Guild Wars 2, vilket profession kommer du välja?

Permalänk
Medlem

Guild Wars 2, vilket profession kommer du välja?

Tjena, var lite nyfiken på vad folk kommer spela för något i GW2.

Ska bli kul och se vad som är populärast när alla professions ser rätt grymma ut ! Själv lutar de mot en ranger av nåt slag.

Edit: Är du osäker på valet rösta på de alternativ du kommer börja med iaf.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Inaktiv

Men... men... Jag vill spela alla :'(

Elementalist verkar skoj att växla runt mellan olika spelstilar.
Warrior, ser ovanligt roligt ut.
Ranger är min standard-favorit.
Thief för att det är kul med harassment.
Mesmer verkar ha sjukt spännande spelstilar.
Engineer, samma resonemang som elementalisten fast snyggare armor.
Guardian, för att hammare och elite-tomes ser roliga ut.
Necromancer för att jag älskar de-buff

Resultat: Oavgjort mellan ALLA professions! GAH! jag måste in i betorna och behöver de där tre dagarnas försprång för att hinna välja innan release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Men... men... Jag vill spela alla :'(

Elementalist verkar skoj att växla runt mellan olika spelstilar.
Warrior, ser ovanligt roligt ut.
Ranger är min standard-favorit.
Thief för att det är kul med harassment.
Mesmer verkar ha sjukt spännande spelstilar.
Engineer, samma resonemang som elementalisten fast snyggare armor.
Guardian, för att hammare och elite-tomes ser roliga ut.
Necromancer för att jag älskar de-buff

Resultat: Oavgjort mellan ALLA professions! GAH! jag måste in i betorna och behöver de där tre dagarnas försprång för att hinna välja innan release.

Haha, känner precis samma sak, därför jag gjorde tråden för att se hur folk resonerar. Men som sagt man måste nog testa lite för att veta säkert

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BJORLING:

Haha, känner precis samma sak, därför jag gjorde tråden för att se hur folk resonerar. Men som sagt man måste nog testa lite för att veta säkert

Spontan gissning att det slutar på oavgjort i omröstningen också.

EDIT:
Vilket är en indikation på ett bra jobb från ANets sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Spontan gissning att det slutar på oavgjort i omröstningen också.

EDIT:
Vilket är en indikation på ett bra jobb från ANets sida.

Jah eller hur, det ska bli kul och se om så är fallet.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Asura Warrior skall jag vara!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Troligen Engineer.

Permalänk

Human thief eller warrior. Troligen thief då jag alltid är 'assassin' classer i spel.
Ohh thief, ser så jäkla grym ut.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer välja

Sylvari - Ranger som main.

Men annars blir det nog
Asura - Thief
Sylvari - Necro
Charr - Warrior

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Asura Necro blir mitt första val.
väljer ras efter hur deras animationer när man springer,hoppar och kastar spells ser ut.
vet dock ej vilken "spec" jag ska börja med man får testa sig fram helt enkelt.
eftersom pets inte verkar kunna "tanka" så lutar det åt "lifesteal-spec"

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk

Human Guardian med Scepter & Torch, sjukt mysigt kombination, typ som Battle-mage

Permalänk
Medlem

blir nog antigen warrior eller Mesmer här (: mesmer ser ju sjukt rolig ut.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

gillar verkligen hur spridda rösterna är

Har själv väldigt svårt för att bestämma mig för vad jag ska välja
Thief, elementalist eller necromancer är mest troligt...tror jag ^^

Permalänk
Avstängd

Spelat 90% av min tid på GW1 som warrior så får la slå ett slag för det i tvåan också.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

gillar verkligen hur spridda rösterna är

Har själv väldigt svårt för att bestämma mig för vad jag ska välja
Thief, elementalist eller necromancer är mest troligt...tror jag ^^

Exakt, verkligen ett tecken på att de lyckas!

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Inaktiv

Har funderat och har smalnat ner det till följande:

Human elementalist
Human mesmer
Human thief
Norn guardian
Charr warrior
Sylvari necromancer
Sylvari ranger

Engineer får gå bort, progress! Tror även att guardian, ranger och mesmer lockar mest just nu.

Permalänk

Roligt att se spridningen på rösterna.

<---- Mesmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Har funderat och har smalnat ner det till följande:

Human elementalist
Human mesmer
Human thief
Norn guardian
Charr warrior
Sylvari necromancer
Sylvari ranger

Engineer får gå bort, progress! Tror även att guardian, ranger och mesmer lockar mest just nu.

Jag är sugen på en Sylvari, men vill först se en riktig character creation med dom. Har bara sett dom tidiga.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Avstängd

Eftesom ja spelar/t rogue i wow sen eu betan släptes för ett par år sedan så vill jag få en nystart helt och hållet och komma bort från nått som kan påminna mig om wow/rogues spelstil så tror jag det blir guardian, jag vill kunna hela o meela och va almänt segdödad.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar dessa:
För wvwvw: elementalist för det är sjukt roligt att nuka fienderna när dom attackerar. Man har ju inte alltid en cannon. Nackdelen är att PVE för elementalist suger om man vill köra solo igenom kampanjen. Dvs: op i grupp.

För pve: guardian. Man dör aldrig och är fett op i pve. Inte lika rolig i pvp.

För pvp utom wvwvw: thief. Mest op proffession för 1v1 och små battles.

Proffessions med longest range:
Elementalist med staff - 1200 range
Ranger med longbow - 1200 range
Standard range - 900 range

Mest dps: elementalist. Massvis med AOE.

Bäst support i wvwvw: elementalist. Folk blir rädda av att stå på 4 röda ringar där det strax dundrar ner 3000 dps.

Detta är mitt intryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Eftesom ja spelar/t rogue i wow sen eu betan släptes för ett par år sedan så vill jag få en nystart helt och hållet och komma bort från nått som kan påminna mig om wow/rogues spelstil så tror jag det blir guardian, jag vill kunna hela o meela och va almänt segdödad.

Segdödad ja. Men att hela är nästan lika för alla prof då det som helar mest är ens egen heal skill. Man hjälper mer genom att disha ut dmg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xiod:

Jag rekomenderar dessa:
För wvwvw: elementalist för det är sjukt roligt att nuka fienderna när dom attackerar. Man har ju inte alltid en cannon. Nackdelen är att PVE för elementalist suger om man vill köra solo igenom kampanjen. Dvs: op i grupp.

För pve: guardian. Man dör aldrig och är fett op i pve. Inte lika rolig i pvp.

För pvp utom wvwvw: thief. Mest op proffession för 1v1 och små battles.

Proffessions med longest range:
Elementalist med staff - 1200 range
Ranger med longbow - 1200 range
Standard range - 900 range

Mest dps: elementalist. Massvis med AOE.

Bäst support i wvwvw: elementalist. Folk blir rädda av att stå på 4 röda ringar där det strax dundrar ner 3000 dps.

Detta är mitt intryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket av det där kommer nog balanseras bort, speciellt Guardian kommer nerfas. Elementalist kommer antagligen få sin dps nerfad, folk kommer lära sig kontra thief första veckan.

Deras mål är att ingen klass ska vara bättre på DPS eller överlevnad än någon annan, utan skillnaden ska ligga i HUR de gör det. Vissa profs gör sin DPS via conditions medans andra bankar på fienden direkt, men ArenaNet kommer försöka balansera så det inte är någon skillnad i styrka. Om ett profession skulle ha högre DPS än ett annat börjar det luta mot trinity igen, och det gör dem allt för att undvika.

Permalänk
Medlem
  1. Norn Ranger

  2. Human Elementalist

  3. Asura Engineer

Jag kör gärna med "standard" ras <--> profession kombinationer

EDIT: La till en bild
Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Mycket av det där kommer nog balanseras bort, speciellt Guardian kommer nerfas. Elementalist kommer antagligen få sin dps nerfad, folk kommer lära sig kontra thief första veckan.

Deras mål är att ingen klass ska vara bättre på DPS eller överlevnad än någon annan, utan skillnaden ska ligga i HUR de gör det. Vissa profs gör sin DPS via conditions medans andra bankar på fienden direkt, men ArenaNet kommer försöka balansera så det inte är någon skillnad i styrka. Om ett profession skulle ha högre DPS än ett annat börjar det luta mot trinity igen, och det gör dem allt för att undvika.

Grejen är att elementalist bara gör sjukt mkt dmg vs stora grupper. Vs 1 fiende är elementalist riktigt dålig. Är bara olika spelatilar. Även om detta ändras så kan dom inte ta bort aoe spells. Det är dessa som är sjukt bra oavsett dps.

Ps. Hur kontrar du en stealthad thief? Ännu värre: 3 thiefs som kitar och chainar cripple? Det är ju hela poängen med thief: bra 1v1.

Tror du verkligen att alla prof kommer vara lika bra på allt? Jag vill se en guardian som kastar sin hammare 1200 range. Eller en mesmer som dödar en warrior i melee range.

Isåfall kan dom ju strunta i proffessions. Alla klasser måste ha sin nisch. Och det är detta jag baserar allting på. Det arenanet vill är att ta bort trion. Detta är inte samma sak som att alla prof ska vara lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xiod:

Grejen är att elementalist bara gör sjukt mkt dmg vs stora grupper. Vs 1 fiende är elementalist riktigt dålig. Är bara olika spelatilar. Även om detta ändras så kan dom inte ta bort aoe spells. Det är dessa som är sjukt bra oavsett dps.

Ps. Hur kontrar du en stealthad thief? Ännu värre: 3 thiefs som kitar och chainar cripple? Det är ju hela poängen med thief: bra 1v1.

Tror du verkligen att alla prof kommer vara lika bra på allt? Jag vill se en guardian som kastar sin hammare 1200 range. Eller en mesmer som dödar en warrior i melee range.

Isåfall kan dom ju strunta i proffessions. Alla klasser måste ha sin nisch. Och det är detta jag baserar allting på. Det arenanet vill är att ta bort trion. Detta är inte samma sak som att alla prof ska vara lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gäller att kontra thief så får någon som är bättre på PvP än mig komma på det. Att det går har jag ingen tvekan om.

Jag kan mycket väl tänka mig en mesmer ta en warrior i melee. En hög med confusion och ett gäng illusions så börjar det nog kännas svettigt för warriorn.

Alla klasser måste ha sin nisch, ja. Poängen i Guild Wars 2 är att den nischen inte ska vara en specifik roll på slagfältet, ett profession ska inte vara bättre på support än ett annat till exempel. Nischningen ligger i hur de utför en roll, exemplet som vi båda varit inne på: en elementalist gör damage AoE, en warrior direkt med vapen, en necromancer med conditions. De kommer alla tre att ha samma DPS, men den levereras på helt olika sätt.
Detta gäller alla olika roller, ett profession kan möjligtvis KÄNNAS mer uppenbart lämpad för en viss roll, men börjar man gräva i vapen, skills och traits har det exakt samma potential inom alla roller som vilket annat profession som helst. Spelet kommer balanseras så att man inte ska kunna säga saker som "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Vad gäller att kontra thief så får någon som är bättre på PvP än mig komma på det. Att det går har jag ingen tvekan om.

Jag kan mycket väl tänka mig en mesmer ta en warrior i melee. En hög med confusion och ett gäng illusions så börjar det nog kännas svettigt för warriorn.

Alla klasser måste ha sin nisch, ja. Poängen i Guild Wars 2 är att den nischen inte ska vara en specifik roll på slagfältet, ett profession ska inte vara bättre på support än ett annat till exempel. Nischningen ligger i hur de utför en roll, exemplet som vi båda varit inne på: en elementalist gör damage AoE, en warrior direkt med vapen, en necromancer med conditions. De kommer alla tre att ha samma DPS, men den levereras på helt olika sätt.
Detta gäller alla olika roller, ett profession kan möjligtvis KÄNNAS mer uppenbart lämpad för en viss roll, men börjar man gräva i vapen, skills och traits har det exakt samma potential inom alla roller som vilket annat profession som helst. Spelet kommer balanseras så att man inte ska kunna säga saker som "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z"

Precis! "nischningen ligger i hur de utför en roll" och det är det jag jämför. Av den anledningen KAN dom INTE ha samma DPS för att olika professions har olika "sätt" att dela ut dmg, t.ex. dottar, range eller aoe. Av den anledningen och enbart av den anledningen kan man dra emorma slutsatser om vilka professions som är bäst för vilka tasks. t.ex. det kommer en swarm på 50 personer mot fortet som du deffar, vad vill du helst vara? en guardian som står och glor medan du har några fjuttiga spells med range 900? eller en elementalist som är specialiserad i long range och kastar AOE på 1200 range?

Eller säger du att en warrior med single target någonsin kommer kunna dela ut lika mycket dmg från long range som en elementalist ifall det kommer 50 fiender i en klump? I think not! Warriors har 1 AOE för longbow och den har väldigt lång cooldown, medan elementalist har flera AOE spells med veriande cooldown och möjlighet att switcha element för att få tillgång till ännu fler AOE spells medan man väntar på recharge av dom andra. Alla professions har sina "moments to shine", svårare än så är det inte och det är inte möjligt att ändra på detta om du inte ska ha exakt samma skills hos alla professions men med olika namn.

Sen tror jag du snackar bullshit när du menar att en mesmer skulle slå en warrior i melee range utan att kita. Vad hindrar warriorn från att ta fram en hammare och chaina knockdowns? mesmern dör på 5 sekunder, och några confusions hjälper inte särskilt mycket om du inte kitar. Detta eftersom mesmerns spelstil är som alla andra casters: "kite while attacking".

Vad gäller att kontra thieves så är det så klart att det går, men att behöva se det som en svårare task är direkt en fördel för thiefen. Därmed är och erkänner du att en thief är bäst i 1v1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Vad gäller att kontra thief så får någon som är bättre på PvP än mig komma på det. Att det går har jag ingen tvekan om.

Jag kan mycket väl tänka mig en mesmer ta en warrior i melee. En hög med confusion och ett gäng illusions så börjar det nog kännas svettigt för warriorn.

Alla klasser måste ha sin nisch, ja. Poängen i Guild Wars 2 är att den nischen inte ska vara en specifik roll på slagfältet, ett profession ska inte vara bättre på support än ett annat till exempel. Nischningen ligger i hur de utför en roll, exemplet som vi båda varit inne på: en elementalist gör damage AoE, en warrior direkt med vapen, en necromancer med conditions. De kommer alla tre att ha samma DPS, men den levereras på helt olika sätt.
Detta gäller alla olika roller, ett profession kan möjligtvis KÄNNAS mer uppenbart lämpad för en viss roll, men börjar man gräva i vapen, skills och traits har det exakt samma potential inom alla roller som vilket annat profession som helst. Spelet kommer balanseras så att man inte ska kunna säga saker som "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z"

Glöm den inte heller armor, vilket i sig själv säger enormt mycket om vad en profession har för spelstil, och därmed har vi redan en "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z" indelning. Ska en warrior med mycket högre health och mycket bättre armor vara lika bra på long range dmg som en elementalist? isåfall måste elemenalisten få tillgång till samma health och armor som warriorn. I princip säger du "screw professions, lets play sims".

Det arenanet gör är att ge alla professions möjlighet till att spela som alla "roller", dvs att en warrior kan ta fram en bow och en guardian kan ta fram en staff. Men att dom ska vara lika bra på det som en profession med det som specialite är bara absurt. Det är bara en möjlighet ifall andra alternativ inte finns vid det tillfället, så att man aldrig behöver stå och glo utan att kunna göra något överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xiod:

Glöm den inte heller armor, vilket i sig själv säger enormt mycket om vad en profession har för spelstil, och därmed har vi redan en "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z" indelning. Ska en warrior med mycket högre health och mycket bättre armor vara lika bra på long range dmg som en elementalist? isåfall måste elemenalisten få tillgång till samma health och armor som warriorn. I princip säger du "screw professions, lets play sims".

Det arenanet gör är att ge alla professions möjlighet till att spela som alla "roller", dvs att en warrior kan ta fram en bow och en guardian kan ta fram en staff. Men att dom ska vara lika bra på det som en profession med det som specialite är bara absurt. Det är bara en möjlighet ifall andra alternativ inte finns vid det tillfället, så att man aldrig behöver stå och glo utan att kunna göra något överhuvudtaget.

Jag känner att vi behöver reda ut roll-begreppet. De klassiska trinity rollerna är DPS, tank och healer. I Guild Wars 2 kan man inte spela någon av dessa roller hur mycket man än vill. Guild Wars 2 "roller" är istället Damage, Control och Support. Alla professions ska kunna spela alla dessa tre roller lika bra men på väldigt olika sätt.

När jag säger "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z" så syftar jag på de roller som finns i spelet. Det jag försöker säga är att det ska inte finnas något profession som inte har en chans mot ett annat profession 1v1 så det blir någon form av sten-sax-påse. Vilket profession som helst ska kunna slåss på jämn mark med alla andra professions, det kommer innebära MYCKET kiting och anti-kiting beroende på vilka professions som slåss, men en mesmer till exempel kommer inte lida av för låg damage output mot en warrior när man tar hänsyn till vanlig damage, conditions och illusions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Jag känner att vi behöver reda ut roll-begreppet. De klassiska trinity rollerna är DPS, tank och healer. I Guild Wars 2 kan man inte spela någon av dessa roller hur mycket man än vill. Guild Wars 2 "roller" är istället Damage, Control och Support. Alla professions ska kunna spela alla dessa tre roller lika bra men på väldigt olika sätt.

När jag säger "Profession X är mycket bättre på Y än profession Z" så syftar jag på de roller som finns i spelet. Det jag försöker säga är att det ska inte finnas något profession som inte har en chans mot ett annat profession 1v1 så det blir någon form av sten-sax-påse. Vilket profession som helst ska kunna slåss på jämn mark med alla andra professions, det kommer innebära MYCKET kiting och anti-kiting beroende på vilka professions som slåss, men en mesmer till exempel kommer inte lida av för låg damage output mot en warrior när man tar hänsyn till vanlig damage, conditions och illusions.

Jag har heller aldrig sagt att man aldrig har en chans, jag har bara sagt vilka professions som är bäst för olika situationer, man kan ju vara "favored" utan att nödvändigtvis vinna. När jag säger bäst menar jag inte oövervinnerlig.

Nu vill jag klargöra vad jag försöker säga:
1) Alla professions spelar inte alla roller lika bra. Återigen vill jag highlighta att en warrior absolut INTE kan vara lika bra på long range dps som en caster/ranger då detta beskriver en OP allaround commando eftersom en warrior har tillgång till mycket högre armor och health. Om du kan argumentera emot detta så ger jag mig.
2) Alla professions har en egen spelstil och har alltså en nisch som dom är lite bättre på än de andra professions.

Jag har beskrivit olika vanligt förkommande scenarior och sedan skrivit vilken profession som har en fördel.

Sen tycker jag det är inkorrekt av dig att hela tiden säga att alla professions ska ha lika hög dps i slutändan. Detta är ju ren nonsens eftersom warriors har högst health och armor. Om alla hade lika dps skulle warriorn alltid vinna oavsett situation.

Det verkar som att vi inte ens snackar om samma sak. så jag tycker att vi släpper det här. Jag har bara försökt att reda ut för folk om vilken profession som är bäst baserat på hur dom vill spela baserat på nischerna.

Permalänk
Medlem

Önskar det fanns en Ritualist som i GW1, men får väl bli Warrior då..