[Tips] Ljudisolering rum

Permalänk

[Tips] Ljudisolering rum

Hejsan!

Efter mycket klagomål från diverse föräldrar och syskon, så har jag bestämt för att ljud isolera mitt rum någonting så där.
Tänkte mig några sådana här äggkartongs formade skumgummi plattor, om ni vet vad jag syftar på det. Kommer det funka, och vart går det att få tag på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om det är bas vi pratar om (gissningsvis..) så finns det inte så mycket du kan köra med en normal budget.
Det kan ha en viss effekt att omplacera högtalarna, men chansen är att du bara flyttar runt problemet.
Vad som absolut ger skillnad är att sänka basen och/eller volymen

Permalänk
Medlem

Du har inte råd att ljudisolera,det är väldigt dyrt och kräver extrema åtgärder,skummgummiplattor kommer bara dämpa rummet.

Permalänk
Medlem

Köp hörselkåpor till alla i familjen. Det är billigare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Hitta dig en trevlig källare att sitta i.
Billigare än att ljudisolera rummet. Det är dyrt och tar en massa tid.

Permalänk

Sätt subwoofern och högtalare på något mjukt som typ en gummiplatta eller liknande, det brukar funka ganska så bra

Permalänk

Jag tänkte mer på när jag ska snacka skype och så vidare på kvällen/natten. Kör oftast inte musik med högtalarna efter kl 6. Min fars säng ligger emot min vägg där datorn och jag sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Sätt subwoofern och högtalare på något mjukt som typ en gummiplatta eller liknande, det brukar funka ganska så bra

Hjälper tyvärr bara mot golvvibrationer,du har fortfarandande de luftburna vibrationerna som ska åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Jag tänkte mer på när jag ska snacka skype och så vidare på kvällen/natten. Kör oftast inte musik med högtalarna efter kl 6. Min fars säng ligger emot min vägg där datorn och jag sitter.

Flytta lr sluta sitta uppe....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att ljudisolera, men inte med dämpning, att bygga om är det som krävs, tex nya väggar som är reglade från varsin sida och helst har en rejäl luftspalt emellan som man fyller med isolering, eller gjuta/mura innerväggar, så i praktiken blir det nog för dyrt, minst 30 000 för ett rum som ska reglas om, och man kanske måste byta dörrar och fönster också, och ev golv o tak, så nej om man inte vill bygga ett riktigt lyssningsrum som får kosta lite, det är ofta billigare att fixa en friggebod där du kan föra väsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köp hörselkåpor till alla i familjen. Det är billigare.

Ja eller hur. Bättre att TS köper ett par bra hörlurar istället.

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Flytta lr sluta sitta uppe....

Det är ju en idé. Skapade dock inte denna tråden med det förslaget i åtanke.

Permalänk
Medlem

Allright det var lite skillnad.
Antar att han stör sig dels på prat och dels på tangentbordsrassel ?
Prat, speciellt en mansröst, kan ju vara svårt att dämpa då det ju mest är bas.
Men klick och slammer från vanligt spelande kan man ju minska betydligt med en enkel gummimatta på skrivbordet.
Och ett tjockt drapperi som hängs mot väggen dämpar också bra i de högre registren, + att det är betydligt snyggare än äggkartonger (som ju egentligen är diffusorer).

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Allright det var lite skillnad.
Antar att han stör sig dels på prat och dels på tangentbordsrassel ?
Prat, speciellt en mansröst, kan ju vara svårt att dämpa då det ju mest är bas.
Men klick och slammer från vanligt spelande kan man ju minska betydligt med en enkel gummimatta på skrivbordet.
Och ett tjockt drapperi som hängs mot väggen dämpar också bra i de högre registren, + att det är betydligt snyggare än äggkartonger (som ju egentligen är diffusorer).

Finns det några draperier du skulle kunna rekommendera?

Permalänk
Medlem

Tydligen ska äggkartonger fungera. Annars så skriver sidor att man kan möblera bort en del av problemet. Dvs tjocka mattor, många tavlor, flytta en bokhylla så du avgränsar rummet. Det är bara googla runt och hitta ideér. Äggkartonger borde du få tag på vid hönsfarmar. Annars så kanske du skulle kolla på bagerier? De borde ju använda en del ägg.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det några draperier du skulle kunna rekommendera?

Jag skulle rekommendera dig att gå på auktion och köpa tunga mattor som du fäster på en regel 2x4" denna hänger du upp med skruvar (eller nått annat) mot väggen, har du ett par lager med mattor dämpar det rätt hyffsat bra, men det måste täcka hela väggen och vara tjockt o ganska tungt om det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju en idé. Skapade dock inte denna tråden med det förslaget i åtanke.

Möblera om lite? Så du inte sitter precis mot deras vägg eller är det omöjligt på grund av hur rummet ser ut?

Bor man hemma så är det tyvärr lite så man får göra, dvs inte sitta på natten lr flytta

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag skulle få panik av att inte ha möjlighet att kunna låta/ens prata på nätterna. Heltäckningsmatta eller mattor på golv, samt mattor på väggarna skulle ju kunna dämpa lite. Men inte överdrivet mycke direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0rn:

Tydligen ska äggkartonger fungera. Annars så skriver sidor att man kan möblera bort en del av problemet. Dvs tjocka mattor, många tavlor, flytta en bokhylla så du avgränsar rummet. Det är bara googla runt och hitta ideér. Äggkartonger borde du få tag på vid hönsfarmar. Annars så kanske du skulle kolla på bagerier? De borde ju använda en del ägg.

När ska folk lära sig att äggkartonger är till för ägg och inte för ljudisolering eller akusikreglering.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns moderna äggkartonger
http://www.thomann.de/se/the_takustik_sap80_pyramidenschaum.h...

Visa signatur

Permalänk

Det är någonting i stil med vad jag letar efter. Kan man sätta upp dessa över hela väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

När ska folk lära sig att äggkartonger är till för ägg och inte för ljudisolering eller akusikreglering.

Hrm, jag tror dom flesta förstår att tanken bakom äggkartonger är att dom ska skydda mot ägg. Men här handlar det om att ha hittat ett annat användningsområde. Men det är en drös som hävdar att det fungerar på internet. Så det du säger är att det inte fungerar? Tanken var ju att vi ska hjälpa trådskaparen, så förklara gärna varför det inte fungerar. Jag är själv ingen kung på ljudisolering eller akusikreglering.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Hjälper tyvärr bara mot golvvibrationer,du har fortfarandande de luftburna vibrationerna som ska åtgärdas.

Jag tänkte mest ifall han lyssnade på jättehög musik med mycket bas i med syskon på undervåning för isf hade det kunnat hjälpa lite iaf (stomljud)

Permalänk
Medlem

Men pyramidytan gör väl knappast nån nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0rn:

Hrm, jag tror dom flesta förstår att tanken bakom äggkartonger är att dom ska skydda mot ägg. Men här handlar det om att ha hittat ett annat användningsområde. Men det är en drös som hävdar att det fungerar på internet. Så det du säger är att det inte fungerar? Tanken var ju att vi ska hjälpa trådskaparen, så förklara gärna varför det inte fungerar. Jag är själv ingen kung på ljudisolering eller akusikreglering.

Äggkartonger används ju (av ghetto audiofiler då..) för att sprida ljud och därmed undvika/minska tidiga reflektioner.
Alltså -inte- för att ljuddämpa.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_(acoustics)
vs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_(acoustics)

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0rn:

För att äggkartonger saknar de egenskaper för att absorbera ljud,det är liksom bara en tunn kartong,som diffusor funkar det kanske bättre men fortarande värdelöst dessutom ska en diffusor ha oregelbundet mönster.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är någonting i stil med vad jag letar efter. Kan man sätta upp dessa över hela väggen?

Ja men mattor är bättre för ditt problem, det är en luftspalt och massa du behöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som tidigare nog har sagt så är textil det billigaste och bästa alternativet för din budjet, klä väggen i tjocka draperier...

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk

Tack till allihopa för fantastiska tips, förklaringar och svar!

Permalänk
Medlem

Ok, då har även jag läst på lite. Äggkartonger dämpar ljud med mindre än 4% vid 125 Herz för att sedan falla till 2% vid 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hertz. Sen om det är 2-4% dämpning är bra eller inte, det finns det säkert nån som kan sia om.

https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.acoustics...

Visa signatur

Senior