Permalänk
Medlem

Flera hubar?

Har hört att om man kopplar in flera hubbar på fel sätt så blir signalen i kabeln felvänd?
Men hur blir den vänd?
Skulle någon kunna förklara detta? helst med lite exempel

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem

är inte så insatt men signalen korsas iaf i hubben så om du kör dator -> hub - > hub -> dator så måste du ha korsad emellan om du har raka från dator till hub (tror jag) såvida du inte kör uplink mellan

Permalänk
Medlem

hmm, det är väl ungefär vad jag förstått också
men nu undrar jag varför och hur signalerna cänds. Har även hör att det är extra speciellt då man använder sig av Fast Ethernet?

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem

man skulle kunna säga att när man kopplar ihopp 2 hubbar så kan man inte ha ena hubben ut signal till den andra portens utsignal. utan dom måste korsas så ut->in

Ed: däremot om du har 2 switchar eller rotrar brukar dom kunna ställa om portarna så du inte behöver tänka på korsad.

Visa signatur

Behind Transparency

Permalänk
Medlem

ok, hmm
vad måste switchen stödja för att det ska funka då? det är inte autosensing eller?

Visa signatur

nisse

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egrom
ok, hmm
vad måste switchen stödja för att det ska funka då? det är inte autosensing eller?

AutoSensing känner av 10/100 Mbit tror jag, om det är rätt vet jag inte :D.

Iaf. finns en knapp på vissa switchar som man kan ändra mellan korsad & rak =). Heter typ MD-någonting :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

AutoSensing känner av 10/100 Mbit tror jag, om det är rätt vet jag inte :D.

Iaf. finns en knapp på vissa switchar som man kan ändra mellan korsad & rak =). Heter typ MD-någonting :).

MDI/MDX heter det, har jag för mej iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frezno

MDI/MDX heter det, har jag för mej iaf.

När du säger det så känner jag igen det =).

Permalänk
Medlem

ehum? det finns väl inte en sån knapp till varje port antar jag?

Visa signatur

nisse

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egrom
ehum? det finns väl inte en sån knapp till varje port antar jag?

Det har iaf. jag aldrig sett, däremot har jag läst auto MDI/MDX på switchar.

Permalänk
Medlem

På Switchar och även på många hubbar finns det en port som heter Uplink.
Om du kopplar en vanlig rak TP kabel från den porten till en vanlig port på en annan hub/switch så funkar det. Annars så är det en korsad kabel som gäller, från en vanlig port till en annan. Men tänk även på att du inte kan ha fler än 4hubbar kopplade tillsammans. Då måste ha en sk "brygga" mellan dom...har något att göra med kollisionsdomäner o göra...men använder du switchar så får du inte det problemet

Hub=ute
Switch äger

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gripan
På Switchar och även på många hubbar finns det en port som heter Uplink.
Om du kopplar en vanlig rak TP kabel från den porten till en vanlig port på en annan hub/switch så funkar det. Annars så är det en korsad kabel som gäller, från en vanlig port till en annan. Men tänk även på att du inte kan ha fler än 4hubbar kopplade tillsammans. Då måste ha en sk "brygga" mellan dom...har något att göra med kollisionsdomäner o göra...men använder du switchar så får du inte det problemet

Hub=ute
Switch äger

Alltså, med för många hubbar får man en stor kollisionsdomän, alltså segt nätverk =).

Något ska väl Cisco Semester 1 ge :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Något ska väl Cisco Semester 1 ge :D.

hehe, läser det oxå

Visa signatur

Behind Transparency

Permalänk
Medlem

okay. men nu låter det som de inte blir några signalvändningar längre?

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem

det förståss. Men nu låter det som de inte blir några signalvändningar längre?

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså, med för många hubbar får man en stor kollisionsdomän, alltså segt nätverk =).

För många hubbar = funkar ej....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gripan

För många hubbar = funkar ej....

Varför fungerar det inte i praktiken?

Permalänk
Medlem

finns nån rule5 som bestämmer det där, ska kolla om ja hittar den

Edit

Citat:

This Ethernet rule of thumb is also known as the 5-4-3-2-1 rule. Five sections of the network, four repeaters or hubs, three sections of the network are "mixing" sections (with hosts), two sections are link sections (for link purposes), and one large collision domain.

altså man kan max ha 4 hubbar per segment

Visa signatur

Behind Transparency

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maniac^
finns nån rule5 som bestämmer det där, ska kolla om ja hittar den

Edit

altså man kan max ha 4 hubbar per segment

Alltså, jag vet om den regeln, min fråga var varför det inte fungerar i praktiken.

Den regeln säger endast vad man borde ha, inte hur eller varför det inte skulle fungera.