Datorbygget inet - behöver råd

Permalänk
Medlem

Datorbygget inet - behöver råd

Tja,

Håller på och spikar på en maskin som främst ska klara kommande GTA6 och Flight Simulator. Även videoredigering och liknande på hobbynivå.

Jag har redan gått över budget och det är ju lätt gjort när man inte har 100 koll på vad man gör Det jag önskar er expertis med är om jag gjort några helt knasiga och/eller onödiga val. Finns där uppenbara pengar att spara?

https://www.inet.se/datorbygge/b1719280/datorbygge

Vem vågar kasta första stenen? Haha

Permalänk
Medlem

Hur fäst är du vid det chassit. Du kan spara in på rätt mycket med ett fullstort chassi med tillhörande fläktar och billigare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Hur fäst är du vid det chassit. Du kan spara in på rätt mycket med ett fullstort chassi med tillhörande fläktar och billigare moderkort.

Ganska fäst eftersom jag vill ha ett chassi som är smidigt att flytta från rum till rum (från kontor till vardagsrum för att spela på tvn). Har inte tänkt på att priserna ökar pga chassit så tack för tipset! Kanske ska göra ännu ett bygge för att se skillnaderna.. tack!

Permalänk
Medlem

Chassi brukar vara personligt så svårt att säga nått om om du vill behålla det. Bara tänkte eftersom du bad om sparförslag. Det finns bra fullstora chassi under 1000 med tillhörande fläktar så du spar nån hundring på chassit, kan ta bort alla dina valda chassifläktar och kan dessutom köpa den vanliga atx modellen av ditt moderkort för typ 900kr mindre. Du kan för detta både få in ett bättre gpu som 9070xt med mer vram och få pengar över.

Edit. Har dålig koll på videoredigering och vilka program du har till det. Ev kan nvidia vara bättre till detta det får du gärna dubbelkolla. Till spel är 9070 att föredra framgör 5070 tycker jag och inet har billigare 9070 (kring 7000) än ditt 5070. 9070xt är ytterligare 10-15% bättre och finns kring 7800 där. Skulle föredra att köpa xt varianten med den lilla prisskillnaden men om de 800 är en issue så är 9070 också bra.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/MjGJX/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Chassi brukar vara personligt så svårt att säga nått om om du vill behålla det. Bara tänkte eftersom du bad om sparförslag. Det finns bra fullstora chassi under 1000 med tillhörande fläktar så du spar nån hundring på chassit, kan ta bort alla dina valda chassifläktar och kan dessutom köpa den vanliga atx modellen av ditt moderkort för typ 900kr mindre. Du kan för detta både få in ett bättre gpu som 9070xt med mer vram och få pengar över.

Edit. Har dålig koll på videoredigering och vilka program du har till det. Ev kan nvidia vara bättre till detta det får du gärna dubbelkolla. Till spel är 9070 att föredra framgör 5070 tycker jag och inet har billigare 9070 (kring 7000) än ditt 5070. 9070xt är ytterligare 10-15% bättre och finns kring 7800 där. Skulle föredra att köpa xt varianten med den lilla prisskillnaden men om de 800 är en issue så är 9070 också bra.

Alltså dina åsikter är guld värda för mig som inte har byggt en dator (eller köpt alla för den delen) de senaste 10 åren. Stort tack! Jag ska absolut kika på att göra förändringarna du föreslår.

Snyggt! Stort tack till dig också, jag uppskattar det mycket! Jag vet att det är larvigt, men jag drar alltid öronen åt mig litegrann för att köpa produkter som inte alls är recenserade..