Kör ni med vita A4 för vitbalansjusteringar? eller köper ni "vitskivor"?

Permalänk

Kör ni med vita A4 för vitbalansjusteringar? eller köper ni "vitskivor"?

En lite fråga: För amatörbruk verkar det fungera utmärkt att mäta upp vitbalansen med ett bra vitt A4 papper. (man ser ju på papperskvaliteten om det är ett blekt vitt, papper eller ett halvdassigt gul/beiget.

Jag har testat det i olika rum och med olika ljus/tak med bouncad blixt etc och det ser ut att fungera alldeles utmärkt vad jag kan se.

Någon som anser att det blir någon större skillnad med en kalibrerad köpe-vitskiva?

/Fredrik

Permalänk

Sikta på nåt vitt.
BAM.

Permalänk
Skrivet av martinboson:

Sikta på nåt vitt.
BAM.

Jo, det är ju det jag har ett vitt papper till

Frågan var att i en given situation veta vad som är "vitt". Tar man det som på ett ungefär är vitt blir det ofta väldigt fel färger! Skillnaden är stor - jag har provat. Tex mot till synes vita väggar, skåp tc. Men det som i inredningar ofta är vitt är inte vitt, utan ofta antikvitt eller lite åt gulhållet. Dessutom är det extremt sällsynt att man har något riktigt vitt i motivet. Extremvitt är ju lite artificiellt, ganska ovanliga färger på väggar etc.

Så enda lösningen är antingen att köra på något standardläge, eller auto, eller faktiskt ha med någonting, tex papper eller vitkort.

Vad jag behöver fungerar det _riktigt bra_ med vitt A4 kopieringspapper sålänge man väljer riktigt vita (och inte halvbeiga oblekta papper). Frågan var vad ni som kanske är lite mer erfarna amatörer eller halvproffs säger om detta?

/Fredrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aristotele:

En lite fråga: För amatörbruk verkar det fungera utmärkt att mäta upp vitbalansen med ett bra vitt A4 papper. (man ser ju på papperskvaliteten om det är ett blekt vitt, papper eller ett halvdassigt gul/beiget.

Jag har testat det i olika rum och med olika ljus/tak med bouncad blixt etc och det ser ut att fungera alldeles utmärkt vad jag kan se.

Någon som anser att det blir någon större skillnad med en kalibrerad köpe-vitskiva?

/Fredrik

Sålänge du är nöjd med bilderna behöver du inte bry dig!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Hmm... plötsligt känner jag mig aningens överambitiös som använder ett vitt papper, när jag snarare trodde jag skulle bli utskrattad.

Tanken är att jag försöker höja mitt eget fototekniska kunnande också nu när jag taget steget till systemkamera, har nu gått igenom det mesta i detalj. Detta men vitbalansen var det sista på min lista och nu har jag koll på det mesta i kameran.

Då känns det som min papper duger gott. Om någon finsmakare fortfarande vill såga mig så är ni välkomna

/Fredrik

Permalänk
Medlem

köpte mig ett gråkort, det innehåller, vit, svart och ett grått kort..18%grå?,(kostade mig under 100lappen typ.dom är i visakort storlek dom korten jag använder) sen i ps så går jag på i camera raw o klickar på den gråa rutan med vitbalanserings pipeten. blir oftast bättre än att jag klickar på den vita rutan i bilden, men funkar det bra för dig så kör på bara.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

köpte mig ett gråkort, det innehåller, vit, svart och ett grått kort..18%grå?,(kostade mig under 100lappen typ.dom är i visakort storlek dom korten jag använder) sen i ps så går jag på i camera raw o klickar på den gråa rutan med vitbalanserings pipeten. blir oftast bättre än att jag klickar på den vita rutan i bilden, men funkar det bra för dig så kör på bara.

Aha, du gör så. Det har jag inte provat.

Det jag har testat nu är att just för att i möjligast mån slippa i efterhand göra om varenda bild i photosoiop (går bra med enstaka bilder för finlir men drygt om man knäppt flera hundra bilder), är att jag i kameran kör vitbalans -> manuell -> mätning. Och så fyller jag motivet med vita arket, så ställer kamera in rätt vitbalans redan i kamerna. Då behöver man inte photoshoppa eller gimpa. Sedan spar jag bilder med skyltar på i en WB mapp på kameran där det står "rum X, ej blixt" "rum X, bounce blixt",etc och så kan man enkelt ändra till optimerad vitbalans för platser man återkommer till. Då blir det också obegränsat med hur många platser man kan spara. Fungerar rätt bra.

Jag har ingen aning om det går i alla kameror, jag har alltid kört kompaktkameror tidigare och där har det inte gått. Men i D5100 finns det en funktion där kameran mäter upp vitbalansen på plats.

/Fredrik

Permalänk

Då måste du spara i RAW eller fungerar det ok att vitbalansera även JPEG? Det blir väl ibland lite konstigheter då, om man måste korrigera för mycket?

Det var en av anledningarna till att jag började med att först försöka balansera i kameran, så kan man i de flesta fall köra JPEG och spara plats på minnet.

/Fredrik

Permalänk

Undrar om det går att köra batch processing i PS eller gimp? Dvs om jag per automatik vill göra samma vitbalansjustering på 300 bilder? Eller måste man köpa mer avancerad programvara då? Vet några profesionella fotografer som använder adobe light room, har dock aldrig använt det själv.

Fast det känns som ju bättre bilderna är direkt ur kameran desto trevligare.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hmm... plötsligt känner jag mig aningens överambitiös som använder ett vitt papper, när jag snarare trodde jag skulle bli utskrattad.
/Fredrik

Vitt papper fungerar bra, köpegråkort är liiite bättre.

Jag använder gråkort ibland när jag fotar kläder för försäljning (åt min fru),
då det är (väldigt, tydligen) viktigt att kläderna är i rätt färg i annonsen.

Typ:

Svårast är svarta kläder, som ofta ser lite blå eller rödtonade ut.
Jag kan inte använda fake-spisen bakom, eller dörrlisterna som referenspunkt
eftersom det blir fel då, som du ju själv har märkt. Vitt är sällan vitt.

Jag brukar fota i manuell vitbalans vid ~5000 kelvin om bilderna ska sparas
i .jpeg i kameran - det ska dom om frugan gör redigeringen själv.
Om JAG ska redigera dom använder jag gråkort på typ 1gång/halvtimme
(eftersom ljuset ändrar sig när solen flyttar sig)
och sedan "batch-justerar" jag vitbalansen i Adobe Lightroom.

Med det menar jag att om jag har tjugo bilder med gråkort på den första,
använder jag pipett på den bilden & sedan ger man de efterföljande 19
bilderna samma vitbalans som den korrigerade, första bilden.

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Sålänge du är nöjd med bilderna behöver du inte bry dig!

Bah, skitsnack. När man är helt nöjd med bilderna är det dags att lägga kameran på hyllan och börja med nåt nytt

Jag har ett litet vit/grå/svart-kort i kameraväskan. Jämför jag det mot lite olika "vita" pappersartiklar så ser man att färgen skiljer sig.

Men självklart fungerar papper bra, om man bara vill få en ungefärlig justering. Om man tex är ute och får för sig att filma något, och inte får lika bra möjlighet till efterjustering.

Snö fungerar också bra såhär på vintern.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Säger som föregående att gråkort fungerar bäst...

När du batchar kan du ju ta första bilden i en serie och skapa en action till den och sedan köra batchen med den nya action(en)...

Men oftast vill man ju göra något annat också... Jag kör lightroom för att det är så rackarns smidigt att jobba med ett gäng bilder åt gången och man kan kopiera inställningar mellan bilderna på ett intuitivt sätt... Men det går i PS också dock lite bökigare när det rör sig om mer än tio bilder tycker jag...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Tackar för svar!

Vad är det i huvudsake man använder lightroom till annar? Är det primärt för studiofoto och vitbalans, eller har man nytta av det annars med? Den fotograf jag vet använder det sedan tidigare är en professionell studiofotograf, och då är det ju riggad med bakgrunder paraplyblixtar allt.

Det är alltid intressant att lära sig om mer verktyg. Hittils kör jag dock gimp, inte photoshop. Vet inte det finns någon "GNU-lightroom" extension till gimp?

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Tackar för svar!

Vad är det i huvudsak man använder lightroom till annars? Är det primärt för studiofoto och vitbalans, eller har man nytta av det annars med?

/Fredrik

Lightroom ger dig fullständig kontroll över hela bildfilen (RAW).
Du kan ändra precis allt; vitbalans, skärpa, fill-light, kontrast, rubbet.
Personligen vet jag inget bättre bildbehandlingsprogram för foto.

Det är även väldigt smidigt att göra egna presets för grundskärpa & annat
som man måste ha till en RAW-fil, eftersom de annars ser grå & platta ut
jämfört med en .jpeg, där kameran har gjort detta åt dig.

Det hookar också ihop med Photoshop & Silver Efex (svartvitt godisprogram)
på ett mycket enkelt & bra sätt, kostar dock en del pengar.

Kolla t.ex. in Adam Lerners videos@Youtube i ämnet:
http://www.youtube.com/user/AdamLernerPhoto?blend=1&ob=video-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Aha, du gör så. Det har jag inte provat.

Det jag har testat nu är att just för att i möjligast mån slippa i efterhand göra om varenda bild i photosoiop (går bra med enstaka bilder för finlir men drygt om man knäppt flera hundra bilder), är att jag i kameran kör vitbalans -> manuell -> mätning. Och så fyller jag motivet med vita arket, så ställer kamera in rätt vitbalans redan i kamerna. Då behöver man inte photoshoppa eller gimpa. Sedan spar jag bilder med skyltar på i en WB mapp på kameran där det står "rum X, ej blixt" "rum X, bounce blixt",etc och så kan man enkelt ändra till optimerad vitbalans för platser man återkommer till. Då blir det också obegränsat med hur många platser man kan spara. Fungerar rätt bra.

Jag har ingen aning om det går i alla kameror, jag har alltid kört kompaktkameror tidigare och där har det inte gått. Men i D5100 finns det en funktion där kameran mäter upp vitbalansen på plats.

/Fredrik

Ahh du gör det ordentligt redan från början du Det har jag inte orkat göra när jag knäpper kort, blir oftast hyggligt inställt iaf. men sen så lirar jag i datorn en del med camera raw för lite extra skärpa och brusreducering osv som behövs mm, där kan man om man tex tagit 100bilder i samma ljus/rum så kan man justera en bild sen skicka över inställningarna till de resterande bilderna,det flyttas över på nån sekund bara, kan även välja vilka inställningar som man vill ska flyttas över..men alla sätt är ju bra så länge man själv får bilden som man vill ha den..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Då måste du spara i RAW eller fungerar det ok att vitbalansera även JPEG? Det blir väl ibland lite konstigheter då, om man måste korrigera för mycket?

Jag vet inte om någon redan svarat på det (isf missade jag det)...
Om man vill kunna ändra vitbalansen i efterhand så bör man fota i RAW. Det blir avsevärt mer komplicerat (för att inte säga omöjligt) att få ett lika bra resultat om du ska korrigera en JPEG. Anledningen till det är att en JPEG inte har en linjär tonkurva och att den är gamma korrigerad och kurvorna ser inte nödvändigtvis lika ut för respektive färgkanal. Alltså kan det bli rätt i mellantonerna, men då blir det fel i högdagrar och skuggpartier och vice versa. Man måste alltså gå in och korrigera olika mycket och kanske åt olika håll i olika delar av bilden för att få ett bra/likadant resultat som man får i RAW genom att bara ändra ett eller två reglage (alternativt använda pipetten).
Så vill man använda jpeg bör man göra en vitbalansmätning med kameran på plats. Hur kritiskt det är att använda ett vitbalanseringskort beror ju lite på tillämpningen. Är det väldigt kritiskt att det blir "rätt" färger så bör man kanske använda ett dylikt, men i de flesta fall duger det med ett vitt papper för "amatörbruk".
Sen kan man ju alltid diskutera vad "rätt" färger är. Använder man "rätt" vitbalans i glödlampsljus eller ett rum upplyst med stearinljus så kommer ju stämningen att försvinna, eftersom det varma gula ljuset "försvinner", tex. Likaledes kommer inte blå timmen att bli särskilt blå om man använder "rätt" vitbalans.
Jag fotar, för det första, alltid i RAW, så slipper jag tänka på vitbalansen i fotograferingsögonblicket.
Fotar jag utomhus använder jag alltid "solljus" och gör vid enstaka tillfällen justeringar av vitbalansen. Inomhus använder jag i regel AWB som en grund för att sedan ändra vitbalansen i efterhand till något som ser naturligt ut.
Ibland, om det är blandljus, så får man använda olika vitbalans i olika delar av bilden om det inte ska se helt koko ut.

De tillfällen där vitbalanseringen blir lite mer komplicerad är ju vid lysrörsljus. Dels är olika lysrör olika, men sedan måste man även tänka på att använda en slutartid som är 1/50 eller 1/25 eller liknande. Detta pga att färgtemperaturen och ljusets styrka varierar under växelspänningens cykel. Även om man använder samma vitbalansinställning kan man alltså annars få en bild som drar åt det gröna hållet och är underexponerad och en annan som drar åt magenta och är överexponerad, tex.
Ju längre exponeringstid desto mindre viktigt blir det att det är en multipel av 1/50, såklart, men man bör aldrig använda kortare tid än så.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andyah:

köpte mig ett gråkort, det innehåller, vit, svart och ett grått kort..18%grå?,(kostade mig under 100lappen typ.dom är i visakort storlek dom korten jag använder) sen i ps så går jag på i camera raw o klickar på den gråa rutan med vitbalanserings pipeten. blir oftast bättre än att jag klickar på den vita rutan i bilden, men funkar det bra för dig så kör på bara.

Var hittade du gråkorten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Vitt papper fungerar bra, köpegråkort är liiite bättre.

Jag använder gråkort ibland när jag fotar kläder för försäljning (åt min fru),
då det är (väldigt, tydligen) viktigt att kläderna är i rätt färg i annonsen.

Typ:
http://forumbilder.se/images/812012111148A9739.jpg

Svårast är svarta kläder, som ofta ser lite blå eller rödtonade ut.
Jag kan inte använda fake-spisen bakom, eller dörrlisterna som referenspunkt
eftersom det blir fel då, som du ju själv har märkt. Vitt är sällan vitt.

Eftersom många sitter med värdelösa TN-skärmar, som dessutom inte är kalibrerade, är det hur som havet omöjligt att återge en korrekt färg till kunden

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Lightroom ger dig fullständig kontroll över hela bildfilen (RAW).
Du kan ändra precis allt; vitbalans, skärpa, fill-light, kontrast, rubbet.
Personligen vet jag inget bättre bildbehandlingsprogram för foto.

Har lightroom några stora direkta fördelar jämfört med att använda camera raw och PS?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Så vill man använda jpeg bör man göra en vitbalansmätning med kameran på plats. Hur kritiskt det är att använda ett vitbalanseringskort beror ju lite på tillämpningen. Är det väldigt kritiskt att det blir "rätt" färger så bör man kanske använda ett dylikt, men i de flesta fall duger det med ett vitt papper för "amatörbruk".

Tackar, det var detta jag också hört. Har som sagt aldrig haft systemkamera förut men jag vet av erfarenhet att när man tweakar JPEG lite grand brukar det gå utmärkt, men ska man tweak färgkurvorna mycket blir det ofta lite "konstigt", som man ser direkt att det ser inte korrekt ut.

Jag hade nog tänkt att för de flesta fall, köra JPEG. I normalfallet kommer jag inte göra så mycket färgmanipulationer, ambitionen är så långt möjligt att jag i kameran ställer in / mäter upp rätt vitbalans på plats. Det tar trots allt inte många sekunder.

Dock blev jag lite nyfiken med allt prat kring lightroom, och kollade runt lite.

Generellt är jag ett GNU och opensource fan och använder varken ms office produkter eller adobe photoshop. Jag kör GIMP istället för photoshop och tycker det är utmärkt, samt gratis.

Jag hittade faktiskt ett opensource alternativt till lightroom, som jag precis tagit hem och ska prova! Kanske är fler intresserade?

Det heter RawTherapee http://rawtherapee.com/ och finns för både mac, windows och ubuntu och är gratis.

Skrivet av dumbo:

De tillfällen där vitbalanseringen blir lite mer komplicerad är ju vid lysrörsljus. Dels är olika lysrör olika, men sedan måste man även tänka på att använda en slutartid som är 1/50 eller 1/25 eller liknande. Detta pga att färgtemperaturen och ljusets styrka varierar under växelspänningens cykel. Även om man använder samma vitbalansinställning kan man alltså annars få en bild som drar åt det gröna hållet och är underexponerad och en annan som drar åt magenta och är överexponerad, tex. Ju längre exponeringstid desto mindre viktigt blir det att det är en multipel av 1/50, såklart, men man bör aldrig använda kortare tid än så.

Intressant, har inte råkat ut för det än men jag får testa detta.

Jag kommer testa RawThereapee vid tillfälle (har redan installerat det) och hör av mig med rapport när jag ser hur det fungerar. Jag har dock inga referenser, så jag jämför inte med lightroom utan bara om den gör jobbet rätt och snabbt.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av dumbo:

De tillfällen där vitbalanseringen blir lite mer komplicerad är ju vid lysrörsljus. Dels är olika lysrör olika, men sedan måste man även tänka på att använda en slutartid som är 1/50 eller 1/25 eller liknande. Detta pga att färgtemperaturen och ljusets styrka varierar under växelspänningens cykel. Även om man använder samma vitbalansinställning kan man alltså annars få en bild som drar åt det gröna hållet och är underexponerad och en annan som drar åt magenta och är överexponerad, tex.
Ju längre exponeringstid desto mindre viktigt blir det att det är en multipel av 1/50, såklart, men man bör aldrig använda kortare tid än så.

Mycket bra tips, dom banorna har jag aldrig funderat i tidigare. Förutom vid filmning då, men då handlare det snarare om att alla AC-ljuskällor ger flimmer i bilden om exponeringstiden inte är X*50

Hur fungerar lågenergilampor och så? Det blir nog till att plocka fram höghastighetskameran och analysera färgegenskaperna på ljuskällorna hemma...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Var hittade du gråkorten?

http://www.scandinavianphoto.se/search/default.aspx?q=gr%e5ko...

Captureone är också ett bra framkallningsprogram http://www.phaseone.com/en/Software/Capture-One-Pro-6/About/P...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Syftade på de billiga gråkorten. Jag vet var man hittar dyra gråkort. Tycker dock det verkar lite överkurs att betala 300 kr för en bit plast eller papper som är grå. Det finns ju billiga på ebay och kaffebrus säljer en för typ 70 kr. Var lite nyfiken på hur bra de är. Har de fel färg är det ju skit samma så var hoppades hitta någon som faktiskt testat ett billigt kort.

Jag kör Lightroom eller ibland ACR för att konvertera RAW.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hur fungerar lågenergilampor och så? Det blir nog till att plocka fram höghastighetskameran och analysera färgegenskaperna på ljuskällorna hemma...

Lågenergilampor är, om de inte är LED-lampor, åxå lysrörslampor, så det är samma grej som med "vanliga" lysrör.

Vad gäller LED-lampor (som ju åxå är lågenergi) så har jag inte kollat så noga på dem faktiskt, även om jag har ett gäng såna hemma. Jag tror inte att de har samma problem som lysrör och om ljuset pulsas med dessa skulle jag tippa på att det är med en högre frekvens.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Syftade på de billiga gråkorten. Jag vet var man hittar dyra gråkort. Tycker dock det verkar lite överkurs att betala 300 kr för en bit plast eller papper som är grå. Det finns ju billiga på ebay och kaffebrus säljer en för typ 70 kr. Var lite nyfiken på hur bra de är. Har de fel färg är det ju skit samma så var hoppades hitta någon som faktiskt testat ett billigt kort.

Jag kör Lightroom eller ibland ACR för att konvertera RAW.

Jag köpte ett trepack vit/grå/svart-kort (alltså, tre st trefärgade kort) på Kameradoktorn, för nånstans mellan 100 och 200 kr. Dock verkar dom inte ha just dom ute på hemsidan.

Dom ser bra ut, men jag har ingen referens för att testa exaktheten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Har lightroom några stora direkta fördelar jämfört med att använda camera raw och PS?

Lightroom (enligt mig) har fördelen att det är lättare att redigera ett gäng bilder samtidigt. Personligen tycker jag att ACR är en pest och pina i PS. Men Lightroom är egentligen inget annat än ett skinnat ACR.

En till stoor fördel med Lightroom är att när du inte jobbar med bilden packas den ner till en liten thumbnail som du fortfarande kan ha synlig i din lightbox (eller vad man nu kan kalla den lilla filmremsan i botten) och på så sett hålla en överblick på projektet samtidigt som du jobbar med den enskilda bilden. Och den kan du även lägga på en separat skärm om du kör dubbelt. En vanlig kombo är att lägga lightbox och navigator på en skärm (oftast den billigare surfskärmen) och sen köra fullskärmsläge för den aktuella bilden på din fina välkalibrerade IPS skärm...

En tanke till alla här i tråden, tänk på att kalibrera skärmen. Ha rätt skrivarprofil. Och inte minst, håll koll på omgivningsljuset (att ha kalibrerad skärm och sen sitta vid ett fönster tex gör att kalibreringen inte stämmer eftersom upplevelsen av skärmen är beroende av omgivningsljuset).

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Om jag fattar det rätt så när ni pratar om kort i kreditkorts storlek så är det inte för att kalibrera vitbalansern i kameran på plats, utan för att få en referens, som ni sedan använder i efterhand för att korrigera vitbalansern under efterbehandling, eller hur?

Annars behöver man ju normalt ett litet större kort, för att fylla motivet? Iallafall i min kamera finns ingen spotmätning för vitbalans utan man måste fylla motivet med vitkortet.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Om jag fattar det rätt så när ni pratar om kort i kreditkorts storlek så är det inte för att kalibrera vitbalansern i kameran på plats, utan för att få en referens, som ni sedan använder i efterhand för att korrigera vitbalansern under efterbehandling, eller hur?

Annars behöver man ju normalt ett litet större kort, för att fylla motivet? Iallafall i min kamera finns ingen spotmätning för vitbalans utan man måste fylla motivet med vitkortet.

/Fredrik

Jag använder det så på min canon 550d, där räcker det att kortet fyller upp cirkeln för spotmätning.

Skrivet av fabbe72:

Lightroom (enligt mig) har fördelen att det är lättare att redigera ett gäng bilder samtidigt. Personligen tycker jag att ACR är en pest och pina i PS. Men Lightroom är egentligen inget annat än ett skinnat ACR.

En till stoor fördel med Lightroom är att när du inte jobbar med bilden packas den ner till en liten thumbnail som du fortfarande kan ha synlig i din lightbox (eller vad man nu kan kalla den lilla filmremsan i botten) och på så sett hålla en överblick på projektet samtidigt som du jobbar med den enskilda bilden. Och den kan du även lägga på en separat skärm om du kör dubbelt. En vanlig kombo är att lägga lightbox och navigator på en skärm (oftast den billigare surfskärmen) och sen köra fullskärmsläge för den aktuella bilden på din fina välkalibrerade IPS skärm...

Det låter lite som mitt arbetssätt med Bridge + ACR.
Dock så blir jag utlåst från att interagera med "filmstrip"'en på sekundära skärmen då jag jobbar med en bild på IPS'en

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Aha, smidigt.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Bridge plus ACR är i allt vesäntligt lightroom... Men jag upplever Lightroom som lite rappare bara...

Ang gråkortsfrågor:

Fotar du i jpg måste du ställa in vitbalansen innan exponering, alltså knäppa en bild mot gråkortet, spotmätning brukar funka.

Fotar du däremot i raw så spelar vitbalansen ingen som helst roll i exponeringen för den ligger knappt med i bilden (lite information om den men inget mer) och där knäpper du första bilden mdd gråkortet mot motivet. Sen tar du väck gråkortet och genomför plåtningen. I ACR, lightroom eller apature (eller vilken smak man nu råkar ha) använder du sedan gråkortsbilden som referens och sedan använder du den inställningen du får över hela serien (förutsatt att du haft samma ljus under hela plåtningen då, bra tips ovanför med att ta om en gång i halvtimman om man har dagsljus där man plåtar)

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"