Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets modem/router

Tjo,

Idag gick mitt modem itu och jag ringde till bbb's support och fråga om dom kunde skicka ett nytt icke nat/router modem. Det gick inte måste ha en med modem/router i samma.

Fick ett par modem för 1 år sen ett zyxel och ett thomson ingen av dom gick och tex öppna port 9987 för ts3 och port udp 10011 för ts3 så jag prova andra portar gick inte. Kunde bara öppna port 21, 80 och några för mail och sånt. Eller portarna gick och öppna fast det reggades inte när man kolla om portarna var öppna så var dom inte det. Så därför fick jag ett vanligt modem tillslut, men nu var den lyckan slut.

Nu e frågan är det samma skit dom har fortfarande?

Annars får jag betala 1år av abonnemangstiden för att byta isp känns lite drygt.

Permalänk

Det borde väl vara möjligt att köpa ett vanligt modem?

Permalänk
Medlem

Nope måste ha deras skit, har flera st vanliga modem här hemma funkar inte.. Måste vara deras hårdvara med deras knasiga firmwire.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju inga problem att köra deras apparat och sen brygga anslutningen till en valfri vettig router som du köper själv.

Permalänk
Medlem

Går ej att brygga dom när jag fick dom sista två förra året går det nu?

Permalänk
Medlem

Du kan köra vad du vill , köpte ett nytt ADSL2 modem till polarn igår han har BBB , fungerar hur bra som hellst. stäng av NAT sen har du ett bättre modem än bbbs egna skitmodem

Han har iof adsl du kanske har något annat.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ja den första veckan funka ett vanligt ads2 modem men sen ändra dom om i telestationen så jag inte kunde köra med dom. Måste ha deras modem för dom har några funktioner eller något i deras modem.

Prova alla mina vanliga adsl2 modem idag inget av dom funkar. adls lampan kommer igång men inget mer.

Permalänk
Medlem

Ja om du kör deras IP-telefoni samt DigitalTV måste du köra med deras egna modem. Kör du bara bredband så kan du köra med vilket modem du vill.

Om du gör rätt fungerar det, ställ in PPoE osv för att få det att funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bara deras bredband. Mer info om det tack så hade du varit snäll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adapter:

Jag har bara deras bredband. Mer info om det tack så hade du varit snäll

Har du ett användarnamn och lösenord som du har fått av operatören när du först fick ditt ADSL?

Permalänk
Medlem

Jepp.. Bara skriva in det i min egen router eller?

Permalänk
Medlem

Gick inte ringde support och fråga oxå det går inte. Måste ha router med nat för att kunna ta emot extern ip eller fa fassen dom snackar om

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adapter:

Gick inte ringde support och fråga oxå det går inte. Måste ha router med nat för att kunna ta emot extern ip eller fa fassen dom snackar om

Det stämmer, men det ska gå att använda en "egen" router om du sätter modemet i bryggat läge och skriver in dina PPPoE-uppgifter i routerns inställningar! Jag har själv gjort så både hemma och hos vänner och bekanta.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fått en aktiverings kod från bbb när jag reggade det och det ska inte funka som PPPoE enligt support iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adapter:

Jag har bara fått en aktiverings kod från bbb när jag reggade det och det ska inte funka som PPPoE enligt support iaf.

Okej, i så fall har du vanligt DHCP, då ska det räcka att brygga modemet och sätta routern på att få en IP-adress dynamiskt (DHCP).

Permalänk
Medlem

Mm men deras modem har egen firmwire så det går inte och brygga dom, det sa dom själva.

Jag har anmält Bredbandsbolaget till post och telestyrelsen tycker det är för kasst av dom.

Edit:

Mena KTIB ska väll för fan gå och öppna portar på deras routrar oxå men det går inte och dom säger att det ska gå jo visst port 21, 25, 80 och några poplära spel går och öppan portar för resten är låst eller något skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av adapter:

Mm men deras modem har egen firmwire så det går inte och brygga dom, det sa dom själva.

Jag har anmält Bredbandsbolaget till post och telestyrelsen tycker det är för kasst av dom.

Edit:

Mena KTIB ska väll för fan gå och öppna portar på deras routrar oxå men det går inte och dom säger att det ska gå jo visst port 21, 25, 80 och några poplära spel går och öppan portar för resten är låst eller något skumt

Då har du pratat med någon riktig tomte.
Alla bredbandsbolagets modem går att brygga med undantag för deras PPPoE-modem. Hur krångligt det är eller hur jobbigt är en annan femma, men går gör det. Dock är det inte alla modem som det går att köra NAT på. En del är bryggade från start och har inte stöd i mjukvaran för att köra annat så möjligen har den du talat med blandat ihop dessa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jo blir väll till och pula med det sen när det kommer. Men endån jag tycker alla bredbandsleverantörer ska kunna erbjuda vanliga familje modem och gaming/server modem.

Permalänk
Medlem

Nu äger jag inget annat modem så jag kan inte testa det hemma hos mig återkommer om jag får tag i ett och kan testa.
Använder mig av Bredbandsbolagets 100Mbit.

PS. Använde mig av en 8 portars hub för inte så länge sedan o det funka perfekt när jag lana, enda problemen var att vissa hade Win XP och vissa win 7 så det var lite fix o trix där men annars fungera det fin (även där 100Mbit BBB).

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett netgear modem / router flera år (kör bbb) så det ska inte vara några problem. Bara att ställa in i ditt icke bbb modem så ska det bara vara att köra :/

Lycka till!

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Guttans då kanske det finns hopp om det endån, får ett zyxel Zyxel 2601 eller 2602. Jag återkommer om jag behöver lite hjälp. Nätverk har jag alltid varit rikgit kass på.

Då e det enklare med php/mysql

Permalänk
Medlem

Hej ,

Jag köpte ett sådant här till min kompis som har BBB.

http://www.webhallen.com/hardvara/107540-netgear_router_.n_30...

Det fungerar helt utmärkt både med NAT avslaget och NAT påslaget, fattar inte vad BBB snackar om. Tjejen jag pratade med sa att man kan köra med vilket modem man vill.

Och som bevis fungerar det ju jättebra för min polare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag börjar förstå varför mina modem inte funkar dom har inte nat därför funkar inte dom.

Men igentligen borde man kunna mecka till dom oxå det telias vanliga modem silvriga modem. har 3 st liggande och skräpar. Och jag har en d-link dir-655 någon som vet hur man meckar till det?

edit:
Glömde skriva ut va modemet hette Zyxel P-660H-D1 var det.

Permalänk

Hej! vissa modem måste man manuellt confa multiplex metod LLC VPI 8 VCI 35 för att de ska fungera mot B2´s system modemen går att brygga som dom säger innan. Du fick väl snacka med en riktig tomte

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.com/bilder/57811/b-C3-A4ver

Vilka är inställningarna då? Förr enligt bilden är det korrekt eller?

Dom idoterna på bbb skicka bara ett modem utan ström och splitterdosa så jag blir knäpp på dom:D

Permalänk
Medlem

Någon som vet bbb's exakta wan settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adapter:

Tjo,

Idag gick mitt modem itu och jag ringde till bbb's support och fråga om dom kunde skicka ett nytt icke nat/router modem. Det gick inte måste ha en med modem/router i samma.

Fick ett par modem för 1 år sen ett zyxel och ett thomson ingen av dom gick och tex öppna port 9987 för ts3 och port udp 10011 för ts3 så jag prova andra portar gick inte. Kunde bara öppna port 21, 80 och några för mail och sånt. Eller portarna gick och öppna fast det reggades inte när man kolla om portarna var öppna så var dom inte det. Så därför fick jag ett vanligt modem tillslut, men nu var den lyckan slut.

Nu e frågan är det samma skit dom har fortfarande?

Annars får jag betala 1år av abonnemangstiden för att byta isp känns lite drygt.

Jag har BBB som ISP och mitt Router/modem heter inteno och har aldrig strulat under de 5 år jag varit kund. Det enda jag saknar nu är 1000/1000 mbit...

Visa signatur

Intel i9 14900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus TUF OC RTX5080 16GB GDDR7X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 Samsung 990 Pro 4TB , Creative Sound BlasterX AE-5 Plus, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

Jag har bryggat de två senast modemen jag fått från BBB utan problem, det första bryggade jag själv (ett jag fick för 2 år sedan), sen fick jag ett nytt förra året (åskan tog det gamla) och det var heller inga problem att brygga, men då fick jag ringa supporten för att få inloggningen. Det senaste är ett Zyxel, kan inte modelnumret. Det är för ett 20/3 mbits-abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adapter:

Jo jag börjar förstå varför mina modem inte funkar dom har inte nat därför funkar inte dom.

Men igentligen borde man kunna mecka till dom oxå det telias vanliga modem silvriga modem. har 3 st liggande och skräpar. Och jag har en d-link dir-655 någon som vet hur man meckar till det?

edit:
Glömde skriva ut va modemet hette Zyxel P-660H-D1 var det.

Jag kör med ett 660h hos mina päron, fungerar klockrent på B2's DSL.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Fick splittern igår så jag testa deras modem zyxel p-2601 och jag brygga det och fanns inte direkta några andra överiga inställningar och göra väldigt basic. Så den startar om i bryggat lägge dsl lampan lyser som den ska men inte inte internet.

Det är samma på alla mina andra modem jag har dsl lampan lyser men ingen internet trafik. Troligen måste man ha ett modem/router och inte bara ett modem för att det ska funka.

Åkte till mossan och hämta hennes modem/router funka fint. Det var en DSL-2640B ADSL2/2+ MODEM WITH WIRELESS ROUTER som jag köpte till hon för att ha allt i samma box.

När jag endån hade deras modem/router här så testa jag även portarna på den så jag öppan http://canyouseeme.org/ och testa lite. port 21, 22, 80 och vanliga portar funka fint. Så jag prova lägga till Steam och Wow i deras lista och spara och starta även om modemet. Men inte fan var dom öppna. Prova port 9987 udp och 10011 tsp för ts3. Dom var helt stängda

Det konstiga är att alla spel och program som finns med i routern för att lägga till enkelt inte blir öppna helt jälva amsing..

Och nu är dom trötta på mig ringer jag support så kopplar dom bara bort mig och vipps blir luren tyst..

Va fan ska man göra åt sånt?