XFX HD6870, beter sig konstigt efter uppstart.

Permalänk
Medlem

XFX HD6870, beter sig konstigt efter uppstart.

Hej!

Jag går rakt på sak. Ett par dagar efter att jag skaffade en SSD att ha som systemdisk uppstod något mystiskt och grovt irriterande med mitt grafikkort.
Varje gång jag startar datorn, runt tio sekunder efter jag har loggat in så blir kortet varmare och varmare (upp till 89/90 grader vilket det vanligen ligger på o load) och prestandan sjunker till den grad att jag inte kan flytta en ikon på skrivbordet utan att det laggar ordentligt.
Första gången något hände kom pratbubblan om att grafikdrivrutinen har kraschat och återställts, men under samma session efter det fungerade kortet som vanligt. Gången därpå och fortsättningsvis har problemen med upphettningen kommit, utan någon pratbubbla.

Om jag öppnar enhetshanteraren och startar om grafikkortet genom att välja deaktivera och aktivera så fungerar det precis som det ska av någon anledning.
Detta leder tankarna till att drivrutinerna kraschar utan att återställas förrän jag startar om grafikkortet. Men jag har svårt att tro att det är så det ligger till då jag redan har provat versionerna 11.9, 11.12 och 12.1 (jag hade 11.12 när problemet började) utan någon förbättring.

Finns det någon mjukvara på själva kortet som kan ha "gått sönder"? Är det en fysisk skada? Jag har inte rört kortet sedan i alla fall en månad innan jag satte in SSD:n.

Någon som har en aning om vad som försiggår och vad lösningen på det är?

Tack i förskott!