Bärbar för anteckningar och surf

Permalänk
Mattecoach

Bärbar för anteckningar och surf

Hej!

Har nu tänkt införskaffa en notebook för att ha i skolan, dvs för att anteckna och surfa med. I värsta fall kanske någon lättare programmering, men inte ens det är nödvändigt. Jag vill alltså ha en så mobil dator som möjligt med bra batteritid, prestanda är dock ingen nackdel. Jag har tänkt lägga ca 3500 kr på den.

Jag har kollat på några olika modeller. Några finns listade nedan:

HP Pavilion dm1-3205eo
Studentrabatt, 3.435 kr inkl. extern optisk enhet.

HP Pavilion dm1-4034eo
Studentrabatt, 3.797 kr.

Även funderat på ASUS Eee PC samt Acer Aspire One.

Någon som har åsikter eller erfarenheter? Tror att alla dessa datorer klarar mina krav, men vill inte lägga onödiga pengar...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej!

Har nu tänkt införskaffa en notebook för att ha i skolan, dvs för att anteckna och surfa med. I värsta fall kanske någon lättare programmering, men inte ens det är nödvändigt. Jag vill alltså ha en så mobil dator som möjligt med bra batteritid, prestanda är dock ingen nackdel. Jag har tänkt lägga ca 3500 kr på den.

Jag har kollat på några olika modeller. Några finns listade nedan:

HP Pavilion dm1-3205eo
Studentrabatt, 3.435 kr inkl. extern optisk enhet.

HP Pavilion dm1-4034eo
Studentrabatt, 3.797 kr.

Även funderat på ASUS Eee PC samt Acer Aspire One.

Någon som har åsikter eller erfarenheter? Tror att alla dessa datorer klarar mina krav, men vill inte lägga onödiga pengar...

Tack på förhand!

För guds skull, gör dig en tjänst och köp en dator med högre upplösning en 1024x768. Det är så jävla jobbigt att läsa på, vidrigt! satsa på en dator med en bra skärm!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Gardart:

För guds skull, gör dig en tjänst och köp en dator med högre upplösning en 1024x768. Det är så jävla jobbigt att läsa på, vidrigt! satsa på en dator med en bra skärm!

Jag behöver ha en såpass liten skärm för mobilitet, de datorer jag har känt på med denna upplösningen har inte varit något problem tycker jag. Man satt ju länge med 1024x768 utan att störa sig nämnvärt.... Känner du till någon dator med samma skärmstorlek men bättre upplösning?

Permalänk
Medlem

för anteckningar och surf torde väl en Asus transformer göra jobbet?

bättre batteritid, 10.1" fördelarna med surfplatta plus tangentbord. 1280*800
ta 32gb varianten och släng på tangentbord löst, så kostar det 4600.
om du kan motivera dig själv att lägga till en tusenlapp, så slipper du köpa surfplatta separat senare

du kan ju alltid börja med surfplattan och köpa tangentbordet efteråt.
ifall ekonomin enbart tillåter 3500 just nu.

och har du tid att vänta en månad så borde den reas ut nu snart med tanke på att Transformer Prime är påväg.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Bellerefon:

för anteckningar och surf torde väl en Asus transformer göra jobbet?

bättre batteritid, 10.1" fördelarna med surfplatta plus tangentbord. 1280*800
ta 32gb varianten och släng på tangentbord löst, så kostar det 4600.
om du kan motivera dig själv att lägga till en tusenlapp, så slipper du köpa surfplatta separat senare

du kan ju alltid börja med surfplattan och köpa tangentbordet efteråt.
ifall ekonomin enbart tillåter 3500 just nu.

och har du tid att vänta en månad så borde den reas ut nu snart med tanke på att Transformer Prime är påväg.

Helt klart intressant! Det enda är väl att jag har tänkt att ha en dual-boot med Windows, känns meckigt med så liten HDD. Hittade 16 GB för 3700 inkl. tangentbord eller 32 GB för ca 2700 exkl. tangentbord. Men vet faktiskt inte om jag någonsin kommer använda den som surfplatta, så känns lite onödigt... Har väldigt nära till skolan, och det är bara där den ska användas.

Permalänk
Mattecoach

Ingen som har några åsikter? Skulle vilja beställa så snart som möjligt...

Permalänk

http://www.webhallen.com/hardvara/131266-asus_eee_pc_1001pxd-...

Byt ut hårddisk mot http://www.inet.se/produkt/4304301/intel-ssd-320-40gb-reselle...

Och installera crunchbang linux.

Det är min studentdator iaf. Behöver inte ens uppgradera ramen, allt flyter på så fint.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av RedSparowes:

http://www.webhallen.com/hardvara/131266-asus_eee_pc_1001pxd-...

Byt ut hårddisk mot http://www.inet.se/produkt/4304301/intel-ssd-320-40gb-reselle...

Och installera crunchbang linux.

Det är min studentdator iaf. Behöver inte ens uppgradera ramen, allt flyter på så fint.

Tack för det!

Låter väldigt intressant. Hur gjorde du när du bytte HDD? Gjorde du det själv? Förbrukas isf inte garantin?
Tänkte nog ta en något större SSD, ev. slänga in en 60 GB som jag har hemma och uppgradera den stationära eller helt enkelt mer utrymme på den bärbara, funderar isf på http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-830-series-128gb-desktop . Åsikter på detta?

Permalänk
Medlem

Skulle en surfplatta kunna vara ett alternativ?

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Tycker en iPad 2 skulle va fint åt dig isf.

Permalänk

Ingen erfarenhet utav den där SSDn, men den verkar ju vara dyrare och bättre. Ja, det är bara byta ut. Jag struntar i garatin.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av -NoH-:

Skulle en surfplatta kunna vara ett alternativ?

Helt klart ett alternativ, några speciella modeller du tänker på?

Skrivet av baxee:

Tycker en iPad 2 skulle va fint åt dig isf.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Helt klart ett alternativ, några speciella modeller du tänker på?

Asus Transformer Prime ser rätt lovanade ut, går ju att koppla in ett smidigt tangentbord så att det praktiskt sett blir en laptop dessutom.

Sen kommer Windows 8 att kunna köras på surfplattor, och verkar ha riktigt stor potential. De lär dock inte komma förrens sent 2012, vilket kanske inte är så aktuellt för din del.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av -NoH-:

Asus Transformer Prime ser rätt lovanade ut, går ju att koppla in ett smidigt tangentbord så att det praktiskt sett blir en laptop dessutom.

Sen kommer Windows 8 att kunna köras på surfplattor, och verkar ha riktigt stor potential. De lär dock inte komma förrens sent 2012, vilket kanske inte är så aktuellt för din del.

Jo, den har redan varit uppe tidigare i tråden. Problemet är att den inte riktigt ligger inom budget, sen är det ju snålt med utrymme också. Är inte så sugen på att köpa något begagnat...

Permalänk
Mattecoach

Jag är nu mer och mer inne på att köpa en billig dator (tänk någon Eee-modell för under 2k) men då byta ut HDDn till en SSD. Var och kollade med lokala dator-butiken ang. detta då jag vill behålla garantin. Han sa att det skulle kosta 800-900 kr och ev. kunde garantin strula ändå. Så vad gör man egentligen? Byter ut den själv och hoppas att inget strular? Hur vanligt är det med fel egentligen?

Permalänk
Mattecoach

Då jag inte hittat något sätt att behålla garantin och kunna byta ut hårddisken till ett överkomligt pris har jag börjat kolla på lite tyngre modeller, just nu är jag inne på Asus 1215B. Tror ni att jag kommer att ha nytta av denna, eller är det bortkastade pengar jämfört med en Asus 1001PXD? En stor fördel är den längre batteritiden, de enda nackdelarna är pris och vikt. Jag är dock tveksam till HDD på 5400 RPM, jag brukar tycka att 7200 RPM är långsamt...

Någon som har åsikter?