Problem med överklockning av 580, pajad?
Tja!
Mina specs:
intel i5 2500k 3,3 ghz
Gigabyte 580 3 gb
MSI Z68A-GD55 (G3) Socket 1155, Z68, ATX B3
SSD 120GB Intel 320
Corsair 8GB-ram
Mitt problem:
Jag har aldrig överklockat ett grafikkort (förutom på min bärbara men det funkade inte för fem öre). Tänkte ge mig på det igår. Läste lite guider här och där och kände att jag fått tillräckligt med kött på benen för att börja. Laddade upp SpeedFan, Msi Afterburner, Gpu Z och Furmark. Startade gpu-burn in på Furmark och började långsamt överklocka via afterburner.
Gigabyte 580 3 gb:
Core: 772 mhz
Shader: 1544 mhz
Memory: 2004 mhz (enligt afterburner, sen är det väl gånger något då man har gddr5)
CVoltage: 1050 mV
Temps:
Idle - 30 grader
Load - 58 grader (Furmark)
Höjde som smått core hastigheten. Shader höjdes automatiskt då dem är länkade. Lät den jobba någon minut men såg inga ovanligheter i Furmark så jag fortsatte. Temperaturen gick upp med bara ett par grader när jag nådde 900 mhz sträcket. Lät det stå ett litet tag. Inga problem med värme, inga problem med fraktaler eller bildfel. Kom upp till 920 mhz. Fortfarande inge fel. Temperaturen låg på 64 grader. När jag kom upp i 940 mhz gick allt åt helvete. Vanligtvis låg jag runt 20 fps i Furmark. När jag kom upp till 940 mhz frös sig bilden 2 sekunder. Fpsen sjönk till 10 i furmark och temperaturen gick ner till 54 grader (-10 grader) på en sekund. FUCK, tänkte jag och klockade ner till standard direkt. Stängde ner Furmark och väntade någon minut.
920 mhz var stabilt, jag lät den stå på ett litet tag och testade sedan att spela Skyrim. Efter någon sekund såg jag första bildfelet och plötsligt frös bilden. Meddelandet "grafikdrivrutin har slutat fungerar, bla bla bla". Jag stängde ner Skyrim och startade upp Furmark istället. Min temperatur låg på 29 grader innan testet började. När testet stått på någon minut låg temperaturen (enligt afterburner) på 30 grader...jag hade 5 fps i Furmark.
Jag starta om datorn, samma problem. Jag installera om drivrutinerna för grafikkortet. Nu var allt normalt. Temperaturen steg, jag hade lika mycket poäng i 3dmark 2011 som innan överklockningen (2025 i extreme mode, är det lite?) MEN när jag skulle spela Skyrim så fick jag ingen bild. Allt var svart och jag hörde bara ljud. Startade Minecraft istället och det fungerade. Testade Skyrim igen lite senare, då fungerade det igen :S. Dessutom hade jag höjt min fps från 45 till helt stadiga 60 fps, utan överklockning!
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Allt verkar fungera, FÖRUTOM att jag har endast 10 fps i Furmark jämfört med 20 fps när jag började. Dessutom kan jag inte höja minneshastigheten med mer än ett par mhz innan Furmark går ner till 5 fps.
Har jag gjort något fel i min överklockning? Bör jag försöka igen? Och kan det ha något att göra med min CVoltage? Bör jag höja den?