Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Framtida versioner av Mozilla Firefox

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox 16 ska släppas imorgon.

Här är nyheterna:

Källa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Idag har det flesta 'kanaler' (om inte alla) uppdaterats, från 'release' till 'Nightly'.

Något annat mysigt som dykt upp idag är det nya verktygsfältet för utvecklare (Developer Toolbar) med en unik kommandotolk med enkel tangentbordskontroll.

Läs mer här

Edit: La till den officiella videon angående 'Developer Command Line'.

Permalänk
Medlem

Inte Aurora kanalen
"
Firefox 16 released this morning (throttled) after delays in pushing out desktop/mobile
We'll unthrottle for 2 days starting Thursday
Start adding notes to the post-mortem here
FF17b1 is being built, targeting release of Thursday morning
FF18.0a2 is targeting release for Friday morning. Opening up mozilla-aurora after the merge is blocked on: "

Testar nightly(19)
Väldigt snabb webbläsare

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt bra att dom jobbar på att få Firefox snabbare, men...

varför gör dom inte så att texten anpassas till textstorleken på Windows? Texten blir riktigt liten när man tittar på TVn, och tyvärr är jag nästan tvungen att köra Explorer om jag skall läsa texttv eller något liknande.

Så Mozilla, gör att texten anpassas efter vald inställning i Windows

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tycker det är riktigt bra att dom jobbar på att få Firefox snabbare, men...

varför gör dom inte så att texten anpassas till textstorleken på Windows? Texten blir riktigt liten när man tittar på TVn, och tyvärr är jag nästan tvungen att köra Explorer om jag skall läsa texttv eller något liknande.

Så Mozilla, gör att texten anpassas efter vald inställning i Windows

Menar du då i menyer, etc? Eller på alla sajter du besöker?

Om du går in i Options > Content (Font & Colors) > Advanced... > Minimum font size så kan du välja exakt den storlek som är minimum för dig.

Permalänk
Medlem

Ny version av Firefox Aurora är ute

Permalänk
Medlem

Det måste vara något fel med senaste Aurora. Vissa sidor vill inte visas på rätt sätt.

Annars går det väldigt snabbt att surfa.

Permalänk
Medlem

För den som vill veta lite mer om innehållet för nya versionen av Firefox Aurora
https://hacks.mozilla.org/2012/10/aurora-18-hidpi-touch-event...

Permalänk

Senaste skarpa firefox 16.01 + nyaste flash funkar riktigt dåligt! Äter upp all RAM och till slut kraschar firefox!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Senaste skarpa firefox 16.01 + nyaste flash funkar riktigt dåligt! Äter upp all RAM och till slut kraschar firefox!

Hmm. Jag har själv inte upplevt detta.

Använder du skarpa versionen av Adobe Flash eller beta? Med 11.5 som är beta funkar det utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Menar du då i menyer, etc? Eller på alla sajter du besöker?

Om du går in i Options > Content (Font & Colors) > Advanced... > Minimum font size så kan du välja exakt den storlek som är minimum för dig.

Tack, grymt, där hade vi det. Ändrade en storlek på fonten tidigare men det var troligen bara den man ser när man inte trycker på Advanced. Gött nu kanske man kan köra Firefox på heltid, även vid TV-soffan

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

TED Talk: Ryan Merkley visar upp Popcorn.js

Källa

Länk till TED.com

Något annat intressant som skett är att Firefox har släppt Firefox Marketplace för Android.

Klicka här för mer information

Permalänk
Medlem

Det krävs att användaren använder Firefox Aurora till Android annars fungerar inte marketplace apparna.

Permalänk
Medlem

Firefox jobbar just på ett nytt projekt som kallas för Save for Later. En ny väg att bokmärka sajter för att kolla på senare.

Citat:

All browsers support two functions: searching and revisiting. My research questions whether constructs like bookmarks really are the right model to support revisiting. I worked closely with Mozilla user experience researchers and designers to rethink how Firefox can better offer “save for later” in the browser. Firefox front-end developers and product managers for mobile and desktop were also involved throughout the process.

Källa

Permalänk
Medlem

Firefox 17 har kommit ut idag. Är väl inga större prestanda eller utseendemässiga förändringar för vanliga användare vad jag kan se.

Nästa version runt årsskiftet så blir det Ionmonkey, det blir intressant att se hur det blir...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Cable:

Mozilla Firefox är en av de webbläsare som hanterar minne bäst. Din "vän" måste använde en hel tillägg som slukar minne och möjligtvis en gammal profil som är ostädad.

Se denna benchmark för grafer och annan information.
Notera att detta är Mozilla Firefox 10, inte 11 som nyligen släpptes, som är ännu bättre.

Vad menar du med profil? har samma problem fast med alla webblasare, tar princip samma storlek pa minnet oavsett vilken jag anvander, och firefox kraschade massor, men ominstallerat och inte haft sa manga tabbar uppe nu.

Har 16gb ram och ca 100sidor uppe som standard, som jag saklart anvander frekvent.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

När man installerar Mozilla Firefox skapas en profil. Profilen hanterar till exempel dina bookmarks och tillägg. Med andra ord en plats där dina personliga inställningar sparas. Här i profilen kan man sedan skapa ett dokument som gör att man kan ändra UI:et.
http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Firefox 17 har kommit ut idag. Är väl inga större prestanda eller utseendemässiga förändringar för vanliga användare vad jag kan se.

Nästa version runt årsskiftet så blir det Ionmonkey, det blir intressant att se hur det blir...

De större nyheterna som är värt att nämna är följande:

Den sociala integrationen är nog 'höjdpunkten' med denna version. Så som notifikationer rätt in i toolbaren och mycket annat (se länken ovan för mer information). För att se hur det ser ut nuvarande i Firefox, se denna bild.

Skrivet av toxicstone:

Vad menar du med profil? har samma problem fast med alla webblasare, tar princip samma storlek pa minnet oavsett vilken jag anvander, och firefox kraschade massor, men ominstallerat och inte haft sa manga tabbar uppe nu.

Har 16gb ram och ca 100sidor uppe som standard, som jag saklart anvander frekvent.

I Firefox så har man en standard profil, som man kanske haft i några år. Däribland har man använt massor av olika tillägg som kanske är utdaterade idag bland annat. Självklart är det många andra faktorer med, som jag inte kommer ta upp nu.

I vilket fall som helst (om man upplever problem) är det bra att göra en helt ny profil och börja om från början. Dock kan det vara att föredra att få med sig sina bokmärken, historiken och sparade lösenord i alla fall. Vilket i detta fall är enkelt att få med.

Den enklaste vägen att göra en 'ny profil' är att använda sig utav "Reset Firefox-metoden", som du kan läsa mer om här.

En annan sak är att kika på dina plugins, om det är up-to-date eller inte. Det kan du göra här (funkar i alla webbläsare).

Hoppas det svarade på frågan.

Permalänk
Medlem

Firefox social funktionen får man genom att ställa in inställningar eller about:config. Jag har helt skippat det hela eftersom funktionen är ingen höjdare enligt dem bilder som jag har sett.

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Firefox_17_for_devel...

HTTP Strict Transport Security (HSTS) list har kommit in vilket ökar säkerheten ytterligare ett steg.

Permalänk
Medlem

Som ni ser ovan. Mozilla dödar 64-bitars versionen av Firefox, även fast 50% av alla testare använde 64-bitars versionen. Detta är på grund av bristen av utveckling av 64-bitars versioner av plugins bland annat, som ofta gör att webbläsaren hänger sig mer frekvent.

Andra länken är endast ett blogginlägg om nya släppet av Firefox 17, som är mer specificerad på den sociala API:n och integrationen av Facebook.

Permalänk
Medlem

För att uppdatera er vad som har hänt de senaste månaderna i Firefox-världen:

Ett tips för er som inte vet finns alla tillgängliga "about"-sidor tillgängliga på adressen "about:about".

Här får ni även en rätt så trevlig bild:

Permalänk
Medlem

Lifehacker har gjort en artikel om de mest populära tilläggen och inläggen om Firefox från det förgående året.

Feel free to take a look yourself!

Som riven choklad på glassen får ni en bild på senaste versionen av UX:

Permalänk
Medlem

Tre "tjuvtittar" för Firefox för Android som kommer under detta år.

Väldigt förenklat skrivet:

  • Privat surfning

  • Mer anpassning (speciellt dessa två "termer" var nämnda: teman och möjligheten att ändra startsidan till sitt tycke)

  • Större enhetsstöd

Källa

Någon annan som är nyfiken över detta? Finns även en Nightly-version för den som har lust att pröva, dock vet jag inte om det som skrivits ovan är implementerat där ännu.

Permalänk

Blir tokig på Firefox och deras uppdateringar som inte funkar nån gång! Har version 17.0.1 står bara: uppdateringar finns på www.firefox.com
fastän jag ställt in att firefox ska uppdatera sig självt!

Är det verkligen meningen att man ska måsta avinstallera firefox och lägga in den nya varje gång det kommer en ny version???

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Blir tokig på Firefox och deras uppdateringar som inte funkar nån gång! Har version 17.0.1 står bara: uppdateringar finns på www.firefox.com
fastän jag ställt in att firefox ska uppdatera sig självt!

Är det verkligen meningen att man ska måsta avinstallera firefox och lägga in den nya varje gång det kommer en ny version???

Gör det manuellt istället. Firefox/Hjälp/Om Firefox/Sök efter uppdateringar. Och uppdatera. Ta bort "firefox ska uppdatera sig själv" det är bara störigt om man inte vill, eller det inte finns tillägg som funkar med uppdateringen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Gör det manuellt istället. Firefox/Hjälp/Om Firefox/Sök efter uppdateringar. Och uppdatera. Ta bort "firefox ska uppdatera sig själv" det är bara störigt om man inte vill, eller det inte finns tillägg som funkar med uppdateringen.

Står samma sak då:

uppdateringar finns på www.firefox.com

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Blir tokig på Firefox och deras uppdateringar som inte funkar nån gång! Har version 17.0.1 står bara: uppdateringar finns på www.firefox.com
fastän jag ställt in att firefox ska uppdatera sig självt!

Är det verkligen meningen att man ska måsta avinstallera firefox och lägga in den nya varje gång det kommer en ny version???

Med stor trolighet är det nog problem med din Firefox-profil.

Det enklaste sättet för att lösa problemet är att återställa din Firefox-profil för att få allt som det var från början, med all personlig information kvar (bokmärken, historik, lösenord, kakor och "auto-fill" information).

Något som däremot inte medföljer är tilläggen, som kan vara extremt användbara (dock får du ta och ladda ner alla som du anser vara viktiga igen), men kan ställa till problem också, speciellt om de är av den äldre typen.

För att återställa din Firefox-profil se denna länk.

Eller följ dessa anvisningar (dock på engelska då jag inte har svenska versionen):
Firefox-knappen > Help > Troubleshooting Information > Reset Firefox (som hittas i högra hornet) > Firefox kommer stängas av och vara återställt > Finish

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att splitternya Firefox 18 innehåller följande höjdpunkter:

  • Nya IonMonkey JavaScript-motorn (mer än 25% snabbare än förgående)

  • Stöd för Retina-skärmar

  • Preliminärt stöd för WebRTC för video- och ljudchattande i realtid

  • Något som däremot inte kom med var PDF-läsaren

Uppdateringar för Android också:

  • IonMonkey

  • Phising Protection

  • Integration med Google Now

Tipsar er även att kika på ett demo för som kallas för BananaBread, ett FPS-demo, kort och gott. Fungerar otroligt bra.

Permalänk
Skrivet av Cable:

Med stor trolighet är det nog problem med din Firefox-profil.

Det enklaste sättet för att lösa problemet är att återställa din Firefox-profil för att få allt som det var från början, med all personlig information kvar (bokmärken, historik, lösenord, kakor och "auto-fill" information).

Något som däremot inte medföljer är tilläggen, som kan vara extremt användbara (dock får du ta och ladda ner alla som du anser vara viktiga igen), men kan ställa till problem också, speciellt om de är av den äldre typen.

För att återställa din Firefox-profil se denna länk.

Eller följ dessa anvisningar (dock på engelska då jag inte har svenska versionen):
Firefox-knappen > Help > Troubleshooting Information > Reset Firefox (som hittas i högra hornet) > Firefox kommer stängas av och vara återställt > Finish

Men hur kan det bli problem med min firefox profil hela tiden fastän jag nyinstallerat allt!? Känns som firefox är problemet.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB