Ny dator till 13-åring, köphjälp önskas max 10K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ett 6950 kommer räcka bra länge, så om ni vill lägga 10k och kör på ett sådant så kommer ni inte behöva köpa nytt på ett tag, försök gärna få tag i ett av dem som går att låsa upp till ett 6970. Hur man gör finns det flera trådar om här i forumet.

Jag tycker dock fortfarande att ni ska tänka lite på skärmen, han lär inte sitta med någon bild- eller videoredigering på ett tag så en "proffsskärm" känns lite överdrivet när pengarna kan läggas på annat som faktiskt märks.

Vad gäller skärm, så är jag öppen för der mesta, beroende på att kunskapen är låg, kan förstå att 2ms är bättre än 5ms samt att flera miljoner i konrastvärde är bättre än ett lägre men var går gränsen för vad som är OK, spelar 2 eller 5ms någon som helst roll och kontrastvärden som skiljer ljusår, finns det någon lägsta gräns som man inte bör gå under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/827937/2011-09-05

Detta paket syftade jag på, ursäkta om det blev otydligt.

Det där är ett toppenpaket för pengarna, dock skulle jag tagit ett 560TI istället som vissa andra föreslagit.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/827937/2011-09-05

Detta paket syftade jag på, ursäkta om det blev otydligt.

Okej, var lite många paket:)
http://www.inet.se/artikel/5315084/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Dom minnena skulle jag bytt till, då dom har kylflänsar som är ett plus:)

Annars ser det bra ut, men har en snabbfråga om ett 650 W agg kommer klara 2 6950 (om pojken nu vill det)?

Annars ser det fint ut, och 560 ti vs 6950 är en smaksak så där tycker jag du ska bestämma själv:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Vad gäller skärm, så är jag öppen för der mesta, beroende på att kunskapen är låg, kan förstå att 2ms är bättre än 5ms samt att flera miljoner i konrastvärde är bättre än ett lägre men var går gränsen för vad som är OK, spelar 2 eller 5ms någon som helst roll och kontrastvärden som skiljer ljusår, finns det någon lägsta gräns som man inte bör gå under?

Frågan är sedan om det är riktiga 2 ms eller en 5ms skärm med boost som många samsung skärmar och andra tillverkare brukar köra.

Samsung 226BW är en 5ms skärm med en boost till 2ms men som ger otroligt mycket ghosting i vissa stunder. Sen om det är skillnad på 2 och 5ms tror jag man inte märker nej, skulle satsa på en 120Hz skärm i de fallet än 2ms

Hade en 226BW som sagt och lekte med boost tekniken den hade och skillnad såg jag inte förutom just då att extrem ghosting kom fram.

TN som ovan talare säger är en billig skärmteknik, som kan ge backligt bleed i olika skalor. LED brukar ha mindre problem med det.

Gammal artikel (2006-11-02) dock beskriver skillnaderna: Länk Klyftorna är inte lika stora men de skärmar lider fortfarande av dessa begränsningar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Allt är ju relativt beror på användaren om han/hon kan märka skillnaderna. Jag har spelat FPS på rätt hög nivå och kan säga att jag inte märkt skillnad på 2, 5 eller 8 ms responstid. Det som jag dock lägger märke till är input lag till skärmen. En TN-panel har generellt lägre input lag än en IPS. Känns mer som att låga responstider och höga kontrastvärden är något för att bara locka fler köpare medans de viktiga delarna så som panel och input lag oftast inte är med i reklamen.

Jag tycker du bör gå på en billig TN-panel, även om IPSen för 2000kr är riktigt bra så känns det mer värt att lägga pengar på hårdvaran i datorn. Då en grabben lär inte se någon skillnad, de han kommer se är lagg i spelet och hans grafikinställningar som inte står på high... och det är vad han kommer klaga på.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Allt är ju relativt beror på användaren om han/hon kan märka skillnaderna. Jag har spelat FPS på rätt hög nivå och kan säga att jag inte märkt skillnad på 2, 5 eller 8 ms responstid. Det som jag dock lägger märke till är input lag till skärmen. En TN-panel har generellt lägre input lag än en IPS. Känns mer som att låga responstider och höga kontrastvärden är något för att bara locka fler köpare medans de viktiga delarna så som panel och input lag oftast inte är med i reklamen.

Jag tycker du bör gå på en billig TN-panel, även om IPSen för 2000kr är riktigt bra så känns det mer värt att lägga pengar på hårdvaran i datorn. Då en grabben lär inte se någon skillnad, de han kommer se är lagg i spelet och hans grafikinställningar som inte står på high... och det är vad han kommer klaga på.

Precis som du säger, är man 13 så vill man ha mer prestanda i datorn tror jag. Frågan är vad man bör lägga pengarna man sparar på en billigare skärm på istället? Och har du nåt tips på en skärm med så lite input lag som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Tyvärr handlar försäljningen av TN skärmar mycket om vilken som har högst irrelevanta specifikationer vilket är det enda en oinsatt kan gå på utan att behöva testa alla skärmar som finns. Här är en länk som kanske gör valet av skärm värre än vad det redan är men jag vill få fram faktumet att specifikationerna inte är intressanta. Funkar länken så är första skärmen en av de billigaste du kan hitta på inet, den andra är den jag har rekommenderat, den tredje en av de dyraste TN skärmarna på inet och den fjärde är en av de bästa som finns.
Kollar man på kontrasten ser man att alla skärmar ligger på 1000:1 det är bara den dynamiska som skiljer, Responstiden är också något som TN skärmarna är bättre på men det är irrelevant då man ligger redan ligger på 30-50ms i.o.m. internet anslutningen.
Du får garanterat en bättre bild av vilken skärm som är bäst om du du lyssnar vad andra köpare av skärmarna har att säga än att kolla på specifikationer. Här är två länkar från dustin där du kan läsa fler omdömen på skärmar du hittar på inet också, den ena är en av de billigaste 22 tums skärmarna och den andra är för skärmen jag tagit. http://www.dustinhome.se/benq-g2220hd-215-wide-tft-black/prod... http://www.dustinhome.se/dell-u2311h-ultrasharp-23-wide-tft-b...
Jag hjälpte förra månaden min bror att välja skärm och jag gick fram och tillbaka mellan billigaste, dyraste och allt där emellan för att hitta rätt skärm och omdömena på Dellskärmen var vad som fick mig att bestämma mig. En skärm är inte något man byter ut efter något år, jag har nog haft min nuvarande i runt fem år. Det är onödigt att snåla med skärmen för i slutändan räknar man på det kostar den inte mycket med tanke på hur länge man kan ha den.
Att byta grafikkort till ett 560ti kan vara en bra ide då jag missade att det fanns ett som var billigare än det 6950 jag valt prestandan är likvärdig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Tyvärr handlar försäljningen av TN skärmar mycket om vilken som har högst irrelevanta specifikationer vilket är det enda en oinsatt kan gå på utan att behöva testa alla skärmar som finns. Här är en länk som kanske gör valet av skärm värre än vad det redan är men jag vill få fram faktumet att specifikationerna inte är intressanta. Funkar länken så är första skärmen en av de billigaste du kan hitta på inet, den andra är den jag har rekommenderat, den tredje en av de dyraste TN skärmarna på inet och den fjärde är en av de bästa som finns.
Kollar man på kontrasten ser man att alla skärmar ligger på 1000:1 det är bara den dynamiska som skiljer, Responstiden är också något som TN skärmarna är bättre på men det är irrelevant då man ligger redan ligger på 30-50ms i.o.m. internet anslutningen.
Du får garanterat en bättre bild av vilken skärm som är bäst om du du lyssnar vad andra köpare av skärmarna har att säga än att kolla på specifikationer. Här är två länkar från dustin där du kan läsa fler omdömen på skärmar du hittar på inet också, den ena är en av de billigaste 22 tums skärmarna och den andra är för skärmen jag tagit. http://www.dustinhome.se/benq-g2220hd-215-wide-tft-black/prod... http://www.dustinhome.se/dell-u2311h-ultrasharp-23-wide-tft-b...
Jag hjälpte förra månaden min bror att välja skärm och jag gick fram och tillbaka mellan billigaste, dyraste och allt där emellan för att hitta rätt skärm och omdömena på Dellskärmen var vad som fick mig att bestämma mig. En skärm är inte något man byter ut efter något år, jag har nog haft min nuvarande i runt fem år. Det är onödigt att snåla med skärmen för i slutändan räknar man på det kostar den inte mycket med tanke på hur länge man kan ha den.
Att byta grafikkort till ett 560ti kan vara en bra ide då jag missade att det fanns ett som var billigare än det 6950 jag valt prestandan är likvärdig.

Tackar för länkarna, ska kolla in dem i kväll.
Gör det enkelt för mig, vilket grafikkort 560ti är det som du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Precis som du säger, är man 13 så vill man ha mer prestanda i datorn tror jag. Frågan är vad man bör lägga pengarna man sparar på en billigare skärm på istället? Och har du nåt tips på en skärm med så lite input lag som möjligt?

Använder vi Metro testet som redan finns i tråden för trådskaparens skull så skulle ett 570/6970 ge 1/3 fps mer än ett 6950 som kostar 1000kr mindre, det finns spel där skillnaden är större. Men ska man lägga 1000kr mer för en handfull fps är det inte många hundralappar kvar till ett till 6950/560 Ti som skulle resultera i runt 20 fps mer vilket är märkbart.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Tackar för länkarna, ska kolla in dem i kväll.
Gör det enkelt för mig, vilket grafikkort 560ti är det som du menar?

Detta http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t... ta detta istället 6950 är två hundringar i sjön.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

5ms är precis lika bra eftersom han ändå sitter på internet med 50+ ms så lär han inte märka någon skillnad på dessa 3ms.

Teoretiskt inte sant, men i praktiken brukar skillnaden vara försumbar mellan skärmar med specade 2ms och 5ms.
Dessa skärmar ligger nästan _alltid_ långt över den specade responstiden i genomsnitt och det som anges för responstiden
brukar ofta bara gälla en specifik nyans.

Skrivet av Cruentusa:

Responstiden är också något som TN skärmarna är bättre på men det är irrelevant då man ligger redan ligger på 30-50ms i.o.m. internet anslutningen.

Skrivet av Cruentusa:

8ms har ingen betydelse då man har kanske 30-50ms pga internetuppkopplingen.

Fel.

Det går inte jämföra äpplen med päron. Responstiden på skärmen är tiden det tar från det att grafikkortet skickar en signal (rättare sagt när skärmen mottager den) till att pixlarna har "uppdaterats". Många, för att inte säga nästan alla spel idag använder sig av interpolering för att få en bättre spelupplevelse. Har man en skärm med en responstid på 25ms kan jag garantera dig att du har ghosting på skärmen oavsett om du har 1ms eller 100ms svarstid till spelservern (vilket också förutsätter att man spelar mot en internetserver). Har man mjukvara som inte interpolerar får du alltså addera latencyn i alla led, vilket då också medför att man vill ha en så låg reponstid som möjligt.

Vissa skärmar lider även av input lag, något som tack och lov inte är ett för allvarligt problem idag som det var för några år sen på många av Samsungs skärmar. Där märkte man en tydlig fördröjning från det att man flyttade musdonet till att musmarkören flyttade sig på skärmen, oerhört störande (och fortfarande bara en addering av fördröjningar i alla led, responstid + inputlag från elektroniken i det här fallet).

Vill man ha en spelskärm ser jag inget annat än att man skaffar en skärm som klarar 120Hz uppdateringsfrekvens, det om något gör skillnad. De 120Hz skärmar som idag är rimliga att köpa är också enbart TN-paneler, som någon skrivit är betydligt sämre än IPS-paneler när det gäller bildåtergivningskvalitet. Nu är ju det inte första prioritet i det här fallet, så jag hade försökt klämma in en 22" 120Hz skärm (har själv en Viewsonic VX2268wm och är riktigt nöjd med den sett till förutsättningarna). Har haft S-IPS tidigare och det går inte ens att jämföra bildkvalitet, men sålänge man inte har något bredvid att jämföra med och framförallt tänker spela spel så duger det fullgott med TN.

EDIT: Här har du en bra setup där du även har 2000kr över till en 120Hz skärm: http://www.inet.se/kundvagn/visa/828409/2011-09-05

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ingen som rekommenderat 2st 460? Kanske något att rekommendera där man får mycket fps för denna budget? (Jag kanske har helt fel, är ganska ny inom datorbyggandet).

Permalänk
Inaktiv

Mitt förslag är som följer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/828489/2011-09-05

Motivering till komponenterna är att de är genomgående av hög kvalité samt presterar bra. Jag har själv en liknande
men något kraftigare, och dyrare, dator där grafikkortet är ett gtx 580 (istället för som ovan ett 560) samt att jag har
valt ett större och dyrare chassi, en bättre skärm och ett något bättre/dyrare nätagg - allt det andra är det samma och
jag är väldigt nöjd.

Jag tror, och hoppas, att killen/tjejen (kommer ej ihåg vilket nu) kommer bli väldigt nöjd med ovanstående förslag och
skulle det sen visa sig att han/hon vill ha ännu mera kraft i datorn så kan man köpa en ny kylare till processorn för
överklockning och ett till grafikkort + ett par chassifläktar alternativt ett nytt grafikkort av de nya serier som kommer nästa år.

Sammantaget så kan det sägas att datorn bör räcka åtminstone i 3 - 4 år om ovan beskrivna uppgraderingsvägar följs.

Ett alternativ som skulle kunna vara aktuellt är om ni har ett äldre operativsystem liggande hemma som kan användas vilket då antingen
1. skulle kunna spara pengar
2. tillåta montering av komponenter av Inet (ger garanti på hela datorn istället för på de separata delarna)
3. ge en cirka 1000 kr att lägga på ett kraftigare grafikkort/annat roligt.

Edit: Fram till den 30 september så får du tillbaka 500 kr vid köp av windows 7 hos Inet enligt deras hemsida.
OBS: VERKAR ENDAST GÄLLA RETAIL VERSIONER

M.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Har du något förslag som ryms inom budget?

Ett alternativ är kanske att gå på en budget skärm, dvs billigt, billigt och att han sparar vidare för att sedan uppgradera?

Om ni väljer att satsa på en IPS skräm så kan jag rekommendera denna.

Det är ett alternativ det också.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Edit: Fram till den 30 september så får du tillbaka 500 kr vid köp av windows 7 hos Inet enligt deras hemsida.

Det verkar enbart gälla Retail-versioner och uppgraderingar, ej OEM.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Det verkar enbart gälla Retail-versioner och uppgraderingar, ej OEM.

Okej bra att du såg det.

M.v.h.
/Setesh

Permalänk
Inaktiv

Skulle absolut inte rekommendera en IPS-skärm. Pöjken kommer garanterat sitta i sitt mörka rum och titta på skärmen och då spelar skillnaden mellan en IPS och en TN mycket liten roll. 24" BenQ LCD eller LED fungerar utmärkt och priset är mycket humant. Om grabben nån gång i framtiden vill ha en annan skärm så går det utmärkt att köpa det då - priserna går ju inte uppåt, som bekant.

Permalänk
Medlem

Jag håller med flera andra, det är helt ointressant att jämföra ips med tn i detta sammanhang. Jag tror inte ens han skulle klaga om han fick en 8 ms (utan sin vetskap) om det rullade på fint. Det är jättebra att folk lägger fram förslag men många utgår tyvärr ifrån sig själva när ni ger förslaget. Tänk en 13 åring som ska spela....inte direkt så man måste tänka längre än billig tn skärm.

22-24 spelar nog inte heller någon större roll ögonen vänjer sig så fort ändå. Det som däremot kanske är intressant är upplösningen att den gärna ska vara högst 1920 x 1080. Dock så har nog de flesta länkat skärmar med den upplösningen

För övrigt så ser detta paket helt super ut för killen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829067/2011-09-05 (dimmans paket har bara bytt ut grafikkort + lagt till en skärm) (570 kostar 3k men när ändå budgeten kan hållas så varför inte köra så han kan sätta allt på high-ultra istället för medium-high

Som någon skrev är det ju det som kommer få han och le mer än allt annat!

390 kr över budget är förhoppningsvis inte det som avgör hela köpet (man kan ju köra 4 gig om det nu behöver hamnar precis vid 10k, men 8 är värt att ha)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Jag håller med flera andra, det är helt ointressant att jämföra ips med tn i detta sammanhang. Jag tror inte ens han skulle klaga om han fick en 8 ms (utan sin vetskap) om det rullade på fint. Det är jättebra att folk lägger fram förslag men många utgår tyvärr ifrån sig själva när ni ger förslaget. Tänk en 13 åring som ska spela....inte direkt så man måste tänka längre än billig tn skärm.

22-24 spelar nog inte heller någon större roll ögonen vänjer sig så fort ändå. Det som däremot kanske är intressant är upplösningen att den gärna ska vara högst 1920 x 1080. Dock så har nog de flesta länkat skärmar med den upplösningen

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829067/2011-09-05 (dimmans paket har bara bytt ut grafikkort + lagt till en skärm) (570 kostar 3k men när ändå budgeten kan hållas så varför inte köra så han kan sätta allt på high-ultra istället för medium-high

390 kr över budget är förhoppningsvis inte det som avgör hela köpet (man kan ju köra 4 gig om det nu behöver hamnar precis vid 10k, men 8 är värt att ha)

Finns det anledning att satsa på ett moderkort som har antingen crossover eller SLI, inför framtiden tänkte jag, ifall han vill köra med dubbla grafikkort eller är det overkill?

Man skulle ju kunna gå på detta kort istället,
http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...
som tidigare har rekommenderats och satsa lite av överblivna pengar på ett annat moderkort, eller är jag fel ute?

Permalänk
Medlem

Nejdå det stämmer bra det, ska jag vara ärligt kollade jag inte ens om moderkortet hade stöd för sli just för att jag tog med ett 570 som kommer räcka länge. Självklart vill man vara lite safe och även lägga lite mindre pengar på just grafikkortet kör på ett SLI moderkort och ett 560 ti just nu det håller ju bra det med. Och behövs det mer kräm sen köper man till ett till 560 ti bara.

Enda jag tänker på är att de nya grafikkretsarna från nvidia kommer till våren 2012 och hur rokaden i grafikkortsvärlden då kommer se ut kan jag tyvärr inte svara på. Helt plötsligt kanske det kommer vara mer värt att köpa ett 580 istället för att köpa ett till 560 ti

Svårt att säga, någon annan kanske har lite mer kunskap om kommande korten och dess påverkan på marknaden?

Kan ju tillägga att jag köpte en ny dator i somras och kör med 560 ti i SLI så jag har absolut inget emot det, försökte nog bara tänka lite mer taktiskt med tanke på att det fanns en budget att hålla!

Hur aktuellt är det sen med nya uppgraderingar osv? just för att du tänkte på 560 ti med eventuellt ett till längre fram. (eller var det bara just för att vara lite safe ifall det behövs mer kräm till spel längre fram?)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Hej

Grabben har nu tjuvläst alla era kommentarer, så därför kan jag inte längre briljera med med nyvunna kunskap
Han ber mig dock påpeka att kommer att framförallt spela Battlefield 3 framöver, vad säger expertisen då om konfiguration...

Skärm är jag ganska övertygag om att det blir en TN, möjlitvis 120 Hertz... men vad gäller grafikkort, finns det något som behöver att breaktas om man skall spela BF3 framöver?

Permalänk
Medlem

Mitt förslag! http://www.inet.se/kundvagn/visa/820125/mitt-forslag Obs den är gjord för att vara snygg också

Visa signatur

9800x3D, RTX 5080 | AW3423DWF (OLED, 3440x1440 @ 165 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Hej

Grabben har nu tjuvläst alla era kommentarer, så därför kan jag inte längre briljera med med nyvunna kunskap
Han ber mig dock påpeka att kommer att framförallt spela Battlefield 3 framöver, vad säger expertisen då om konfiguration...

Skärm är jag ganska övertygag om att det blir en TN, möjlitvis 120 Hertz... men vad gäller grafikkort, finns det något som behöver att breaktas om man skall spela BF3 framöver?

Rent spontant med tanke på budget så skulle jag hellre ha ett 570 kort och kunna köra bf3 på högre grafik än 560 ti i 120 hz. Men det är bara jag

Jag hade en äldre plattskärm samsung 226bw som inte hade högre upplösning än 1680 x 1050 samt 60 hz. I veckan köpte jag en Samsung Sa950 mest för utseendet. Jag har nu testat spel i 120 hz läget och kan ärligt talat säga att STOR skillnad är det inte, visst det blir en skillnad med en högre stadig fps. Men en skärm som ligger med Vsync på och pumpar 60 eller 75 fps stadigt fungerar alldeles utmärkt.

Så för att svara på frågan eftersom det finns en budget att hålla skulle jag hellre ha snyggare grafik än 120 hz på en skärm. Men det är bara jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Älskar alla som pratar MS i skärmar under 8ms så ser inte ögat fast sedan ser det ju bra ut med en spec på 2ms
Ska han spela spel behöver han inte en skitdyr skärm som grafiker mest använder för dom vill ha så när korekta färger som möjligt som det blir när dom ska printa papper eller göra något annat med deras arbete.

Edit:
Kom på att det är 18års gräns på BF3 så att du bara vet det och vad jag förstår så måste man regga sig för att spela det men kanske funkar i pappas namn om nu inte han ska spela?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

jag skulle byta till en billigare skärm och ta en ATX mobo. Lättare att arbeta med och som många här säger så kommer han inte märka skillnad mellan TN och IPS

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/829539/2011-09-05 mitt förslag:
GTX 570 bra grafikkort kommer klara BF3 enkelt på höga inställingar tillsammans med en Intel core I5 2500k riktigt vass processor med ett moderkort med stöd för SLI/crossfire och stöd för intels kommande processor ivy bridge. Angående nätaggregatet är det ett kvalitets nätaggregat men är inte helt säker på att 650w funkar med GTX 570 i SLI.

EDIT: Glömde chassi och dvd brännare blir lite över budget då :/

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Kom också på att det är lite svårt att svara om just BF3, då inga verkliga krav på spelet har släpps. Det fanns någon rysk sida som släppte något om det men det var nog inte ens 75 % rätt.

Så till saken är att bf3 kommer nog kräva en del av grafikkortet på högsta inställningarna och ren fakta tyder på att 570 kommer göra bättre ifrån sig än 560 ti. Allt annat är rena spekulationer då spelet inte släpps förens nästa månad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cappes förslag är ju nice med slimoderkortet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Rent spontant med tanke på budget så skulle jag hellre ha ett 570 kort och kunna köra bf3 på högre grafik än 560 ti i 120 hz. Men det är bara jag

Skaffar man en 22" skärm med 1680x1050 så kommer skillnaden mellan 570 och 560Ti inte vara stor överhuvudtaget.

Skrivet av adrii:

Jag hade en äldre plattskärm samsung 226bw som inte hade högre upplösning än 1680 x 1050 samt 60 hz. I veckan köpte jag en Samsung Sa950 mest för utseendet. Jag har nu testat spel i 120 hz läget och kan ärligt talat säga att STOR skillnad är det inte, visst det blir en skillnad med en högre stadig fps. Men en skärm som ligger med Vsync på och pumpar 60 eller 75 fps stadigt fungerar alldeles utmärkt.

Antingen har du gjort någonting fel eller så är det "fel" på din syn. Det är en enorm skillnad på 60Hz och 120Hz.
Du behöver absolut inte ha Vsync på och skulle du av någon anledning vilja ha det så är det en himla fördel med 120fps mot 60fps.

Skrivet av adrii:

Så för att svara på frågan eftersom det finns en budget att hålla skulle jag hellre ha snyggare grafik än 120 hz på en skärm. Men det är bara jag

Mer eller mindre samma svar som ovan: Med en 22" 120Hz skärm (1680x1050) spelar grafikkortet mindre roll än om upplösningen varit högre.

Svar till trådskaparen: Om du tror att det kommer bli aktuellt med ett till grafikkort inom snar framtid så självklart kan du köpa ett moderkort med SLI/Crossfire-stöd. Om det förmodligen inte kommer bli aktuellt inom det närmsta året så skippa det. Det kommer ha kommit nya grafikkort i så fall när det väl blir dags att skaffa nytt, och då kommer förmodligen ett ensamt kort prestera minst lika bra som 2 av de korten du köper idag, så jag hade skippat det.

Jag står dock på mig när det gäller 120Hz, det ger en betydligt skönare allmänupplevelse vid datorn när allting flyter på riktigt mjukt, både i Windows (som i ditt fall) och spel. Gå in till en affär annars och jämför själva och se vad ni tycker. Om det är möjligt så be att få se en side-by-side jämförelse mot en 60Hz skärm, sen se om ni tycker det är värt några hundra extra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

nu är det mycket paket för smögen att hålla koll på här, i min mening är det enda du behöver tänka på är:
Intel 2500k
7200rpm disk från Western Digital
Coolermaster 212
Ramminnen, förslagsvis vengence lågprofilsminnen
Benq skärmen är prisvärd. (den för 1200)
beroende på vad för grafikkort du är sugen på, så 650w till 750w nätaggregat.
560ti 650w (för SLI i framtiden)
gtx570 - amd 6970 kräver 750w (för SLI i framtiden)
fractal design ARC är bra.

Visa signatur

pro