Efter os-uppdatering hittas inte vissa "devices".

Permalänk

Efter os-uppdatering hittas inte vissa "devices".

Hej, jag har en gammal speldator som jag installerade windows 7 på. Moderkortet i fråga är ett Gigabyte P35-Ds4 och jag har naturligtvis slarvat bort installations-cdn till den. Hur som helst så har jag försökt att använda den mjukvara/drivrutiner som finns på gigabytes hemsida.

Problemet jag har är att 2st devices inte hittas och kan inte installera drivrutiner till.
Det inbyggda realtek audion och "PCI input device". Jag låter windows uppdatera och själv leta men hittar inget lämpligt automatiskt. När jag installerar den mjukvaran från gigabytes hemsida så händer det heller ingenting.
Jag har ett soundblaster live ljudkort som inte hittas och kan därmed inte installeras heller. Jag gissar att det beror på att "pci input device" inte är installerad.

Det tråkiga är att jag pga detta inte har något ljud alls...

Det var ett ganska populärt moderkort så jag hoppas att andra har lyckats få det att fungera med win7.

Så kan någon hjälpa till på något sätt? Jag var osäker på vart jag skulle posta det här men jag hoppas det funkar här?

/Anders

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort ljudkortet och kör via moderkortet istället. Minns inte vilken men en av PCI ljudkorts tillverkare är känd för att inte släppa Win 7 drivrutiner för sina gamla grejer.

Permalänk

Tack men realteks inbyggda ljudkort på mobot får också "gult utropstecken" och kan inte installeras heller. Jag har hittat soundblaster-drivisar men kan inte installera dom då (enligt windows) det inte finns något ljudkort installerat. Jag gissar att windows inte hittar det då i steget innan inte kan installera "pci input device" vilket jag gissar är nån styr-krets för pci på mobo.
/Anders

Visa signatur

/Anders

Permalänk

Enligt gigabyte så skall drivrutinen till ditt ljudkort (ALC 889A) finnas med på windows skivan. Hmmm ?? Lita på att windows skall hitta hårdvaran, gigabyte borde veta bättre ! Orsak till att den inte hittas kan vara att den saknas på skivan eller att windows tror att det är ett annat ljudkort. Nåja efter lite letande så hitta en drivrutin på realteks hemsida:http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false
Prova med den. Beträffande den andra drivrutinen, gå till gigabyte hemsida och gå igenom spec på dit moderkort. Kolla att alla devices som finnes bland spec och har installerats. Om något saknas så leta upp drivrutinen och installera. Det är dåligt med drivrutiner på gigabytes hemsida så fm får du gå till device tillverkarens hemsida (realtek, Intel mm).

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Ibland krockar drivrutiner eller blir korrupta. Felet kan då bli kvar om man uppdaterar eller installerar nya över de gamla.

Avinstallera drivrutinerna. Helst även starta om datorn. Försök igen med olika drivrutiner.

Permalänk

Hej, och tack för hjälpen. Det blev att ordna realtek-drivisar, lite nya chipset-drivisar och nöja sig med det inbyggda ljudkortet för tillfället.

Det blir nog ett nytt ljudkort sen då det inbyggda inte är speciellt bra. Störningar och massa brus hör till vanligheten.

/Anders

Visa signatur

/Anders