Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperatormedia:

"Apple mac pro"
2,26 ghz intel xeon quad core
Gforce GT120 DDR3
: Pris från 24999 enligt prisjakt.

http://www.inet.se/artikel/1517095/taurus-overkill-gamer-gtx5...
Både overkill processor och grafikkort, som namnet anger.
För 15,000 kr.
MYCKET BÄTTRE ÄN APPLE!

just sayin...

men funkar den out-of-the-box dvs du behöver inte installera några extra drivrutiner för att allt skall fungerar, vilket ingår i Apples koncept.
som tidigare sagts är så är inte en Xeon cpu samma sak som en i7.
Home edition på OS:et kan inte jämföras med "server-version".

Du jämnför lite äpple med päron, men det är lite så diskutionen är med apple.

Du kan däremot ta dig en titt hos tex Dell så kan du hitta en maskin som motsvarar Apple Mac Pro, men som är billigare än Apples men dyrare än ditt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag får en känsla av att dom flesta som är riktigt anti apple är unge pojkar, uten mycket livserfaring..

Skrivet av Elgot:

Kan man inte tänka sig att mycket istället, föga förvånande, beror på att apples produktportfölj traditionellt har legat i en prisklass som många (särskilt yngre tonåringar) inte riktigt klarar och att de därför får hålla tillgodo med andra alternativ

Tycker ovanstående citat säger ganska mycket om vad folk ogillar hos Apple fans, man ställer sig själva på en piedestal, är förmätna och gillar att titta ner på andra och tycka att dom är sämre. Tror det speglar väldigt väl den sektmentalitet som finns (finns undantag förstås).

"Titta jag har en Macbook Pro och en Iphone, jag är bättre än vad du är för dom kostar mer än din laptop och dator", om något så tycker jag det är ett barsnligt sätt att se på saken, kanske om Apple fans vore mer jordnära och ödmjuka att färre skulle tycka illa om Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Well, jag accepterar att vi alla prioriterar annorlunda
Och så många som kommer in och ber om adapters för sina mac's (nätaggregat, Dp->dvi, Dp-HDMI) och även de som använder mac mini som trodde på apples text "kombinera vilken monitor som helst med denna datorn". kommer in och vill ha en adapter till vga och blir besvikna då de får reda på att det är skärmbyte, köp av en ful-klumpig-dyr aktiv-omvandlare som gäller. Så har jag iallfall tappat lite tro på "mac's smidighet". så tyckeri nte jag det är att leta onödiga fel, det var mer uttav en observation och en uppfattning jag skapat mig.

Du prioriterar utsidan och jag insidan, jag anser mitt val mer logiskt och du troligt vis ditt mer logiskt!

Jag prioriterar faktist insidan själv jag med. Jag har en speldator som kör över alla macs. Men jag har även en macbook pro som jag använder i skolan. dels på grund av att batteritiden är fenomenal + att den verkligen fungerar utan elsladden. Jag skulle dock inte vilja ha en stationär mac eftersom att jag spelar en hel del. Jag tycker att macs är snygga men det är inget som får mig att köpa en iMac till exempel över en pc. jag kan dock se att folk gör det om de bara surfar då iMacen enligt mig är mycket snyggare än de flesta pc's.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

1. Jag sa "för folk som inte vet bättre"... Jag vet att det inte sitter några specialedition super mega hightec annorlunda ram i en mac mot en vanlig dator och hade därför, precis som du säger köpt ram från annat ställe.

2. Ursäkta, jag tänkte fel där, google var det kanske som samlade in data om de masterna du varit uppkopplad mot.

3. Jag syftade mer på att såfort jag väl har köpt mjukvaran så kan jag i windows eller liknande få det att se ut precis som jag vill, eller installera precis vad jag vill.

4. Vga goes where? http://images.apple.com/se/macmini/images/features_hero_rearv...

5. Och helt annan produkt var väl lite o ta i, det är mer som att antingen handlar du dina många högkvalitetsmorötter i en helt vanlig plastpåse eller så handlar du få, helt vanliga morötter förpackade i en exklusiv låda.

Tack för komplimangen, det är alltid kul att se att folkuppträder moget!

1 Du har helt rätt, 1800 kr för 4 gig ram är åtminstone en femhundring för mycket, men som sagt: alternativ finns.
2 ...
3 Vad får dig att tro att du inte kan göra samma sak i OSX?
4 VGA goes in the thunderbolt port, same as DVI, and display port.
5 Att du kan bygga en dator och koppla in en fristående skärm gör det inte till samma produkt som en iMac. En bärbar som väger 2 kilo är inte i samma produktkattegori som Macbook Air.

Förlåt för förolämpningen, men det är svårt att diskutera med någon, som av okunskap, hatar något.

Apple gör enligt mig en hel del bra produkter. De är också mindre bra på flera områden: Priser på uppgraderingar har du nämnt, att de bara lämnar ett års garanti när flera (de flesta?) av deras konkurrenter lämnar minst två, att de har minst en stor lucka i sitt produktsortiment – mellan Mac mini och Mac pro. Detta tror jag att de flesta håller med om, och om du utgår från detta när du startar en diskussion, istället för att som en obstinat tonåring börja skrika att du "Hatar Apple" så ska du se att du får mindre mothugg och att det blir ett trevligare debattklimat.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av el_genius:

Har ni inte Macar på Swec? Hur bra är de ur arbetssynpunkt?

Ledsen för lite halvt offtopic, svarar på ovanstående fråga.

Vi har Imacs på kontoret, det stämmer bra.
De är väldigt kompakta och går tyst vilket framför allt var viktigt på gamla kontoret där vi hade annan utrustning på varje ledig yta, men det skadar knappast på nya heller. Skärmpanelerna är dessutom väldigt trevliga, speciellt på den jag har (samma 27"-panel som sitter i Dell U2711 om jag minns rätt). Prestandamässigt är det inte några monster, den snabbaste har en tvåkärnig Clarkdale under skalet vilket knappast borgar för några hastighetsrekord. Det behövs dock inte för att skriva texter och jobba lite med bilder, inte så att vi saknar hårdvara när mer krävande grejer måste göras.

Som många påpekar vid videoklipp och bilder kör vi dock Windows, och anledningen är samma som jag var inne på innan. Varken jag eller Jonas kan arbeta effektivt med OS X, om det sedan beror på vana eller annat. Vi trivs helt enkelt bättre med Windows och får mer gjort där, vilket är det viktigaste. En ny känga till Bootcamp och drivrutinerna med, de är om möjligt ännu sämre än för det bärbara sortimentet. Exempel är att grafikkortet (som är ett HD 5670 för mig om jag minns rätt) har ett eget "device id" helt i onödan, så man kan inte köra in vanliga Catalyst utan måste använda specialpaket som uppdateras mellan forntiden och aldrig.

Åter igen saknar jag lite alternativ från andra tillverkare, eller gjorde i alla fall när jag inspekterade marknaden åt svärfar under våren. Säga vad man vill om Imac, men det är väldigt stilrena maskiner som tar lite plats och samtidigt har helt okej specifikationer för vardagsbruk. Motsvarande "allt-i-ett"-produkter från andra tillverkare tenderar i många fall att se mer plastiga ut och dessutom falla igenom på till exempel skärm (TN-panel) eller annan hårdvara. Det trycks dessutom ofta i massa onödigt bjäfs, typ pekskärm, som jag (och de flesta andra) skiter fullständigt i. Med Apples klassiska prispåslag kan man tycka att en "kopia" borde gå att bygga för någon eller några tusenlappar mindre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tycker ovanstående citat säger ganska mycket om vad folk ogillar hos Apple fans, man ställer sig själva på en piedestal, är förmätna och gillar att titta ner på andra och tycka att dom är sämre. Tror det speglar väldigt väl den sektmentalitet som finns (finns undantag förstås).

"Titta jag har en Macbook Pro och en Iphone, jag är bättre än vad du är för dom kostar mer än din laptop och dator", om något så tycker jag det är ett barsnligt sätt att se på saken, kanske om Apple fans vore mer jordnära och ödmjuka att färre skulle tycka illa om Apple?

Uhm, det är ju bara anti-Apple folket som skriker sig hesa om vad Appleprodukterna kostar. De drar ju t.o.m. fram ologiska argument som "överprissatt" vilket de ju uppenbarligen inte är då folk köper dem. Det är sällan Applefolk skryter om hur dyra deras produkter är, däremot skall många skryta om hur billig deras Acer är i jämförelse med en Mac.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

4. VGA goes to buy an adapter for around 200-300kr because it's an ancient protocol and noone wants it on the actual computer.

Det är 2011.. Vad fasen ska man ha VGA till? :S

Permalänk
Medlem

Mycket enkelt.
Folk hatar apple för att de lurar gemene får att köpa deras meningslösa produkter.
På samma sätt som folk skull bli upprörda över kvacksalvare och ockrare som krängde grejer och ljög i deras omnejd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Att jag låter signaturen "Skickat från min iPhone" stå kvar i mail är för att folk ska förstå varför jag svarar så kortfattat. Det är helt enkelt för pilligt att skriva långa och trevliga meddelande från mobilen och jag vill inte uppfattas som otrevlig. Jag försöker alltså inte skryta med att jag mailat från min iPhone

En vettig tanke.

Apple har produkter som är dyrare än genomsnittet, absolut. Men Apple gör enorma vinster så uppenbarligen betalar folk för det Apple gör. Sett rent marknadsekonomiskt är priserna alltså väldigt bra. Jag tycker personligen iPhonen är bättre än Galaxyn så jag bryr mig inte om jag betalar en tusenlapp mer för den, och varför blir du arg om jag gör det?

Apple tar 229 kr för full version av deras senast OS - Lion, vad du fått 4000 från vet jag inte. Att det suttit gammal hårdvara i Macbooks stämmer, men det går inte bara att titta på specar, en mac fungerar ofta bra även om hårdvaran har något år på nacken. Till hårdvaran kan man också räkna själva byggkvaliteten på datorn, Macbook Pro och Air är byggda helt i aluminium så där tycker jag hårdvaran är väl värd att betala för.

Varför blir du arg för att folk tycker iPhone 4 är bäst? Den har absolut inte bäst specifikationer eller snabbast processor, men man kanske gillar iOS och designen på iPhone? Det är väl upp till var och en att köpa det man gillar.

Apple tjänar så enorma summor på iPhone så jag tror inte du ska ifrågasätta vilka priser de sätter. Deras marknadsavdelning är riktigt vassa och vet uppenbarligen precis hur man får saker att sälja.

Jag har iPhone och vet mycket väl att den inte kommer vinna några benchmarks. Jag tycker dock att den är fin och trivs med iOS så varför kan jag inte få ha min iPhone och vara nöjd?

Visst kostar appsen till iPhone pengar, det rör sig dock oftast om 7 kronor per app. Har man inte några hundralappar att lägga på apps kanske man inte ska köpa en smartphone för över 4000?

Asså... blir så less på folk som påstår att osx lion är ett helt nytt os. Du kan ju försöka att köpa en dator (ej mac dator) sedan installera lion så ska du få se hur jävla bra det går. Nä precis du måste först köpa en apple dator där du betalar multum för deras inbyggda os. Sedan får du UPPGRADERA ditt os med lite nya patchar och lite lullull för en 300kr. Microsoft kallar dessa för service packs och de är helt GRATIS och igår som customer service. Nu säger jag inte att microsoft är bättre. Bara att apple användare är helt pantade som tror att de får ett helt os för 300kr...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Olay:

Mycket enkelt.
Folk hatar apple för att de lurar gemene får att köpa deras meningslösa produkter.
På samma sätt som folk skull bli upprörda över kvacksalvare och ockrare som krängde grejer och ljög i deras omnejd.

Fast det där är ju knappast sant, viktigt att skilja på åsikter och fakta. Typisk kommentar som får trådar att söderut snabbt.
DU kanske anser att Apple tillverkar meningslösa produkter och kan jämnställas med kvacksalvare, men det är ingen vedertagen fakta. För många passar företagets sortiment som handen i handsken, allt beror på vad man prioriterar. En inbiten Mac-användare tycker garanterat att folk som kör Windows är totalt tappade, något som givetvis inte är sant det heller.

Skrivet av 2infinity:

Asså... blir så less på folk som påstår att osx lion är ett helt nytt os. Du kan ju försöka att köpa en dator (ej mac dator) sedan installera lion så ska du få se hur jävla bra det går. Nä precis du måste först köpa en apple dator där du betalar multum för deras inbyggda os. Sedan får du UPPGRADERA ditt os med lite nya patchar och lite lullull för en 300kr. Microsoft kallar dessa för service packs och de är helt GRATIS och igår som customer service. Nu säger jag inte att microsoft är bättre. Bara att apple användare är helt pantade som tror att de får ett helt os för 300kr...

Precis som ovanstående tar du i från tårna och tvekar inte att idiotförklara folk, något som givetvis skapar starka reaktioner och får trådar att spinna iväg. Onödigt!

Som diskuterat innan, det går inte att jämföra Apples mjukvarumodell med Microsofts. OS X är inbakat i priset för hårdvaran vilket gör det svårt att sätta en prislapp på systemet, Microsoft säljer sitt löst vilket gör det hela tydligare. Att likställa Lion med en SP är dock att tänja på sanningen rejält, en "normal" SP innebär sällan ny funktionalitet på den nivå som kom med Lion (och Snow Leopard innan det). Det är helt enkelt två olika vägar för att nå fram till samma mål.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olay:

Mycket enkelt.

De är ju lika meningslösa som alla andra datorer/mobiler/mp3-spelare. Så på samma vis luras alla av något företag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som diskuterat innan, det går inte att jämföra Apples mjukvarumodell med Microsofts. OS X är inbakat i priset för hårdvaran vilket gör det svårt att sätta en prislapp på systemet, Microsoft säljer sitt löst vilket gör det hela tydligare. Att likställa Lion med en SP är dock att tänja på sanningen rejält, en "normal" SP innebär sällan ny funktionalitet på den nivå som kom med Lion (och Snow Leopard innan det). Det är helt enkelt två olika vägar för att nå fram till samma mål.

Baka in all programvara som Microsoft producerar in i Windows 7s uppdateringar. Då är det ju samma sak eftersom t.ex. Windows Live-paketet med programvaror är ju gratis för alla Windows-användare.

Skillnaden är att om du inte använder sakerna så slipper du dem. Från den synvinkeln så är det +1 till Microsoft enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Olay:

Mycket enkelt.

Meningslösa? Nja... Nu tar du i va? Det finns programvaror som är unika för Mac och gör sitt jobb bättre (subjektivt) än motsvarande PC-programvara.

Skrivet av 2infinity:

Asså... blir så less på folk som påstår att osx lion är ett helt nytt os. ...

Nu säger jag inte att du påstår att Windows 7 är ett nytt OS, men för att jämföra...
Windows Vista = NT 6.0
Windows 7 = NT 6.1
Känns ungefär som samma uppgradering som Snow Leopard -> Lion.

Uppgraderingen där kostar...? Mer än 229 kr.

Disclaimer: Jag är inte en Apple-fanboy, Windows-nerd eller Android-älskare. Jag äger både datorer från HP, Apple och har ett hemmabygge, samt har en iOS-mobil och en Android-mobil. Har ägt P990i och tidigare SE-smartphones.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil B:

En ny känga till Bootcamp och drivrutinerna med, de är om möjligt ännu sämre än för det bärbara sortimentet. Exempel är att grafikkortet (som är ett HD 5670 för mig om jag minns rätt) har ett eget "device id" helt i onödan, så man kan inte köra in vanliga Catalyst utan måste använda specialpaket som uppdateras mellan forntiden och aldrig.

Hur funkar VirtualBox på Mac OS X (http://www.virtualbox.org/)?

Skrivet av davidgpse:

Meningslösa? Nja... Nu tar du i va? Det finns programvaror som är unika för Mac och gör sitt jobb bättre (subjektivt) än motsvarande PC-programvara.

Så kan det vara, på samma sätt kan det vara tvärtom. Dock bör Mac OS X få en känga ur ett utvecklingsperspektiv, { och [ är inget man gärna vill skriva mycket av på ett Mac tangentbord (Kanske finns fler alternativ än att använda båda händerna i en form av twister, då får någon gärna flika in med det!).

Skrivet av davidgpse:

Nu säger jag inte att du påstår att Windows 7 är ett nytt OS, men för att jämföra...
Windows Vista = NT 6.0
Windows 7 = NT 6.1
Känns ungefär som samma uppgradering som Snow Leopard -> Lion.

Uppgraderingen där kostar...? Mer än 229 kr.

Var det inte som så att stora delar av Longhorn koden skrevs om när man utvecklade Vienna? Sedan så måste du inte ha Windows Vista för att kunna installera Windows 7, alltså går det inte att jämföra Snow Leopard -> Lion med Vista -> Win7.

Permalänk
Skrivet av Prickle:

Hur funkar VirtualBox på Mac OS X (http://www.virtualbox.org/)?

Fint! Även Parallels funkar bra. Kör just nu en VM med Win7 och en med senaste Ubuntu i, samtidigt. Fungerar stabilt.

Skrivet av Prickle:

Så kan det vara, på samma sätt kan det vara tvärtom. Dock bör Mac OS X få en känga ur ett utvecklingsperspektiv, { och [ är inget man gärna vill skriva mycket av på ett Mac tangentbord (Kanske finns fler alternativ än att använda båda händerna i en form av twister, då får någon gärna flika in med det!).

Sanning, inget att invända.

Skrivet av Prickle:

Var det inte som så att stora delar av Longhorn koden skrevs om när man utvecklade Vienna? Sedan så måste du inte ha Windows Vista för att kunna installera Windows 7, alltså går det inte att jämföra Snow Leopard -> Lion med Vista -> Win7.

Nä, men en fullversion av Windows är ännu dyrare. Jämför uppgradering med uppgradering.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Håller med dig till hundra där.
Lägg till dålig support så är listan komplett

I second that!

Har även egna anledningar att ogillar Apple.

Har en mycket nära vän som bor i USA än så länge, han brukade spela en massa spel förr, sedan dog väll intresset ner i och med studier och liknande, han testade att köpa en sådan där "iMac" år 2009 eller något i den stilen. Sedan mötte jag honom, vi har liknande intressen och nu har han fått tillbaka spellusten. Problemet? Jo gissa, "iMac"en. Finns inte ett enda spel, förutom SCII, som vi båda har som den kan köra på grund av Apples låsta OS. Uppgradering av hårdvara är dessutom bara att glömma vad gällande Apple's "datorer". Min kompis HDD strejkade för ett tag sedan, och då var han tvungen att lämmna in den på en speciell Apple-butik bara för att få den utbytt, något som hade varit 100 gånger billigare och snabbare att göra ensam, eller hur? Han har även sedan dess mer eller mindre övergett "OSX" eller vad det nu kallas, och använder Ubuntu, på grund av den enkla anledningen att det inte är ett OS so inte är låst som "OSX", eller ens Windows 7 för den delen. Och "iMac:en" har fått namnet "iFail" av oss båda.
Nu sitter vi båda och hoppas och väntar på att han så snart som möjligt ska få tag i pengar till en riktig PC.

Vet ni vad detta bevisar? Jo, Apples ständiga försök att låsa fast en vid deras eländiga system och betala massiva summor med pengar i förhållande till vad man får.

Säg Nej till Apple!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Finns inte ett enda spel, förutom SCII, som vi båda har som den kan köra på grund av Apples låsta OS.

En del i ditt inlägg håller jag med om, men direkta felaktigheter måste rättas.
Att spel inte finns till Mac OS har inget med "låsning" att göra, utan för att spelutvecklarna väljer att inte utveckla för Mac OS.
Förmodligen för att användarbasen är för liten och därmed för dyr att utveckla för.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

I second that!

Har även egna anledningar att ogillar Apple.

Har en mycket nära vän som bor i USA än så länge, han brukade spela en massa spel förr, sedan dog väll intresset ner i och med studier och liknande, han testade att köpa en sådan där "iMac" år 2009 eller något i den stilen. Sedan mötte jag honom, vi har liknande intressen och nu har han fått tillbaka spellusten. Problemet? Jo gissa, "iMac"en. Finns inte ett enda spel, förutom SCII, som vi båda har som den kan köra på grund av Apples låsta OS. Uppgradering av hårdvara är dessutom bara att glömma vad gällande Apple's "datorer". Min kompis HDD strejkade för ett tag sedan, och då var han tvungen att lämmna in den på en speciell Apple-butik bara för att få den utbytt, något som hade varit 100 gånger billigare och snabbare att göra ensam, eller hur? Han har även sedan dess mer eller mindre övergett "OSX" eller vad det nu kallas, och använder Ubuntu, på grund av den enkla anledningen att det inte är ett OS so inte är låst som "OSX", eller ens Windows 7 för den delen. Och "iMac:en" har fått namnet "iFail" av oss båda.
Nu sitter vi båda och hoppas och väntar på att han så snart som möjligt ska få tag i pengar till en riktig PC.

Vet ni vad detta bevisar? Jo, Apples ständiga försök att låsa fast en vid deras eländiga system och betala massiva summor med pengar i förhållande till vad man får.

Säg Nej till Apple!

Det där är ju bara bullshit. Det finns för det första ännu färre spel till ubuntu, även fast det är helt open source. Hur gick din logik ihop där? OS X är inte mer eller mindre "låst" vad nu det innebär än andra system. Kärnan är faktiskt till och med open source. Och systemet är dessutom helt posix-kompatibelt.

Problemet med spel är att utvecklarna anser att det är en för liten marknad, that's it. Windows är mycket mer begränsat om vi ser till källkod i systemet, men ändå finns det många fler spel.
Man måste inte heller lämna in imacen till en speciell butik, inte mer än vad du måste lämna in din HP, Dell, Acer eller vad som helst som kommer från en leverentör. Jag har bytt hårddisk i min imac helt på egen hand.

Du försöker forma världsbilden efter vad du vill, istället för att face up to the facts att det är bara ännu en produkt av ett större antal, och det är ingen större skillnad mellan dessa egentligen och det finns verkligen inget att hetsa upp sig på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Barnsligt verkar det, men nu är det väl inte ägare av apple-prylar som säger sådär (ungefär lika lite som folk skryter om sina ecco-skor, som någon var inne på tidigare) utan snarare apple-hatare som, i sin kanske en smula inskränkta värld, förutsätter att det är vad folk försöker förmedla genom att köpa apple-produkter.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

men funkar den out-of-the-box dvs du behöver inte installera några extra drivrutiner för att allt skall fungerar, vilket ingår i Apples koncept.
som tidigare sagts är så är inte en Xeon cpu samma sak som en i7.
Home edition på OS:et kan inte jämföras med "server-version".

Du jämnför lite äpple med päron, men det är lite så diskutionen är med apple.

Du kan däremot ta dig en titt hos tex Dell så kan du hitta en maskin som motsvarar Apple Mac Pro, men som är billigare än Apples men dyrare än ditt förslag.

Vad har en xeon processor som inte en i7 har då ? Tror det funkar minst lika bra om man nu inte ska hosta något överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperatormedia:

Vad har en xeon processor som inte en i7 har då ? Tror det funkar minst lika bra om man nu inte ska hosta något överdrivet.

Förutom en viktig detalj. SMP-stödet.
Intel har begränsat möjligheter för andra CPUer än Xeon att köras i dual socket, och därav blir då en setup med Xeons minst dubbla CPU-prestandan, eftersom likt apple säljer du dem med 2st eller fler. Du kan dock sälja den med 1st också, och då vinner du inte allt för mycket mot en i7, förutom då ECC-RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Barnsligt verkar det, men nu är det väl inte ägare av apple-prylar som säger sådär (ungefär lika lite som folk skryter om sina ecco-skor, som någon var inne på tidigare) utan snarare apple-hatare som, i sin kanske en smula inskränkta värld, förutsätter att det är vad folk försöker förmedla genom att köpa apple-produkter.

Nja det var du som skrev att folk (ungdomar) som inte har råd att köpa Apple produkter blir hatiska, vilket jag ser både som en generalisering och nedlåtande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Till skillnad från Apple-hatarna som istället trycker ner alla andra och säger att Mac/iPhone bara är för de okunniga/otekniska och de som inte vet bättre?

Jag är ett "Apple-fan" men jag ogillar inte Android/Microsoft fans generellt bara för att det finns vissa trångsynta individer inom dessa grupperingar som säger det jag skrev i meningen ovan.

Varför tycka illa om alla bara för att det finns en liten klick idioter?

Permalänk
Medlem

Jag hatar inte Apple men jag tycker deras datorer är lite för dyra för vad man får. Dock så brukar de vara bättre än alla andra laptops och skärmarna är alltid bland de bättre. Kanske inte det allra bästa men man undkommer värsta skiten och får garanterad kompatibilitet på köpet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det där är ju bara bullshit. Det finns för det första ännu färre spel till ubuntu, även fast det är helt open source. Hur gick din logik ihop där? OS X är inte mer eller mindre "låst" vad nu det innebär än andra system. Kärnan är faktiskt till och med open source. Och systemet är dessutom helt posix-kompatibelt.

Problemet med spel är att utvecklarna anser att det är en för liten marknad, that's it. Windows är mycket mer begränsat om vi ser till källkod i systemet, men ändå finns det många fler spel.
Man måste inte heller lämna in imacen till en speciell butik, inte mer än vad du måste lämna in din HP, Dell, Acer eller vad som helst som kommer från en leverentör. Jag har bytt hårddisk i min imac helt på egen hand.

Du försöker forma världsbilden efter vad du vill, istället för att face up to the facts att det är bara ännu en produkt av ett större antal, och det är ingen större skillnad mellan dessa egentligen och det finns verkligen inget att hetsa upp sig på.

Ursäkta... Låt mig bara fråga: Va? jag gav ett exempel på dumheterna som iFails och OSX kan ställa till med. Det kallas ett "Exempel".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ursäkta... Låt mig bara fråga: Va? jag gav ett exempel på dumheterna som iFails och OSX kan ställa till med. Det kallas ett "Exempel".

Jag tolkade då din text som en "Generalisering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Applehatet är ett intressant fenomen.

Det jag känner, speciellt här på Sweclockers, är att många av dessa hatiska personer är väldigt trångsynta.

T ex en telefon med bättre hårdvara måste ju vara bättre för alla människor än en annan med sämre hårdvara. Eller...? Vissa kan helt enkelt inte acceptera att inte alla tycker likadant som de själva. Tycker man inte som dom är man en "sektmedlem" eller "okunnig". De kan inte se till helhelten utan snöar ofta in på t ex just rena hårdvaruspecar.

Jag jobbar som utvecklare och följer hårdvaruutvecklingen, speciellt inom mobilområdet, med stort intresse. Jag vet exakt vad jag betalar för när jag köper en Apple produkt... Och jag är knappast ensam om att göra det. Jag har full förståelse för varför folk gillar Android och jag skulle aldrig få för mig att skriva att iPhone är den bästa telefonen för alla. För mig personligen är den dock bäst då jag föredrar apples ekosystem fram för googles. Och jag betalar gärna några extra kronor för det som passar mig bäst. Ingen borde bli upprörd över det.

En annan sak är att många kommenterar saker de egentligen inte har någon erfarenhet av. Vet inte hur många gånger man ser folk påstå att Apples operativsystem är så låst, det går inte att göra si och så trots att det är fullt möjligt.

Personligen lider jag inte alls av denna såkallade "inlåsning". Och om jag skulle börja göra det så kan jag med min fria vilja välja att köpa en annan produkt. Svårare än så är det inte.

This.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du generaliserade ju sjukt mycket. Du skrev ju bland annat:

Citat:

Uppgradering av hårdvara är dessutom bara att glömma vad gällande Apple's "datorer".

Går visst att uppgradera de flesta av deras datorer.

Citat:

Min kompis HDD strejkade för ett tag sedan, och då var han tvungen att lämmna in den på en speciell Apple-butik bara för att få den utbytt

Går att byta själv, han var inte alls tvungen att lämna in den.

Citat:

Här erkänner du ju själv att du generaliserar. Du kan aldrig bevisa något med ett exempel med hävdar att du bevisat något, dvs måste du generaliserat utifrån ditt exempel.

För övrigt finns det massor med exempel även för Windowsdatorer där det blir problem. Jag spenderade själv 12 timmar på att installera Windows 7 på min HTPC i helgen, tydligen är det så att man behöver ha en CD/DVD-spelare inkopplad när man vid vissa kombinationer av hårdvara skall installera Windows 7 via ett USB-minne, hur logiskt är det? Det betyder dock inte att man skall hata allt Microsoft gör. Jag kör mycket Apple just för att jag inte vill spendera 12 timmar av min lediga tid till att komma runt sådana buggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att apples produkter är överprisade är väl ingen hemlighet? Och sen måste ni hålla med om att iPhones är en statusgrej. Det finns mobiler som är "bättre" på alla sätt som kostar 4k men det är ingen iPhone. Jag hatar inte apple. Jag har själv en macbook. Men att säga att deras produkter inte är överprisade eller att deöper en iPhone för att det är en bra mobil är att ljuga.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Att apples produkter är överprisade är väl ingen hemlighet? Och sen måste ni hålla med om att iPhones är en statusgrej. Det finns mobiler som är "bättre" på alla sätt som kostar 4k men det är ingen iPhone. Jag hatar inte apple. Jag har själv en macbook. Men att säga att deras produkter inte är överprisade eller att deöper en iPhone för att det är en bra mobil är att ljuga.

Vad menar du med överprisad? Jag försöker gång på gång påtala att Apple är de som gör störst vinst och det borde betyda att de har galet bra priser. I en kapitalism strävar ju trots allt alla företag efter att maximera sina vinster, att då göra extremt stora vinster tyder på att de vet precis vilket prisspann de ska ligga i i förhållande till sin målgrupp. Att du tycker det är dyrt betyder inte att det är ett överpris, snarare att de riktar sina produkter till en annan målgrupp än dig. Det är ingen personlig förolämpning mot dig, utan helt enkelt ett marknadsstrategiskt val Apple gjort som uppenbarligen fungerar bra.

Återigen det här är ingen iPhone vs Android-tråd, men jag kan bara säga att jag knappast köpte iPhone för att vara häftigast på kontoret. Snarare bytte jag från Android för jag helt enkelt tyckte iPhone passade mig bättre och gav mig en bättre upplevelse. Det är väl trots allt jag som ska använda min mobil och ingen annan? Att jag inte kan sitta och mysa till hur många poäng min iPhone får i benchmarks är väl helt enkelt ett pris jag får betala för jag tycker den har bättre flyt och känns skönare än min förra Android-mobil.

Det här är ju helt subjektiva värderingar och har absolut inget att göra med vilken mobil som faktiskt är bäst. Som jag skrev tidigare så kan det mycket väl vara så att Android är totalt outstanding och min iPhone är den sämsta telefon någonsin. Men varför gör det folk arga? Borde det inte bara vara mitt problem som köpt en dyr brevpress?