Varför fyller inte fönstren hela skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

cmd+w på tangentbordet fungerar väldigt bra ändå tycker jag. Slösurfande görs enklast med tab skulle jag säga, då har man ganska nära till det kommandot.

Klart att tangentbordskortkommandon fungerar bra om man har en hand på tangentbordet. Men det fungerar verkligen uselt om man inte trivs med att sitta med en hand på tangentbordet hela tiden. Och vad menar du med att det görs enklast med tab? Tab scollar inget vidare, och tar en evighet innan man kommer till rätt länk i t.ex ett forum, klickar inte på play på filmklipp eller öppnar hemsidor snabbt som jag gör med musgester.

Permalänk
Skrivet av mludd:

Då var du ett undantag och det tror jag faktiskt att du själv är medveten om. Hur stor andel av Windows-användarna hade 1995/1996 skärmar och grafikkort som klarade av en upplösning högre än 800x600? Även bland hårdvaru-knarkande gamers var det inte ovanligt att det bästa man kunde få ut var 1024x768@75Hz på den tiden. Fortfarande idag finns det ju många som ser skärmen mer som en eftertanke (vem, som har gamer-vänner, känner inte någon som har en gaming-maskin med delar för 15k, inklusive dubbla grafikkort och sen en tusenkronors-skärm köpt på rea?).

Nej, om jag var ett undantag så är det absolut inget jag tänkt på. Bortsett från samtida datorer i skolan då, men att dom låg efter hör ju snarare till det normala.

Jag trodde det var införandet av plattskärmarna som var den stora begränsningen i upplösning. varenda CRT jag ägt har kunnat spotta ur sig 1600x1200

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Klart att tangentbordskortkommandon fungerar bra om man har en hand på tangentbordet.

Som du säkert upptäckt så tog jag bort inlägget när jag insåg att du inte ville använda tangentbordet. Miss read. Sen använder jag en MB till surf = trackpad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ok, from the top...

Skrivet av Aleshi:

Sedan kan du prova på att läsa vad jag skriver innan du svarar istället för att upprepa dig som i ett mantra oavsett vad du bemöter för argument. Mac-beteende?

Ok, det här orkar jag inte svara på.

Citat:

Du väljer att komma med en egen förklaring på mina åsikter, en förklaring som inte är förankrad i verkligheten, vilket du hade märkt om du läst vad jag skrivit istället för att ladda för nästa omgång av ditt mantra.

Jag förklarade inte dina åsikter, jag förklarade skillnaden mellan Mac/*nix-inställningen till maximering av fönster kontra Windows-inställningen till maximering av fönster. Vad var det där om att läsa innan man svarar?

Citat:

Sedan kallar du min ståndpunkt för hysteri.

Nej, jag kallar den allmänna besattheten vid att maximera alla fönster som finns hos många Windows-användare för hysteri, att du väljer att ta åt dig är inte något jag kan göra så mycket åt.

Citat:

Du fortsätter med att kalla bristen av funktion för ett designval, om det hade varit ett val skulle man kunna välja eller hur?

Så var är knappen i Windows som man använder för att expandera fönster så att innehållet får plats? Oj, fanns inte den? Det låter som en brist på en funktion enligt ditt resonemang...

Citat:

Sedan avslutar du med att tipsa om tangentbordsgenvägar och fullkomligt ignorerar att jag tydligt sa att det är skönt att kunna göra saker med enbart musen ibland och inte hela tiden behöva ha händer på tangentbordet. Eller menar du på allvar att jag ska trycka cmd-w på min mus?

Om du istället för att blint stirra upp till det övre högra hörnet på din skärm tittar högst upp till vänster på det fönster du vill stänga så kan du där se en knapp för att göra just det också.

Citat:

Återigen, du kan inte förneka att valmöjlighet är bättre än tvång, framförallt när det kommer till design.

Mjae, det är inte nödvändigtvis sant, först måste vi definiera vad som menas med "bättre" men jag misstänker att det inte någon mening i att försöka föra diskussionen i den riktningen.

I övrigt, se min kommentar om Windows maximeringsknapp och dess brist på funktionalitet.

Citat:

Och jag vill ha fullskärm är för att det är praktiskt, du kan inte hitta på andra förklaringar till mina vanor.

Du tycker att det är praktiskt, andra har kommit fram till att det är mindre praktiskt.

Citat:

Jag hade för den tiden höga upplösningar och led inte av platsbrist, framförallt inte när internet kom in i hemmet med 800x hemsidor när jag i mer eller mindre samma veva satt på 1600x1200 skärm. att du inte är kapabel att se denna fördel jag nämner är knappast en stabil grund för att kalla det för hysteri.

Återigen, jag kallade inte dig hysterisk, jag syftade på den allmänna inställningen hos Windows-användare vilken tenderar att vara att alla program skall maximeras hela tiden.

Citat:

Det verkar som att du trivs med att inte få göra dina egna val.

Jag har gjort mitt val, jag har valt att som min huvudsakliga arbetsstation använda en maskin som kör Mac OS X då jag trivs med hur användargränssnittet där är utformat samt att det är ett komplett UNIX-system. På tal om att göra egna val, vart är inställningen för att ändra maximera-knappens beteende under Windows? Finns den inställningen eller trivs du med att inte få göra dina egna val? (ja, det är sarkasm)

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, om jag var ett undantag så är det absolut inget jag tänkt på. Bortsett från samtida datorer i skolan då, men att dom låg efter hör ju snarare till det normala.

Jag trodde det var införandet av plattskärmarna som var den stora begränsningen i upplösning. varenda CRT jag ägt har kunnat spotta ur sig 1600x1200

Mjae, de vanliga "budgetskärmar" som folk brukade använda brukade ofta klara av 1024x768 som mest (och då i smärtsamma 60Hz), det här var då på den tid då "Svenssonanvändaren" hade en 14" eller 15"-skärm, 17" var "stort" och användes mest av gamers och IT-folk, 20" var vanligt bland arbetsstationerna och 21" var de riktiga jätteskärmarna. Senare kom även 19"-skärmarna stort som ett prisvärt alternativ till 21"-skärmarna, lite dyrare än 17" men oftast kapabla till högre upplösningar med vettig vertikal refresh rate.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Det är väl fixat i lion. Gröna knappen maximerar väl fönster nu?

Permalänk
Skrivet av mludd:

Mjae, de vanliga "budgetskärmar" som folk brukade använda brukade ofta klara av 1024x768 som mest (och då i smärtsamma 60Hz), det här var då på den tid då "Svenssonanvändaren" hade en 14" eller 15"-skärm, 17" var "stort" och användes mest av gamers och IT-folk, 20" var vanligt bland arbetsstationerna och 21" var de riktiga jätteskärmarna. Senare kom även 19"-skärmarna stort som ett prisvärt alternativ till 21"-skärmarna, lite dyrare än 17" men oftast kapabla till högre upplösningar med vettig vertikal refresh rate.

Men att "folk ofta använde budgetskärmar på windows" har ju ingenting att göra med att windows var begränsat till lägre upplösningar. Enligt wikipedias lista på apple-skärmar verkar dom dessutom inte haft vidare mycket att hänga i granen innan plattskärmarnas intåg. Vilket betyder att dom högre upplösningarna på mac'ar då kom av tredjepartstillverkare?
Så, exakt vilken hårdvara vad det som tvingade windows att använda låga upplösningar?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag förklarade inte dina åsikter, jag förklarade skillnaden mellan Mac/*nix-inställningen till maximering av fönster kontra Windows-inställningen till maximering av fönster. Vad var det där om att läsa innan man svarar?

Förlåt, jag trodde att din upprepning var någon form av svar till mig när jag pratade om mitt användarmönster eftersom du citerade mig.

Skrivet av mludd:

Nej, jag kallar den allmänna besattheten vid att maximera alla fönster som finns hos många Windows-användare för hysteri, att du väljer att ta åt dig är inte något jag kan göra så mycket åt.

Eftersom de flesta jag vet vill maximera av liknande anledningar som jag så kan jag inte annat än se mig till den gruppen som du beskriver med en "allmän besatthet".

Skrivet av mludd:

Så var är knappen i Windows som man använder för att expandera fönster så att innehållet får plats? Oj, fanns inte den? Det låter som en brist på en funktion enligt ditt resonemang...

Till skillnad från Mac så kan man med en Windows dator väldigt enkelt välja hur man vill förstora ett fönster, man kan dra i kanter och hörn eller lägga fönster mot en skärmkant för att forma fönstret olika. Sist jag kollade fick man bara expandera ett fönster nedre högra hörnet på Mac. Vilket innebar massa extra pill med att flytta runt fönstret innan man expanderar det om man vill expandera det åt vänster eller uppåt.

Skrivet av mludd:

Om du istället för att blint stirra upp till det övre högra hörnet på din skärm tittar högst upp till vänster på det fönster du vill stänga så kan du där se en knapp för att göra just det också.

Hade du läst vad jag skrivit hade du sett att det inte alls stämmer. Jag kan inte kasta iväg muspekaren på samma avslappnade sätt i ett hörn för att stänga ett fönster. Då trycker jag på ett äpple istället.

Skrivet av mludd:

Mjae, det är inte nödvändigtvis sant, först måste vi definiera vad som menas med "bättre" men jag misstänker att det inte någon mening i att försöka föra diskussionen i den riktningen.

Jag tolkar det som att du helt enkelt inte tycker att valmöjligheter i ett gränssnitt är bättre utan att du har förbehåll för det påståendet.

Skrivet av mludd:

I övrigt, se min kommentar om Windows maximeringsknapp och dess brist på funktionalitet.

Jag ser sällan behovet av att få ett fönster i exakt den storlek som det använder, i de få fallen brukar programmen ha det fixat automatiskt. I de fallen där man kan tänkas vilja ändra storlek däremot är Mac hopplöst efter på funktionalitet. Finns det något som helst försvar till varför man bara inte kan dra i en godtycklig fönsterkant på Mac? Vad är den praktiska vinsten med det?

Skrivet av mludd:

Återigen, jag kallade inte dig hysterisk, jag syftade på den allmänna inställningen hos Windows-användare vilken tenderar att vara att alla program skall maximeras hela tiden.

Då jag är en Windowsanvändare som vill kunna maximera mina program faller jag i den gruppen skulle jag tro. Eller? Vilka är det som är hysteriska? Windowsanvändare i allmänhet men inte jag?

Skrivet av mludd:

Jag har gjort mitt val, jag har valt att som min huvudsakliga arbetsstation använda en maskin som kör Mac OS X då jag trivs med hur användargränssnittet där är utformat samt att det är ett komplett UNIX-system. På tal om att göra egna val, vart är inställningen för att ändra maximera-knappens beteende under Windows? Finns den inställningen eller trivs du med att inte få göra dina egna val? (ja, det är sarkasm)

Var är inställningen på en Mac? Pratar du om tredjepartsprogram så kan man snarast tolka det som att användare är missnöjda med gränssnittet, att liknande fixar inte finns till Windows har sin naturliga förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns det något som helst försvar till varför man bara inte kan dra i en godtycklig fönsterkant på Mac? Vad är den praktiska vinsten med det?

Det kan man.
En anledning till att inte ha det skulle dock kunna vara att inte komma åt av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom de flesta jag vet vill maximera av liknande anledningar som jag så kan jag inte annat än se mig till den gruppen som du beskriver med en "allmän besatthet".

"The plural of anecdote is not data"

Citat:

Till skillnad från Mac så kan man med en Windows dator väldigt enkelt välja hur man vill förstora ett fönster, man kan dra i kanter och hörn eller lägga fönster mot en skärmkant för att forma fönstret olika. Sist jag kollade fick man bara expandera ett fönster nedre högra hörnet på Mac. Vilket innebar massa extra pill med att flytta runt fönstret innan man expanderar det om man vill expandera det åt vänster eller uppåt.

I Lion kan du nu ändra storlek på fönster m.h.a. alla kanter, detta på gott och ont för de av oss som är vana vid att "döda" ytor i programfönster kan användas för att flytta fönstren, om man försöker det för när en kant i Lion så ändrar man istället storlek på fönstret.

Citat:

Hade du läst vad jag skrivit hade du sett att det inte alls stämmer. Jag kan inte kasta iväg muspekaren på samma avslappnade sätt i ett hörn för att stänga ett fönster. Då trycker jag på ett äpple istället.

Och därför tycker du också att Microsofts menyrader på programfönster är dåligt, eller hur? Eller är det då plötsligt rätt för att det är det du är van vid?

Citat:

Jag tolkar det som att du helt enkelt inte tycker att valmöjligheter i ett gränssnitt är bättre utan att du har förbehåll för det påståendet.

Nej, jag menar att det finns mer än en lösning och att din inställning både implicit och explicit är "Det är bättre i Windows" utan att ha något som helst stöd för dina påståenden.

Citat:

Jag ser sällan behovet av att få ett fönster i exakt den storlek som det använder, i de få fallen brukar programmen ha det fixat automatiskt

Jag ser sällan behovet av att maximera mina fönster, jag vill ha dem stora nog, inte så stora som de bara går att få.

Citat:

I de fallen där man kan tänkas vilja ändra storlek däremot är Mac hopplöst efter på funktionalitet.

Subjektivt så det förslår, det är det du inte verkar vilja förstå. Vissa användare föredrar ett beteende, andra föredrar ett annat. Du talar dock i generella termer som om du representerade majoriteten av användarna.

Citat:

Finns det något som helst försvar till varför man bara inte kan dra i en godtycklig fönsterkant på Mac? Vad är den praktiska vinsten med det?

Det kan man, det har dock som sagt sina nackdelar.

Citat:

Då jag är en Windowsanvändare som vill kunna maximera mina program faller jag i den gruppen skulle jag tro. Eller? Vilka är det som är hysteriska? Windowsanvändare i allmänhet men inte jag?

Citat:

Var är inställningen på en Mac? Pratar du om tredjepartsprogram så kan man snarast tolka det som att användare är missnöjda med gränssnittet, att liknande fixar inte finns till Windows har sin naturliga förklaring.

Vänligen gå tillbaka och se vad jag svarade på. Det var du som kallade Mac OS X bristfälligt och jag påpekade implicit att Windows saknade funktionalitet som Mac OS X har och vände därför ditt argument mot dig själv eftersom du drog iväg i dina "slutsatser" ganska rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om Mac OS X hade varit precis som Windows eller tvärt om så hade det inte varit särskilt stor vits att välja det ena över det andra. Ingenting är dåligt för att det inte är exakt som det andra. Lösningen är helt enkelt annorlunda, förmodligen för att de som designat den haft olika uppfattnings om vad som är viktigt eller hur något ska fungera. Det betyder inte att det ena är mer rätt än det andra.

Denna diskussion är precis lika patetisk som när Windows-användare försöker sig på att använda Ubuntu (eller valfri linux-dist) och tycker att det är kasst "för det gör inte X eller Y som i Windows"... Om man nu är så nöjd med Windows så kanske det är Windows man ska använda.

Själv är jag glad att det finns alternativ och väljer utifrån det som passar mig.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni jiddrar om. Det problemet är borta i Lion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

"The plural of anecdote is not data"

Men det var du som drog upp en generell uppfattning om varför windowsanvändare har de preferenser de har, utan någon uppbackning. Jag sa att jag inte känner igen mig eller någon annan i den uppfattningen och då kommer du med det här som motargument? Det var ju DU som kom med anekdotiska iakttagelser!

Skrivet av mludd:

I Lion kan du nu ändra storlek på fönster m.h.a. alla kanter, detta på gott och ont för de av oss som är vana vid att "döda" ytor i programfönster kan användas för att flytta fönstren, om man försöker det för när en kant i Lion så ändrar man istället storlek på fönstret.

Bra! Lite mer funktionalitet är aldrig fel.

Skrivet av mludd:

Och därför tycker du också att Microsofts menyrader på programfönster är dåligt, eller hur? Eller är det då plötsligt rätt för att det är det du är van vid?

Uhm, nej? Grundlöst påstående. De begränsar inte mina musgester någonting. Tvärtom är det smidigt då man kan nå ett programs menyrad direkt utan att först markera fönstret innan menyraden blir aktuell. Framförallt om man har flera skärmar med flera program uppe som man arbetar med hela tiden.

Skrivet av mludd:

Nej, jag menar att det finns mer än en lösning och att din inställning både implicit och explicit är "Det är bättre i Windows" utan att ha något som helst stöd för dina påståenden.

Stöd? Man har subjektiva argument i designfrågor! Men jag har iaf argument där jag förklarar varför jag tycker att det är smidigare med valfrihet och ger exempel på hur jag arbetar. Du sitter bara och säger emot utan argument.

Skrivet av mludd:

Jag ser sällan behovet av att maximera mina fönster, jag vill ha dem stora nog, inte så stora som de bara går att få.

Och det är ditt val, jag låter dig göra det. När jag förklarade mitt val med valfrihet i första inlägget fick jag veta att det var en hysteri.

Skrivet av mludd:

Subjektivt så det förslår, det är det du inte verkar vilja förstå. Vissa användare föredrar ett beteende, andra föredrar ett annat. Du talar dock i generella termer som om du representerade majoriteten av användarna.

DU pratade i generella termer när du pratade om hysteri, jag sa att jag inte kände igen mig eller någon annan i din förklaring till varför man skulle föredra helskärmsläge. Jag respekterar att du föredrar ett beteende och kallar det inte hysteri, däremot blir jag förolämpad när du arrogant ger en annan förklaring på mina val än min egen och konstaterar att det måste vara en hysteri.

Skrivet av mludd:

Det kan man, det har dock som sagt sina nackdelar.

Nu kan man det ja, jag tolkar det som att det fanns behov av extra funktionalitet trots allt. Och vilka nackdelar? Att man inte kan dra i fönstret på lika många ytor? Det finns ingen funktion med att flytta ett fönster när man håller i vänster fönsterkant jämfört med övre, däremot finns det en funktion när man expanderar åt vänster eller uppåt. Ingen funktionalitet har gått förlorad. Man kan fortfarande flytta fönstret, men nu kan man även expandera det åt valfritt håll.

Skrivet av mludd:

Vänligen gå tillbaka och se vad jag svarade på. Det var du som kallade Mac OS X bristfälligt och jag påpekade implicit att Windows saknade funktionalitet som Mac OS X har och vände därför ditt argument mot dig själv eftersom du drog iväg i dina "slutsatser" ganska rejält.

Båda operativen har funktioner som det andra inte har, jag har aldrig sagt något annat. Däremot har jag sagt att det inte passar mig att Apple valt bort väldigt enkla funktioner i fönsterhanteringen. Då fick jag veta att det var mindre funktionalitet att dessa funktioner saknades, utan någon form av masshysteri hos windowsanvändare att vi ville ha dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Då var du ett undantag och det tror jag faktiskt att du själv är medveten om. Hur stor andel av Windows-användarna hade 1995/1996 skärmar och grafikkort som klarade av en upplösning högre än 800x600? Även bland hårdvaru-knarkande gamers var det inte ovanligt att det bästa man kunde få ut var 1024x768@75Hz på den tiden. Fortfarande idag finns det ju många som ser skärmen mer som en eftertanke (vem, som har gamer-vänner, känner inte någon som har en gaming-maskin med delar för 15k, inklusive dubbla grafikkort och sen en tusenkronors-skärm köpt på rea?).

Att man körde lägre upplösning var framförallt vid gaming att hårdvaran inte hängde med i acceptabel FPS. Sedan så inbillar jag mig att de flesta intresserade hade rejäla skärmar, själv hade jag på senare delen av nittiotalet 17", 19", 21" och senare 22" Diamondtron. Ägde sönder det mesta på den tiden.

Förstår inte riktigt hur du menar med upplösningen då de flesta körde Powermacar som var rätt trista maskiner jämfört med vad som fanns i x86 världen. Du kanske kan raljera här med de yngre som inte var med på den tiden, men vi som faktiskt använde dessa maskiner vet att du är fel ute.

Sedan nämnde någon fönsterhantering i Mac vs. Windows, jag vet iaf vad jag tycker idag. Mac OS fönsterhantering känns gammal , de flesta arbetar fortfarande så som man gjorde i Windows-världen för några år sedan. Vet inte hur många gånger jag sett Mac-knarkare sitta med sin cinemadisplay floppande mellan en massa små fönster med sin digitzer, tar evigheter att göra något på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att man körde lägre upplösning var framförallt vid gaming att hårdvaran inte hängde med i acceptabel FPS. Sedan så inbillar jag mig att de flesta intresserade hade rejäla skärmar, själv hade jag på senare delen av nittiotalet 17", 19", 21" och senare 22" Diamondtron. Ägde sönder det mesta på den tiden.

Förstår inte riktigt hur du menar med upplösningen då de flesta körde Powermacar som var rätt trista maskiner jämfört med vad som fanns i x86 världen. Du kanske kan raljera här med de yngre som inte var med på den tiden, men vi som faktiskt använde dessa maskiner vet att du är fel ute.

I första halvan av 90-talet så var det inte ovanligt att en *nix-arbetsstation kördes med upplösningen 1280x1024, även de som inte användes för grafisk produktion, en Windows-burk (2/3/95) körde däremot oftast 640x480 eller 800x600 om de inte användes till just grafik. Jag talade inte om generell prestanda under andra halvan av 90-talet, jag talade om skärmar och grafikkorts begränsningar och där låg Wintel-världen efter fram till åtminstone runt 1997 då det började röra på sig med Voodoo-korten från 3dfx (de första kom IIRC mot slutet av 1996), och ja, jag vet att det fanns hårdvaruaccelererad 3D för Wintel innan 3dfx:s Voodoo-kort kom ut på marknaden, däremot så var det inte något som var intressant för konsumentmarknaden (och till denna hör även gamer-marknaden).

Citat:

Sedan nämnde någon fönsterhantering i Mac vs. Windows, jag vet iaf vad jag tycker idag. Mac OS fönsterhantering känns gammal , de flesta arbetar fortfarande så som man gjorde i Windows-världen för några år sedan. Vet inte hur många gånger jag sett Mac-knarkare sitta med sin cinemadisplay floppande mellan en massa små fönster med sin digitzer, tar evigheter att göra något på det sättet.

Exposé + Spaces (Spaces varandes Apples implementation av virtuella skrivbord).

Tyvärr så integrerades dessa två till Mission Control i Mac OS X 10.7 och då försvann viss funktionalitet och viss annan lades till istället.

Att sen de Mac-användare du känner inte vet vad de håller på med betyder ju inte att Mac OS X som sådant är sämre än Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men det var du som drog upp en generell uppfattning om varför windowsanvändare har de preferenser de har, utan någon uppbackning. Jag sa att jag inte känner igen mig eller någon annan i den uppfattningen och då kommer du med det här som motargument? Det var ju DU som kom med anekdotiska iakttagelser!

Du började med påståenden eller menar du att mitt svar på ditt inlägg var det första inlägget i diskussionen?

Citat:

Bra! Lite mer funktionalitet är aldrig fel.

Funktionalitet som kommer på bekostnad av annan funktionalitet...

Citat:

Uhm, nej? Grundlöst påstående. De begränsar inte mina musgester någonting. Tvärtom är det smidigt då man kan nå ett programs menyrad direkt utan att först markera fönstret innan menyraden blir aktuell. Framförallt om man har flera skärmar med flera program uppe som man arbetar med hela tiden.

Så varför begränsar det dina musgester att, nej men herregud antingen så trollar du eller så klarar du inte av att granska ditt eget resonemang kritiskt...

1) Du tycker att man "måste" kunna maximera fönster för att det är så horribelt opraktiskt att behöva pricka in stängningsknappen för fönster om man inte bara kan slänga iväg muspekaren i full fart (och tydligen har du oftast ditt tangentbord så långt från datorn att det är opraktiskt att bara smälla till cmd-w lite fort med ena handen).
2) Du tycker det är jättebra att menyerna inte ligger längst upp (så som de gör i Mac OS X så att man kan just slänga iväg muspekaren i full fart).

Citat:

Stöd? Man har subjektiva argument i designfrågor! Men jag har iaf argument där jag förklarar varför jag tycker att det är smidigare med valfrihet och ger exempel på hur jag arbetar. Du sitter bara och säger emot utan argument.

Om du bara visste hur mycket pengar både MS och Apple lägger på att studera utformningen av användargränssnitt. Visst är det delvis subjektivt men det finns även mer eller mindre optimala lösningar. Och det var du som började bräka ur dig påståenden och sedan kontrar all kritik av dem med att jag "säger emot utan argument".

Citat:

Och det är ditt val, jag låter dig göra det. När jag förklarade mitt val med valfrihet i första inlägget fick jag veta att det var en hysteri.

Ändå kände du dig tvungen att kritisera Mac OS X beteende? Ser du många Mac-användare som går in i forum om Windows och gnäller om att Maximera-knappen i Windows inte fungerar som den gör under OS X?

Citat:

Nu kan man det ja, jag tolkar det som att det fanns behov av extra funktionalitet trots allt. Och vilka nackdelar? Att man inte kan dra i fönstret på lika många ytor? Det finns ingen funktion med att flytta ett fönster när man håller i vänster fönsterkant jämfört med övre, däremot finns det en funktion när man expanderar åt vänster eller uppåt. Ingen funktionalitet har gått förlorad. Man kan fortfarande flytta fönstret, men nu kan man även expandera det åt valfritt håll.

Du definierar "extra funktionalitet" som "Som Windows gör det" och "mindre funktionalitet" som "Som <Annat än Windows gör det>".

Och funktionalitet har visst gått förlorad, du kan inte längre ta tag i vänsterkanten av fönstret och flytta det (då ändrar du istället storleken). Alla "döda" ytor i närheten av fönstrets kanter är plötsligt inte längre användbara för flytt av fönstret.

Citat:

Båda operativen har funktioner som det andra inte har, jag har aldrig sagt något annat. Däremot har jag sagt att det inte passar mig att Apple valt bort väldigt enkla funktioner i fönsterhanteringen. Då fick jag veta att det var mindre funktionalitet att dessa funktioner saknades, utan någon form av masshysteri hos windowsanvändare att vi ville ha dem.

"Allt fungerar inte precis som jag är van vid på Windows alltså är det dåligt", det är så din argumentation låter om man läser bara lite mellan raderna.

Nej, jag orkar verkligen inte ta ännu en sån här diskussion med en inbiten Windows-användare som antar att bara för att jag inte rättar mig i ledet och spottar på Mac OS X så är jag en "fanboy" som älskar allt som har med Apple att göra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Du började med påståenden eller menar du att mitt svar på ditt inlägg var det första inlägget i diskussionen?

Nej, jag förklarade varför JAG vill kunna maximera eftersom folk ifrågasatte hur man kan vilja det. Kommer inte med några påståenden där. DU hittar på en generell förklaring om att Windows användare hade för små skärmar för 15 år sedan och därför lider av en hysteri. Du ger den förklaringen i ett svar till mitt inlägg och försöker köra över min egen förklaring till mina vanor med nedväderande skitsnack. Sedan kommer DU med argumentet att anekdotiska iakttagelser inte är data! Jag förklarade bara en orsak till varför man kan vilja ha maximerat och du kommer släpandes med osanna anekdotiska teorier!

Skrivet av mludd:

Funktionalitet som kommer på bekostnad av annan funktionalitet...

Du kan fortfarande flytta fönster enkelt. Men nu kan du även expandera åt vänster och uppåt. Ny funktion har kommit till och ingen har försvunnit. Den gamla funktionen finns kvar men på ett mindre område. Du får tycka det är dåligt, och du kan säga att den nya funktionen har nackdelar, men det är fortfarande mer funktionalitet.

Skrivet av mludd:

Så varför begränsar det dina musgester att, nej men herregud antingen så trollar du eller så klarar du inte av att granska ditt eget resonemang kritiskt...

Seriöst? Jag förklarar varför jag vill kunna maximera, inget mer. Det går inte att göra på Mac men går utmärkt på PC. Allt för att förklara en av flera anledningar till att man kan vilja ha det maximerat. Varför är det så fel att jag tycker det är ett skönt sätt att bara kunna stänga ner ett fönster utan att lyfta vänster handen från t.ex. hakan när man slösurfar för att trycka kortkommandon?

Skrivet av mludd:

1) Du tycker att man "måste" kunna maximera fönster för att det är så horribelt opraktiskt att behöva pricka in stängningsknappen för fönster om man inte bara kan slänga iväg muspekaren i full fart (och tydligen har du oftast ditt tangentbord så långt från datorn att det är opraktiskt att bara smälla till cmd-w lite fort med ena handen).

Skitsnack! Jag tycker inte det är ett måste, du som kommer med halmdockor och vrider allt jag säger ur proportion. Jag tycker personligen att det är smidigt att stänga fönster med en snabb gest som man kan göra på en tiondels sekund utan att ens titta om det skulle vara så. Och om man "smäller till" ett kortkommando lyckas man nog inte lika ofta, och man måste då också göra en i min mening onödig rörelse. Jag tycker det är smidigare att slippa göra ett kortkommando med vänster handen när jag mycket enklare kan göra en snabb gest med högerhanden som redan är på musen. Jag säger inte att det måste vara så utan det vara bara en liten förklaring på varför jag personligen uppskattar Windows maximering. Jag hoppades jag skulle få ge den förklaringen till människor som undrar varför man skulle vilja maximera utan att bli bemött med att höra att det är en hysteri man lider av. Jag säger inte att ni måste göra på samma sätt men du verkar ta väldigt illa åt dig när jag säger att det är så mina preferenser är.

Skrivet av mludd:

2) Du tycker det är jättebra att menyerna inte ligger längst upp (så som de gör i Mac OS X så att man kan just slänga iväg muspekaren i full fart).

Du kan inte slänga iväg muspekaren i full fart då den knappast lär hamna på rätt menyval ändå, man måst ändå ha finprecision för menyerna på mac. Dessutom var det inte alls något sådant jag påstod, jag tycker det är bra att menyerna sitter högst upp på fönstren så att man slipper markera ett fönster för att få fram menyraden. På jobbet har jag ett program i ena skärmen och ett i andra skärmen. Då är det skönt att de har var sin menyrad så jag slipper markera höger programmet för att få fram menyfältet igen på vänsterskärmen. Inget livsviktigt, men jag tycker det är bra. Jag har inte framfört någon kritik mot att Apple har ett menyfält högst upp till vänster, men jag uppskattar Windows system och det får jag massa kritik för.

Skrivet av mludd:

Om du bara visste hur mycket pengar både MS och Apple lägger på att studera utformningen av användargränssnitt. Visst är det delvis subjektivt men det finns även mer eller mindre optimala lösningar. Och det var du som började bräka ur dig påståenden och sedan kontrar all kritik av dem med att jag "säger emot utan argument".

Jag vet att de lägger resurser på att få ett smidigt system, men mina personliga preferenser som jag uttryckte i första inlägget är subjektiva. Och de framfördes eftersom folk inte såg några anledningar att föredra maximerat.

Skrivet av mludd:

Ändå kände du dig tvungen att kritisera Mac OS X beteende? Ser du många Mac-användare som går in i forum om Windows och gnäller om att Maximera-knappen i Windows inte fungerar som den gör under OS X?

Jag kände att det kunde vara fint att förklara varför man kan föredra maximerat. Jag har ingenstans sagt att andra måste tycka om det utan förespråkat valfrihet.

Skrivet av mludd:

Du definierar "extra funktionalitet" som "Som Windows gör det" och "mindre funktionalitet" som "Som <Annat än Windows gör det>".

Nu ljuger du fram halmgubbar igen. Jag tycker det är en extra funktion att kunna expandera till vänster och höger, vilket OSX inte kunde fram till till nyligen. Funktionen att flytta fönster finns kvar, den har inte försvunnit men täcker en mindre yta.

Skrivet av mludd:

Och funktionalitet har visst gått förlorad, du kan inte längre ta tag i vänsterkanten av fönstret och flytta det (då ändrar du istället storleken). Alla "döda" ytor i närheten av fönstrets kanter är plötsligt inte längre användbara för flytt av fönstret.

Funktionen finns kvar, den finns bara inte på lika många ställen.

Skrivet av mludd:

"Allt fungerar inte precis som jag är van vid på Windows alltså är det dåligt", det är så din argumentation låter om man läser bara lite mellan raderna.

Abslout inte. För det första har jag gjort klart att jag pratar om vad jag föredrar, inte vad alla måste föredra. Vilket tydligen var en sjuklig preferens enligt dig då du kommer och släpar med psykologiska diagnoser för att beskriva min inställning. Men t.ex. i mitt drömoperativ så är menyraden högst upp i ett fönster istället för namnlisten, så att den hamnar som på mac när man maximerar, onödigt att ha flera lister. Men jag vill ha kvar maximera och stäng knapparna uppe till höger. Jag har gärna Windows programfält i nederkant, men skulle uppskatta om den inte tog hela utrymmet, utan var mer som en docka, men med bibehållen text efter varje ikon som standard var innan Windows 7. Dessutom skulle jag gärna se Apple clickpads på PC med samma funktionalitet. Jag är inte alls främmande för Apples lösningar, tvärt om så blir jag besviken varje gång jag kommer på mig själv med att jag inte kan använda en PC touchpad som jag reflexmässigt gör efter att ha använt en Mac. Däremot föredrar jag maximerat och vill förklara en eller flera fördelar för de som inte ser någon anledning att föredra det.

Skrivet av mludd:

Nej, jag orkar verkligen inte ta ännu en sån här diskussion med en inbiten Windows-användare som antar att bara för att jag inte rättar mig i ledet och spottar på Mac OS X så är jag en "fanboy" som älskar allt som har med Apple att göra...

Så nu kör vi offermentalitet och målar upp situationen som något annorlunda för att förklara varför man jämställer en önskan med maximerade fönster med neurotiska tillstånd?