"Kernel Stack inpage error"-Blue-screen, hjälp tack!

Permalänk
Medlem

"Kernel Stack inpage error"-Blue-screen, hjälp tack!

Skulle defragmentera den 6 år gamla XP datorn och efter stund fick jag en blue-screen med meddelandet "Kernel Stack inpage error. Äh, tänkre jag, har fått lite blue-screens då och då, trott det varit ramet som börjar bli kasst, men memtest visade inget.

Iallafall så startade jag om datorn, kom in i windows xp och sökte på problemet. Hittade en guide från Microsoft om hur man startade diskreperation. Gjorde det och startade om datorn igen (tanken var att den skulle sätta igång efter omstarten) dock kom jag aldrig så långt. Aldrig är fint men när jag kommer till delen då XP laddas in, får man vänta ca 1 minut, får en blue-screen i en halv sekund och så startar den om igen.

Prövade att sätta i XP skivan och köra reperation, dock funkade det inte.

Misstänker starkt att det är hårddisken som är kass, så jag hade tänkt att ta den och sätta i min win 7 dator för att kolla. Så om någon har ett tips på problemet eller bara ett tips på ett bra program som kollar diskar, hade jag varit tacksam.

Permalänk
Medlem

De flesta tillverkare har egna diagnostikprogram som kan laddas hem och köras ( i DOS ).

Annars kan du ladda hem UltimatebootCD som har alla typer av diagnostikprogram (Gratis och lagligt) http://www.ultimatebootcd.com/
Ta reda på tillverkaren av disken och välj den från UBCD (man bootar på skivan). Hittar du inte rätt tillverkare/program så kan du köra Hitachis diagnostikprogram, den funkar för de flesta diskar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Okej, ska pröva!

Permalänk
Medlem

Plockade ut den, är en gammal Western Digital disk.

WDs program funkar visst bara för 32 bits windows.

Permalänk
Medlem

Ok, då kan du ladda hem denna och bränna till CD. (Det finns även Windows version om du ska koppla in disken till en maskin som Windows funkar på)
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3...

Eller så drar du hem UBCD som har detta verktyg och annat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Aaa, tackar, den versionen jag hittade funkade inte.

Permalänk
Medlem

Fick svaret: "Drive not ready, errorcode: 0104"

Vad ska man tolka det som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick svaret: "Drive not ready, errorcode: 0104"

Vad ska man tolka det som?

The drive did not properly respond to test commands. This may be due to a defect with the drive or the drive may not have responded properly due to a bad connection. Check cabling and retest. Replace the drive if the error repeats.
Källa: http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp

Det du kan göa, är att kolla kablagen, testat med annan kabel. Om felet kvarstår så verkar det inte som om det är mycket man kan göra.
Har du hunnit med att testa att koppla in den till din Win 7 ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Kopplade in den i min Win 7 dator, hårddisken kommer upp och allting, jag kan använda den precis som en vanlig disk. Märkligt.