Cisco EPC2425 Port-Forwarding, hjälp.

Permalänk
Medlem

Cisco EPC2425 Port-Forwarding, hjälp.

Har försökt göra port-forwarding på mitt epc2425 modem. Ställer in det enligt manual och allt men det verkar inte gå igenom.
Försöker ansluta till min egna server men den hittas inte, har även kollat via websidor om min port är öppen och dom säger att den är stängd.

Har aldrig haft liknande problem med andra modem/routers för att göra en enkel forwarding :/

Är det någon som känner till något problem med det och vet någon lösning eller var jag kan hitta en lösning ?

Permalänk
Medlem

De flesta hemmaroutrar stödjer inte att du ansluter på externa adressen inifrån, du får ansluta på interna adressen och be någon ansluta utifrån.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag har aldrig haft just den routern från Com Hem. Jag har bara haft EPC2607 och nya Netgear CG3100.

Surfa in på modemets hemsida och leta upp Gateway Mode. Bocka i Bridge istället för Router och klicka på Apply. Modemet kommer då startas om och vara ett helt vanligt modem som delar ut 1-4 publika IP-adresser beroende på bredbandshastighet (inte helt säker på det där med 1-4, men har för mig det).

När modemet är i det här tillståndet så behövs inga portöppningar och visar det sig då att portarna fortfarande är stängda, enligt dina hemsidor, så är det inte i routern den är stängd, utan snarare i brandväggen på din dator. Notera att du därefter når modemet via 192.168.100.1 om du vill ställa tillbaka den till en router igen.

Visar det sig däremot att problemet sitter i modemet så får du testa att fabriksåterställa modemet och annars felanmäla den.