Köp utav Gamer data [ HJÄLP ]

Permalänk
Medlem

Köp utav Gamer data [ HJÄLP ]

Tjena, Så att jag ska köpa en ny dator. Har en budget på ca 10.000:- billigare = Bättre.
Jag har ingen Koll på saker och ting i datorn, därför är jag här för att få råd om en fin dator som klarar dagens spel, såsom WoW Cod etc.
-----------
Skulle vilja ha hjälp att hitta Dator från märkena : Acer & Hp.

Vilken hade du köpt?

Mvh Pontuz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

Tjena, Så att jag ska köpa en ny dator. Har en budget på ca 10.000:- billigare = Bättre.
Jag har ingen Koll på saker och ting i datorn, därför är jag här för att få råd om en fin dator som klarar dagens spel, såsom WoW Cod etc.
-----------
Skulle vilja ha hjälp att hitta Dator från märkena : Acer & Hp.

Vilken hade du köpt?

Mvh Pontuz

Om du köper en märkesdator får du mycket mindre för pengarna.

Inet bygger ihop en dator till dig med valfria delar för 800:- Jag kan göra en kundvagn.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundiin:

Om du köper en märkesdator får du mycket mindre för pengarna.

Inet bygger ihop en dator till dig med valfria delar för 800:- Jag kan göra en kundvagn.

Så att jag får rabatter och sånt gällande dessa märken. Så vore mera tacksam för svar / länkar på dessa datorer tack ändå!

Permalänk
Skrivet av Pontuz1:

Så att jag får rabatter och sånt gällande dessa märken. Så vore mera tacksam för svar / länkar på dessa datorer tack ändå!

Hur mycket rabatt? Även med 1000 kr rabatt kan det vara mer värt att köpa via iNet.
För att dra det till "extrema" längder så har Dell en dator som heter Alienware Area51 ALX. Med max prestanda kostar den 50 000, jag kan bygga ihop en bättre för 35 000. Dessutom låter Dells dator så in i helvete mycket, släng på en extra 5-6000 för vattenkylning på ett eget system och du har en tyst dator som är bättre och kostar 10 000 mindre.

Nu är det inte exakt likadant i prisklasser runt 10 000, men det kan fortfarande helt klart vara värt att överväga en självbyggd dator.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det viktigaste att ha koll på att du får ett vettigt grafikkort för pengarna. Det är oftast där märkesdator lurar folk som är ute efter speldatorer.

Jag har sett många märkesdatorer för 10000kr med grafikkort såsom GT420 vilket är ett riktigt skräpkort för spel. Det går inte ens köpa löst som privatperson, men om det gått skulle ingen vilja ha kortet ens för 200kr.

Speciellt skrämande är det eftersom okunnig personal på mediamarkt/elgiganten osv säljer dessa som speldatorer.

Här har du en bra officiell jämförelse av vad du kommer se för prestanda i spel ( titta på relative performance). Som du ser är dett ett kort med GTX framför du vill ha om du köper från Nvidia:

http://www.nvidia.co.uk/object/graphics_cards_buy_now_uk.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Hur mycket rabatt? Även med 1000 kr rabatt kan det vara mer värt att köpa via iNet.
För att dra det till "extrema" längder så har Dell en dator som heter Alienware Area51 ALX. Med max prestanda kostar den 50 000, jag kan bygga ihop en bättre för 35 000. Dessutom låter Dells dator så in i helvete mycket, släng på en extra 5-6000 för vattenkylning på ett eget system och du har en tyst dator som är bättre och kostar 10 000 mindre.

Nu är det inte exakt likadant i prisklasser runt 10 000, men det kan fortfarande helt klart vara värt att överväga en självbyggd dator.

Jag får ner priset 45-60%. Vill bara ha en dator som fungerar att spela på. Behöver inte vara Vattenkyld och gud vet vad. Så länge den har bra Grafikkort, inte låter & Håller i ca 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Egentligen är det viktigaste att ha koll på att du får ett vettigt grafikkort för pengarna. Det är oftast där märkesdator lurar folk som är ute efter speldatorer.

Jag har sett många märkesdatorer för 10000kr med grafikkort såsom GT420 vilket är ett riktigt skräpkort för spel. Det går inte ens köpa löst som privatperson, men om det gått skulle ingen vilja ha kortet ens för 200kr.

Speciellt skrämande är det eftersom okunnig personal på mediamarkt/elgiganten osv säljer dessa som speldatorer.

Här har du en bra officiell jämförelse av vad du kommer se för prestanda i spel ( titta på relative performance). Som du ser är dett ett kort med GTX framför du vill ha om du köper från Nvidia:

http://www.nvidia.co.uk/object/graphics_cards_buy_now_uk.html

Somsagt, spelar bara spelen... Ingen koll på vad som finns i burken. Därför vill jag bara köpa en Färdig och klar dator ( hp eller Acer)

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite på HP och Acers hemsida, men jag har svårt att hitta något där du får ett prisvärt grafikkort ens med 50% rabatt...
Det finns somsagt en anledning att vi inte gillar märkesdatorer

Kolla gärna på länken och jämför själv.

Permalänk

antagligen bästa färdigbyggda speldatorn för 10k: http://www.inet.se/artikel/1517097/taurus-extreme-gamer-gtx56...

Permalänk

om du vill spela wow och cod så billigt som möjligt: http://www.inet.se/artikel/1517092/taurus-value-gamer-gts450-...
Den har bättre grafikkort än acer och hp datorerna för 10k

Permalänk
Medlem

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/12454-12454-332...
Kollar du på denna dator så skulle du kunna köpa samma prylar för kanske 5k om du bygger den själv, MEN då skulle du fortfarande inte kunna uppgradera den något pga begränsningar vilket betyder att om du vill göra den bättre så får du köpa en ny.
Så dina 50-60% gör att priset fortfarande ligger högt i jämförelse prestanda/krona och om man räknar in möjlighet att uppgradera så blir det MYCKET bättre att bygga själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blagi:

Bra gamer data enligt mig är World of Warcraft (väldigt mycket data) och League of Legends(lite mindre data), annars är FIFA(mycket verklig, korrekt data) ganska bra bara man har bra kontroll att spela med. Bilspel är också kul, forza serien(samma som FIFA, data som speglar verkligheten bra) men dessa finns ju bara till xbox.

Annars är ett internetabonnemang ett bra tips om man vill ha så mycket data som möjligt för pengarna ;).

Tillbaka till ämnet.

Det finns en del bra datorer för ändamålet om du verkligen har 50% rabatt.
Exempelvis denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915555

Om du inte betalar mer än 5000:- för den så är är det en hel del spelprestanda för pengarna.

Kan du däremot tänka dig att lägga 6-7000:- utan att det är märkesdatorer så kan du ju få lite bättre speldator. Det är framförallt grafikkortet som inte är av högsta rang i märkesdatorerna medan en del övriga komponenter är överdimensionerade för ändamålet.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

okej...
Känns som att detta Forum inte hjälper mig.

EDIT : Vill inte ha något ihop mixxat. Vill ha en färdig product från Acer & HP. Ni som sitter på "märkesdatorer och spelar vad har ni?
Linka gärna sidtips osv. Tack !

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Om ni vill påpeka stavning och ordval får ni göra det i PM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pontuz1:

okej...

EDIT : Vill inte ha något ihop mixxat. Vill ha en färdig product från Acer & HP. Ni som sitter på "märkesdatorer och spelar vad har ni?

Fast... jag har ju länkat till en väldigt prisvärd dator om du nu har en hel del rabatt.
Men jag kan ju hålla med om att folk på detta forum är övernitiska gällande att inte vilja rekommendera färdigbyggda datorer så jag förstår dig.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

okej...

Eehm, det här är garanterat inte rätt forum om du söker folk med märkesdatorer. Inet kan som sagt montera och bygga en dator åt dig - och du kommer behöva göra lika lite som med en märkesdator, fast det är betydligt mer prisvärt. OM du nu kan få acern som länkades för 5k så skulle är den definitivt prisvärd, men kom ihåg att allt utom grafikkortet är kraftigt överdimensionerat, och att grafikkortet är i nästintill värdelöst. Du kommer kunna spela lite på low/medium, men inte mer än så. Eller jo, det beror på vad för spel du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... jag har ju länkat till en väldigt prisvärd dator om du nu har en hel del rabatt.
Men jag kan ju hålla med om att folk på detta forum är övernitiska gällande att inte vilja rekommendera färdigbyggda datorer så jag förstår dig.

Sådana länkar på datorer vill jag ha!

Klarar den Wow osv på någelunda inställningar?

Tack för svaret:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

Det gör den, men med en prisvärdhet som är näst intill obefintlig.

Vad skulle den kosta för dig?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pontuz1:

Aaa då. Den går bra att spela WoW på.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Det gör den, men med en prisvärdhet som är näst intill obefintlig.

Vad skulle den kosta för dig?

30% borta, sen ska jag ringa leverantören och kolla hur mkt rabbat vi har på just acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

30% borta, sen ska jag ringa leverantören och kolla hur mkt rabbat vi har på just acer.

Momsen alltså?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat, om du vill ha en dator för ca 10000kr från acer eller hp så får du väl ta den datorn som är närst ditt pris? du har högst 3 att välja mellan på den stationära sidan. Det är lixom fel forum (sweclockers) att fråga om vilken märkesdator som presterar bäst eftersom att vi nite finner någon glädje i att köpa datorer för 10000kr som presterar som en för 4-5000kr och som man dessutom inte kan pilla något med själv. Men och jag skulle välja mellan acer och hp så skulle jag inte välja hp (dålig erfarenhet av deras datorer) så då blir det acer.. Och då kan du gå in på deras hemsida och välja en dator för ca 10000kr

Permalänk
Skrivet av Pontuz1:

Ni som sitter på "märkesdatorer och spelar vad har ni?

Om du hittar någon sådan person här på forumet så blir jag överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

okej...

De finns ingen som sitter på märketdatorer på detta forum, för att märkesdatorer är ditt livs sämsta inköp!

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Fick detta forum som tips utav en kompis. Han sa att alla var trevliga och hjälper en oftast till 100%. Jag väljer en färdigbyggd för att jag själv inte har erfarenhet + tid att sitta och pilla. Vill bara starta skräpet och spela.

Men verkar mera som att man blir sågad en hjälpt. Hoppas på fler svar, från icke hatande.

Permalänk
Medlem

Vi hatar absolut inte dig. Vi hatar dem som lurar på våra gamerkompisar märkesdatorer till extrema överpris. Altså dell/hp/acer osv...

Edit: Här har du en prisjakt sökning på de HP och Acer datorer som har bra spelkort från Nvidia (de jag har koll på):

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=352#rparams=l=s73412189

Permalänk
Medlem

Inet har färdigbyggda datorer och de kan bygga ihop en också så du behöver inte göra nånting själv.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

Fick detta forum som tips utav en kompis. Han sa att alla var trevliga och hjälper en oftast till 100%. Jag väljer en färdigbyggd för att jag själv inte har erfarenhet + tid att sitta och pilla. Vill bara starta skräpet och spela.

Men verkar mera som att man blir sågad en hjälpt. Hoppas på fler svar, från icke hatande.

Om du köper från inet med montering så monterar dom ihop datorn och installerar windows och allt, bara att plugga in och köra, till ett bra mycket billigare pris än någon märkesdator. Se det som en vilken annan märkesdator som helst, i detta fall med märket "inet".

Du behöver dessutom inte välja delar, då vi här kan länka en färdig varukorg till dig där du bara behöver trycka på "beställ".

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1:

Precis samma sak är de om du skulle köpa en från inet/komplett som är färdigbyggd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Om du nu verkligen vill ha en märkesdator från HP eller Acer så var det här den bästa jag hittade för under 10000:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844063
Detta är nästan exakt samma dator:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/575961/2011-06-30

2000:- Billigare bara för att du inte får en HP-logga på fronten. (Ok, du får en skräpmus, ett tangentbord och en hög med instruktionspapper som du aldrig kommer att läsa också )

Men visst, får du 45-60% rabatt så blir det ju billigare. Sen kan det ju vara värt att påpeka att jag aldrig hade köpt varken HP-datorn eller den från inet, utan rabbaten. Med 60% rabatt blir det en helt annan sak. Då hade jag slagit till direkt. För knappt 4000:- så är det här en mycket bra dator.