SSD hårddiskar och RAID

Permalänk
Medlem

SSD hårddiskar och RAID

Hej alla

Jag undrar hur mycket jag får av prestanda om jag raidar 2 st SSD hårddiskar.
Har pratat med en polare och han säger att han märker inte skillnaden.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Det är bara SSD, inte SSD-hårddiskar. Du får nog inte någon större skillnad på åtkomsttid men överföringshastigheterna ökar.

Permalänk

du får stor skillnad i testprogram, om du sen märker någon skillnad i hur du upplever prestandan e en annan sak.

Jag installerade mitt OS (win7-64) på en ny Force GT som ger typ 480MB/Sec Write, och över 500MB/Sec Read i ATTO.

Just nu e den SSD:n inne på RMA, så nu kör jag temporärt på en gammal Intel X25-v SSD som ger typ 40MB/Sec write, och 180MB/Sec read i ATTO.

Jag upplever dock inte någon direkt skillnad i prestanda mellan diskarna, förmodligen för att OS boot handlar mest om accesstid, och där e alla SSD grymt snabba :/

Hade jag däremot kört krävande program som skyfflat mycket data på dom, så hade det nog varit en annan femma.

Ang raid så beror det på vilken typ av RAID, min poäng är dock att beroende på vad du gör så e en singel SSD snabbare än raidade traditionella HD, så om det inte e extremt krävande program, så e det kanske inte någon ide att raida SSD, (förutom att få bra siffror i benchmark då :-).

Permalänk

Viss skillnad märker jag, (raid 0 alltså). Någon extrem skillnad är det ju inte på en SSD och två i RAID 0.

I bench märks det desto mer.

Permalänk
Medlem

Desutom tappar du stödet för trimom du raidar diskarna. Rent spontant kommer inte ökad sekventiell restanda uppvâga forlusten av trim.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hmm Mina 2x Vertex II i raid0 tappar ingenting i princip i prestanda med tiden då firmwaren stödjer trim naivt och tar själv hand om sig. Däremot har jag bra tryck i min prestanda i läs- och skrivhastighet tack vare raid0. Så jag antar att det beror på vilken SSD och hur dom håller sig själv i trim

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2st av intels diskar för 1-2 år sedan och det var grymt skönt med SSD, men 2st i raid0 ger inte så mkt. Som andra skrivit här ger det ingen snabbare accesstid utan endast snabbare överföringshastigheter mot att man tappar trim.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Att sätta in SSD's i raid gör i princip lika stor skillnad som en långsam ssd gentemot en snabb. I dagligt användande märker du troligtvis inte något, men överföringshastigheterna blir bättre och du får bättre poäng i benchmarks.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Det här är något jag också undrat över. Det känns lite som att man hämtat ungefär all extra hastighet som går ur SSD-enheterna, och den RAIDade hastigheten märks ytterst sällan. Jag sitter med en Vertex 2 och jag ser inte vart det kan gå snabbare än vad det redan gör. Skulle väl vara laddtider när man ansluter till en spelserver, eller typ när man öppnar väldigt stora filer i PS. Dock känns det förstnämnda som en fråga för den server man ansluter till, att den borde ha en SSD, och att båda kanske skulle må bra av en 1Gbit fiberlina ^^

Tror inte många märker skillnad på RAIDade SSDer och enkla.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.