SweClockers drop!

Råd om SSD, Force GT 120GB

Permalänk

Råd om SSD, Force GT 120GB

Tänkte inhandla en Corsair Force GT 120GB, men läste nu och det verkar som det är mycket besvär med SSD istället för vad man får, så vad tycker ni är det värt att uppgradera till en SSD?, Ni kan se min dator i sign om de behövs jamföras med ngt.

tackar i förväg för svar

Mvh
Stefan

Visa signatur

Fractal Design Define R4 , Fractal Design Tesla 650w, Asus Z-87-A, Intel I5-4670K(Noctua NH-D14) , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI Radeon r9 390, Corsair Force GT 120GB, 500GB Western Digital Caviar Black

Permalänk
Medlem

Man ser inte din signatur.
Men jag skulle säga att det är värt det om du har pengarna. Alla problem ska vara lösta nu om du inte menar problem som att man inte får plats med allt på en hdd och man måste fixa med 2 (ssd+vanlig) men om man köper 120 gb så räcker det (iaf för mig).

Permalänk

okej, jag vet inte varför jag inte får fram min sign .___. men okej verkar som de blir ett köp då

*edit* min sign kom fram nu

Visa signatur

Fractal Design Define R4 , Fractal Design Tesla 650w, Asus Z-87-A, Intel I5-4670K(Noctua NH-D14) , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI Radeon r9 390, Corsair Force GT 120GB, 500GB Western Digital Caviar Black

Permalänk
Skrivet av Pirsson_92:

Tänkte inhandla en Corsair Force GT 120GB, men läste nu och det verkar som det är mycket besvär med SSD istället för vad man får, så vad tycker ni är det värt att uppgradera till en SSD?, Ni kan se min dator i sign om de behövs jamföras med ngt.

tackar i förväg för svar

Mvh
Stefan

Den disken funkar finfint! Jag är jättenöjd med köpet i alla fall

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa den. Har sett att många har problem och det gör mig väldigt osäker :S

Permalänk
Medlem

Det finns risk för problem med alla SandForce-baserade SSDer skulle jag säga. Eventuellt är SandForce tillsammans med OCZ nära att hitta en lösning på problemet som drabbar vissa konfigurationer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

har en del problem med min, har köpt en 6gb kabel, uppdaterat till 1.3, och annat som rekommenderas på corsairs forum. har stängt av TRIM nu så får se hur länge det håller innan jag får blåskärm

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Så vilken 120 GB SSD är bäst att köpa just nu då?

Permalänk

Sitter på en force 3 120GB och den fungerar. Datorn beter sig lite halvkonstigt ibland dock och jag vet inte vad det beror på.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att efter jag uppdaterade min force gt 120 så har jag inte haft några som helst problem

Känns som att man ska ha rätt mycket otur att få en disk som inte funkar efter firmwaren corsair släppte.

Visa signatur

Case Lian Li V3000+ | MB ASUS ROG Crosshair X870E Hero | CPU 9800X3D |
RAM 48GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Seagate Prime PX850 |
Sound HD660S2 & DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

Min funkar bra, installerade den på en dator först med ACHI, sedan fluttade jag den till huvuddatorn,
Kör dock på IDE inställningarna på den.
Jag har inte riktigt fattat skillnaden än.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Hej. Ska också skaffa mig en SSD snart. Funderat länge på en 120gb, men tror det blir för tight för min del. Har i dagsläget använt 111gb på C: hårddisken. Så vill helst ha 180-240gb ssd så man kan va lugn och ha många spel installerade.

Men är också osäker som många andra, vill inte ha massa krångel med bluescreens osv. Är det bara Sandforce som strular? Alltså corsair, Ocz? Vilka mer har sandforcesystem? Nån som vet hur A-Data , intel och kingston SSD:erna är?

Tacksam för snabba svar

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Hej. Ska också skaffa mig en SSD snart. Funderat länge på en 120gb, men tror det blir för tight för min del. Har i dagsläget använt 111gb på C: hårddisken. Så vill helst ha 180-240gb ssd så man kan va lugn och ha många spel installerade.

Men är också osäker som många andra, vill inte ha massa krångel med bluescreens osv. Är det bara Sandforce som strular? Alltså corsair, Ocz? Vilka mer har sandforcesystem? Nån som vet hur A-Data , intel och kingston SSD:erna är?

Tacksam för snabba svar

Jag ar kört Raptor 74Gb innan och Velosiraptor 150Gb.
Mina första SSD var på 60Gb det är för lite men 120Gb är helt ok om man är van med en raptor på 150Gb.
Enligt utforskaren så ligger min 120Gb SSD på 111Gb och Ledigt ca70Gb så för mig så räcker det för tillfället.
På Raptorn som jag har haft installerad i ca 1 år så har jag Ca 45Gb av 139gb ledigt med samma användningsområde.
Så det kommer ju att bli till att behärska sig lite med installationerna.
Min första SSD 60Gb kostade lika mycket som min 120Gb, så 240Gb borde vara nere i hyggliga priser om ett år om du kan vänta

Det ska tydligen vara problem med vissa SATA 6Gb/s kretsar på moderkortet oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaqtus:

Så vilken 120 GB SSD är bäst att köpa just nu då?

Crucial M4 eller Intel 510 är väl de minst krånglande vad jag har sett. Du får helt enkelt skippa alla med SandForce 2xxx-kontrollern om du vill minimera risken för problem. När den kontroller fungerar bra är den riktigt trevlig dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jag ar kört Raptor 74Gb innan och Velosiraptor 150Gb.
Mina första SSD var på 60Gb det är för lite men 120Gb är helt ok om man är van med en raptor på 150Gb.
Enligt utforskaren så ligger min 120Gb SSD på 111Gb och Ledigt ca70Gb så för mig så räcker det för tillfället.
På Raptorn som jag har haft installerad i ca 1 år så har jag Ca 45Gb av 139gb ledigt med samma användningsområde.
Så det kommer ju att bli till att behärska sig lite med installationerna.
Min första SSD 60Gb kostade lika mycket som min 120Gb, så 240Gb borde vara nere i hyggliga priser om ett år om du kan vänta

Det ska tydligen vara problem med vissa SATA 6Gb/s kretsar på moderkortet oxå.

Har funderat på SSD sen i början av året, så känns inte som ja vill vänta så mycket längre Sen så har jag inte SATA 6gb/s på moderkortet.
Får leta efter lite recentioner om olika SSD:er o se vilken man väljer

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på OCZ Vertex 2 120Gigs SSD och efter 3 veckors användande fungerar det som en blixt fortfarande. Verkar som Firmware 1.3 fixade det mesta strulet.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Funderar på en Intel 320 160gb OEM/Reseller 3.0gb/s Har inte läst nå dåligt om just Intels SSDer. Tyckte det var vettigt pris på dom. Men undrar vad skillnaden är mellan "OEM" och "Reseller" förutom att OEM kostar ca 200kr mindre. Fast dom verkar ha ganska så låg skrivhastighet jämfört med andra SSDer. Men sen är ja lite osäker på om man ska satsa på en med sata 6.0gb/s eller en med 3.0gb/s
I dagsläget har jag bara sata 3.0gb/s portar på moderkortet men köper man en 6.0gb/s disk så är man ju mer framtidsäker. Lär väl säkert köpa nå nytt moderkort inom något/några år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Funderar på en Intel 320 160gb OEM/Reseller 3.0gb/s Har inte läst nå dåligt om just Intels SSDer. Tyckte det var vettigt pris på dom. Men undrar vad skillnaden är mellan "OEM" och "Reseller" förutom att OEM kostar ca 200kr mindre. Fast dom verkar ha ganska så låg skrivhastighet jämfört med andra SSDer. Men sen är ja lite osäker på om man ska satsa på en med sata 6.0gb/s eller en med 3.0gb/s
I dagsläget har jag bara sata 3.0gb/s portar på moderkortet men köper man en 6.0gb/s disk så är man ju mer framtidsäker. Lär väl säkert köpa nå nytt moderkort inom något/några år.

Intel 320 har fortfarande 8MB-buggen tror jag, även om en ny firmware nyligen fixade det för vissa. Intel 510 tror jag inte har denna dock om det är en Intel du vill ha. Skillnaden mellan OEM och retail är att retail inkluderar en konverter från 2.5" till 3.5" och möjligen en sata-kabel om jag minns rätt, samt möjligen en lite mer flashig förpackning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selo:

har en del problem med min, har köpt en 6gb kabel, uppdaterat till 1.3, och annat som rekommenderas på corsairs forum. har stängt av TRIM nu så får se hur länge det håller innan jag får blåskärm

Har också stängt av TRIM för två veckor sedan eller så och nu fungerar min 120 GT bra, men... Hur smart är det att ha TRIM avstängt under en längre tid? :S Går det bra tills Corsair förhoppningsvis kommer med en lösning eller är det ett big no-no?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Har också stängt av TRIM för två veckor sedan eller så och nu fungerar min 120 GT bra, men... Hur smart är det att ha TRIM avstängt under en längre tid? :S Går det bra tills Corsair förhoppningsvis kommer med en lösning eller är det ett big no-no?

Det du förlorar är möjligen prestanda efter ett tag. Disken i sig fungerar ju ändå. Dock har jag för mig SandForce även har egen garbage collection i stil med TRIM så det borde absolut vara ok att köra så tills de lyckas släppa en fixad firmware. I värsta fall om prestanda blir alldeles för låg efter ett kan du göra en backup av disken, köra secure erase på den och sedan återställa backuppen så borde du återvinna den förlorade prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om OCZ Vertex Plus. Väldigt bra pris iaf
http://www.dustinhome.se/ocz-vertex-plus-25-120gb-ssd-sata-30...

Permalänk

Är det nå skillnad mellan Corsair och OCZ?

Har kikat på bl.a OCZ SSD Agility 3 240GB, Corsair SSD Force 3 Series 240GB, Corsair SSD Force GT 180GB och A-DATA SSD 511-Series 240GB. Sen har ju Intel 320 på 160GB vettigt pris, dock bara Sata 3.0gb/s då. Vill nog helst ha 6.0gb/s ifall man byter moderkort framöver.

Vet inte riktigt vilken man ska satsa på.

Visa signatur

Permalänk

Blev en OCZ Agility 3 240GB känns lite snabbare än min gamla iaf. Får hoppas på att ja inte får nå krångel bara

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Det du förlorar är möjligen prestanda efter ett tag. Disken i sig fungerar ju ändå. Dock har jag för mig SandForce även har egen garbage collection i stil med TRIM så det borde absolut vara ok att köra så tills de lyckas släppa en fixad firmware. I värsta fall om prestanda blir alldeles för låg efter ett kan du göra en backup av disken, köra secure erase på den och sedan återställa backuppen så borde du återvinna den förlorade prestandan.

Okej, tackar för informationen

Permalänk
Medlem

Jag har en Force GT 120 och stött på lite problem, men en uppdatering av firmware löste det.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Jag hade frekventa problem med bluescreens / frysningar / disken försvinner, med Corsair-disken. Vet dock inte om alla problemen berodde på SSD-disken, men nu går datorn satbilt.

Följande åtgärder har löst mina problem:
1. Uppdatera firmware från 1.2 -> 1.3 för corsair disken
2. Ställa processorn på 100% konstant.
3. Ändra spänningen för mina internminnen till 1,65 volt (bios ställde på 1,5 volt, men mina minnens specifikation är 1,65).
4. Ställa in så att hd:n aldrig stängs av (den står på 20 min även om man ställer in på "prestanda"-alternativet i energi-inställningar i win7).
5. Ändra frekvensen på minnena från 1066 mhz till 1333 mhz.

Jag Tror att punkt 1 tillsammans med punkt 4 löste problemen med disken, medans punkt 3 och eventuellt punkt 2 löste problem med minnen. Osäker på om punkt 5 gjort någon skillnad alls.

Edit: Datorn har nu gått stabilt i en vecka, så jag är inte HELT säker på att den är 100% stabil.

Permalänk
Entusiast

Jag kör Windows från en OCZ Agility 2 disk på 120GB som jag köpte förra sommaren. Av någon anledning så bluescreenar den några timmar efter varje omformatering, men efter det är det problemfritt. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till vanlig HDD och jag rekommenderar SSD skarpt.
Dock måste du ha en extra vanlig disk för att spara data och köra spel ifrån, pga storleken på SSDn. Jag har lagt över så att allting sparar till en annan disk och enda nackdelen med det är att det kan ta längre tid att öppna mappar eftersom ofta stänger den disken av sig, det kan du ju dock ställa in.
Du kan också köra Windows och spara på en vanlig och ha tyngre program du använder ofta på SSDn, jag har nyligen införskaffat en ny SSD varifrån jag köra Adobe CS5, och jag måste säga, att öppna Photoshop på 2 sekunder är väldigt najs. (Chromes förslag till rättstavning för Photoshop är Tjolahopp)

Permalänk
Medlem

Fick hem min Crucial m4 120gb har läst runt lite angående om vad för inställningar i BIOS har hört delade meningar angående ACHI eller RAID och är det nått mer man bör tänka på? Det är en uppdatering jag skall göra och är tänkt att boota från denna och de mest använda programmen jag har resten på min nuvarande hårddisk.

Visa signatur

Lenovo y500 |....