Rekommenderad Näteffekt samt tips på chassi

Permalänk

Rekommenderad Näteffekt samt tips på chassi

Hej!

Tänkte införskaffa mig nytt moderkort, processor samt processorkylning och när jag ändå är igång tänkte jag byta chassi då jag finner mitt CM HaF för litet. Är dock osäker på vad jag behöver för effekt på mitt nätagg. Länkar en kundvagn på de komponenter som kommer sitta i datorn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1180815/2011-11-29

Vill gärna kunna pressa upp processorn en hel del, så ha detta i åtanke. Vill även ha en hel del chassifläktar så antar att detta drar en hel del ström. Har just nu ett OCZ 600W Pro liggandes men är rädd för att detta inte räcker?

Angående chassi så är jag ute efter ett stort chassi, då mitt grafikkort är väääääääldigt långt. Bra luftflöde är såklart också ett krav. Blev lite sugen på detta;

http://www.inet.se/produkt/6903507/lian-li-pc-a77fa-silver

Men priset är väldigt högt och om någon kan tipsa om något annat lika rymligt och likvärdigt luftflöde så skulle jag uppskatta detta. Någon som provat detta chassi och har något utlåtande? Värt pengarna?

Hoppas någon intresserad själ kan hjälpa mig lite på traven då jag själv är helt borta när det gäller dessa frågor!

MVH

Robin

Permalänk
Medlem

kör på tillexempel ett (CM 690 ll) Här kan du räkna ut hur kraftigt nätagg du behöver det räcker nog men lär ju inte ha mkt tillgodo, jag rekomenderar att du buter nätagg till ett 750W-850W illafall, bra att ha lite mer ifall du ska uppgradera med ngt mer eller så

EDIT: på denna sidan kan du räkna ut hur kraftigt nätagg du behöver. Det är inte 100% exakt med du får ett ungefär vad du behöver http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

det räcker med 600 så länge du inte klockar eller något kör du in ett graffe till behöver du mer POWER!! vill du spara pengar så kör på det där. känner du att det kan vara värt 800-1500 kr så köp ett nytt nätagg kan vara skönt med modulärt?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Ditt befintliga agg kommer räcka precis hur bra som helst, de som säger att du skall köpa nytt vet helt enkelt inte vad de talar om. Pressar jag min rigg till max landar jag runt 420W vid väggen, vilket innebär att med 80% effektivitet behöver mitt agg inte puttra ut mer än ~335W.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ditt befintliga agg kommer räcka precis hur bra som helst, de som säger att du skall köpa nytt vet helt enkelt inte vad de talar om. Pressar jag min rigg till max landar jag runt 420W vid väggen, vilket innebär att med 80% effektivitet behöver mitt agg inte puttra ut mer än ~335W.

Det är ingen som säger att han behöver nytt heller!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Till delarna du länkade skulle jag rekommendera 650w och uppåt. Exempelvis ett av dessa beroende på budget, sen får man ju inte glömma inets fraktfritt heller. Dock så räcker ditt nuvarande nätagg om du inte ska dra dit ett till grafikkort och klocka processorn.

Vad gäller chassi så kan jag säga att Fractal Designs Define XL är ett underbart chassi. Det är beklätt med ljuddämpande material på insidan samt har bra originalkylning. Det är dessutom riktigt rymligt och lätt att bygga i.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Solding:

jag rekomenderar att du buter nätagg till ett 750W-850W illafall

Skrivet av Solding:

Det är ingen som säger att han behöver nytt heller!

Såatte...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nätagget du har räcker helt klart även om du klockar grejerna. Får du för dig att stoppa i ett kort till skaffar du ett nytt nätagg då istället, annars jobbar det bara på onödigt låg effektivitetsnivå på grund av för låg belastning.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Såatte...

Rekomendera det ja "om han ska köra sli i frmtiden klocka CPU grafikkort m,m o allt annat roligt man kan få för sig. För man vill gärna ha lite utrymme och inte ligga o maxa nätagget om han nu uppgraderar mer i framtiden för då får han ju ändå byta då. men som jag skrev så räcker det han har. så han får ju själv avgöra om han kommer uppgradera datan mer sen för då kan han behöva kraftigare

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Rekomendera det ja "om han ska köra sli i frmtiden klocka CPU grafikkort m,m o allt annat roligt man kan få för sig. För man vill gärna ha lite utrymme och inte ligga o maxa nätagget om han nu uppgraderar mer i framtiden för då får han ju ändå byta då. men som jag skrev så räcker det han har. så han får ju själv avgöra om han kommer uppgradera datan mer sen för då kan han behöva kraftigare

Köra sli med 6970 kan nog bli lite problematiskt. Däremot Crossfire kanske.

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppen94:

Köra sli med 6970 kan nog bli lite problematiskt. Däremot Crossfire kanske.

Jaja, förlåt mig då, hehe XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Tack för alla svar, dock missuppfattade ni mig lite :>

Ska inte införskaffa mig hela kundvagnen, utan har en del komponenter här hemma Har inte heller tänkt att köra crossfire/sli men skulle gärna vilja klocka upp processorn. Det jag egentligen undrar är om 600W räcker för dessa behov eller om mer krävs!

Tack för tips på chassin också! Ska tittas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Tack för alla svar, dock missuppfattade ni mig lite :>

Ska inte införskaffa mig hela kundvagnen, utan har en del komponenter här hemma Har inte heller tänkt att köra crossfire/sli men skulle gärna vilja klocka upp processorn. Det jag egentligen undrar är om 600W räcker för dessa behov eller om mer krävs!

Tack för tips på chassin också! Ska tittas på.

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...
Långt ner i listan hittas HD6970. 338W i väggen med i7-3960X i 4 GHz. Om effektiviteten är 85% blir den verkliga effekten 288W. Du får väl lägga på 10W för varje mekanisk disk du använder.

Datorsystemet hittar du här

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...
Långt ner i listan hittas HD6970. 338W i väggen med i7-3960X i 4 GHz. Om effektiviteten är 85% blir den verkliga effekten 288W. Du får väl lägga på 10W för varje mekanisk disk du använder.

Datorsystemet hittar du här

Tack så mycket, är dock fundersam på varför inet rekommenderar en nätstyrka på 550w i specifikationerna på grafikkortet.

http://www.inet.se/produkt/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-204...

Tror jag har fått tillräckligt kött på benen nu och håller mig till mitt ocz modxstream pro 600w. :>

Stort tack till alla som postade snabba svar, ni är underbara här på sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Tack så mycket, är dock fundersam på varför inet rekommenderar en nätstyrka på 550w i specifikationerna på grafikkortet.

http://www.inet.se/produkt/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-204...

Tror jag har fått tillräckligt kött på benen nu och håller mig till mitt ocz modxstream pro 600w. :>

Stort tack till alla som postade snabba svar, ni är underbara här på sweclockers!

Det är för att folk som har "SuperDuperHäftig PSU 14 LED 600W++++ P0w3R" inte ska komma och klaga när det inte fungerar. Har man ett nätagg av bra märke klarar man sig ofta långt under den rekommendationen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Har bestämt mig för detta men är fortfarande för osäker för att ta beslutet helt själv;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1185075/2011-11-30

Tänkt att överklocka processorn en del och även dra upp grafikkortet lite. Borde detta nätagg klara av right? :> Anledningen till att jag inte använder en "uträknare" är att jag inte förstår allting ^_^

Har läst goda recensioner om chassit (SilverStone Raven RV02-E Window Svart) och tillsammans med en Noctua NH-D14 så borde det kylas på rätt fint. Vet dock inte om kylaren drar mycket ström. Kommer ju sitta med 4 fläktar på chassit och Noctuan på processorn och så sitter det ju även 3 stycken på grafikkortet.

Jag har INTE tänkt köra crossfire/sli i framtiden, så detta behöver ni inte fundera över. Bör jag slänga med ett nytt nätagg för att vara säker?

Tack och ursäkta för besväret.. :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av robintysken:

Har bestämt mig för detta men är fortfarande för osäker för att ta beslutet helt själv;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1185075/2011-11-30

Tänkt att överklocka processorn en del och även dra upp grafikkortet lite. Borde detta nätagg klara av right? :> Anledningen till att jag inte använder en "uträknare" är att jag inte förstår allting ^_^

Har läst goda recensioner om chassit (SilverStone Raven RV02-E Window Svart) och tillsammans med en Noctua NH-D14 så borde det kylas på rätt fint. Vet dock inte om kylaren drar mycket ström. Kommer ju sitta med 4 fläktar på chassit och Noctuan på processorn och så sitter det ju även 3 stycken på grafikkortet.

Jag har INTE tänkt köra crossfire/sli i framtiden, så detta behöver ni inte fundera över. Bör jag slänga med ett nytt nätagg för att vara säker?

Tack och ursäkta för besväret.. :>

Fläktar drar någon enstaka eller ett par watt styck, diskarna kanske 5-10 watt vid användning. Minnen är också försumbart lite. Säg 130-140 på processorn klockad som ett absolut maximum. Något eller ett par tiotal watt för moderkortet samt kanske 200-250 för grafikkortet. Nu hugger jag till med rejäla värden som troligtvis ligger över faktisk förbrukning.

Tror inte du kommer att ha några som helst problem även om du klockar datorn. Byt nätagget om du märker att datorn börjar bli instabil vid belastning och/eller garantin går ut.

EDIT: Såg nu att grafikkortets rekommenderade effekt är 550. Alltså har du goda marginaler.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Fläktar drar någon enstaka eller ett par watt styck, diskarna kanske 5-10 watt vid användning. Minnen är också försumbart lite. Säg 130-140 på processorn klockad som ett absolut maximum. Något eller ett par tiotal watt för moderkortet samt kanske 200-250 för grafikkortet. Nu hugger jag till med rejäla värden som troligtvis ligger över faktisk förbrukning.

Tror inte du kommer att ha några som helst problem även om du klockar datorn. Byt nätagget om du märker att datorn börjar bli instabil vid belastning och/eller garantin går ut.

EDIT: Såg nu att grafikkortets rekommenderade effekt är 550. Alltså har du goda marginaler.

Kalas, tack för snabbt svar