Det tvivlar jag på.
Men en bra start är som sagt att installera en dist. Har du verkligen intresse och motivation för det så skulle jag kommendera en dist där du får göra mycket manuellt, alltså inte Ubuntu som såklart redan nämnts. Själv valde jag Gentoo för sisådär 6 år sen, och det tog några dagar innan jag ens fått till en installation jag var nöjd med och kunde köra vidare på. Är man inget vidare motiverad så ska man givetvis inte gå den vägen, men jag kan bara säga att det var väldigt lärorikt för min del.
Jag vet inte hur hett Gentoo är idag, men när jag började så fanns det väldigt mycket resurser (up-to-date wiki's). Är det inte så idag så kan jag väl bara slänga ut Arch sådär på rak arm (det jag använder idag), där finns oändligt med kompetent stöd att få.
När du installerat en dist så vill jag förespråka en simpel fönsterhanterare i stil med fluxbox etc (pekwm använde jag), så att du igen får göra allt bös manuellt. När du känner dig bekväm i det hela kan du gå över till något mer förlåtande om det passar dig. (jag använde KDE idag)