Nybyggd dator startar ej! Behöver akut hjälp

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar ej! Behöver akut hjälp

Tjena mina hjältar!

Jag och en kompis har precis byggt en dator.
Vi gjorde allt utom att koppla in Grafikkort Nr2 och SLI bryggan.
Det funkade prima att lira på en vecka men idag när jag skulle koppla in det andra kortet gick något totalt åt h*lvete.

Jag kopplade in kortet och alla kablar, datorn startade som den skulle men med ett snabbt meddelande innan jag fick up morderkortsloggan(Heter det så?).
Efter det var det inga problem, aktiverade SLI och det flöt på som det skulle.
När jag startade datorn kom det också upp från Microsoft att mitt operativsystem är ogiltigt och att jag bör regga snarast, och jag tänkte inte mer på det.

Det är nu problemet kommer!
Jag stängde av datorn, kopplade ur allt, avjordade mig och flyttade datorn till sin slutgiltiga plats(knapp meter åt sidan från där den stod tidigare).
När jag sedan skulle starta datorn så händer inte mycket. Den tar oerhört lång tid på sig att starta, den låter knappt men det ofelbara pipet hörs, efter säkert 2-3 gånger så lång tid som det brukar ta. Sedan händer inget mer, skärmen reagerar inte(har testat båda korten och alla utgångar).
På moderkortet ser jag då en liten display som jag såg att det stod en j*vla massa siffror på.
Den började lågt och gick sedan uppåt för att stanna ett par sekunder på 99 och sedan visa "A3". Efter det slocknar displayen och inget mer händer.

Jag sökte efter problemet och hittade en forumpost om en med liknande problem, det visade sig att hans mobo var trasigt och skulle bytas, jag vet att mitt funkar för jag har ju spelat på det!
Koden i sig betydde "Post-Memory North Bridge initialization (North Bridge module speci c)" enligt Asrock och där tar det stopp för mig, jag fattar absolut ingenting!

Snälla hjälp mig med detta problem!

Riggen vi talar om är följande:

Mobo: MK ASRock P67 Pr/Fatal1ty Socket 1155, P67, ATX B3
CPU: Core i5 2500K
Ram: Corsair 8GBx2
Nätagg: PSU XFX XPS-750W BE ATX 12V EPS 12V
Hdd: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT INET + 2TB Seagate Sata
Gfx: EVGA Geforce GTX 560 Ti DS SOC SLI
Kylare: Antec Kuhler 620

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att fläktarna surrar på som de ska.

Permalänk
Medlem

Gå igenom allt, kolla så alla kablar till moderkort, grafikkort, hårddiskar, ssd, sitter som det ska.
Kolla så att minnerna sitter fast.

Kolla så grafikkortet sitter som de ska.

Du har inte glömt distanser mellan moderkortet och chassit?

testa att dra ut det andra grafikkortet och starta med en.

testa att komma ur allt onödigt som och starta med ssd, moderkort och ett grafikkort.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Vilka PCI-e slots har du kopplat in grafikkortet i? Stämmer detta överrens med hur manualen vill att du ska koppla in dom? Detsamma gäller för RAM-minnena, kolla att det överensstämmer med hur manualen säger att dessa ska kopplas in.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Allting funkade ju utan problem!
Sen kopplade jag ur de yttre sladdarna, flyttade datorn längs golvet en knapp meter, kopplade in och nu sitter jag här med gråten i ögonen.

Permalänk

Testa båda grafikkorten individuellt också.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk

Jag hade en gång i tiden samma problem som du har idag,
varje gång jag bytte plats på datorn (och med automatik ojordade den) så fick jag lov att byta plats på ram-minnena.
Jag har ingen aning om varför det var så men för mig slutade det när jag skaffade mig ett nytt grafikkort.

Permalänk

När sådant händer så brukar det kunna bero på att man kommit åt någon av CPU sladdarna (2x 4pin) så att den vägrar gå igång.
Prova ta ur och i dem och se vad som händer

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort som jag brukar göra när jag kopplar in något nytt och det inte fungerar.

Kolla först så allt sitter ordentligt, tryck till kontakterna rejält (det tål dem).

Funkar inte detta så..

Koppla tillbaka allt som det var när allt fungerande, fungerar det fortfarande inte så koppla ut alla hårdiskar, alla ram minnen utom ett. Koppla bort allt från I/O panelen dvs ha bara skärm sladd och ström sladd. Fungerar det då så koppla in en komponent åt gången och kolla så det går igång. Skulle det nu vara så att inget fungerar så kan det ha blivit så att moderkortet har blivit skadat när du satt i det andra kortet och då vänder du dig till inköparen och säger att kortet inte fungerar som det ska så kan du få ett nytt

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag håller på och byter för fullt.
En sak undrar jag dock, vad menas med North Bridge? Vet att South också finns men vad/var är de?

Permalänk
Medlem

Fick den inte att fungera, fortfarande "A3" på LEDen.
Jag hittade den här tråden med en kille som har samma problem: http://www.tomshardware.co.uk/forum/296707-12-error-code-asro...
Och efter att ha läst där så undrar jag, hur kommer jag in i BIOS utan att få bild på skärmen? Kanske låter dumt men jag förstår inte.

Permalänk
Medlem

North bridge är den norra bryggan på moderkortet som har hand om tex CPU RAM etc

South bridge är södra bryggan som har hand om PCI platserna etc

Åter kommer med mer svar då jag tittar vidare på tråden du länka.

Det dem skriver där är ju att A3 står för att moderkortet fastnar på hårdiskarna för att inget OS är installerat. Men i ditt fall verkar detta konstigt då du redan har installerat datorn. Testade felsöknings guiden jag skrev tidigare i tråden.

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

läste den andras problem, A3 betyder att något inte stämmer med din boot drive?
Kommer ru in i bios?

Kolla ifall du har ssd'n satt så den ska boota därifrån.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

läste den andras problem, A3 betyder att något inte stämmer med din boot drive?
Kommer ru in i bios?

Kolla ifall du har ssd'n satt så den ska boota därifrån.

Sladden klickade inte så jag bytte men fortfarande ingen skillnad, har testat andra portar med.

Men det känns udda att det skulle vara SSDn för skärmen reagerar ju inte ens.

Juste!
Jag läste att man skulle Clear CMOS. SÅ det gjorde jag och nu slutar CLRCMOS knappen på baksidan inte lysa!
Det känns som att jag får ta en sväng förbi någon datorbutik i veckan..