Datorn stänger av sig!

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig!

Har spelat Skyrim i några timmar nu men har ett väldigt jobbigt problem.
När jag har spelat i mellan en halvtimme och en timme så stänger datorn av sig så fort jag öppnar kartan vilket gör att det blir väldigt jobbigt att spela en längre tid när man måste starta upp datorn igen varje halvtimme.
Skulle bli väldigt tacksam om någon vet hur jag blir av med detta problem så jag kan njuta av detta underbara spel fullt ut.
MVH Qnott

Hårdvara:
Windows 7 home premium 64bit
Intel Core 2 Quad Q8400 2.67 GHz
8GB RAM
ASUS GeForce GTX 560 Ti Drivrutin: 285.79

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Värmeproblem kanske???

Permalänk
Medlem

Har inte värmeproblem i något annat spel så jag vet inte varför det skulle vara ett problem i skyrim. Är det mer krävande än t.ex bf3 och sc2 och att det därför genererar en högre temperatur?
Kan tillägga att jag använder SpeedFan för fläktkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Hedersmedlem

Stänger den av sig rakt av? Ingen hängning eller annat fel först? I så fall brukar det nästan i alla fall vara nätaggregatet som inte mår så bra.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Stänger den av sig rakt av? Ingen hängning eller annat fel först? I så fall brukar det nästan i alla fall vara nätaggregatet som inte mår så bra.

Japp. Så fort jag öppnar kartan stänger datorn av sig. Innan flyter det på hur fint som helst.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qnott:

Japp. Så fort jag öppnar kartan stänger datorn av sig. Innan flyter det på hur fint som helst.

Då skulle jag kontrollera att spänningarna ligger bra på nivåer (får inte diffa mer än 5% men mindre än det kan skapa problem) i BIOS eller i Windows. Som sagt, om datorn stänger av sig rakt av har du förmodligen problem med nätaggregatet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ursäkta för sent svar men nu verkar problemet vara löst. Det var nätagget som var felet och efter att jag nu bytt det flyter spelet på perfekt.
Tack så mycket för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk

Hej.
Lånar lita. Misstänker att mitt nätagg kanske inte funkar så bra. Hur kan man kolla det i så fall?
Varför dessa misstankar. Jo jag satt och spelade skyrim då den bara stängde av sig efter ca en 1 timme. Ingen förvarning, som om jag själv gått ner på start menyn och tryckt på stänga av. När den då stängt av sig så gick den inte starta direkt heller. Så kan jubkanske vara värmen. Så ett bra program för att testa det skulle ju vara ganska bra att få tipps om också.
Model på nätagg vet ej. Men trir det ska vara 630watt i alla fall. Ati är nog märket.
Övrigt:
Amd FX 8350
8GB ram
Radion 6950 2GB
3 hdd tillsamman typ 1.3TB

Permalänk
Skrivet av Pendarlon:

Hej.
Lånar lita. Misstänker att mitt nätagg kanske inte funkar så bra. Hur kan man kolla det i så fall?
Varför dessa misstankar. Jo jag satt och spelade skyrim då den bara stängde av sig efter ca en 1 timme. Ingen förvarning, som om jag själv gått ner på start menyn och tryckt på stänga av. När den då stängt av sig så gick den inte starta direkt heller. Så kan jubkanske vara värmen. Så ett bra program för att testa det skulle ju vara ganska bra att få tipps om också.
Model på nätagg vet ej. Men trir det ska vara 630watt i alla fall. Ati är nog märket.
Övrigt:
Amd FX 8350
8GB ram
Radion 6950 2GB
3 hdd tillsamman typ 1.3TB

Är ju enkelt att öppna burken och se vad det är för agg...

Verkar som att Skyrim käkar nätagg till middag

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendarlon:

Hej.
Lånar lita. Misstänker att mitt nätagg kanske inte funkar så bra. Hur kan man kolla det i så fall?
Varför dessa misstankar. Jo jag satt och spelade skyrim då den bara stängde av sig efter ca en 1 timme. Ingen förvarning, som om jag själv gått ner på start menyn och tryckt på stänga av. När den då stängt av sig så gick den inte starta direkt heller. Så kan jubkanske vara värmen. Så ett bra program för att testa det skulle ju vara ganska bra att få tipps om också.
Model på nätagg vet ej. Men trir det ska vara 630watt i alla fall. Ati är nog märket.
Övrigt:
Amd FX 8350
8GB ram
Radion 6950 2GB
3 hdd tillsamman typ 1.3TB

Ta reda på vad det är för nätagg, ATI gör inte nätagg och 630w pekar nästan mot att det skulle vara ett Ace eller liknande.

Det är ju lätt att kolla om det är värme, men kolla nätagg först, är det något av ace's ökända nätagg så borde du inte starta datorn igen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ta reda på vad det är för nätagg, ATI gör inte nätagg och 630w pekar nästan mot att det skulle vara ett Ace eller liknande.

Det är ju lätt att kolla om det är värme, men kolla nätagg först, är det något av ace's ökända nätagg så borde du inte starta datorn igen.

AXP heter nätagget. Jo kollade nu i morse, men måste ut med det för att klisterlappen sitter under

Permalänk
Medlem

Hittade ett test av AXP 630W nätagg och vad jag kan utläsa så är det ett verkligt lågbudget agg.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jo det förstod jag, fick det för många år sedan då det nätagget la av. Går det kolla på något enkelt vis att det funkar som det ska? Sedan om det är värmen kanske. Vilket program ska jag testa det med. Gpu och cpu?
Men det är väl kanske läge för ett nytt

Permalänk

Jaha.. kollde lite på testet och de verkade ju ha haft samma problem som mig. Bara stänger av sig. Så ett nytt får det bli. Bara börja kolla i formumen då efter ett lämpligt allternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendarlon:

Jaha.. kollde lite på testet och de verkade ju ha haft samma problem som mig. Bara stänger av sig. Så ett nytt får det bli. Bara börja kolla i formumen då efter ett lämpligt allternativ

Om din dator inte stänger av sig tvärt utan det blir som om du själv skulle avsluta, dvs "Windows avslutas" meddelande osv så tror jag mer på att värmen är problemet. Jag skulle bytt ut nätagget ändå, men jag har aldrig sett en dator stänga av sig korrekt pga dåligt nätagg.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Om din dator inte stänger av sig tvärt utan det blir som om du själv skulle avsluta, dvs "Windows avslutas" meddelande osv så tror jag mer på att värmen är problemet. Jag skulle bytt ut nätagget ändå, men jag har aldrig sett en dator stänga av sig korrekt pga dåligt nätagg.

Okej. Fast jag ljög nog lite. Kom jag att tänka på nu datorn stängdes ju av tvärt givetvis! Skärmen som sa att den skulle stänga av sig. Var nog lite trött i går när jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendarlon:

Jaha.. kollde lite på testet och de verkade ju ha haft samma problem som mig. Bara stänger av sig. Så ett nytt får det bli. Bara börja kolla i formumen då efter ett lämpligt allternativ

Japp, bara att byta! Va glad att det inte har stendött och dragit med sig några komponenter.
Vill du ha tips så är det bara att säga budget så kan jag tipsa lite snabbt också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Japp, bara att byta! Va glad att det inte har stendött och dragit med sig några komponenter.
Vill du ha tips så är det bara att säga budget så kan jag tipsa lite snabbt också.

Budget: ca 700-800 kr. Svårt att veta då jag inte har någon sten koll på detta.
Må va ganska långa kablar. Har ett antec 900 och på de sitter ju nätagget i botten. Så det är ju nån sladd som ska ända upp till toppen på moderkortet ska ju gå dra det lite snyggt också
Kan bli två grafikkort i framtiden. Det får jag se. Håller ju som det är nu då enda spelet jag spelar för tillfället är skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendarlon:

Budget: ca 700-800 kr. Svårt att veta då jag inte har någon sten koll på detta.
Må va ganska långa kablar. Har ett antec 900 och på de sitter ju nätagget i botten. Så det är ju nån sladd som ska ända upp till toppen på moderkortet ska ju gå dra det lite snyggt också
Kan bli två grafikkort i framtiden. Det får jag se. Håller ju som det är nu då enda spelet jag spelar för tillfället är skyrim.

http://www.inet.se/produkt/6900364/xfx-core-edition-650w-80-b...
Eller
http://www.inet.se/produkt/6909728/fractal-design-integra-r2-...

Leta recensioner på dem och kolla hur långa kablarna är och så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ska göra det. Tack så mycket

Permalänk

Hur är den här?
http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...
Nu tänker jag mest kvalite/ bäst gemfört med de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendarlon:

Hur är den här?
http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...
Nu tänker jag mest kvalite/ bäst gemfört med de andra.

Ingen expert, men tror nästan XFX är bättre/lika bra, samtidigt som det kostar mindre.
Själv är jag dock sjukt nöjd med mitt FD-agg och har för mig att integra fick bra betyg av sweC, du kan själv kolla deras test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Problem med nätagget var det i alla fall. Den small skräcken och ångesten som kom över mig då. Så skicka efter ett nytt, och hoppades att resten skulle klarat sig. Och se på f*n det starta och ännu inget konstigt med den Nu till felet, som jag då såg när jag skulle sätta in det nya. En liten sladd hade letat sig ner i gallret och stoppat fläkten :-/ Nöt som man är tänkte jag kolla tempratur så satt ju igång lite tester och då blev det väl förmycket för nätagget. Men det gick ju bra i alla fall ;-P