Overclocking Failed? Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Overclocking Failed? Vad ska man göra?

Min dator fryser sig jätteofta och får bluescreens. När jag startar om den så får jag ibland upp Overclocking Failed, press F1 to SETUP or F2 to load default and continue. Ibland ändrar även bios mina hårddiskar också av sig själv när detta händer, typ så att den hårddisken jag vill boota Windows med inte finns tillgänglig och så måste jag ändra det. Vid de tillfällena står det typ, "Reboot or Select Proper Boot Device" typ. Något sånt.

HJÄLP!!! Vad fan är overclocking? Jag är sämst på datorer men förstår det mesta folk förklarar. O.o

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Senaste BIOS osv?

Permalänk
Inaktiv

Gå in i BIOS och kör failsafe defaults och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Vilket moderkort har du? Senaste BIOS osv?

Jag har ASUS M4A78T-E tydligen och efter det så står det Socket-AM3 AMD 790GX+SB750, DDR3, Firewire, GbLan. Säger inte mig så mycket förutom att det är ett moderkort. BIOS vet jag inte om jag uppdaterat, var gör jag det annars?

Skrivet av El_Raspberry:

Gå in i BIOS och kör failsafe defaults och se om det löser problemet.

Okej, vad är det och var gör jag det för jag hittade inget när jag kollade lite snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

Jag har ASUS M4A78T-E tydligen och efter det så står det Socket-AM3 AMD 790GX+SB750, DDR3, Firewire, GbLan. Säger inte mig så mycket förutom att det är ett moderkort. BIOS vet jag inte om jag uppdaterat, var gör jag det annars?

Okej, vad är det och var gör jag det för jag hittade inget när jag kollade lite snabbt?

När du startar datorn, direkt när du får någon form av bild (bootlogo), så tryck Del. Då kommer du in i BIOS

Efter detta går du mot "Exit" eller något i den stilen, med piltangenterna, och klicka på load failsafe defaults, när det är klart, klickar du F11

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

När du startar datorn, direkt när du får någon form av bild (bootlogo), så tryck Del. Då kommer du in i BIOS

Efter detta går du mot "Exit" eller något i den stilen, med piltangenterna, och klicka på load failsafe defaults, när det är klart, klickar du F11

Det finns inget som heter "Load Failsafe Default" och F11 går inte trycka med någon somhelst respons, men antar att det går efter man tryckt på "Load Failsafe Default". Min BIOS har verkligen inget som heter så någonstans. Tack för pedagogiken åtminstone men kan det kanske vara att min BIOS är ouppdaterad? Jag kan inte göra något viktigt med datorn just nu. Satt i Sony Vegas och redigerade en jävla massa och så får man bluescreen liksom. Jag är så jävla impulsiv att för mig så känns det som att enda utvägen är minst 10.000 kronor men jag gav 20,000 för den här och jag har inte råd med sådant här krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

Det finns inget som heter "Load Failsafe Default" och F11 går inte trycka med någon somhelst respons, men antar att det går efter man tryckt på "Load Failsafe Default". Min BIOS har verkligen inget som heter så någonstans. Tack för pedagogiken åtminstone men kan det kanske vara att min BIOS är ouppdaterad? Jag kan inte göra något viktigt med datorn just nu. Satt i Sony Vegas och redigerade en jävla massa och så får man bluescreen liksom. Jag är så jävla impulsiv att för mig så känns det som att enda utvägen är minst 10.000 kronor men jag gav 20,000 för den här och jag har inte råd med sådant här krångel.

Kommer du in i BIOS? (Brukar vara Delete, men kan även vara F12). Du kanske får trycka några gånger

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kommer du in i BIOS? (Brukar vara Delete, men kan även vara F12). Du kanske får trycka några gånger

Ja, men när jag är inne i BIOS så hittar jag ingenting som heter så, någonstans. Eller ligger den gömd bara för mig?

Permalänk
Skrivet av SirSkitz:

Ja, men när jag är inne i BIOS så hittar jag ingenting som heter så, någonstans. Eller ligger den gömd bara för mig?

Tror att det ligger under "exit" menyn, men kommer inte riktigt ihåg. Men jag vet att det finns, har ett liknande asus moderkort. Kan starta om datorn o se om jag hittar det.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd

Det kanske heter Load Default settings, eller liknande

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

På mitt moderkort är det: BIOS -> EXIT -> Load system default

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

Ska finnas där någonstans, kanske heter något annat...

Längst upp ser du att det finns olika alternativ, b.la EXIT.

Klicka höger tills du når EXIT skärmen, sen klickar du på LOAD SETUP DEFAULTS, sen trycker du F11, och OK

(Gissar blint här, men enligt posterna ovan så verkar det stämma)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

På mitt moderkort är det: BIOS -> EXIT -> Load system default

Ja, det finns! Jag tryckte där.

Vad händer nu menar ni? Eller ska allt vara löst redan? Har inte frusit än åtminstone.

Permalänk
Skrivet av SirSkitz:

Vad händer nu menar ni? Eller ska allt vara löst redan? Har inte frusit än åtminstone.

Perfekt, det kan mycket väl ha varit lösningen. Du får vänta och se helt enkelt. Som det lät på beskrivningen du gav så borde något ha varit fel i BIOS.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
HTPC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

Kan vara så att du på något sätt lyckades överklocka processorn, utan att göra det stabilt = regelbundna blåskärmar.

När du trycker på "Load failsafe Defaults", så sätter den alla inställningar i BIOS till fabriksinställningar, vilket vi hoppas, borde lösa det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Kan vara så att du på något sätt lyckades överklocka processorn, utan att göra det stabilt = regelbundna blåskärmar.

När du trycker på "Load failsafe Defaults", så sätter den alla inställningar i BIOS till fabriksinställningar, vilket vi hoppas, borde lösa det

Men hur lyckas man överklocka när man inte ens vet vad overklocking är? Tycker jag är intressant i alla fall.

Permalänk
Skrivet av anon146897:

Men hur lyckas man överklocka när man inte ens vet vad overklocking är? Tycker jag är intressant i alla fall.

Finns ju diverse mjukvaror som kanske kan ha gjort något? Eller av ren nyfikenhet kanske

Visa signatur

Ryzen m-atx:
HTPC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skrivet av DilluTioN:

Perfekt, det kan mycket väl ha varit lösningen. Du får vänta och se helt enkelt. Som det lät på beskrivningen du gav så borde något ha varit fel i BIOS.

MEN VÄNTA NU ALLIHOPA!

Nu blev det direkt som jag berättade i huvudinlägget. När jag tog det som heter "Load Setup Defaults" på Exit-fliken och sedan tog Save Changes & Exit så omprioriterade BIOS mina BOOT-devices igen. Ni vet den fliken under "Boot" i BIOS. Jag får inte igång Windows utan rätt prioritering ju!? Så jag var tvungen att göra om dessa prioriteringar. Nåväl, om jag ritar upp det för er här nedanför...

Såhär blir det om vi är inne på fliken EXIT och trycker på "Load Setup Defaults" (Detta blir då standard under fliken BOOT):

Hard Disk Drives:
SATA: 3M-WDC WD10EA
SATA: 3S-WDC WD3000 (Den här måste vara överst för att kunna ha den på Priority-listan sen)

Boot Device Priority:
1st Boot Device 1st Floppy DRIVE
2nd Boot Device SATA: 3M-WDC WD10EA
3rd Boot Device CDROM:SM-ATAPI iHA

Så som jag vill ha det för att kunna komma in i Windows:

Hard Disk Drives:
SATA: 3S-WDC WD3000

Boot Device Priority:
1st Boot Device SATA: 3S-WDC WD3000
2nd Boot Device 1st Floppy DRIVE

Någon som kan hjälpa mig med det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

MEN VÄNTA NU ALLIHOPA!

Nu blev det direkt som jag berättade i huvudinlägget. När jag tog det som heter "Load Setup Defaults" på Exit-fliken och sedan tog Save Changes & Exit så omprioriterade BIOS mina BOOT-devices igen. Ni vet den fliken under "Boot" i BIOS. Jag får inte igång Windows utan rätt prioritering ju!? Så jag var tvungen att göra om dessa prioriteringar. Nåväl, om jag ritar upp det för er här nedanför...

Såhär blir det om vi är inne på fliken EXIT och trycker på "Load Setup Defaults" (Detta blir då standard under fliken BOOT):

Hard Disk Drives:
SATA: 3S-WDC WD3000 (Den här måste vara överst för att kunna ha den på Priority-listan sen)

Boot Device Priority:
1st Boot Device 1st Floppy DRIVE
2nd Boot Device SATA: 3M-WDC WD10EA

Så som jag vill ha det för att kunna komma in i Windows:

Hard Disk Drives:

Boot Device Priority:
1st Boot Device SATA: 3S-WDC WD3000
2nd Boot Device 1st Floppy DRIVE

Någon som kan hjälpa mig med det här?

Tjenare igen

Det du gör då är helt enkelt att testa trycka enter vid 1st boot device, välja den andra hårddisken, och trycka F10 (eller save changes and exit).

Går inte detta, så testa gå in i hit:
Hard Disk Drives:
och välja den andra disken, och trycka +, så att den lägger sig som 1a. Efter du gjort detta, gå tillbaka till
"Boot device priority", och ändra så att hårddisken är överst

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tjenare igen

Det du gör då är helt enkelt att testa trycka enter vid 1st boot device, välja den andra hårddisken, och trycka F10 (eller save changes and exit).

Går inte detta, så testa gå in i hit:
Hard Disk Drives:
och välja den andra disken, och trycka +, så att den lägger sig som 1a. Efter du gjort detta, gå tillbaka till
"Boot device priority", och ändra så att hårddisken är överst

Men det är väl inte meningen att jag ska göra det här hela tiden? Jag har ju skrivit att den ändrar allt detta av sig själv. Förövrigt fick jag två frysningar på rad när jag startade datorn idag. Den är som mest känslig när den varit avstängd ett tag och sätts igång. Vad är fel på idiotdatorn? Jag har ett väldigt sunt förnuft så virus är det inte en chans att det är..måste vara något power-fel eller glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

Men det är väl inte meningen att jag ska göra det här hela tiden? Jag har ju skrivit att den ändrar allt detta av sig själv. Förövrigt fick jag två frysningar på rad när jag startade datorn idag. Den är som mest känslig när den varit avstängd ett tag och sätts igång. Vad är fel på idiotdatorn? Jag har ett väldigt sunt förnuft så virus är det inte en chans att det är..måste vara något power-fel eller glapp.

Jag har tyvärr slut på idéer...tempraturer?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Du kan byta plats på SATA kablarna så att rätt hårddisk hamnar först.

Sen så måste du berätta mer om datorn och situationen.
Vad gjorde du/Vad hände INNAN du fick problem.
Hur gammal är dator.
Vad är det för dator Tex nätagg, grafikkort, märkesdator, hemma bygge osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan byta plats på SATA kablarna så att rätt hårddisk hamnar först.

Sen så måste du berätta mer om datorn och situationen.
Vad gjorde du/Vad hände INNAN du fick problem.
Hur gammal är dator.
Vad är det för dator Tex nätagg, grafikkort, märkesdator, hemma bygge osv.

Så, jag får dessa bluescreens då och då eller ganska ofta faktiskt. Är till exempel jätterädd att jag skall få det under tiden jag skriver det här. Jag orkar liksom inte behöva öppna Word eller liknande bara för att vara säker på att inget går förlorat.

När bluescreens händer så prioriterar BIOS även om BOOT-devices till något jag INTE vill ha, ibland, kanske var fjärde bluescreen eller så. Jag får alltså upp ett meddelande innan jag kommer in i Windows med något liknande, "No Boot Device or Disc detected. Insert Boot Media or select proper Boot Device and continue". ganska störigt. Då måste jag alltså starta om med Ctrl Alt Del eller med power-knappen på datorn för att sedan trycka DEL för att komma in i BIOS och göra om prioriteringen - men där finns inte ens rätt hårddisk med? Så då måste jag gå in på Hard Drives (Tror jag det står) under samma flik i BIOS och rätta till det för att sedan rätta till prioriteringen rätt och detta varje gång det händer!!!

Så för det första, varför får jag bluescreens?

För det andra, varför försvinner BOOT-device (hårddisken med Windows antar jag?) trots att jag ställt in det i BIOS hur många gånger somhelst och tryckt på "Save Changes & Exit"? Jag känner mig som en idiot men det är det här jag vet åtminstone. Hur insidan av datorn ser ut vet jag också, en jävla massa sladdar och grejer på ett så kallt moderkort!?!?

Min dator:

- Crucial DDR3 13333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2 GB, 240pin
- AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W
- Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular 2x 6pin+
- ASUS M4A78T-E, Socket-AM3 AMD 790GX+SB750, DDR3, Firewire, GbLAN
- WD VelociRaptor 300GB SATA 10000RPM, 16MB Cache
- Western Digital Caviar GreenPower# 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache
- XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI D

Permalänk
Medlem

Men gjorde du något speciellt med datorn innan du började få de här felen?
Har datorn alltid varit så här sedan du byggde datorn?

Har datorn någonsin funkat rätt?
Måste du alltid fixa i bios när datorn startar?
Är det skillnad om du startar om datorn jämfört med när datorn varit helt avstängd?

Jag frågar för jag börja undra om datorn är felbyggd. Tex att distanserna mellan chassit och moderkortet sitter på fel plats.

Du har 2 problem. Ena är bluesreen och det andra är bios. Har du tur så är det en sak som orsakar båda men ibland kan det var 2 olika saker. Bluescreen är det rätt mycket som kan orsak felet.

Lättare att först försöka hitta bios problemet och hoppas att det fixar bluescreen felet också.

Känns för tidigt att be dig testa fixa bluescreen genom att installera om Windows osv samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner med bara 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplat tills du installerat klart. Känns för tidigt för det fixar inte bios problemet om det inte råkar var en av hårddiskarna, SATA/IDE kabeln eller kontakten den sitter i.

Lättare att hitta felet ju färre saker inne och ute som du har kopplat. Det behöver inte var stora viktiga saker som hårddiskar, moderkort och minnen som orsakar fel. Även struntsaker som SATA/IDE kabel, kringutrustning mm kan orsaka allvarliga fel. Tex kan mus/tangentbord blockera så att datorn är helt död, olika frysningar osv tills de tagit bort.

Edit:
Kan du se om du fortfarande har bios problemet om du tar bort alla hårddiskar, DVD, SATA/IDE kabal?

Permalänk
Medlem

Vet inte om problemet redan är löst men svarar ändå om någon är nyfiken. På en del av ASUS moderkort finns den en switch som automatiskt överklockar processorn. Den kallas för "TPU" om jag inte minns fel. Du måste alltså ändra den knappen till "OFF". Annars överklockar den varje gång du startar datorn vilket resulterar till att datorn dör om processorn blir för varm. Jag antar att du inte har en tillräckligt bra processorkylare så den blir överhettad.

"TPU" knappen hittar du på själva moderkortet. Inte i bios. Viktigt är att även efter du ändrat knappen till off så måste du gå in i BIOS och ändra klockningen till fabriksintällningarna igen.

Permalänk
Medlem

Houzie:
Tackar, bra att veta till nästa person vi hjälper.

Permalänk
Medlem

En sak som jag kommer att tänka på, som INGEN ens har nämnt är batteriet... Jag vet av egen erfarenhet att man kan få många mystiska problem när BIOS batteriet är dåligt.
Om du efter att ha fixat BIOS och ställt in Default och dina hårrddiskar, testa att BYTA det lilla runda batteriet som sitter på moderkortet, troligtvis ganska långt ner nära SATA portarna.
Ett sånt batteri kostar ca 30kr så det är en väldigt billig lösning. Lycka till.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2