunna göra ovanstående saker (surfa, ta emot mail och lyssna på spotify).

Jag själv pillar rätt mycket med Android och byter custom kernels, olika ROM's med diverse tweaks för att båda dubblera och tripplera (fina ord) både prestanda och batteritid, men till mamma fick det bli en iPhone. Självklart inte en till nypris, det vore korkat 2600 för en 4 månader gammal, begagnad, iPhone 3GS. Mer är den inte värd

Jag själv skulle aldrig i mitt liv köpa en iPhone, jag föraktar allt Apple gör, då de gör det så jävla kasst på alla sätt och vis.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prickle:

Att det fungerar bra beror inte på Apple, utan det är tack vare FreeBSD och NetBSD. Är det inte som så att du måste ha tidigare OS för att få kunna köpa Lion för "endast" 229kr?

Du tror inte att det är här någonstans som hatet föds? Du anser att det är "jobbigt" att folk inte tycker om Apple men ändå passar du på att slänga lite mer ved på elden, "Vadå har du inte råd eller?!"

Anledningen till att jag personligen aldrig lär köpa en iPhone/Mac är det faktum att jag hellre stödjer mer öppna system, jag skulle inte kunna tänka mig att först betala hutlösa summor och sedan inte få använda enheten som jag själv behagar. Dock kan jag på ett plan förstå personer som gör det, då dom ofta inte vet att det finns fler alternativ att välja mellan.

Jag skulle dock inte själv kalla mig fanboy då det enligt mig är personer som har ett behov av att antingen: visa och skrika "jag har pengar" (Apple fanboy) eller "Apple är sämst" (Kom inte på något bättre för den andra sidan, tyvärr). Dock är det alltid lika roligt att följa diverse "fanboys krig".

Sedan så kan jag passa på att säga att jag tycker om iOS 5, plötsligt så likt.. Android

Om FreeBSD skulle fungerat lika bra som OS X tror jag betydligt fler skulle kört det. OS X är betydligt mycket enklare och problemfritt, det måste väl även du hålla med om? Sen att de är väldigt nära släkt ifrågasätter jag inte.

Varför blir du så arg på mig? Jag har all respekt i världen för människor som inte har råd med den lyxkonsumtionen jag (och många andra svenskar) faktiskt kan ägna mig åt. Det jag sa var att om du lägger så mycket som 4-5000 på en mobiltelefon så borde du även ha råd att lägga ett par hundralappar på apps till den. Om du inte har råd efter att köpt din mobil så har du helt enkelt köpt en för dyr mobil som inte ryms i din budget. Det har definitivt inget att göra med att skryta om pengar - tvärtom! Har man inte råd med något ska man inte köpa det. Jag kör hellre runt i en betald Volvo S60 för 80 000 än tar lån och köper en Audi A5 för en halv miljon, även om en A5 vore något inihelvetes roligt att äga.

Att du vill stödja öppna system har jag inget emot, kör på bara. Vad jag inte förstår är vad hatet kommer ifrån!

Permalänk
Medlem

Tänkte bidra med mitt egna till denna vackra diskusionen, samt utöka den lite kanske.

Personligen tycker jag apple är för dyra (i dagsläget äger jag inget med ett äpple på) och gillar heller inte deras regler (t.ex för vad tidningar som finns i appstore osv får publicera). Vi har visserligen en ipad i huset, och detta är en produkt jag finner grovt överprisad, det ända jag har velat använda den till är att visa youtube klipp för folk i vardagsrummet, den är, i mina ögon verkligen inte värd sitt pris, även om den är marginellt smidigare än en laptop, fast detta motverkas dock av dålig youtube app samt att webbsidan youtube inte fungerar riktigt...

Detta för mig till macbookens absolut största styrka enligt mig, och anledningen till att jag kommer köpa en i dagarna.

Touchpaden, eller trackpaden som de kallar den, är helt underbar, trots att den inte går att jämföra i prestandatester osv är det en del på macen som jag skulle vara villig att betala 700-1000kr för (ungefär vad jag tidigare lagt på tangentbord och möss till tidgare datorer).

Så vad tycker ni macens touchpad är värd? (om ni svarar på detta, specifiera gärna hurvida ni använt den tidigare eller inte för jämförelsens skull).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ziim0n:

Nu får du ge dig. Tror du seriöst på det du själv säger? "varför inte låta bli att köpa deras produkter". Tror du vi gör det eller?

Du frågar "varför detta Apple-hat". Vi svarar VARFÖR vi hatar Apple, du säger "men sådär kan du inte säga, det är ingen apple vs. världen-tråd!!".

Korrekt. Till exempel, min mor har tidigare haft en äldre Nokia med knappar och är knappast teknikkunnig på högre nivå men heller inte helt okapabel att hantera tekniska prylar. Hon frågade mig vilken telefon man skall köpa för att hon ska kunna surfa, ta emot mail och lyssna på spotify.

Till min mor passar en iPhone bättre än en Android enligt mig. Just för att det är så instängt att man inte kan göra fel. Ingen som helst valmöjlighet utan det är som det är vilket i det här fallet passar bra så slipper hon "råka ställa in konstiga saker" utan att hon vet vad hon gör. Men skulle ALDRIG tillåta henne att köpa en iPhone för att kunna göra ovanstående saker (surfa, ta emot mail och lyssna på spotify).

Jag själv pillar rätt mycket med Android och byter custom kernels, olika ROM's med diverse tweaks för att båda dubblera och tripplera (fina ord) både prestanda och batteritid, men till mamma fick det bli en iPhone. Självklart inte en till nypris, det vore korkat 2600 för en 4 månader gammal, begagnad, iPhone 3GS. Mer är den inte värd

Jag själv skulle aldrig i mitt liv köpa en iPhone, jag föraktar allt Apple gör, då de gör det så jävla kasst på alla sätt och vis.

Jag menar att jag vill veta varför ni blir så arga på Apple? Att de gör dåliga produkter borde väl inte vara skäl nog att lägga ner massa tid på att hata dem?

Det jag försökte understryka med mitt inlägg var att den här tråden inte handlar om ifall iPhone är bättre än Android, om Mac är bättre än PC, eller om jorden är rund. Tråden handlar om varför Apple väcker så starka känslor och varför ni hatar dem, och oss som köpt något från Apple, så starkt?

Permalänk
Medlem

Känns som det brukar vara den störste och populäre som är hatad... Innan var det Microsoft som var hatade och nu är det Apple. Känns som det är lite samma sak med Nvidia och AMD/ATi.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650