Datorn fryser i 1min och sen släpper det av sig självt...

Permalänk
Medlem

Datorn fryser i 1min och sen släpper det av sig självt...

Hej.

Har lite problem med datorn i sign. Datorn verkar frysa i ca 1 min då allt utan muspekaren slutar fungera och sen efter en stund drar allt igång igen. Ni vet, precis som när man startat datorn och börjar klicka runt men allt sker en liten stund senare för datorn är upptagen med att starta upp program etc. Så beter sig min dator ca 2-3ggr per timma, varje gång i 1-2 min...

Några saker fungerar dock under "frysningen"; kollar jag på ett Youtube klipp rullar ljudet men bilden fryser. Jag kan även dra igång utforskaren, och om jag går in i en underkatalog där datorn behöver läsa in/förhandsvisa så ser jag datorn sakta läsa in innehållet: man ser den gröna stapeln sakta växa. När sidan är inläst släpper alltid frysningen och hela datorn kickar igång igen.

Ctrl-Alt-Del fungerar inte, eller kommandot köas snarare och utförs så fort frysningen släpper.

Spelade CSS mot BOT:s och mitt i spelet frös allt och sen efter 1 min släppte det och allt rullade som vanligt, även CSS.

Historien med min dator är att den är en ihopbyggd dator med garanti som varit inne hos leverantören och på garantin bytt nätagg, moderkort och minnen och nu känns det som något fortfarande är lite skumt...

Först trodde jag det var någon energisparfunktion men även nu när jag slått av alla sparfunktioner beter den sig likadant.

Någon som har några ideer? Ominstallera och om samma problem tillbaka till återförsäljaren?

Tacksam för hjälp,

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturer?

Permalänk
99:e percentilen

Påminner om när jag startar Photoshop eller Vegas. Då måste den mekaniska hårddisken dra igång, och under tiden svarar ingenting. Men det tar aldrig mer än 10 sekunder.

Jag skulle prova att installera om. Det gjorde jag när min gamla dator frös totalt flera gånger om dagen, och då försvann det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Jag har fyra fläktar i lådan, GPU tempen i idle ligger på ca 33 grader med 38 grader som registrerad maxtemp sedan jag startade den. Coretemp säger CPU: ligger på 28 grader med 32 grader som maxtemp sedan omstart.

Och med senaste omstart menar jag klockan 01:10 då datorn totalfrös och jag fick fimpa strömmen

Precis så beter den sig Alling men det tar låååång tid och händer hela tiden...

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.