Ny dator till 13-åring, köphjälp önskas max 10K

Permalänk

Finns inga speciella komponenter som gör att just BF3 fungerar bättre. (slutprodukten är inte klar än).

Det är ett spel som alla andra, köp för din budget och sen får man gilla läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skaffar man en 22" skärm med 1680x1050 så kommer skillnaden mellan 570 och 560Ti inte vara stor överhuvudtaget.

Antingen har du gjort någonting fel eller så är det "fel" på din syn. Det är en enorm skillnad på 60Hz och 120Hz.
Du behöver absolut inte ha Vsync på och skulle du av någon anledning vilja ha det så är det en himla fördel med 120fps mot 60fps.
Mer eller mindre samma svar som ovan: Med en 22" 120Hz skärm (1680x1050) spelar grafikkortet mindre roll än om upplösningen varit högre.

Svar till trådskaparen: Om du tror att det kommer bli aktuellt med ett till grafikkort inom snar framtid så självklart kan du köpa ett moderkort med SLI/Crossfire-stöd. Om det förmodligen inte kommer bli aktuellt inom det närmsta året så skippa det. Det kommer ha kommit nya grafikkort i så fall när det väl blir dags att skaffa nytt, och då kommer förmodligen ett ensamt kort prestera minst lika bra som 2 av de korten du köper idag, så jag hade skippat det.

Jag står dock på mig när det gäller 120Hz, det ger en betydligt skönare allmänupplevelse vid datorn när allting flyter på riktigt mjukt, både i Windows (som i ditt fall) och spel. Gå in till en affär annars och jämför själva och se vad ni tycker. Om det är möjligt så be att få se en side-by-side jämförelse mot en 60Hz skärm, sen se om ni tycker det är värt några hundra extra.

Funderingar kring dubbla grafikkort, nä ärligt talat så tror jag inte det blir aktuellt inom det närmaste, men om det nu skulle vara aktuellt hur blir det då med nätaggregatet, säg att 1 grafikkort vill ha 450 W, skaffar man då ett kort till skall man då se till att man har den dubbla mångden på nätaggregatet dvs 900 W, har man då inte kapacitet där så blir det ju till att uppgradera det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Finns inga speciella komponenter som gör att just BF3 fungerar bättre. (slutprodukten är inte klar än).

Det är ett spel som alla andra, köp för din budget och sen får man gilla läget

Nja, det är väl att göra det lite väl enkelt för sig, dels kan man ju fråga om någon vet vad som gäller är svaret sedan att ingen vet ännu, så kan man ju välja att avvakta tills spelet är släppt, för att då se vad som krävs, räcker sedan inte pengarna till får man ju värdera om man vill ha en dator utifrån gällande plånbok eller om man skall avvakta tills plånboken är större, allt beronde på hur gärna min vill kunna uppfylla sin önskan om att kunna använda datorn till vissa saker.

Permalänk
Medlem

Angående skärmen hade jag i ditt fall lätt valt BenQ TFT 24'' G2420HDBE. Finns på Inet för 1299:- och då får han sina 2 ms plus 24 tum istället för 22. http://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Funderingar kring dubbla grafikkort, nä ärligt talat så tror jag inte det blir aktuellt inom det närmaste, men om det nu skulle vara aktuellt hur blir det då med nätaggregatet, säg att 1 grafikkort vill ha 450 W, skaffar man då ett kort till skall man då se till att man har den dubbla mångden på nätaggregatet dvs 900 W, har man då inte kapacitet där så blir det ju till att uppgradera det också.

Finns inget grafikkort som i dagsläget äter så mycket ström. Om du undrar över strömförbrukning så kolla igenom länken som cirkulerat i denna tråd om och om igen.

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Detta är då mätt med ett strömhungrigt system och innefattar HELA systemet och inte bara grafikkorten. En grundtanke är att alltid ligga 100-200W över.

Ta 580 SLI till exempel det drar 670W i load i Sweclockers test. Lägg på 100W, 670 + 100 = 770 finns det nätaggregat med 770W? Nej, då får man hoppa till nästa steg vilket blir 850W istället.

Det mest prisvärda per krona i dagsläget är 2x6870, vilket rullar in under 3000kr samtidigt som du har mer prestanda än alla singel GPU kort på marknaden idag. Men tänker man på framtiden så har du ingen uppgraderingsmöjlighet kvar.

Mest prisvärda alternativet efter det är enligt mig 2x570 GTX, runt 5000-6000kr och ruggig prestanda som kommer att hålla en bra tid framöver.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

nu är det mycket paket för smögen att hålla koll på här, i min mening är det enda du behöver tänka på är:
Intel 2500k
7200rpm disk från Western Digital
Coolermaster 212
Ramminnen, förslagsvis vengence lågprofilsminnen
Benq skärmen är prisvärd. (den för 1200)
beroende på vad för grafikkort du är sugen på, så 650w till 750w nätaggregat.
560ti 650w (för SLI i framtiden)
gtx570 - amd 6970 kräver 750w (för SLI i framtiden)
fractal design ARC är bra.

Samsung F3 7200rpm är en riktigt snabb disk, har en själv och har haft fler innan, det behöver inte vara från WD.
Varför skulle han _behöva_ ha ett Coolermaster 212? BS.

Tänk på att de flesta "mätningar" som görs när det gäller effektförbrukning är gjorda i vägguttaget och återspeglar INTE komponenternas effektförbrukning om man inte tar hänsyn till verkningsgraden. Nätaggens effektangivelser är vad den kan leverera på sekundärsidan, så att om du läser en recension eller liknande där det står att ett system drar 650W i vägguttaget, och du har ett 650W nätagg med 80% verkningsgrad, finns det alltså mer effekt att hämta ur nätagget.

Skrivet av Smögen:

Nätaggregat har blivit något riktigt hypat de senaste åren med enorm prisökning och effektöverflöd.

Du behöver absolut inte ha något 900W nätagg för att köra 6950/560Ti i Crossfire/SLI.

Ett 560Ti/6950 drar inte 450W, långt därifrån. Jag skulle tro att systemet som helhet ligger runt 300-350W med ett sådant kort i MAX load, från väggen mätt. Dvs, verkningsgraden spelar in och den faktiska effektåtgången är lägre. Du klarar dig i de flesta fall gott med ett 550-650W nätagg om du ska köra SLI sålänge du håller dig borta från de extrema korten (vilket fortfarande är långt över budget i ditt fall, så inget att bry sig om).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Vad gäller skärm, så är jag öppen för der mesta, beroende på att kunskapen är låg, kan förstå att 2ms är bättre än 5ms samt att flera miljoner i konrastvärde är bättre än ett lägre men var går gränsen för vad som är OK, spelar 2 eller 5ms någon som helst roll och kontrastvärden som skiljer ljusår, finns det någon lägsta gräns som man inte bör gå under?

Responstiden som tillverkaren skriver ut är i regel hur snabbt skärmen kan växla från grått till grått. Det går nämligen fortast.
Snackar vi en växling från t.ex. rött till blått så kan nivåerna ligga på 30+ ms. Man ska helt enkelt inte hänga upp sig för mycket på specifikationer då de alltid är relativa.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skaffar man en 22" skärm med 1680x1050 så kommer skillnaden mellan 570 och 560Ti inte vara stor överhuvudtaget.

Antingen har du gjort någonting fel eller så är det "fel" på din syn. Det är en enorm skillnad på 60Hz och 120Hz.
Du behöver absolut inte ha Vsync på och skulle du av någon anledning vilja ha det så är det en himla fördel med 120fps mot 60fps.
Mer eller mindre samma svar som ovan: Med en 22" 120Hz skärm (1680x1050) spelar grafikkortet mindre roll än om upplösningen varit högre.

Svar till trådskaparen: Om du tror att det kommer bli aktuellt med ett till grafikkort inom snar framtid så självklart kan du köpa ett moderkort med SLI/Crossfire-stöd. Om det förmodligen inte kommer bli aktuellt inom det närmsta året så skippa det. Det kommer ha kommit nya grafikkort i så fall när det väl blir dags att skaffa nytt, och då kommer förmodligen ett ensamt kort prestera minst lika bra som 2 av de korten du köper idag, så jag hade skippat det.

Jag står dock på mig när det gäller 120Hz, det ger en betydligt skönare allmänupplevelse vid datorn när allting flyter på riktigt mjukt, både i Windows (som i ditt fall) och spel. Gå in till en affär annars och jämför själva och se vad ni tycker. Om det är möjligt så be att få se en side-by-side jämförelse mot en 60Hz skärm, sen se om ni tycker det är värt några hundra extra.

Du måste tänka på att det är väldigt individuellt hur man uppfattar det med hzen, går inte hårddra det och säga att det är enorm skillnad. Det är inte enorm skillnad för mig kanske för att jag körde i lägre upplösning mot nu osv. Enda jag skrev om 1680x1050 var att min gamla skärm hade det så jag förstår inte varför du tjatar om det. Jag nämnde bara att jag hade den upplösningen för 1 vecka sen och köpte en ny skärm.

Tittar du på länken jag skicka så är det en benqskärm med 1920 x 1080.....

Jag förutsätter att killen kommer spela i 1920 x 1080 som känns rätt standard just idag. Du kanske blanda ihop mig med någon annan i forumet.

Jag kan garantera om de nu mot all förmodan köper en skärm som inte har 120 hz kommer inte de ha något att jämföra med om inte någon bredvid sitter på en 120 hz skärm var mest det jag menade. Om du inte använt 120 vet du ju inte hur det känns.

Så jag står fast vid att gtx 570 > 120 hz skärm

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Du måste tänka på att det är väldigt individuellt hur man uppfattar det med hzen, går inte hårddra det och säga att det är enorm skillnad. Det är inte enorm skillnad för mig kanske för att jag körde i lägre upplösning mot nu osv. Jag har inte sagt något om 1680x1050 förstår inte varför du tjatar om det.

Jag förutsätter att killen kommer spela i 1920 x 1080 som känns rätt standard just idag. Du kanske blanda ihop mig med någon annan i forumet.

Jag kan garantera om de nu mot all förmodan köper en skärm som inte har 120 hz kommer inte de ha något att jämföra med om inte någon bredvid sitter på en 120 hz skärm var mest det jag menade. Om du inte använt 120 vet du ju inte hur det känns.

Så jag står fast vid att gtx 570 > 120 hz skärm

Vi pratade om en 22" 120Hz skärm med mitt paket då det är det som ryms i budgeten. De har 1680x1050 upplösning.
När det gäller 60Hz vs 120Hz så _är_ det enorm skillnad, oavsett hur man uppfattar det. Sen är det som du säger att man uppfattar det olika, men det _är_ fortfarande stor skillnad. Upplösningen har ingenting med uppdateringsfrekvensen att göra så som du nämner det.

Det är klart att om man aldrig testat så vet man inte hur det är, men det gör inte att faktumet att det _är_ stor skillnad mellan 60Hz och 120Hz försvinner. Det var också därför jag skrev att de kunde gå till en butik för att få kolla på en 120Hz skärm in-action och bilda sig en egen uppfattning ifall de tycker det är värt några hundralappar extra mot en vanlig 60Hz skärm. Om de nu väljer en 22" 120Hz skärm med 1680x1050 upplösning så spelar grafikkortet mindre roll än vid högre upplösningar. Därför är 120Hz skärm ett självklart val för mig över ett GTX 570.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Så du menar på fullaste allvar att om han vill spela bf3 på ultra säger vi i 1680 så kommer han ha mer användning av 120 hz än 570 kort? det låter ju helskumt....vet inte vill inte tro på det. Även om du sänker upplösningen så kommer ju spelet kräva mycket. Och då kanske inte ett 560 ti räcker för att köra bf3 på "ultra". TS nämnde ju att hans son helst vill kunna spela på höga grafikkortsinställningar, hur man än vrider och vänder på det är det grafikkortet som kommer ge han det och inte en 120 hz skärm.

Ja om de har möjligheten så borde de kolla och jämföra 60 hz mot 120 hz men 120 hz skärmarna har ju precis blivit "kommersiella" så liksom alla spel folk har spelt på plattskärmar under åren har ju fungerat utmärkt eller hur? Så borde inte det logiska valet vara kraftigare grafikkort mot något som inte har varit standard. Grafikkortskraven på spel osv har ju alltid varit i en skala, dvs bättre grafikkort har oftast resulterat i bättre upplevelse. Och då har ju alla spelat med 60 hz inte 120 hz som kommer krypandes nu.

TS får helt enkelt bedömma vad som är bäst för hans 13 åring, en kompis kanske har haft ett liknande val mellan skärm o kort.

Hoppas ni får till ett bra prisvärt system iallafall. Jag tror att med budgeten så har ni rätt alternativ nu är det bara valet som är lite svårt

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Så du menar på fullaste allvar att om han vill spela bf3 på ultra säger vi i 1680 så kommer han ha mer användning av 120 hz än 570 kort? det låter ju helskumt....vet inte vill inte tro på det. Även om du sänker upplösningen så kommer ju spelet kräva mycket. Och då kanske inte ett 560 ti räcker för att köra bf3 på "ultra". TS nämnde ju att hans son helst vill kunna spela på höga grafikkortsinställningar, hur man än vrider och vänder på det är det grafikkortet som kommer ge han det och inte en 120 hz skärm.

Ja om de har möjligheten så borde de kolla och jämföra 60 hz mot 120 hz men 120 hz skärmarna har ju precis blivit "kommersiella" så liksom alla spel folk har spelt på plattskärmar under åren har ju fungerat utmärkt eller hur? Så borde inte det logiska valet vara kraftigare grafikkort mot något som inte har varit standard. Grafikkortskraven på spel osv har ju alltid varit i en skala, dvs bättre grafikkort har oftast resulterat i bättre upplevelse. Och då har ju alla spelat med 60 hz inte 120 hz som kommer krypandes nu.

TS får helt enkelt bedömma vad som är bäst för hans 13 åring, en kompis kanske har haft ett liknande val mellan skärm o kort.

Hoppas ni får till ett bra prisvärt system iallafall. Jag tror att med budgeten så har ni rätt alternativ nu är det bara valet som är lite svårt

Nu vet jag inte hur länge du varit med, men du verkar ha missat några fatala bitar, såhär är det:

1. Vid lägre upplösningar är spel med beroende av CPU än GPU/APU, därav mindre krav på grafikkortet i lägre upplösningar.
2. Kan inte GTX560Ti ge en spelbar upplevelse i 1680x1050 Ultra så kommer knappast GTX 570 göra underverk.
3. 120Hz skärmar har funnits i flera år.
4a. Innan LCD/TFT blev mainstream så använde folk CRT, de klarade så gott som alltid högre än 60Hz uppdateringsfrekvens, och folk som fortfarande använder CRT använder knappast 60Hz.
4b. LCD/TFT fungerar inte likadant som CRT när det gäller uppdatering av bilden. En CRT-skärm bestrålar en "yta" av fosfor bland annat för att emitera ljus. De behöver bestråla X antal ggr per sekund (60ggr för 60Hz...) för att inte ytan ska sluta emitera ljus. Därav flimret i CRT-skärmar vid 60Hz. TFT fungerar inte på samma sätt utan uppdaterar bara pixlarna vid förändring, där försvann det ena behovet av skärmar som klarar mer än 60Hz. Så teoretiskt sett är det mer att gå tillbaka till hur det fungerade förr om man skaffar en 120Hz TFT, så jo, det var mer standard förr än ej.
5. Det är först på senare år som man överhuvudtaget kunnat spela med maxinställningar i högre upplösningar. Detta var något som var ytterst sällsynt förr. För inte allt för många år sen spelade de flesta i 1024x768 på medium för att högre inställningar inte fungerade med något annat än extrema entuisast-kort, om ens det. Jag håller inte alls med dig om att högre grafikinställningar skulle resultera i en bättre upplevelse på det sätt du får det att låta. Om ett spel är så pass beroende av grafiken är det enligt mig ett grovt designfel i hela spelet.
Ditt inlägg fick mig dock att förstå varför nyare spel helt saknar den känsla de flesta äldre spel har, allting handlar bara om "snyggast grafik" numer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Du får verkligen många tips = ). Kanske inte så lätt att sortera bättre tips från mindre bra tips så jag tänkte jag skulle hjälpa dig lite med sorteringen.

Jag förespråkar ett långsiktigt tänkt när de gäller datorer... Och de är de inte alla som gör. Men eftersom varit hårdvarunörd i säkert 15 år nu så har man samlat på sig lite erfarenheter. Den viktigaste är kanske att köpa en dator inte är en engångskostnad... Man kommer vilja ha en ny och uppdaterad som hänger med i utvecklingen. Kanske man tänker... Ja... men om datorn ändå blir gammal på några år hur kan man då tänka långsiktigt.

Nyckeln är att se skillnad på olika typer av komponenter... Till exempel chassit... Blir en metalllåda gamla på 10 år? Mest troligt inte! Men däremot kan man väldigt lätt bli less på en plåtlåda om den inte är av god kvalitet, så att man av den anledningen absolut måste ha en ny. Här kan man spara pengar. Se till att man få en bra låda, som är STILREN utan massa krimskrams. För nätdelen gäller nästan samma sak... Den håller också väldigt länge... om den är av bra kvalite. Och när de gäller antal watt på nätdelen... Vad ska man säga... Den är väldigt överdriven i förhållande till vad datorerna kräver. 600-650 W skulle jag rekommendera... de räcker till dubbla grafikkort i den högre mellanklassen. Själv kör jag två stycken mellanklassgrafikkort och 5 hårddiskar på 520 W utan problem. En hyfsad skärm är också en bra investering precis som en nätdel... Däremot tycker jag en TN panel är fullt tillräckligt... Jag har en och saker ser ut som de ska på den... så varför ska jag betala mer? 24" är pass billigt att jag skulle välja de om jag var er... spara några 100 för att ångra sig sen... kommer sitta framför samma skärm i många år framåt.

När de gäller hårdvaran kommer den bli gammal oavsett om man köper de absolut dyraste eller om man köper budget... Jag tycker man får mest för pengarna i över medelklassen... precis där den här datorn ligger. Man ska satsa på pengar på grafikkortet om man ska spela... de är de som kommer göra skillnad i prestanda. Jag föreslår att man köper ett rätt så bra grafikkort nu... och sen köper man ytterligare ett och kör Crossfire/SLI för att få upp prestandan när man känner de be behövs om kanske 1.5-2 år tid för att förlänga livslängden på komponenterna. I paketet jag snickrat ihop blev de AMD grafikkort... bara för att moderkortet hade Crossfire... Men Nvidia och AMD är väldigt bra matchade i pris och prestanda i alla prisklasser.

Följande paket har jag byggt ihop... De är ingen exakt rekommendation när de kommer till chassi eller nätdel... Finns inga chassin som riktigt duger åt mig, så är lite svårt att rekommendera något. Men snåla inte utan köp kvalite... Nätdelen ska bara funka... modulärt är trevligt. 600+ räcker.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/757072/2011-08-19

(blev 500 kr över... Men de försvinner snabbt om man köper en bra mus till exempel)

Paketet kan sedan uppgraderas med ytterligare ett Asus Radeon 6950 DirectCU II 1GB om ett tag om de börjar känns som den inte riktigt hänger med i grafiken.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Du får verkligen många tips = ). Kanske inte så lätt att sortera bättre tips från mindre bra tips så jag tänkte jag skulle hjälpa dig lite med sorteringen.

Jag förespråkar ett långsiktigt tänkt när de gäller datorer... Och de är de inte alla som gör. Men eftersom varit hårdvarunörd i säkert 15 år nu så har man samlat på sig lite erfarenheter. Den viktigaste är kanske att köpa en dator inte är en engångskostnad... Man kommer vilja ha en ny och uppdaterad som hänger med i utvecklingen. Kanske man tänker... Ja... men om datorn ändå blir gammal på några år hur kan man då tänka långsiktigt.

Nyckeln är att se skillnad på olika typer av komponenter... Till exempel chassit... Blir en metalllåda gamla på 10 år? Mest troligt inte! Men däremot kan man väldigt lätt bli less på en plåtlåda om den inte är av god kvalitet, så att man av den anledningen absolut måste ha en ny. Här kan man spara pengar. Se till att man få en bra låda, som är STILREN utan massa krimskrams. För nätdelen gäller nästan samma sak... Den håller också väldigt länge... om den är av bra kvalite. Och när de gäller antal watt på nätdelen... Vad ska man säga... Den är väldigt överdriven i förhållande till vad datorerna kräver. 600-650 W skulle jag rekommendera... de räcker till dubbla grafikkort i den högre mellanklassen. Själv kör jag två stycken mellanklassgrafikkort och 5 hårddiskar på 520 W utan problem. En hyfsad skärm är också en bra investering precis som en nätdel... Däremot tycker jag en TN panel är fullt tillräckligt... Jag har en och saker ser ut som de ska på den... så varför ska jag betala mer? 24" är pass billigt att jag skulle välja de om jag var er... spara några 100 för att ångra sig sen... kommer sitta framför samma skärm i många år framåt.

När de gäller hårdvaran kommer den bli gammal oavsett om man köper de absolut dyraste eller om man köper budget... Jag tycker man får mest för pengarna i över medelklassen... precis där den här datorn ligger. Man ska satsa på pengar på grafikkortet om man ska spela... de är de som kommer göra skillnad i prestanda. Jag föreslår att man köper ett rätt så bra grafikkort nu... och sen köper man ytterligare ett och kör Crossfire/SLI för att få upp prestandan när man känner de be behövs om kanske 1.5-2 år tid för att förlänga livslängden på komponenterna. I paketet jag snickrat ihop blev de AMD grafikkort... bara för att moderkortet hade Crossfire... Men Nvidia och AMD är väldigt bra matchade i pris och prestanda i alla prisklasser.

Följande paket har jag byggt ihop... De är ingen exakt rekommendation när de kommer till chassi eller nätdel... Finns inga chassin som riktigt duger åt mig, så är lite svårt att rekommendera något. Men snåla inte utan köp kvalite... Nätdelen ska bara funka... modulärt är trevligt. 600+ räcker.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/757072/2011-08-19

(blev 500 kr över... Men de försvinner snabbt om man köper en bra mus till exempel)

Paketet kan sedan uppgraderas med ytterligare ett Asus Radeon 6950 DirectCU II 1GB om ett tag om de börjar känns som den inte riktigt hänger med i grafiken.

Skojar du eller?
Många tips blir det... nästan så man ångrar att man ställde frågan.

Nä skämt åsido jag är grymt tacksam för allt engagemang, det jobbiga är att när man läst ett inlägg så håller man med fullständigt och när sedan nästa inlägg kommer, så är de, det som är den rådande sanningen...

Men som pappa till grabben så är ord som långsiktigthet, pålitlighet ord som klingar fint i örat

Fundering kring ditt förslag, då det finns 500:- över, skulle man inte lägga dem på ett annat moderkort? exempelvis ett Z68, just med tanke på framtiden...

Permalänk
Medlem

Ett AMD paket med möjlihet till uppgradering för crossfire & bulldozer http://www.inet.se/kundvagn/visa/832407/2011-09-06

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Finns ingen större vinst i z68 för det här ändamålet datorn är till för, man får bara några funktioner. Men det länkade moderkortet saknar usb 3.0 vilket inte är framtidssäkert. Så lägg på lite och ta https://www.inet.se/artikel/1901983/asus-p8p67-b3 istället dyrare behövs inte.
Det var skärm diskussionen som fick igång tråden, ni har inte fått några dåliga tips här. Problemet är det att alla har sina preferenser och tycker att deras förslag är det bästa. Jag har uppdaterat mitt tidigare paket till en mer prisvärd skärm och billigare grafikkort med samma prestanda så nu blir det pengar över som jag tycker din son ska vänta med att spendera tills han har haft datorn ett tag så han får testa datorn. Kanske vill han ha ny mus, tangentbord eller headset. Kanske vill han förbättra kylningen lite, det vet vi inte och då är det bra om han har lite pengar kvar så att han kan göra de förbättringarna han tycker han behöver.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/832421/2011-09-06

Tar och tipsar om en produkt som kan vara ganska bra att ha kopplad till datorn http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=56017&Grp=&n=1...
en elmätare som mäter strömförbrukningen, man får i realtid reda på hur mycket ström datorn drar och den mäter den totala strömförbrukningen. Så får du nästan exakt reda på hur mycket datorn har ökat elräkningen med.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Finns ingen större vinst i z68 för det här ändamålet datorn är till för, man får bara några funktioner. Men det länkade moderkortet saknar usb 3.0 vilket inte är framtidssäkert. Så lägg på lite och ta https://www.inet.se/artikel/1901983/asus-p8p67-b3 istället dyrare behövs inte.
Det var skärm diskussionen som fick igång tråden, ni har inte fått några dåliga tips här. Problemet är det att alla har sina preferenser och tycker att deras förslag är det bästa. Jag har uppdaterat mitt tidigare paket till en mer prisvärd skärm och billigare grafikkort med samma prestanda så nu blir det pengar över som jag tycker din son ska vänta med att spendera tills han har haft datorn ett tag så han får testa datorn. Kanske vill han ha ny mus, tangentbord eller headset. Kanske vill han förbättra kylningen lite, det vet vi inte och då är det bra om han har lite pengar kvar så att han kan göra de förbättringarna han tycker han behöver.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/832421/2011-09-06

Tar och tipsar om en produkt som kan vara ganska bra att ha kopplad till datorn http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=56017&Grp=&n=1...
en elmätare som mäter strömförbrukningen, man får i realtid reda på hur mycket ström datorn drar och den mäter den totala strömförbrukningen. Så får du nästan exakt reda på hur mycket datorn har ökat elräkningen med.

Av nyfikenhet, varför har du valt ett mATX-chassi och moderkort? Personligen ser jag bara nackdelar förutom yttermåttet på chassit.
Det är trångt att bygga, det är mindre expansionsplatser och expansionsmöjligheter, ofta blir det mycket varmare i chassit med prestanda-komponenter. Det är iallafall min erfarenhet, men vill gärna höra din åsikt.

EDIT: I övrigt håller jag med vasadu i mycket han skriver. Jag tror han försöker förmedla att det finns någon slags gyllene gräns för när man får mest för pengarna, vilket jag fullständigt håller med om att det är vettigast att lägga sig där. Grafikkort i övre medelklassen är ofta de som är mest prisvärda (prestanda/krona), men utan att man för den delen ska vara dumsnål. Man behöver vara ganska insatt för att veta vilken nivå man bör lägga sig på, och det kräver även en hel del erfarenhet för att komma fram till vad man kan vara utan osv. Jag tror många idag köper "lite extra" för att vara "framtidssäkra", men när de nya generationerna kommer så är steget dit så pass stort att det ändå efter ett par år känns som att kasta pengarna i sjön att köpa ett till grafikkort som är några år gammalt, och då har man mer eller mindre kastat pengarna i sjön. Det är samtidigt svårt att ge råd i såna lägen eftersom vi bara kan sia om framtiden och hur man känner om saken om säg ett halvår, men det är iallafall min erfarenhet efter X antal workstation-byggen, laptops och servrar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Av nyfikenhet, varför har du valt ett mATX-chassi och moderkort? Personligen ser jag bara nackdelar förutom yttermåttet på chassit.
Det är trångt att bygga, det är mindre expansionsplatser och expansionsmöjligheter, ofta blir det mycket varmare i chassit med prestanda-komponenter. Det är iallafall min erfarenhet, men vill gärna höra din åsikt.

Tänkte spara detta förslag och visa grabben hemma först, men eftersom du har samma tanke så lägger jag ut det.
Känner nog för att gå på ett ATX-kort och följaktligen ett chassi som passar därefter, chassit i det paketete har jag själv sedan i våras, lite för mycket ljusdioder för min smak, men grabben gillade det vaklart, chassit i övrigt är super, gott om plats och rejäla fläktar, val av moderkort är att jag själv sitter med ett MSI och är nöjd, vad jag kan se så är det gott om uppgraderingsmöjligheter med det kortet.

Kände att ska man eventuellt i framtiden, dubblera grafiken så skall man nog se till att ha utrymme dels för kort dels för luften att cirkulera...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/832485/2011-09-06

Permalänk
Medlem

Lägger in mitt förslag också och får se om det blir någon kritik...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/831411/2011-09-05

Det jag tänkt är bra luftflöde, hyffsad processor, bra grafik, bra och snabba minnen, relativt snabb hd och ett stabilt nätagg.

Luftflödet är viktigt för att komponenterna ska må bra länge. Moderkortet är framtidssäkert med AM3+, SATA3 och USB3, Processorn går att överklocka. Grafikkortet borde klara BF3 utan problem. 8 gig minne räcker gott och väl till spel och han får snabba ena.., 80+ nätagg med minus att det inte är modulärt.

Lite över budget.. men vadå?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

EDIT: I övrigt håller jag med vasadu i mycket han skriver. Jag tror han försöker förmedla att det finns någon slags gyllene gräns för när man får mest för pengarna, vilket jag fullständigt håller med om att det är vettigast att lägga sig där. Grafikkort i övre medelklassen är ofta de som är mest prisvärda (prestanda/krona), men utan att man för den delen ska vara dumsnål. Man behöver vara ganska insatt för att veta vilken nivå man bör lägga sig på, och det kräver även en hel del erfarenhet för att komma fram till vad man kan vara utan osv. Jag tror många idag köper "lite extra" för att vara "framtidssäkra", men när de nya generationerna kommer så är steget dit så pass stort att det ändå efter ett par år känns som att kasta pengarna i sjön att köpa ett till grafikkort som är några år gammalt, och då har man mer eller mindre kastat pengarna i sjön. Det är samtidigt svårt att ge råd i såna lägen eftersom vi bara kan sia om framtiden och hur man känner om saken om säg ett halvår, men det är iallafall min erfarenhet efter X antal workstation-byggen, laptops och servrar.

Jag har blivit frälst på m-atx chassin jag tycker de är helt perfekta till nästan allt. Att det är svårt att bygga i är en sanning med modifikation mitt Lian Li PC-354 var ett helvete att bygga i för det är ett väldigt kompakt chassi. Men Arc mini var gudomligt att montera i, define r3 som är ett atx chassi kan inte mäta sig med det när det gäller monteringsglädje. Med ett m-atx chassi så slipper man en massa onödiga expansions platser som man inte använder om man inte är en extrem användare. Behöver man inte plats för 24Tb lagring, saknar planer på att använda tre grafikkort och inte lider av att man inte kan ha ett raidkort/ljudkort i datorn om man har två grafikkort så är m-atx ett perfekt val. Du går inte miste om någon kylningsförmåga eftersom att chassit har bättre potential än flera full-tower chassin. Måste man ha ett ljudkort om man kör två grafikkort finns alltid externa lösningar. Plus det blir lite billigare och lättare att bära med sig om sonen har planer på att börja lana.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu vet jag inte hur länge du varit med, men du verkar ha missat några fatala bitar, såhär är det:

1. Vid lägre upplösningar är spel med beroende av CPU än GPU/APU, därav mindre krav på grafikkortet i lägre upplösningar.
2. Kan inte GTX560Ti ge en spelbar upplevelse i 1680x1050 Ultra så kommer knappast GTX 570 göra underverk.
3. 120Hz skärmar har funnits i flera år.
4a. Innan LCD/TFT blev mainstream så använde folk CRT, de klarade så gott som alltid högre än 60Hz uppdateringsfrekvens, och folk som fortfarande använder CRT använder knappast 60Hz.
4b. LCD/TFT fungerar inte likadant som CRT när det gäller uppdatering av bilden. En CRT-skärm bestrålar en "yta" av fosfor bland annat för att emitera ljus. De behöver bestråla X antal ggr per sekund (60ggr för 60Hz...) för att inte ytan ska sluta emitera ljus. Därav flimret i CRT-skärmar vid 60Hz. TFT fungerar inte på samma sätt utan uppdaterar bara pixlarna vid förändring, där försvann det ena behovet av skärmar som klarar mer än 60Hz. Så teoretiskt sett är det mer att gå tillbaka till hur det fungerade förr om man skaffar en 120Hz TFT, så jo, det var mer standard förr än ej.
5. Det är först på senare år som man överhuvudtaget kunnat spela med maxinställningar i högre upplösningar. Detta var något som var ytterst sällsynt förr. För inte allt för många år sen spelade de flesta i 1024x768 på medium för att högre inställningar inte fungerade med något annat än extrema entuisast-kort, om ens det. Jag håller inte alls med dig om att högre grafikinställningar skulle resultera i en bättre upplevelse på det sätt du får det att låta. Om ett spel är så pass beroende av grafiken är det enligt mig ett grovt designfel i hela spelet.
Ditt inlägg fick mig dock att förstå varför nyare spel helt saknar den känsla de flesta äldre spel har, allting handlar bara om "snyggast grafik" numer.

jodå jag vet ive been around, enda jag var osäker på var just 1680 upplevelsen i ultra.

Hade ett 240M kort i 1.5 år som började sacka efter, maxupplösning då för mig var 1680. JAg märkte ju att datorn slutade hänga med.
Är mest av den egna erfarenheten jag säger så, jag är ingen datorbyggare och det behöver man inte vara för att kunna ge råd anser jag.

Hoppas TS valt ett paket som både han och sonen är nöjda med! Du får skriva sen hur allt gått

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Litet tips bara, sett några kommentarer som cirkulerat runt i forumet där Gigabyte kortet är lite för hårt klockat, ASUS/MSI känns som ett säkrare val.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Skojar du eller?
Många tips blir det... nästan så man ångrar att man ställde frågan.

Nä skämt åsido jag är grymt tacksam för allt engagemang, det jobbiga är att när man läst ett inlägg så håller man med fullständigt och när sedan nästa inlägg kommer, så är de, det som är den rådande sanningen...

Men som pappa till grabben så är ord som långsiktigthet, pålitlighet ord som klingar fint i örat

Fundering kring ditt förslag, då det finns 500:- över, skulle man inte lägga dem på ett annat moderkort? exempelvis ett Z68, just med tanke på framtiden...

Man kan absolut spendera pengarna på ett moderkort ... man kan lägga dem på 2 gb minne på grafikkortet istället för 1 gb... En stor mängd möjligheter. Men på de stora hela kommer de inte göra någon skillnad värd att nämna... Om man inte tittar i datorn kommer man inte märka skillnaderna.

Välj ett bra chassi, en nätdel som är trevlig att jobba med (helst modulärt) och en skräm som känns okej... Själv är jag lite kräsen med ljudet från datorn... kan köpa en bättre kylare till processorn så man kan köra fläktar med lägre ljudnivå. Men med tanke att grafikkortet är ganska högpresterande så ni kommer ändå ha ljudet från detta och då går syftet lite förlorat. När de gäller hårdvaran så balansen mellan processor och grafikkort som är de viktiga... Dvs mycket grafikkort och inte allt för mycket processor. Man skulle till och med kunna köra ett AMD system och ytterligare lite vassare grafikkort... Skulle troligen vara bättre just nu till spel...(processorn är inte så viktigt här). Men uppgraderar man sedan med Crossfire eller SLI samt väger in att man använder datorn till annat tror jag nog de är bättre med en Intel trots allt. Detta trots att gillar AMD. (Hoppas Bulldozer ska bli ett bra alternativ... bra för konkuransen).

Hoppas kommentarerna hjälper dig se vad som är viktigt (och inte)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Hmmm en stilla fundering i natten..... Är det inte bätte att köpa en Ps3 istället 2300kr och sen lira Bf3 på den ....?

Så slipper man läsa forum nätterna igenom och våndas över Amd vs intel,moderkort, 4 gig eller 8gig ram. bling bling chassi eller stramt,
650watt eller 850 watt. kyla mig hit överhetta mig dit,cpu fläktar som låter eller så går dom inte att montera. för att inte tala om prestanda/krona x frames - hertz X m/sec så man hittar det optimala grafikkortet.Phuuu

Ironi såklart.... men ibland undrar man om inte PS3 elle Xbox vore enklare
Men inte lika roligt...
Mvh
en trogen forum läsare med sitt första pappa-sonen bygge avklarat,men budgeten överskriden..man blir snabbt fartblind.

obs specen under är min gamle trotjänare...inte får jag nått nytt...inte prio 1 påstår nån annan i hushållet snyfft

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hmmm en stilla fundering i natten..... Är det inte bätte att köpa en Ps3 istället 2300kr och sen lira Bf3 på den ....?

Så slipper man läsa forum nätterna igenom och våndas över Amd vs intel,moderkort, 4 gig eller 8gig ram. bling bling chassi eller stramt,
650watt eller 850 watt. kyla mig hit överhetta mig dit,cpu fläktar som låter eller så går dom inte att montera. för att inte tala om prestanda/krona x frames - hertz X m/sec så man hittar det optimala grafikkortet.Phuuu

Ironi såklart.... men ibland undrar man om inte PS3 elle Xbox vore enklare
Men inte lika roligt...
Mvh
en trogen forum läsare med sitt första pappa-sonen bygge avklarat,men budgeten överskriden..man blir snabbt fartblind.

obs specen under är min gamle trotjänare...inte får jag nått nytt...inte prio 1 påstår nån annan i hushållet snyfft

Klart är att en konsoll är enklare om man bara spelar men hur många gör det och det ena utesluter ju inte det andra. Man kan ja ha både och

Permalänk
Medlem

Hej alla hjälpsamma medmänniskor

Nu börjar det slutgiltiga paketet att ta form, paketet ser ut enligt följande länk:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/840929/2011-09-08

Och motiveras på det här viset:
Operativ, inte mycket att orda om
Vi kör på Intel som processorval och då är det vad jag förstår i5 som gäller för spel, visst finns AMD men Intel har helt enkelt lyckats bättre i sin marknadsföring både på mig och grabben, kan för lite om AMD:s procesorer för att känna mig trygg där.
Internminnen, något sa att det räcker med 4GB, men det är såpass billigt och mycket minne har ju aldrig skadat så det får bli 8 GB.
CD/DVD, går på enklast möjliga, är ju enkelt att byta framöver om man skulle känna för det.
Moderkort och nätaggregat har jag precis samma själv och är nöjd med, det finns de anslutningsmöjligheter som behövs.
Grafikkort, här skulle man nog kunna sitta i veckor och fundera, men att ta nästa steg till ett 570 blir för mycket pengar för budgeten, skall man sedan eventuellt köra 2 st i SLI så måste man även fundera på nätaggregatets storlek, det valda på 650W lär nog inte räcka till.
Avslutningsvis så är det då chassit, fick tips om Lian Li Lancool PC-K62 och det verkar som om det kan passa perfekt, innehåller 4 fläktar från start, samt att det enligt recensionerna är ganska så diskret med de blåa lysdioderna.
Hårddisk, 1 TB gott om plats att börja med, det är ju även enkelt att i framtiden stoppa in fler, kanske även en SSD på sikt...
Skärm, denna del som fick tråden att explodera, skärmen är stor och den är på 2MS vilket var ett önskemål, skärmen är även relativt billig så den funkar till att börja med, och jämför man med den skärm han sitter framför idag, så blir skillnaden som mellan svartvit TV och färg-TV

Man kan ju alltid få något bättre, vad gäller de olika delarna, men det gäller ju också att få till en bra balans inom den budget som finns, nu spräcks dock budgeten med hela 13:- , pappa får väl gripa in och höja veckopengen tillfälligt.

Så såhär går mina tankar, ni får gärna kommentera om det är något i paketet som ni vill avråda ifrån, eller om det är någonstans som man bör tänka om i konfigurationen, men återigen ett stort tack till alla som engagerat sig och bidragit med sina synpunkter.

/Tomas

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan kommentera på är väl möjligtvis avsaknaden av processorkylare (Det ökar ju livslängden oavsett då originalkylaren inte är något att hänga i julgranen) Grafikkortet har tidigare rapporterats varit för hårt överklockat från fabrik vilket resulterat i instabilitet (Inte speciellt vanligt, men återkommande vilket fall som helst). I övrigt så får du ett silver certifierat nätagg för samma pris, vilket man kan tycka är mera för pengarna.

Gjorde en liten ändring, har själv ett CM 690 II och är grymt nöjd. Både rymligt, lätt att arbeta i och LEDs lyser upp chassit perfekt utan att det blir en ljusshow utav det hela. Har även en Hyper 212+ och är nöjd med hur det fungerar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841063/2011-09-08

Vilket fall som helst så blir det bra, lycka till med bygget. Lägg gärna upp lite bilder på hur det blev!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Det enda jag kan kommentera på är väl möjligtvis avsaknaden av processorkylare (Det ökar ju livslängden oavsett då originalkylaren inte är något att hänga i julgranen) Grafikkortet har tidigare rapporterats varit för hårt överklockat från fabrik vilket resulterat i instabilitet (Inte speciellt vanligt, men återkommande vilket fall som helst). I övrigt så får du ett silver certifierat nätagg för samma pris, vilket man kan tycka är mera för pengarna.

Gjorde en liten ändring, har själv ett CM 690 II och är grymt nöjd. Både rymligt, lätt att arbeta i och LEDs lyser upp chassit perfekt utan att det blir en ljusshow utav det hela. Har även en Hyper 212+ och är nöjd med hur det fungerar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841063/2011-09-08

Vilket fall som helst så blir det bra, lycka till med bygget. Lägg gärna upp lite bilder på hur det blev!

Nätaggregatet, kan jag tänka mig att byta, då det var lång leveranstid på det jag valt, grafikkortet likaså, minns nu när du nämner det att det var någon som nämde att det varit problem med det kortet jag valt. Vad gäller chassi så ser de ju ganska lika ut och ligger samma i pris, så det får bli vad grabben gillar bäst.
Såg dock att du även bytt ut internminnena samma märke, samma pris men en annan sort, något skäl till det?

Permalänk

Kan bara slänga in ett gott ord för CM 690 II, som har plats för totalt 10 fläktar. Lycka till och hoppas grabben blir nöjd. Kul med far och son-byggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smögen:

Nätaggregatet, kan jag tänka mig att byta, då det var lång leveranstid på det jag valt, grafikkortet likaså, minns nu när du nämner det att det var någon som nämde att det varit problem med det kortet jag valt. Vad gäller chassi så ser de ju ganska lika ut och ligger samma i pris, så det får bli vad grabben gillar bäst.
Såg dock att du även bytt ut internminnena samma märke, samma pris men en annan sort, något skäl till det?

tror det är pga att dom minnena har kylflänsar som gör det lite mer svalare:D

Lycka till också!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |