Fråga om MSDNAA Windows licens

Permalänk
Medlem

Fråga om MSDNAA Windows licens

Tja, fick höra att man genom mitt universitet kunde man fixa mjukvara från Windows utan att betala nån mellanhand en liten summa. Aldrig använt dessa innan så undrar helt enkelt om man kan installera detta OS på en nybyggd dator utan OS genom att boota från DVD-skiva (bränt ut på DVD-R funkar det eller?)

Nån skillnad på versionen med Service Pack 1 och den utan? (eller kan man få SP1 på versionen utan genom update när man installerat?)
Den med SP1 är den engelska versionen och den utan är svensk (svensk med SP1 finns ej än)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner Service Pack 1 sålänge du har en giltig licens (vilket du har med ett MSDNAA konto)

Och ja du kan installera från en skiva du bränt ut eller ett usb minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweakz:

Tja, fick höra att man genom mitt universitet kunde man fixa mjukvara från Windows utan att betala nån mellanhand en liten summa. Aldrig använt dessa innan så undrar helt enkelt om man kan installera detta OS på en nybyggd dator utan OS genom att boota från DVD-skiva (bränt ut på DVD-R funkar det eller?)

Nån skillnad på versionen med Service Pack 1 och den utan? (eller kan man få SP1 på versionen utan genom update när man installerat?)
Den med SP1 är den engelska versionen och den utan är svensk (svensk med SP1 finns ej än)

Tack på förhand!

Du kan installera det med skiva på din nybyggda dator. Om du vill ha svenska så ta den utan sp1 och installera det via Windows update, annars kan du ta den engelska med sp1 för att spara tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikSkal:

Du kan ladda ner Service Pack 1 sålänge du har en giltig licens (vilket du har med ett MSDNAA konto)
Och ja du kan installera från en skiva du bränt ut eller ett usb minne

Okej tack var mest orolig att skivan inte gick att boota från. Jaså från USB minne ja det hade jag ingen aning om lägger man minnet som första i boot priority då eller?

Skrivet av jocke92:

Du kan installera det med skiva på din nybyggda dator. Om du vill ha svenska så ta den utan sp1 och installera det via Windows update, annars kan du ta den engelska med sp1 för att spara tid

Föredrar nog den svenska faktiskt om man nu får välja Så länge det inte är någon skillnad mer än att jag får ladda ner SP1 genom update så blir det svenska versionen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du använder MS egna verktyg (Windows 7 Download USB tool eller liknande) för att kopiera isofilen till usbminne (minst 4GB) och startar om datorn.
Om du vill kan du antingen byta startordning i BIOS eller välja startmeny med t.ex F8 (beror på moderkortstillverkare)

Självklart får du ju ladda ned SP1 via WU, varför skulle du inte få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du använder MS egna verktyg (Windows 7 Download USB tool eller liknande) för att kopiera isofilen till usbminne (minst 4GB) och startar om datorn.
Om du vill kan du antingen byta startordning i BIOS eller välja startmeny med t.ex F8 (beror på moderkortstillverkare)

Självklart får du ju ladda ned SP1 via WU, varför skulle du inte få det.

Jag trodde inte det skulle vara några problem med SP1 ställde frågan bara för att vara säker att versionerna inte skiljer sig på något annat sätt. Eftersom datorn är ett nybygge utan OS så ville jag vara säker men tack för hjälpen:) kör med skivan jag brännt ut tror jag

Permalänk
Medlem

Har du bränt en skiva så kör med den bara, sen är det bara köra windows update o dra ner alla updates osv.. kan ta en stund men är viktigt o patcha datorn