Permalänk
Medlem

Servertjänst?

Hej!

Kan någon här förklara vad en servertjänst är? vilka servertjänster som behövs i ett LAN och varför dem behövs?

Skulle vara tacksam om någon kunde svara på de tack !

Permalänk

Är inte riktigt med på vad du menar, men du kan ju ha en server med olika tjänster som är installerade på den. T.ex. Använda den som en webserver, ftpserver, backuptjänster osv osv. För att ett vanligt lokalt nätverk ska fungera behövs ju ingen server. Men som sagt är inte helt med på vad du vill ha reda på.

Permalänk
Medlem

Tack !

Alltså, jag praktiserade på skola och fick sedan i uppgift att besvara frågor, och en av frågorna lyder såhär: vilka servertjänster behövs? det var det ända jag fick?

Permalänk
Skrivet av BabaNuel:

Tack !

Alltså, jag praktiserade på skola och fick sedan i uppgift att besvara frågor, och en av frågorna lyder såhär: vilka servertjänster behövs? det var det ända jag fick?

Hur löd hela frågan, det där måste ju vara en följdfråga på något?

Permalänk
Medlem

Det står:

* vad för behov av LAN finns på din APU-plats?
* om du skulle planera ett LAN för arbetsplatsen- hur skulle det se ut?
* skulle du använda dig av domän eller arbetsgrupp?
* Vilka/vilket operativsystem skulle du välja?
* Vilka servertjänster behövs?

sista frågan fick mig och krascha? ;/

Permalänk
Medlem

servertjänster för en mindre arbetsplats kan t.ex. vara:
dhcp
dns
filserver
printerserver
och sånt skit..

tänk "services". flippar ur på att folk ska översätta till svenska så man inte förstår, varför kan de inte behålla de engelska uttrycken som är fullt universellt förståeliga
om du är windowscentrerad kan du kolla på vilka "roller" din nya fina windows sbs / server kan ha så finns en del "servertjänster" att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Jaha nu förstod jag ! tack så mycket !

haha förstår inte heller det, men man får leva med de:/?

Permalänk
Medlem

om du inte fattat vad du gjort på din apu, så kan man tänka sig två alternativ;

a - du är lite dum eller förstod inte (apu-platsens fel)
b - din apu-plats var helt värdelös (dom kunde inte förklara på ett vettigt sätt så du kunde få någon erfarenhet/insikt. det är inte helt ovanligt)

tyder det på alternativ b i dethär fallet

Permalänk
Skrivet av BabaNuel:

Det står:

* vad för behov av LAN finns på din APU-plats?
* om du skulle planera ett LAN för arbetsplatsen- hur skulle det se ut?
* skulle du använda dig av domän eller arbetsgrupp?
* Vilka/vilket operativsystem skulle du välja?
* Vilka servertjänster behövs?

sista frågan fick mig och krascha? ;/

Ah nu hänger jag med.
Beroende på hur arbetsplatsen ser ut finns det olika behov av tjänster som kan installeras. Du kan i princip inte svara fel på den frågan, rabbla upp några tjänster som du tycker är nödvändiga för den arbetsplatsen. Du fick några exempel av ethernal som kan användas.

Edit: Använder du dig av en domän behöver du en katalogtjänst på servern likt AD (Active Directory) där användare, grupper osv hanteras.

Permalänk
Medlem

tror nog också de

Permalänk
Medlem

Jahaaa tack så mycket r.olofsson ;D!

Permalänk
Skrivet av BabaNuel:

Jahaaa tack så mycket r.olofsson ;D!

Inga problem, lycka till med uppgiften.