Associera olika program med olika filtyper i Windows 7

Permalänk
Medlem

Associera olika program med olika filtyper i Windows 7

Rubriken är egentligen lite missvisande, jag har inga som helst problem med att tala om för Windows 7 vilka program som ska användas för att öppna olika filer. Däremot har jag problem med att få Windows 7 att förstå att jag vill byta till en annan version av VLC än den jag körde med innan.

Låt mig förklara hur jag väljer att göra saker och ting.

VLC kan man installera på två plika sätt, dels genom att dra hem en färdigpackad *.exe men även som en *.zip och det är den senare varianten som jag kör med. Jag har nämligen en dedikerad partition där jag lägger olika program som inte kräver en "next next next"-installation utan där alla nödvändiga filer ligger i en specifik katalog. Därefter talar jag om för Windows vad som ska hända ifall jag väljer att öppna en *avi eller *mkv eller dylik container. Tillvägagångsättet är vanligen "högerklick på filmfilen > Öppna med > Välj standardprogram" och då dyker fönstret "Öppna med" upp vilket är helt som det ska vara. I detta fönster finns det vanligen lite default program men man kan även trycka på en liten pil vid högra sidan av fönstret och då dyker det upp lite fler program som man kan välja.

Detta funkade utmärkt tidigare då jag körde med en tidigare version av VLC men då jag drog hem en nyare version så ville jag naturligtvis att jag skulle få möjligheten att öppna denna nya version av VLC på det sätt som står i det tidigare stycket. Det är här som det knasar till sig nåt otroligt mycket. Jag kan utföra det som jag skrev i det tidigare stycket MEN Windows tvärvägrar att visa den nya versionen, jag får alltså ingen möjlighet att öht välja den nya versionen av VLC eftersom den inte ens läggs till i listan.

Då kom jag på den smarta idén att helt enkelt ta bort den fungerande äldre versionen. Jag trodde nämligen att det kunde ju blivit nån konflikt hos Windows som inte kunde välja vilken version att visa för mig. Ack så fel jag hade, det funkade inte heller vilket innebär att jag inte kan välja nån version av VLC på det sätt som jag vill.

Nåväl, det finns sätt att via kontrollpanelen få ställa in filassociationer... Startmeny > Kontrollpanelen > Standardprogram > "Associera en filtyp..." iofs men där blir jag ju tvungen att ändra program för varje filtyp... det är inte det jag vill.

Nå, är det nån som eventuellt har nån aning om vad jag har skrivit?

Permalänk
Medlem

När du gör som du beskriver och ser alla standardprogram så finns där även en 'bläddra' knapp, borde bara vara att trycka där och leta upp programmet på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

När du gör som du beskriver och ser alla standardprogram så finns där även en 'bläddra' knapp, borde bara vara att trycka där och leta upp programmet på hårddisken.

Det är det också... men eftersom jag inte vill välja nåt standardprogram på det sättet så funkar det inte på det sätt som jag vill. När man högerklickar på en fil så får man upp "Öppna med..." i menyn som dyker upp som jag skrev i mitt första inlägg...