Beräkningskraft; Smartphone vs. din dator

Permalänk
Medlem

Beräkningskraft; Smartphone vs. din dator

Halloj!

Som rubriken lyder, hur står sig en smartphone (iphone, samsung galaxy, xperia mfl) mot en sweclockares dator? Frågan slog mig då alla tillverkare höjer sina telefoner till skyarna vad gäller prestanda. Självklart är det ingen rättvis kamp, det vet jag, men tycker att det hade varit intressant att veta.

Problemet är att jag inte har någon aning om hur jag skall göra en vettig jämförelse, därför tänkte jag vända mig till Er och kanske även få in lite övriga datorspecar vs smartphones i tråden.

Exempelvis så sitter jag på;
Intel core i7 920@4200
2x GTX580, 797Mhz
24Gb Ram, CL 9-9-9-24
7,3Tb Hårddiskar

Vad skulle denna burken motsvara i antal, t ex, iPhone4? 2,4,8,16,32,64 eller 10000?!

Någon som har hyffsad koll på hur man skulle kunna göra en sådan här jämförelse på ett smidigt sätt?

//Tesa

Permalänk
Medlem

hade en föreläsning nu i vecka där vi gick igenom hur ett cache minne fungerar. Föreläsaren visade ett exempel där processorn skulle beräkna en 10000x10000 matris. för enCortex A-9 ( som sitter i tex samsung galaxy note) tog detta ca 12 sek medans för en i5 i en laptop (vilken modell framgick inte) tog ca 1.5 sek

så datorerna kanske är ungefär 20 ggr snabbare än mobilerna skulle jag tro

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

hade en föreläsning nu i vecka där vi gick igenom hur ett cache minne fungerar. Föreläsaren visade ett exempel där processorn skulle beräkna en 10000x10000 matris. för enCortex A-9 ( som sitter i tex samsung galaxy note) tog detta ca 12 sek medans för en i5 i en laptop (vilken modell framgick inte) tog ca 1.5 sek

så datorerna kanske är ungefär 20 ggr snabbare än mobilerna skulle jag tro

20 * 1,5 = 30 sekunder, inte 12. Jämför man de två så är datorn 8 gånger snabbare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

20 * 1,5 = 30 sekunder, inte 12. Jämför man de två så är datorn 8 gånger snabbare.

det betyder enligt moores lag att om 6 år kommer våra telefoner vara lika bra som våra datorer är nu om jag inte räknar fel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesa:

Halloj!

Som rubriken lyder, hur står sig en smartphone (iphone, samsung galaxy, xperia mfl) mot en sweclockares dator? Frågan slog mig då alla tillverkare höjer sina telefoner till skyarna vad gäller prestanda. Självklart är det ingen rättvis kamp, det vet jag, men tycker att det hade varit intressant att veta.

Problemet är att jag inte har någon aning om hur jag skall göra en vettig jämförelse, därför tänkte jag vända mig till Er och kanske även få in lite övriga datorspecar vs smartphones i tråden.

Exempelvis så sitter jag på;
Intel core i7 920@4200
2x GTX580, 797Mhz
24Gb Ram, CL 9-9-9-24
7,3Tb Hårddiskar

Vad skulle denna burken motsvara i antal, t ex, iPhone4? 2,4,8,16,32,64 eller 10000?!

Någon som har hyffsad koll på hur man skulle kunna göra en sådan här jämförelse på ett smidigt sätt?

//Tesa

Handlar väl också om vilken form av beräkningar heltal, flyttal

dessutom har ju ARM vs x86/64 olika optimeringar i instruktionerna, dvs finns inbyggda krypteringsdelar i nya processorer, eller andra som är optimerade för videoavkodning.

Så hur mycket snabbare är ju beroende på användningsområde

Permalänk
Sötast

Körde linpack test på iPhone4 ~22Mflop/s (Vet ej hur många kärnor körs)
Körde linpack test på iPad2 ~96Mflops/s (Vet ej hur många kärnor körs)
Körde linpack på Phenom 2 X4 @ 3.0Ghz ~ 2000Mflops (Endast en kärna)

Sedan hur pass testerna går att jämföra med varandra har jag ingen aning om.
Men är de rakt av samma typ av test så är det enkel matematik.

Som sagt, jag har kört 2 olika tester på pc och ipad/iphone och har inte den blekaste aning om siffrorna på något vis kan jämföras.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Mupp:

det betyder enligt moores lag att om 6 år kommer våra telefoner vara lika bra som våra datorer är nu om jag inte räknar fel.

Det känns som att utvecklingen går snabbare för mobilmarknaden än för PC-marknaden, så det kanske inte ens tar så pass lång tid.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan ju jämföra FLOPS(floating-point operations per second), det finns benchmarks som använder linpack för Windows, Android och iOS för att mäta FLOPS

Permalänk
Hedersmedlem

Wikipedia har till exempel dhrystone-resultat för många processorer: http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second
Cortex-A9 får 5000 MIPS (vid 1 GHz) medan i7 2600k får 128300 MIPS (vid 3,4 GHz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

mjoo.. men jag menar att i5 i en laptop kanske inte är den snabbaste av processorer

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Känns som om att det enklaste bör vara att bara köra samma tester på prylarna för att på så vis komma fram till ett resultat. Skall vi ta med olika optimeringar och liknande, så blir det helt plötsligt väldigt många parametrar att ta med vilket lär göra detta mer avancerat än vad vi vill.

Än så länge har det varit CPUer som diskuterats, men om vi lägger till GPUer också, vilket ju är en ganska viktig beräkningskomponent i datorn, så bör ju resultatet skilja sig ytterligare?

Personligen hoppas jag aldrig den dagen kommer då PC-marknaden stannat av så pass mycket att mobilmarknaden är ikapp. Det skulle innebära slutet för PC och att kunna "plocka ihop" sin egna speldator - endast varianter direkt från leverantör att välja på...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tesa:

Det skulle innebära slutet för PC och att kunna "plocka ihop" sin egna speldator - endast varianter direkt från leverantör att välja på...

Fast skulle det verkligen vara något större bekymmer om vi väl hamnar där? Det känns som ett problem av ungefär samma kaliber som att köpa bröd istället för att baka själv eller att inte slakta julgrisen själv.

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt är det "bara" ta ytan på de båda processorerna (mobil/dator) så kan du se ungefär hur stor skillnaden mellan dessa två typer av processorer kommer som MINST att vara. (yta = transistorer, i princip linjärt)
Sedan kan man alltid diskutera huruvida optimerat de är för processorerna, men den rena maximala beräkningskraften går nog att räkna ut ungefär sådär.

Skrivet av Newklear:

Det känns som att utvecklingen går snabbare för mobilmarknaden än för PC-marknaden, så det kanske inte ens tar så pass lång tid.

Det tror jag inte. Teknikutveckling på ena sidan gynnar ju även utvecklingen på den andra sidan i stora drag. Och Moores lag tar ingen hänsyn till om det sitter i en mobil eller i en dator. Och med tanke på hur läskigt pricksäker Moores lag har varit hittills finns det väl ingen anledning att tro att detta läge skulle förändra

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

liten kul side note som jag kom att tänka på..
jag har hört att när NASA åkte till månen så hade kappseln ungefär samma beräkningskraft som ett digitalt armbandsur har idag och markstationen hade motsvarande en laptop. vet dock inte om jag ricktigt tror på detta men det är en rolig jämförelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast skulle det verkligen vara något större bekymmer om vi väl hamnar där? Det känns som ett problem av ungefär samma kaliber som att köpa bröd istället för att baka själv eller att inte slakta julgrisen själv.

Enligt mig skulle det vara ett jätteproblem, av samma orsak som jag vägrar köpa en stationär dator från Dell, HP eller liknande ställen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Av samma anledning som att vi idag inte köper färdiga datorer, utan bygger våra egna så skulle vi nog se det som ett problem

Och om bröd och brödbakning var lite av en passion i ens liv så skulle man nog se det som ett rätt allvarligt problem om butikerna plötsligt slutade sälja ingredienser, och bara erbjöd sega rostmackor.
(Måste säga att jag blev rätt förvånad över att höra en sån kommentar från en moderator på sweclockers )

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Enligt mig skulle det vara ett jätteproblem, av samma orsak som jag vägrar köpa en stationär dator från Dell, HP eller liknande ställen..

Att vägra av ren princip är ju dock rätt irrationellt; snarare grundar man väl sådana beslut på att det blir bättre och billigare att bygga själv. Sådant skulle väl dock kunna förändras (folk accepterar ju till exempel att köpa bärbara datorer från liknande företag).

Skrivet av Lasergurka:

Av samma anledning som att vi idag inte köper färdiga datorer, utan bygger våra egna så skulle vi nog se det som ett problem

Och om bröd och brödbakning var lite av en passion i ens liv så skulle man nog se det som ett rätt allvarligt problem om butikerna plötsligt slutade sälja ingredienser, och bara erbjöd sega rostmackor.

Fast om den marknaden försvinner beror det nog snarast på att de färdiga produkterna är bättre/billigare än vad man kan åstadkomma själv snarare än av ondska från tillverkarna.
Och det verkar väl vara en inte helt ovanlig trend (nytt/ovanligt/dyrt --> folk bygger själva (för somliga blir den en hobby eller kanske ett yrke) --> massproducerade alterernativ blir bättre/billigare (och kanske samtidigt svåra att modifiera själv) --> folk slutar bygga själva och tänker förmodligen inte så mycket på förlusten.
Förr var det häftigt att bygga radiomottagare; nu lyssnar väl folk knappt på radio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att vägra av ren princip är ju dock rätt irrationellt; snarare grundar man väl sådana beslut på att det blir bättre och billigare att bygga själv. Sådant skulle väl dock kunna förändras (folk accepterar ju till exempel att köpa bärbara datorer från liknande företag).

Jag har inte sagt att jag vägrar av ren princip.. Jag vägrar för att det bara är skit de säljer. Man får svårt att uppgradera och i slutändan kommer det kosta mycket mer pengar, att köpa en sådan, då man troligtvis måste köpa en helt ny.
Om jag kunde bygga min egen bärbara skulle jag göra det, för jag är inte nöjd med den jag har nu, eller de jag haft tidigare..
Så vart finns fördelarna? Jag ser inga...

Tycker dina inlägg ser mer ut som att komma från ett "troll"... och så är du moderator?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag har inte sagt att jag vägrar av ren princip.. Jag vägrar för att det bara är skit de säljer. Man får svårt att uppgradera och i slutändan kommer det kosta mycket mer pengar, att köpa en sådan, då man troligtvis måste köpa en helt ny.
Om jag kunde bygga min egen bärbara skulle jag göra det, för jag är inte nöjd med den jag har nu, eller de jag haft tidigare..

Tycker dina inlägg ser mer ut som att komma från ett "troll"... och så är du moderator?

Så om t ex Dell lanserar en dator som är byggd av bättre komponenter än du kan bygga med själv till ett lägre pris, är det då skit?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tänk före du pratar.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Fast om den marknaden försvinner beror det nog snarast på att de färdiga produkterna är bättre/billigare än vad man kan åstadkomma själv snarare än av ondska från tillverkarna.
Och det verkar väl vara en inte helt ovanlig trend (nytt/ovanligt/dyrt --> folk bygger själva (för somliga blir den en hobby eller kanske ett yrke) --> massproducerade alterernativ blir bättre/billigare (och kanske samtidigt svåra att modifiera själv) --> folk slutar bygga själva och tänker förmodligen inte så mycket på förlusten.
Förr var det häftigt att bygga radiomottagare; nu lyssnar väl folk knappt på radio?

Sant, jag tror inte att det är troligt att detta kommer försvinna inom en snar framtid så allt för många färdiga datorer kallas speldatorer när dem har en i7 processor men ett OEM grafikkort.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Sant, jag tror inte att det är troligt att detta kommer försvinna inom en snar framtid så allt för många färdiga datorer kallas speldatorer när dem har en i7 processor men ett OEM grafikkort.

Det skulle dock kunna gå fortare än man tror; numera är det ju ganska hett med integrerade grafiklösningar och kanske behöver de inte bli jättemycket bättre innan de är "tillräckligt bra" och på allvar börjar konkurrera med separata kort (särskilt inte om trenden med spel anpassade för många olika plattformar fortsätter (häromdagen ryktades det väl för övrigt om att xbox 720 skulle ha radeon 6670-klass?)). Ungefär som med ljudkort, nätverkskort och annat som man vanligen struntar i att köpa separat idag.