Skrivet av mludd:
Du började med påståenden eller menar du att mitt svar på ditt inlägg var det första inlägget i diskussionen?
Nej, jag förklarade varför JAG vill kunna maximera eftersom folk ifrågasatte hur man kan vilja det. Kommer inte med några påståenden där. DU hittar på en generell förklaring om att Windows användare hade för små skärmar för 15 år sedan och därför lider av en hysteri. Du ger den förklaringen i ett svar till mitt inlägg och försöker köra över min egen förklaring till mina vanor med nedväderande skitsnack. Sedan kommer DU med argumentet att anekdotiska iakttagelser inte är data! Jag förklarade bara en orsak till varför man kan vilja ha maximerat och du kommer släpandes med osanna anekdotiska teorier!
Skrivet av mludd:
Funktionalitet som kommer på bekostnad av annan funktionalitet...
Du kan fortfarande flytta fönster enkelt. Men nu kan du även expandera åt vänster och uppåt. Ny funktion har kommit till och ingen har försvunnit. Den gamla funktionen finns kvar men på ett mindre område. Du får tycka det är dåligt, och du kan säga att den nya funktionen har nackdelar, men det är fortfarande mer funktionalitet.
Skrivet av mludd:
Så varför begränsar det dina musgester att, nej men herregud antingen så trollar du eller så klarar du inte av att granska ditt eget resonemang kritiskt...
Seriöst? Jag förklarar varför jag vill kunna maximera, inget mer. Det går inte att göra på Mac men går utmärkt på PC. Allt för att förklara en av flera anledningar till att man kan vilja ha det maximerat. Varför är det så fel att jag tycker det är ett skönt sätt att bara kunna stänga ner ett fönster utan att lyfta vänster handen från t.ex. hakan när man slösurfar för att trycka kortkommandon?
Skrivet av mludd:
1) Du tycker att man "måste" kunna maximera fönster för att det är så horribelt opraktiskt att behöva pricka in stängningsknappen för fönster om man inte bara kan slänga iväg muspekaren i full fart (och tydligen har du oftast ditt tangentbord så långt från datorn att det är opraktiskt att bara smälla till cmd-w lite fort med ena handen).
Skitsnack! Jag tycker inte det är ett måste, du som kommer med halmdockor och vrider allt jag säger ur proportion. Jag tycker personligen att det är smidigt att stänga fönster med en snabb gest som man kan göra på en tiondels sekund utan att ens titta om det skulle vara så. Och om man "smäller till" ett kortkommando lyckas man nog inte lika ofta, och man måste då också göra en i min mening onödig rörelse. Jag tycker det är smidigare att slippa göra ett kortkommando med vänster handen när jag mycket enklare kan göra en snabb gest med högerhanden som redan är på musen. Jag säger inte att det måste vara så utan det vara bara en liten förklaring på varför jag personligen uppskattar Windows maximering. Jag hoppades jag skulle få ge den förklaringen till människor som undrar varför man skulle vilja maximera utan att bli bemött med att höra att det är en hysteri man lider av. Jag säger inte att ni måste göra på samma sätt men du verkar ta väldigt illa åt dig när jag säger att det är så mina preferenser är.
Skrivet av mludd:
2) Du tycker det är jättebra att menyerna inte ligger längst upp (så som de gör i Mac OS X så att man kan just slänga iväg muspekaren i full fart).
Du kan inte slänga iväg muspekaren i full fart då den knappast lär hamna på rätt menyval ändå, man måst ändå ha finprecision för menyerna på mac. Dessutom var det inte alls något sådant jag påstod, jag tycker det är bra att menyerna sitter högst upp på fönstren så att man slipper markera ett fönster för att få fram menyraden. På jobbet har jag ett program i ena skärmen och ett i andra skärmen. Då är det skönt att de har var sin menyrad så jag slipper markera höger programmet för att få fram menyfältet igen på vänsterskärmen. Inget livsviktigt, men jag tycker det är bra. Jag har inte framfört någon kritik mot att Apple har ett menyfält högst upp till vänster, men jag uppskattar Windows system och det får jag massa kritik för.
Skrivet av mludd:
Om du bara visste hur mycket pengar både MS och Apple lägger på att studera utformningen av användargränssnitt. Visst är det delvis subjektivt men det finns även mer eller mindre optimala lösningar. Och det var du som började bräka ur dig påståenden och sedan kontrar all kritik av dem med att jag "säger emot utan argument".
Jag vet att de lägger resurser på att få ett smidigt system, men mina personliga preferenser som jag uttryckte i första inlägget är subjektiva. Och de framfördes eftersom folk inte såg några anledningar att föredra maximerat.
Skrivet av mludd:
Ändå kände du dig tvungen att kritisera Mac OS X beteende? Ser du många Mac-användare som går in i forum om Windows och gnäller om att Maximera-knappen i Windows inte fungerar som den gör under OS X?
Jag kände att det kunde vara fint att förklara varför man kan föredra maximerat. Jag har ingenstans sagt att andra måste tycka om det utan förespråkat valfrihet.
Skrivet av mludd:
Du definierar "extra funktionalitet" som "Som Windows gör det" och "mindre funktionalitet" som "Som <Annat än Windows gör det>".
Nu ljuger du fram halmgubbar igen. Jag tycker det är en extra funktion att kunna expandera till vänster och höger, vilket OSX inte kunde fram till till nyligen. Funktionen att flytta fönster finns kvar, den har inte försvunnit men täcker en mindre yta.
Skrivet av mludd:
Och funktionalitet har visst gått förlorad, du kan inte längre ta tag i vänsterkanten av fönstret och flytta det (då ändrar du istället storleken). Alla "döda" ytor i närheten av fönstrets kanter är plötsligt inte längre användbara för flytt av fönstret.
Funktionen finns kvar, den finns bara inte på lika många ställen.
Skrivet av mludd:
"Allt fungerar inte precis som jag är van vid på Windows alltså är det dåligt", det är så din argumentation låter om man läser bara lite mellan raderna.
Abslout inte. För det första har jag gjort klart att jag pratar om vad jag föredrar, inte vad alla måste föredra. Vilket tydligen var en sjuklig preferens enligt dig då du kommer och släpar med psykologiska diagnoser för att beskriva min inställning. Men t.ex. i mitt drömoperativ så är menyraden högst upp i ett fönster istället för namnlisten, så att den hamnar som på mac när man maximerar, onödigt att ha flera lister. Men jag vill ha kvar maximera och stäng knapparna uppe till höger. Jag har gärna Windows programfält i nederkant, men skulle uppskatta om den inte tog hela utrymmet, utan var mer som en docka, men med bibehållen text efter varje ikon som standard var innan Windows 7. Dessutom skulle jag gärna se Apple clickpads på PC med samma funktionalitet. Jag är inte alls främmande för Apples lösningar, tvärt om så blir jag besviken varje gång jag kommer på mig själv med att jag inte kan använda en PC touchpad som jag reflexmässigt gör efter att ha använt en Mac. Däremot föredrar jag maximerat och vill förklara en eller flera fördelar för de som inte ser någon anledning att föredra det.
Skrivet av mludd:
Nej, jag orkar verkligen inte ta ännu en sån här diskussion med en inbiten Windows-användare som antar att bara för att jag inte rättar mig i ledet och spottar på Mac OS X så är jag en "fanboy" som älskar allt som har med Apple att göra...
Så nu kör vi offermentalitet och målar upp situationen som något annorlunda för att förklara varför man jämställer en önskan med maximerade fönster med neurotiska tillstånd?