Permalänk
Medlem

Steelseries 6gv2 remapping.

Efter ett halvårs användning av ett Steelseries 6gv2 så var jag väldigt nöjd. Dock så fanns det en stor nackdel som jag störde mig på från första gången jag använde tangentbordet. Denna nackdelen var att Steelseries valt att ta bort den vanliga Windows-knappen som sitter på vänstersida och placerat någon sorts av FN-knapp där istället. Detta för att styra multimedia funktionerna på tangentbordet. Det som är extra jobbigt med denna lösning är att Steelseries valt att "hårdkoda" tangenten. Detta gör så det inte är möjligt att använda sig utav program som Sharpkeys eller dylikt för att mappa om tangenten i Windows.

Men idag fick jag nog och bestämde mig för att plocka fram den dammiga lödkolven och gå till botten med problemet. Med teorin att man skulle kunna "tjuvkoppla" FN-knappen till den högra Windows-knappen så började jag operationen.

Steelseries 6gv2 remapping.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem

Av det lilla man såg så såg du ut att ha chill datorhörna, fixa bilder !!

Visa signatur

Sambadi dad aj juice two no

Permalänk
Medlem

Smart och enkelt, me like!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

varför vill man ha windowsknappen där då? tycker bara den är störande.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

nice är inte sladden ivägen nåt för tangenterna då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Tangentbordet är väl uppochner på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAJJ4N:

Av det lilla man såg så såg du ut att ha chill datorhörna, fixa bilder !!

Jo, jag är väldigt nöjd med min mysiga datorhörna. Kanske kommer ett galleri till då

Skrivet av HerrKanin:

Smart och enkelt, me like!

Roligt att det uppskattas!

Skrivet av Arne-Mohammed:

varför vill man ha windowsknappen där då? tycker bara den är störande.

För mig som alltid använder Win+D för att komma till skrivbordet och Win+R för "kör" så är det mycket lättare att ha den på den sidan. Finns även andra kortkommandon man kan använda med Windows-knappen. Om man har Windows-knappen på andra sidan förlorar man hela idén med kortkommando när det helt plötsligt blir att man sträcker alla musklerna i handen när man försöker nå den med vänster hand.

Skrivet av morxy49:

Förstår hur du menar men sladden ligger under kretskortet. Alltså är stör den inte då det finns rätt gott med utrymme på baksidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Skulle dock rekommendera att du tog fler bilder som beskriver ditt ingrepp noggrannare så kommer du slippa många frågor i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Kul initiativ! Skulle dock rekommendera att du tog fler bilder som beskriver ditt ingrepp noggrannare så kommer du slippa många frågor i tråden

Ska se vad jag kan hitta på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du ny lödde om allting, borde du inte byta plats på windows knappen också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Om du ny lödde om allting, borde du inte byta plats på windows knappen också

Gjorde det, men sen använde jag samma bild som i början

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

smart

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Skulle haft en liten "vipp brytare" så du kan få tillbaka Fn-knappen om det skulle behövas någon gång.
Eller om du tycker ner den blir det då Fn + Win knappen?

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Skulle haft en liten "vipp brytare" så du kan få tillbaka Fn-knappen om det skulle behövas någon gång.
Eller om du tycker ner den blir det då Fn + Win knappen?

Då jag aldrig använt mig av Fn-knappen så tyckte jag att den endast var onödig. Därför blev min lösning att koppla bort den helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, blev bra sugen på att testa din mod saknar vänster knappen på mitt 6gv2 också.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller varför de ska gå ifrån standard. Varför inte bara dedikera en knapp till game-mode som förändrar lite i layouten(typ stäng av win-tangenten). Då blir ju alla nöjda.

Permalänk

Awesome!

Permalänk
Medlem

Men när du ändå har börjat modda, varför inte byta plats på fn och windows tangenten ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Hur kan man ta bort Windows knappen ?:(

Permalänk
Avstängd

Galleri på din hörna hade uppskattats, såg väldans trevligt ut.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Smartkille

Permalänk
Skrivet av karremanchill:

Vaselin och en skruvmejsel.

Permalänk
Medlem

Köp en MAC? XP

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ser relativt enkelt ut, kanske till och med jag klarar det.

Har funderat på att köpa ett Steelseries g6v2 , spelar mest mmo spel som wow, Lotr, LoL men spelar även Bf med liknande. Rekommenderar du tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Men när du ändå har börjat modda, varför inte byta plats på fn och windows tangenten ?

Jag bytte plats på dem men batteriet i kameran tog slut

Om du menar så som jag gjort på andra bilden är det bara att dra loss dem. Man kan också använda en skruvmejsel om man så behagar.

Skrivet av BareHipster:

Galleri på din hörna hade uppskattats, såg väldans trevligt ut.

Jo, kanske kommer

Skrivet av robihogl:

Ser relativt enkelt ut, kanske till och med jag klarar det.

Har funderat på att köpa ett Steelseries g6v2 , spelar mest mmo spel som wow, Lotr, LoL men spelar även Bf med liknande. Rekommenderar du tangentbordet?

Jag valde detta tangentbord då det hade svarta switchar. Då jag spelar mycket så passade dem mig mycket bra(Mycket fps men också testat hon och liknande). Jag har testat blåa switchar som är det skönaste jag skrivit med, men något av det mest obehagliga i spel. Modden är rätt lätt om du har någon kunskap om hur man löddar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grym och enkel mod Tyvärr inget jag skulle göra då jag faktiskt använder FN knappen då och då.

Fast händer ju då och då att man försöker använda windows kommandon som win+r och win+d osv och så sitter man där och undrar varför det tar så lång tid..

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Grym och enkel mod Tyvärr inget jag skulle göra då jag faktiskt använder FN knappen då och då.

Fast händer ju då och då att man försöker använda windows kommandon som win+r och win+d osv och så sitter man där och undrar varför det tar så lång tid..

är ju bara att kryssa kablar från kopparbanorna till FN knappen till win-knappen
och kopparbanorna till win-knappen till Fn knappen

om du vill swappa dom

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Trevligt mod! Påminner om det jag gjorde på mitt förra headsett där det var kabelbrott till en luren, drog en ny kabel från volymkontrollen och in i luren och lödde fast!
(satt faktiskt i förövrigt och tänkte på att "överklocka" tangentbord, så dök detta galleri upp!^^)

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

så nu kan du alltså inte använda fn knappen? det kanske inte var så bra?

Permalänk
Inaktiv

Bra mod, jag blev så jävla besviken på tangentbordet att jag gav bort det. Den där Fn tangenten hade kunnat sitta precis vartsomhelst utom att ersätta just Win-L, använder den till otroligt mycket och den har aldrig stört mig när jag spelat...hur fan kan folk RÅKA trycka på den?

Skickades från m.sweclockers.com