Nybyggd dator startar ej! Behöver akut hjälp
Tjena mina hjältar!
Jag och en kompis har precis byggt en dator.
Vi gjorde allt utom att koppla in Grafikkort Nr2 och SLI bryggan.
Det funkade prima att lira på en vecka men idag när jag skulle koppla in det andra kortet gick något totalt åt h*lvete.
Jag kopplade in kortet och alla kablar, datorn startade som den skulle men med ett snabbt meddelande innan jag fick up morderkortsloggan(Heter det så?).
Efter det var det inga problem, aktiverade SLI och det flöt på som det skulle.
När jag startade datorn kom det också upp från Microsoft att mitt operativsystem är ogiltigt och att jag bör regga snarast, och jag tänkte inte mer på det.
Det är nu problemet kommer!
Jag stängde av datorn, kopplade ur allt, avjordade mig och flyttade datorn till sin slutgiltiga plats(knapp meter åt sidan från där den stod tidigare).
När jag sedan skulle starta datorn så händer inte mycket. Den tar oerhört lång tid på sig att starta, den låter knappt men det ofelbara pipet hörs, efter säkert 2-3 gånger så lång tid som det brukar ta. Sedan händer inget mer, skärmen reagerar inte(har testat båda korten och alla utgångar).
På moderkortet ser jag då en liten display som jag såg att det stod en j*vla massa siffror på.
Den började lågt och gick sedan uppåt för att stanna ett par sekunder på 99 och sedan visa "A3". Efter det slocknar displayen och inget mer händer.
Jag sökte efter problemet och hittade en forumpost om en med liknande problem, det visade sig att hans mobo var trasigt och skulle bytas, jag vet att mitt funkar för jag har ju spelat på det!
Koden i sig betydde "Post-Memory North Bridge initialization (North Bridge module speci c)" enligt Asrock och där tar det stopp för mig, jag fattar absolut ingenting!
Snälla hjälp mig med detta problem!
Riggen vi talar om är följande:
Mobo: MK ASRock P67 Pr/Fatal1ty Socket 1155, P67, ATX B3
CPU: Core i5 2500K
Ram: Corsair 8GBx2
Nätagg: PSU XFX XPS-750W BE ATX 12V EPS 12V
Hdd: SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT INET + 2TB Seagate Sata
Gfx: EVGA Geforce GTX 560 Ti DS SOC SLI
Kylare: Antec Kuhler 620