Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det konverteras inte automatiskt men de allra flesta spelare kan göra det om du ställer in dem till det eller väljer 2 kanlsljudspåret om filmen har ett sånt, då behöver du inte ha en extern surrounddekoder utan spelaren gör en stereomix av ljudet.

Så ifall jag ser en film i XBMC/Kodi och filmen enbart har ett 5.1 spår, kan jag helt enkelt ange 2.0 i programmets ljudinställningar "Number of channels" för att konvertera ljudet till 2.0 innan det skickas till DAC:en? http://kodi.wiki/view/Settings/System#Audio_output

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Winterfell:

Så ifall jag ser en film i XBMC/Kodi och filmen enbart har ett 5.1 spår, kan jag helt enkelt ange 2.0 i programmets ljudinställningar "Number of channels" för att konvertera ljudet till 2.0 innan det skickas till DAC:en? http://kodi.wiki/view/Settings/System#Audio_output

Ja det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Tobi the Dobi:

Vallfärdade till Stockholm för att lyssna på lite lurar och gick därifrån med ett par LCD-2 Underbara lurar om än något tunga. Och ganska stor ljudskillnad mot mina nu pensionerade D2000.

LCD-2 mina favoritlurar. Hoppas du är nöjd. Bygeln är dock lite hård mot skallen tycker jag. Experimenterar med extra dämpning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Efter mycket betänketid har jag beslutat mig för att köpa mig Sennheisers HD650, men okunnig som jag är på ljudfronten så skulle jag behöva lite hjälp med hur jag ska driva dem. Jag har för tillfället ett Xonar DX i datorn men har förstått att det definitivt inte räcker.

Jag har då googlat runt och sett lite olika lösningar från att köpa till fiio E6 (Såg att någon hade det tillsamans med just Xonar DX och HD650, har tyvärr ingen koll på skillnader mellan deras modeller och vad som kan vara vettigt) har också sett väldigt mycket gott om O2 combon.

Helst skulle jag komma undan så billigt som möjligt, men fortfarande driva HD650 på ett fullt tillfredsställande sätt.
Har också tänkt koppla till en mic (Snowball?).
Sedan har jag inte några andra planerade ändringar till mitt ljud de närmsta åren.

Så tips på effektiva sätt att driva HD650 mottages tacksamt! (Hoppas nu det blir rätt att lägga detta här..)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeris:

Efter mycket betänketid har jag beslutat mig för att köpa mig Sennheisers HD650, men okunnig som jag är på ljudfronten så skulle jag behöva lite hjälp med hur jag ska driva dem. Jag har för tillfället ett Xonar DX i datorn men har förstått att det definitivt inte räcker.

Jag har då googlat runt och sett lite olika lösningar från att köpa till fiio E6 (Såg att någon hade det tillsamans med just Xonar DX och HD650, har tyvärr ingen koll på skillnader mellan deras modeller och vad som kan vara vettigt) har också sett väldigt mycket gott om O2 combon.

Helst skulle jag komma undan så billigt som möjligt, men fortfarande driva HD650 på ett fullt tillfredsställande sätt.
Har också tänkt koppla till en mic (Snowball?).
Sedan har jag inte några andra planerade ändringar till mitt ljud de närmsta åren.

Så tips på effektiva sätt att driva HD650 mottages tacksamt! (Hoppas nu det blir rätt att lägga detta här..)

Om du har tight budget och är nöjd med ditt ljudkort i övrigt så skaffa bara en O2, du kan skaffa en dac senare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har tight budget och är nöjd med ditt ljudkort i övrigt så skaffa bara en O2, du kan skaffa en dac senare.

Håller med. DX är riktigt bra på linjeutgången, väl i nivå med många dyra DAC:ar, så kopplar du en O2 där(alltså _inte_ hörlursutgången) kommer det att bli mycket bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har tight budget och är nöjd med ditt ljudkort i övrigt så skaffa bara en O2, du kan skaffa en dac senare.

Skrivet av the squonk:

Håller med. DX är riktigt bra på linjeutgången, väl i nivå med många dyra DAC:ar, så kopplar du en O2 där(alltså _inte_ hörlursutgången) kommer det att bli mycket bra.

Då tackar jag för hjälpen och ser till att införskaffa en O2. Tack även för att squonk specifikt nämnde linjeingången.

Permalänk
Medlem

Focal Spirit One Professional

Har nu haft Focal Spirit One Professional i min ägo ett par veckor. Så känner att det var dags att lämna ett utförligt omdöme av dem.
Det hela började med att jag leta efter ett par hörlurar som var slutna för att stänga ut lite oljud hemma och kunna använda dem när jag rör mig utomhus.
Så jag hittade ett gäng lurar som jag tittade på, det var Sennheiser Momentum, AKG K550, Beyer Dynamic DT770 Pro 80Ohm, NAD Viso HP50 m.f.

Jag upptäckte först Spirit Pro genom Innerfidelity och efter så fina ord blir man givetvis både nyfiken och skeptisk. Så jag började söka efter mer, head-fi forummen och googlingar senare och jag hittade både guld och gröna skogar och pest och kolera. Så jag leta upp ett ställe jag kunde lyssna på dem själv. Upptäckte att det är lättast att hitta just Pro modellen i affärer som riktar sig till musiker och professionella, du hittar dem inte i en hifi butik eller en elektronik kedja tyvärr.

Det första som slog mig var hur lätt spelade dem var, rätt in i mobiltelefonen och de kunde spela högt och tydligt, min mobil började dista innan lurarna visade tecken på problem. Så jag kan spela öron bedövande högt på min mobil om jag står ut med dist... vilket jag inte gör. Så en hörlursförstärkare är definitivt att rekommendera om du ska köra dessa på resandefot. (Mobilen jag testa med är en HTC One M7, med CM11, den har kraftigare hörlursförstärkare än de flesta andra telefoner jag testat, men är brukar att börja dista, känns som gain'en är lite fel på den.)

Sen var jag förvånad över hur bra de spelade vid normal lyssnings volym på mobilen, tydliga, hade fint målande ljudbild och var de hade varken för mycket eller för lite av något register, de var per definition nästa helt neutrala. Notera att jag fortfarande står med min mobiltelefon och spelar.

Men mina google sökningar hade upptäckte vissa kvalitéts problem, en plastbit i den del som man drar ut ur huvudbygeln för att justera dess djup var tydligen dålig och hade visat sig att kunna spricka vid vanlig användning, vissa hävda även att de uppstått när de varit mycket försiktiga. De uppstod allt mellan en vecka efter köp och 3 månader. Och de hade inte hittat om det var ett problem med en särskild batch eller det var spontant. Så jag frågade butiken om de hade haft problem med detta. "Nej, men sen har vi bara nyligen börjat ta in lurarna och bara sålt 3-4 st" fick jag som svar. Lite försiktig så drog jag mig tillbaka och fortsatte forska.

De fanns på Focals egna sida, fanns meddelande på head-fi och andra forum om problemet. Hitta även att syster modellen Spirit One Classic samt äldre syskonen One hade haft problemet till och från. Men Focal hade inte försökt censurera det hela utan hade agerat professionellt och hjälpt samtliga som rapporterat problemen till dem.

Jag gick till butiken en gång till för att kolla på kvalitén denna gången. Jag kände och klämde på dem, kollade var stressen ifrån huvudbygeln kom ifrån, mycket riktigt det var precis där som foton visat att sprickorna synts till. Men demo exemplaret hade inga sprickor, det hade fått mycket annan stryk, knappast varsamt hanterade och det syns. Fråga om dem och mycket riktigt, de hade blivit tappade ett par gånger ifrån kassadisken. Så jag fick lite hopp, det kanske finns en chans att problemet med sprickorna blivit åtgärdat. Dags att spara lite pengar och vänta på mellandagsreor.

Nope. De kom inte upp på reorna, men jag köpte ett par iallafall. De kommer med en bär påse, två kablar, en spiral och en rak med mikrofon och 3,5 till 6,3mm adapter. Lådan de kom i är snygg och för den som vill skulle man med ganska stor enkelhet kunna sätta handtag på denna och använda som väska för lurarna.

Finishen är riktigt snygg, den kanske inte passar alla, men jag tycker om den väldigt mycket, ger proffsigt utseende utan att vara fult.

Jag testa dem direkt tillsammans med min hörlursförstärkare, en Maverick Audio D1 Dac/Amp. Nya låter de bra, de är lite strama i diskanten och basen är lite frånvarande men efter några timmars användning släppte detta, kort och skön inbränningstid. Men de sitter väldigt tight kände jag, inte alls som demo-exemplaret som inte alls var så här hårt runt huvudet. Så jag visste att det kommer släppa, undrar om det är detta som orsaka sprickorna som folk rapporterat, att dem var alldeles för täta och folk försökt forcera ut dem genom att böja lite på huvudbygeln. Jag våga inte detta med tanke på rapporterna om sprickor, så jag valde att sätta lurarna så de klämde kring en kartong så att de långsamt tar den en mer töjd form. Detta har fungerat, de klämmer inte lika hårt längre men håller fortfarande tätt runt öronen.

Kuddarna är memoryfoam så de är jätte bekvämma, huvudbygeln har också en bit av memoryfoam med stöd emot huvudet, men den är lite liten, om hela huvudbygeln var av ett mjukt material så kan jag tänka mig att kunna använda dem flera timmar åt gången, men så som de är ur lådan så är det inte skönt i längden. Kanske en framtida mod, beror på de mytomspunna sprickorna...
Urgröppningen för öronen är lite små, de är precis över gränsen för mig, så mina öron får plats med millimeter att tillgå, jag anser mig har normalstora öron men om du vet att du har stora öron så var aktsam och testa så att dina öron får plats i kåpan innan du köper dem.

Men nu in på ljudet. Med förstärkare så har klickande ifrån min distande mobil försvunnit helt, det går att spela väldigt högt innan de bli ansträngda, jag ger mig långt innan lurarna och det är precis så det ska vara. Ljudbilden är ännu mer detaljerad, nu är det inget måleri, detta är fotografisk precision, fantastiskt. Min förstärkare är lite färgad och introducerar lite värme till ljudet, detta vet jag sedan innan. Men det är fortfarande väldigt neutralt och var register har sin plats. Basen hålls med järnhand och är tillräckligt djup och hög för att få en att rycka med, mellanregistret får en att le när man hör ljudet av en stråk som läggs på en violin precis innan de börjar spela. Diskanten är energisk och cymbaler låter som de ska göra, inget essigt brusljud eller förmjukat fluff ljud. Det låter som det gör i verkligheten.

Jag är väldigt nöjd. För de som är musiker eller producent är detta ett fantastiskt verktyg. För entusiaster är detta ren skär musik och inget annat.
Kan bara rekommenderas.

Nedan följer lite korta plus och minus.

PLUS
+ Snygga.
+ Utbytbar kabel som dessutom använder en vanlig 3,5mm kontakt, så är väldigt lätt att modda.
+ Neutrala och detaljerade.

MINUS
- Det finns exemplar som visat kvalitéts besvär, men det jag personligen inte råkat ut för.
- Skryter om att vara vikbara så man kan förvarar dem lättare, men det blir inte mycket mindre...

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har något att säga om den här? http://www.amazon.com/SMSL-M2-Portable-headphone-amplifier/dp...
Den har fått bra kritik för det låga priset.
Är i valet och kvalet att spara pengar och köpa denna, eller köra på O2+Odac.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Sebbe, mer värt att köpa ett ljudkort ist / Körde med att par Astro A40 tills dom gav upp, nu sitter jag på ett par QPAD-1339, bästa headsetet jag haft, oslagbart ljud, mellan - låg - hög register hörs/märks faktiskt att de finns, basen är djup och fyllig, dock lite dyrare headset men man får vad man betalar för.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på Shure SRH1540 eller Sony MDR-Z7 då jag är ute efter en sluten hörlur då man har en rumskamrat som har en tendens att skrika till med jämna mellanrum då han sitter och spelar. Men är inte säker på vilken av dem, är inte ute efter ett neutralt ljud tycker om lite mer bas.
Någon som har erfarenheter av någon av dessa? eller om man skulle titta på något annat tex B&W P7 (även tittat på dem).

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Sitter och funderar på Shure SRH1540 eller Sony MDR-Z7 då jag är ute efter en sluten hörlur då man har en rumskamrat som har en tendens att skrika till med jämna mellanrum då han sitter och spelar. Men är inte säker på vilken av dem, är inte ute efter ett neutralt ljud tycker om lite mer bas.
Någon som har erfarenheter av någon av dessa? eller om man skulle titta på något annat tex B&W P7 (även tittat på dem).

Då är Shure inte för dig. Det är en referenslur som är väldigt väldigt bra men den är mer neutral än bassig. Z7 har jag inte koll på tyvärr.
Rekommendationen är att alltid försöka ta sig ut och lyssna på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Då är Shure inte för dig. Det är en referenslur som är väldigt väldigt bra men den är mer neutral än bassig. Z7 har jag inte koll på tyvärr.
Rekommendationen är att alltid försöka ta sig ut och lyssna på dem.

Jaha, fick uppfattningen att Shure'n var lite basig enligt vad jag läst på head-fi, men bor lite avsides för att ha en chans att kunna provlyssna (tragiskt nog, suckade bara haromdagen om det sist)

Men menar mer jag vill ha en bra bas, inte att basen ska vara allt man hör. (har dock aldrig testat riktigt bas headset så vet inte alls vad jag tycker om det då det är välgjort)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Jaha, fick uppfattningen att Shure'n var lite basig enligt vad jag läst på head-fi, men bor lite avsides för att ha en chans att kunna provlyssna (tragiskt nog, suckade bara haromdagen om det sist)

Men menar mer jag vill ha en bra bas, inte att basen ska vara allt man hör. (har dock aldrig testat riktigt bas headset så vet inte alls vad jag tycker om det då det är välgjort)

De på head-fi har jämfört med andra shure modeller som oftast är lite basfattiga så är 1540 betydligt bättre där men den är ingen bass-head lur. Tror att beyer dynamic dt770 pro 80ohm kan passa dig bättre, de är slutna, har trevligt ljud med lite extra bas. Dessutom till typ en tredje del av 1540.

Visa signatur
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Road:

Sitter och funderar på Shure SRH1540 eller Sony MDR-Z7 då jag är ute efter en sluten hörlur då man har en rumskamrat som har en tendens att skrika till med jämna mellanrum då han sitter och spelar. Men är inte säker på vilken av dem, är inte ute efter ett neutralt ljud tycker om lite mer bas.
Någon som har erfarenheter av någon av dessa? eller om man skulle titta på något annat tex B&W P7 (även tittat på dem).

Jag tror någon av dessa kan passa i prisklassen:
Shure 1540 som jag tycker är ganska basig men en bra hörlur.
Sony MDR-Z7 hört snabbt i butik kan vara intressant. Hade svårt att avgöra hur mkt jag gillade dem.
B&W P7, de är bra.
Nya DENON AH-MM400 finns äntligen i lager, ej hört ännu
Nya Ultrasone Pro 880 kanske, ej hört
Focal Spirit Pro eller Classic, båda är bra

Ut och lyssna annars blir det ofta inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

De på head-fi har jämfört med andra shure modeller som oftast är lite basfattiga så är 1540 betydligt bättre där men den är ingen bass-head lur. Tror att beyer dynamic dt770 pro 80ohm kan passa dig bättre, de är slutna, har trevligt ljud med lite extra bas. Dessutom till typ en tredje del av 1540.

Har ett par Beyerdynamics DT 880 Premium som jag använder som min huvudlur hemma just nu, inget fel på Beyer men vill testa något annat. Det kan väl stämma dte du menar att de jämför med andra Shure lurar, har aldrig haft möjlighet att testa någon tyvärr.

Har även ett par AKG Q701 (horribelt huvudband imo), Samt ett Par V-Moda Crossfade M-100 som jag tycker låter bra men blir aldrig att jag använder dem hemma, bara då jag är ute eller på resande fot med min laptop

Skrivet av Mumu55:

Jag tror någon av dessa kan passa i prisklassen:
Shure 1540 som jag tycker är ganska basig men en bra hörlur.
Sony MDR-Z7 hört snabbt i butik kan vara intressant. Hade svårt att avgöra hur mkt jag gillade dem.
B&W P7, de är bra.
Nya DENON AH-MM400 finns äntligen i lager, ej hört ännu
Nya Ultrasone Pro 880 kanske, ej hört
Focal Spirit Pro eller Classic, båda är bra

Ut och lyssna annars blir det ofta inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska ta mig en närmare titt på de föreslagna altrenativen, men är tråkigt nog ett väldigt problem att testa där jag bor, tragiskt nog.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Har ett par Beyerdynamics DT 880 Premium som jag använder som min huvudlur hemma just nu, inget fel på Beyer men vill testa något annat. Det kan väl stämma dte du menar att de jämför med andra Shure lurar, har aldrig haft möjlighet att testa någon tyvärr.

Har även ett par AKG Q701 (horribelt huvudband imo), Samt ett Par V-Moda Crossfade M-100 som jag tycker låter bra men blir aldrig att jag använder dem hemma, bara då jag är ute eller på resande fot med min laptop.

Hmm, ja jag hade fortfarande inte kallat Shure 1540 för en basig lur. Den har väldigt bra bas som är närvarande och med rätt förstärkare är den väldigt skön att lyssna på men det är ingen bastung lur. Den är ju mer designad för studiobruk vilket skvallrar om att fokus ligger mer på neutralitet än något annat. Sen är tolkningar av ljud subjektivt. Jag tycker iallafall inte de är basiga, men de passar bra till metal och drum n' bass så jag ska inte dissa dem för att ha dålig bas, tvärtom, jag hyllar den men att den är basig hade jag aldrig påstått, men kan beror på att jag tolkar basig som en negativ egenskap.

Fördelen med DT 770 jämfört med dina DT880 är att de är slutna. Men annars är skillnaden ganska liten.
Om du vill testa något nytt och gillar DT880 så hade säkert Shure 1540 funkat väldigt bra för dig. Men som jag skrev, till ett par hörlurar av den kalibern hade jag rekommenderat en hörlursförstärkare så du kan få utt 100% av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm, ja jag hade fortfarande inte kallat Shure 1540 för en basig lur. Den har väldigt bra bas som är närvarande och med rätt förstärkare är den väldigt skön att lyssna på men det är ingen bastung lur. Den är ju mer designad för studiobruk vilket skvallrar om att fokus ligger mer på neutralitet än något annat. Sen är tolkningar av ljud subjektivt. Jag tycker iallafall inte de är basiga, men de passar bra till metal och drum n' bass så jag ska inte dissa dem för att ha dålig bas, tvärtom, jag hyllar den men att den är basig hade jag aldrig påstått, men kan beror på att jag tolkar basig som en negativ egenskap.

Fördelen med DT 770 jämfört med dina DT880 är att de är slutna. Men annars är skillnaden ganska liten.
Om du vill testa något nytt och gillar DT880 så hade säkert Shure 1540 funkat väldigt bra för dig. Men som jag skrev, till ett par hörlurar av den kalibern hade jag rekommenderat en hörlursförstärkare så du kan få utt 100% av dem.

Använder Magni+Modi hemma och en Fiio E-17 alpen då jag inte är hemma, det är fördjävligt att jag inte kan provlyssna, finns en butik i stan, men de har ingen hemsida så har ingen aning om deras utbud. Men skulle bli förvånad om de fanns. Men ska dit och snoka i något hopp.

Sen så har jag set Sony MDR-Z7 på sale både på CDON(4660 16% off) samt på amazon.co.uk (för 339 pund 38% off).

Men sitter som samtidigt och snokar runt på nätet efter reviews om båda för att få mer information.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Då tackar jag för hjälpen och ser till att införskaffa en O2. Tack även för att squonk specifikt nämnde linjeingången.

Skulle du vilja uppgradera i framtiden kan jag varmt rekommendera Audio-GD NFB.11, tillsammans med dina HD650 är det en utmärkt matchning. Min personliga rekommendation är att försöka sikta på en neutral DAC som inte färgar ljudet på något sätt, för att sedan gå igenom ett antal hörlurar och välja den som man upplever matchar DACen bäst.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera P7. Mycket trevligt ljud rakt ut mobilen, lättdrivna, bra isolering och väldigt snygga. Rätt kraftig clamp i början, men det ger med sig. Ingen memory foam tyvärr, men djupa kåpor och skönt läder. Sviker inte på något register imho, men jag lyssnar inte på t.ex. dnb, trance, hårdrock eller metal så den kanske inte levererar där. Bra bärväska. Bra byggkvalitet. Kort sagt så kan jag inte rekommendera dessa tillräckligt mycket.

Arazand: Mycket bra recension, hoppas på mer sånt i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill ha bra ljud, mitt mål är att varje gång jag sätter på mig hörlurar så ska jag vilja dansa Jag tänkte spendera 500-800kr på hörlurar och då tänkte jag köpa de begagnat, kan nog gå upp mer om jag känner att det är värt det. Vill ha en dac med, har tänkt på audiquest dragonfly 1.2 och Schiit Fulla. Har ngn en bra headphone och dac combo? Tack!

Edit: Lyssnar mycket hiphop men det är bara nu, annars lyssnar jag på allt. Spelar inte stor roll om de är portabla eller stationära, bara dacen är bra (gäller även hörlurarna). Tror jag föredrar öppna hörlurar med öppet ljud med fast slutna är också välkommet

Permalänk
Medlem

Grado SR325e ar de basta horlurar jag haft, spec for metal o rock, men dem satt sa forbannat daligt att jag fick huvudvark o riktigt ont for oronen. Darfor bot jag till Sennheiser HD650, som sitter mycket battre. Dem saknar daremot "IN YOUR FACE SOUND" som Grado har.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Sony MDR-Z7, haft dem en vecka ungefär nu, börjar låta bättre och bättre, men det är som många säger de mår bra av lite mer ljud.. Blir helt annat dunk i dem än på låga toner.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Köpråd hörlurar och Amp

Hejsan Ljudexperter! Har tänkt införskaffa mig ett par lurar, samt hörlursförstärkare! är villig att lägga runt 2K för dessa. Så att har ganska redig rea på AKG 702.
http://www.amazon.co.uk/241/dp/B001RCD2DW/ref=sr_1_1?ie=UTF8&...
Är det ett bra pris för dessa lurar? Är inte ute efter något basdunkande utan HIFI lurar som levererar ett korrekt högupplöst ljud. Har även kikat en del på Byerdynamics DT880 DT770 och DT990. Hur är dessa i jämförelse? Kom gärna med andra förslag! Gärna något prispressat. Vad det gäller hörlursförstärkare är jag lite kluven. Har tittat på FIIO bärbara . Är detta skräp eller något att ha? Skulle man ha en fast vid datorn, vad gäller då? Ha i åtanke att jag inte är gjord av pengar! Tänk Prisvärt men ändå dugligt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallåPåDig:

Hejsan Ljudexperter! Har tänkt införskaffa mig ett par lurar, samt hörlursförstärkare! är villig att lägga runt 2K för dessa. Så att har ganska redig rea på AKG 702.
http://www.amazon.co.uk/241/dp/B001RCD2DW/ref=sr_1_1?ie=UTF8&...
Är det ett bra pris för dessa lurar? Är inte ute efter något basdunkande utan HIFI lurar som levererar ett korrekt högupplöst ljud. Har även kikat en del på Byerdynamics DT880 DT770 och DT990. Hur är dessa i jämförelse? Kom gärna med andra förslag! Gärna något prispressat. Vad det gäller hörlursförstärkare är jag lite kluven. Har tittat på FIIO bärbara . Är detta skräp eller något att ha? Skulle man ha en fast vid datorn, vad gäller då? Ha i åtanke att jag inte är gjord av pengar! Tänk Prisvärt men ändå dugligt!

Tack på förhand!

Dom lurarana finns ju för 2.400kr här i sverige, så någon superduperrea är det väl ändå inte, eftersom man måste räkna in frakt också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Dom lurarana finns ju för 2.400kr här i sverige, så någon superduperrea är det väl ändå inte, eftersom man måste räkna in frakt också.

Det blir ca 1960 kr med frakt - 20% men det finns ju 701or för drygt 1700 också:
http://www.thomann.de/se/akg_k_701_b_stock.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Kan verkligen rekommendera P7. Mycket trevligt ljud rakt ut mobilen, lättdrivna, bra isolering och väldigt snygga. Rätt kraftig clamp i början, men det ger med sig. Ingen memory foam tyvärr, men djupa kåpor och skönt läder. Sviker inte på något register imho, men jag lyssnar inte på t.ex. dnb, trance, hårdrock eller metal så den kanske inte levererar där. Bra bärväska. Bra byggkvalitet. Kort sagt så kan jag inte rekommendera dessa tillräckligt mycket.

Arazand: Mycket bra recension, hoppas på mer sånt i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ger timmen upp till P7 här med. Dom har blivit mina "go to" hörlurar då dom låter väldigt bra både ur min dac/amp såväl ur min iphone. Till skillnad från oatp1b1 består min musiksmak mest utav death / black / etc metal men även mer "hifimusik" samt jazz och inget saknas i presentationen av dessa genrer.

Stora plus för isoleringen då en livad 4 mån bebis + skövild 5 åring inte lyckas störa mina musikstunder till frugans förtret

Rekommenderar dessa helhjärtat jag med.

Permalänk

En liten fråga:

Vilken DAC är bäst: Den i Xonar Essence STX eller den som sitter i förstärkaren Rotel RA-12: Wolfson WM8740 24/192bit DAC.

http://www.ljudkallarn.com/forstarkare/stereoforstarkare/rote...

Det var inte jättelänge sen jag köpte ljudkortet men nu verkar det som min gamla förstärkare har gått sönder. Ersättaren kan mycket väl bli just denna förstärkare från Rotel, som har inbyggd DAC. Då inser jag att en möjlighet är att köra digitalt ur datorn (ljudkällan) till förstärkaren. Därav min fråga.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir ca 1960 kr med frakt - 20% men det finns ju 701or för drygt 1700 också:
http://www.thomann.de/se/akg_k_701_b_stock.htm

Du dom verkar ha lite koll på ljud. Hur skulle du jämföra dessa med Sennheiser hd555? Är dessa en uppgradering mot hd555? Om du hade haft 2500kr att köpa hörlurar för och har i dagsläget hd555, vad hade du valt? Och är det värt skillnaden eller ska man spara mer pengar?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallåPåDig:

Hejsan Ljudexperter! Har tänkt införskaffa mig ett par lurar, samt hörlursförstärkare! är villig att lägga runt 2K för dessa. Så att har ganska redig rea på AKG 702.
http://www.amazon.co.uk/241/dp/B001RCD2DW/ref=sr_1_1?ie=UTF8&...
Är det ett bra pris för dessa lurar? Är inte ute efter något basdunkande utan HIFI lurar som levererar ett korrekt högupplöst ljud. Har även kikat en del på Byerdynamics DT880 DT770 och DT990. Hur är dessa i jämförelse? Kom gärna med andra förslag! Gärna något prispressat. Vad det gäller hörlursförstärkare är jag lite kluven. Har tittat på FIIO bärbara . Är detta skräp eller något att ha? Skulle man ha en fast vid datorn, vad gäller då? Ha i åtanke att jag inte är gjord av pengar! Tänk Prisvärt men ändå dugligt!

Tack på förhand!

Är inte direkt någon audiofil, men uppskatter bra ljud. Har själv ett par Q702, som sägs vara lite varmare och basrikare än K702, men fortfarande väldigt korrekta. Är nöjd med de, tycker de fungerar bra till de flesta genrer. K702/Q702 ska va ganska svårdrivna. Har en fiio x3 som har inbyggd amp/dac, tror dess amp del motsvarar fiio e17. X3 ensam tycker jag driver Q702 ganska bra, men har inte direkt något att jämföra med, blir säkert ännu bättre med kraftigare grejer.