dlink dir-100. routern segar upp mitt internet!

Permalänk
Medlem

dlink dir-100. routern segar upp mitt internet!

Hej jag har sökt lite överallt och läst om vad som kan vara fel med mitt problem men jag har inte alls blivit smartare av det jag har läst.
Mitt problem uppstår när jag kopplar in routern. jag körde utan router innan (direkt i väggen) och då gick det hur snabbt som helst men nu när vi har 2 datorer hemma så kopplade vi in routern (vi kör båda datorerna med kabel). om man ska surfa på båda samtidigt så går det inte.
jag tror det är den där brandväggen eller vad den nu heter som ställer till det. kan någon förklara för mig hur jag kan koppla/ställa in routern så jag får som en "direkt koppling" istället för att den ska filtrera och kolla upp allt som sänds och skickas

Permalänk
Medlem

"Your Nat type is : Moderate:PortRestrictedCone"

Säger ett spel till mig med röd text, det är detta jag tror är problemet. hur tar jag bort parasiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyFR:

"Your Nat type is : Moderate:PortRestrictedCone"

Säger ett spel till mig med röd text, det är detta jag tror är problemet. hur tar jag bort parasiten?

Ta reda på vilka portar som spelet använder och gör så kallade portforward i din router, är det krångligt så kan uPNP göra jobbet om du aktiverar det i routern, men det kan även ställa till trubbel...

Tror om du söker på portforward och spelets namn på google eller här i forumet så hittar du lösningen

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

okej! tack för svar du vet inte hur jag kan fixa problemet med att surfa på båda datorerna?

Permalänk
Medlem

Jag har ägt tre olika D-Link routers och alla var skräp. Därefter skaffade jag Netgear och allt blev så mycket bättre! Jag lovade mig själv att aldrig mer köpa D-link produkter!

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyFR:

okej! tack för svar du vet inte hur jag kan fixa problemet med att surfa på båda datorerna?

Vilken firmware har dlinken?

Nu är Dir-100 ingen raket direkt, jag har själv en DIR-120 liggandes & när grabben & jag kör torrenter för fulla muggar på vår 100Mbps lina så avlider routern inom 1 timme.. vi tillåter 50.000 anslutningar i utorrent.. Dir-655:an klarar det galant.

Skrivet av Cooling23:

Jag har ägt tre olika D-Link routers och alla var skräp. Därefter skaffade jag Netgear och allt blev så mycket bättre! Jag lovade mig själv att aldrig mer köpa D-link produkter!

På vilket sätt tillför din subjektiva åsikt denna tråd något?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

tack för svar skruvis! min firmware är 1.12
jag kör med 50Mbps och jag har inte rört inställningarna på utorrent.
Jag frågade en kompis och han sa att jag skulle gå och köpa en switch istället, pga att jag andvänder bara 2 datorer och dem båda med sladd. jag hade kunnat göra det om det är värt de men om det går att fixa dir-100 routern jag har hemma så är det ju bra

Permalänk
Medlem

För att kunna köra med en switch så måste du få minst 2 ip av din isp, får du det?
Isåfall räcker en sådan här utmärkt: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/10100-mbit/be...

Det finns en nyare firmware nämligen 1.13EU. Om den fixar problemet vet jag dock inte.

Firmware: http://tsd.dlink.com.tw/temp/PMD/7043/DIR-100A1_FW113EUB01.bi...

Realese note: http://tsd.dlink.com.tw/temp/PMD/7043/DIR-100%20FW%201.13EU%2...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

hej, ber om ursäkt för långsamt svar. jag lyckades precis fixa problemet. jag installerade firmware 1.13EU och mixtrade lite i inställningarna till modemet.
steg för steg vad som fixade problemet-
1: Installerade Firmware 1.13EU
2: ändrade WAN port speed till 100mbps. (den låg på 10/100 från början)
3: andrade QoS till Full hastighet.

sparade ändringarna och voila! inget problem längre. jag måste tacka skruvis för hans hjälp, hade aldrig klurat ut de utan hans hjälp

Permalänk
Medlem

Där ser man där ser man... tacka inte mig utan hjälp någon annan istället när så behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har exact samma problem som du, jag gjorde dom ändringarna som du gjorde men ingen skillnad.
Gjorde du några speciella inställningar på modemet som jag också kanske måste göra?